Terve!
Ostin tuossa käytetyn 530d -01 BMW:n, jolla ajettu noin 150 000 km.
Turbo viheltää heti kylmänä lähdettäessä kuuluvasti (no ainakin siten että sen kuulee), mutta hiljenee nopeasti eli noin 100m ajon jälkeen, jonka jälkeen sitä ei edes kuule. Onkos tämä normaalia. Vai kuuluuko tuo vihellysääni muualta ?
Turbo viheltää kylmänä ?
22
20293
Vastaukset
- rellumies
Moi sulla on turbon tiivisteet finaalissa kun lämpenee ne laajenee ja "vuoto" pienenee ja vihellys loppuu tai vaimenee.eli rahan menoa on tiedosa:(
- Nettipepe
Tuossa autossahan on muuttuvageometrinen turbo!
Kannataa ehkä kuunnella tarkemmin turbon käyttäytymistä.
Minulla ainakin turbon äänen kuulee kun ottaa juuri sopivan kiihdytyksen...
Tietysti jos lämpimänä ei kuulu niin sitten voi olla vikaa jossain.- Onko ok ?
Siis, kyllä kuulen sen kun kunnolla kiihdyttää ja on lämmin kone.
Kävin katsastuksessa ja arvot olivat hyvät (ainakin katsastusmiehen mielestä ja totesi, että moottori on hyvässä kuosissa.)
Tiedä sitten, että mietinkö turhia, kun ei ole tuota turbovehjettä aiemmin ollut. - Nettipepe
Onko ok ? kirjoitti:
Siis, kyllä kuulen sen kun kunnolla kiihdyttää ja on lämmin kone.
Kävin katsastuksessa ja arvot olivat hyvät (ainakin katsastusmiehen mielestä ja totesi, että moottori on hyvässä kuosissa.)
Tiedä sitten, että mietinkö turhia, kun ei ole tuota turbovehjettä aiemmin ollut.Että murehdit turhia.
Kyllä sen turbon vihellyksen kuulee.
Bemarissa ei kuulu edes pahasti verrattuna joihinkin muihin autoihin.
Kannattaa myös ottaa huomioon, että bemarin turbon ahtopaineet on aika korkeat eli väkiselläkin sieltä vähän vihellystä kuuluu.
Sinun kannattaa ehkä käydä koeajamassa jokin muu vastaava auto! niin saat rauhan :) - onko ok
Nettipepe kirjoitti:
Että murehdit turhia.
Kyllä sen turbon vihellyksen kuulee.
Bemarissa ei kuulu edes pahasti verrattuna joihinkin muihin autoihin.
Kannattaa myös ottaa huomioon, että bemarin turbon ahtopaineet on aika korkeat eli väkiselläkin sieltä vähän vihellystä kuuluu.
Sinun kannattaa ehkä käydä koeajamassa jokin muu vastaava auto! niin saat rauhan :)Kun olin ajanut töistä pihaan, niin katsoin pakoputkesta tulevan savun väriä. Väriä ei ollut, kuin en havainnut edes savuakaan tyhjäkäynnillä.
No, täytyy seurailla tilannetta. Auto oli käynyt ennen myyntiä Dekralla katsastuksessa, niin ei siinäkään raportissa oltu ainakaan asiasta huomautettu. - hemmo
onko ok kirjoitti:
Kun olin ajanut töistä pihaan, niin katsoin pakoputkesta tulevan savun väriä. Väriä ei ollut, kuin en havainnut edes savuakaan tyhjäkäynnillä.
No, täytyy seurailla tilannetta. Auto oli käynyt ennen myyntiä Dekralla katsastuksessa, niin ei siinäkään raportissa oltu ainakaan asiasta huomautettu.Hain auton Saksasta jolle oli myös teetetty Dekran testi viikko ennen ostopäivää.
Testi ylisti auton kuntoa, ei mitään huomauttamista. Auto kyllä olikin ja on edelleen hyvä teknisesti, kor siisti yms. Mutta, ostohetkellä autosta oli a) pakosarja halki, b)pakosarjan tiiviste vuoti kuin seula koska yksi pinnapultti oli katkennut kanteen c) useita isompia tai pieniä murtumia ilmaletkuissa(ali-/ja ylipaineletkuja), auto kulki ja toimi ok, eikä noiden korjaaminen paljoa maksanut kun itse teki, mutta kummastelin sitä, että Dekran testissä ei mainittu mitään vaikka raportti oli varsin yksityiskohtainen.
Eli en luota 100% tuohon testiin, mutta turha tietty yleistää.
Sanonpa vielä että 'ongelmasi' kuulostaa minusta normaali toiminnalta, jos alkaa savun väri muuttumaan niin sitten aihetta huolestua. - onko ok
hemmo kirjoitti:
Hain auton Saksasta jolle oli myös teetetty Dekran testi viikko ennen ostopäivää.
Testi ylisti auton kuntoa, ei mitään huomauttamista. Auto kyllä olikin ja on edelleen hyvä teknisesti, kor siisti yms. Mutta, ostohetkellä autosta oli a) pakosarja halki, b)pakosarjan tiiviste vuoti kuin seula koska yksi pinnapultti oli katkennut kanteen c) useita isompia tai pieniä murtumia ilmaletkuissa(ali-/ja ylipaineletkuja), auto kulki ja toimi ok, eikä noiden korjaaminen paljoa maksanut kun itse teki, mutta kummastelin sitä, että Dekran testissä ei mainittu mitään vaikka raportti oli varsin yksityiskohtainen.
Eli en luota 100% tuohon testiin, mutta turha tietty yleistää.
Sanonpa vielä että 'ongelmasi' kuulostaa minusta normaali toiminnalta, jos alkaa savun väri muuttumaan niin sitten aihetta huolestua.Eli ei savuta, muutoin kuin reippaasti kiihdytettäessä. Se lienee kuitenkin normaalia. Tasasaisesti ajettaessa ei savuta yhtään ja paikallaan kun katsoo hormia, niin ei tule mitään savua (siis sitä ei näe).
- rellumies
onko ok kirjoitti:
Eli ei savuta, muutoin kuin reippaasti kiihdytettäessä. Se lienee kuitenkin normaalia. Tasasaisesti ajettaessa ei savuta yhtään ja paikallaan kun katsoo hormia, niin ei tule mitään savua (siis sitä ei näe).
jos vaikka ajaisit sen autos turbohuollon pihaan ne tekevät koeajon ja antavat kommentin maksaa 20€ ainakin lahdessa niin et mieti turhia tai toisaalta säästyt kalliilta turbo-remontilta jos onkin joku pikkuvika????
- onko ok
rellumies kirjoitti:
jos vaikka ajaisit sen autos turbohuollon pihaan ne tekevät koeajon ja antavat kommentin maksaa 20€ ainakin lahdessa niin et mieti turhia tai toisaalta säästyt kalliilta turbo-remontilta jos onkin joku pikkuvika????
No ei tietenkään hullumpi idea. Ajattelin käyttää merkkikorjaamolla. Toisaalta voisi tehdä tuttavuutta tuollaisen turbokorjaamonkin kanssa. Mikä firma tekisi täällä pääkaupunkiseudulla tälläisen "koeajon" ?
- vmp
onko ok kirjoitti:
No ei tietenkään hullumpi idea. Ajattelin käyttää merkkikorjaamolla. Toisaalta voisi tehdä tuttavuutta tuollaisen turbokorjaamonkin kanssa. Mikä firma tekisi täällä pääkaupunkiseudulla tälläisen "koeajon" ?
Isällä oli samanlainen Bemari aikasemmin ja joskus lainatessani autoa tein saman havainnon. Kylmällä koneella kun lähti liikkeelle, niin kierrosten noustessa kuului selvä vinkuna. Se ääni kesti vain ja ainoastaan ensimmäiset kiihdytykset. Ääni ei mielsetäni ollut aivan samanlainen suhina, kuin mikä turbosta lähtee kunnolla poljettaessa- pikmminkin ujellus tai vinkuna.. erottele ne nyt sitten. Turbo ei ainakaan temppuillut kertaakaan 99tkm matkalla.. ilmamäärämittari meni kerran vaihtoon.
- BMW
vmp kirjoitti:
Isällä oli samanlainen Bemari aikasemmin ja joskus lainatessani autoa tein saman havainnon. Kylmällä koneella kun lähti liikkeelle, niin kierrosten noustessa kuului selvä vinkuna. Se ääni kesti vain ja ainoastaan ensimmäiset kiihdytykset. Ääni ei mielsetäni ollut aivan samanlainen suhina, kuin mikä turbosta lähtee kunnolla poljettaessa- pikmminkin ujellus tai vinkuna.. erottele ne nyt sitten. Turbo ei ainakaan temppuillut kertaakaan 99tkm matkalla.. ilmamäärämittari meni kerran vaihtoon.
Se johtuu turbon rakenteesta. BMW:ssä on Garretin VNT-tyyppinen turbo eli muuttuva-geometrinen turbo. Kyseisessä turbossa PITÄÄ olla väljyyttä kylmänä, koska sen on tarkoitus "vakavoitua" auton öljynpaineiden noustua, joka samalla johtaa öljynkiertoon turbossa ja sen laakereissa.
Siitä johtuu se vihellys. Anna auton käydä 2 minuuttia ennen liikkeelle lähtöä niin, vihellys lähes häipyy olemattomiin, johtuen siitä että öljynpaine- ja kierto on kunnossa.
Se on siis ominaisuus ei vika - 330d ja hajis
BMW kirjoitti:
Se johtuu turbon rakenteesta. BMW:ssä on Garretin VNT-tyyppinen turbo eli muuttuva-geometrinen turbo. Kyseisessä turbossa PITÄÄ olla väljyyttä kylmänä, koska sen on tarkoitus "vakavoitua" auton öljynpaineiden noustua, joka samalla johtaa öljynkiertoon turbossa ja sen laakereissa.
Siitä johtuu se vihellys. Anna auton käydä 2 minuuttia ennen liikkeelle lähtöä niin, vihellys lähes häipyy olemattomiin, johtuen siitä että öljynpaine- ja kierto on kunnossa.
Se on siis ominaisuus ei vikavinkuu hieman kylmänä. Muuten ei ainakaan kovin selvästi. Joten olen myös sitä mieltä, että kyseessä on aivan normaali juttu.
- metallurgi
BMW kirjoitti:
Se johtuu turbon rakenteesta. BMW:ssä on Garretin VNT-tyyppinen turbo eli muuttuva-geometrinen turbo. Kyseisessä turbossa PITÄÄ olla väljyyttä kylmänä, koska sen on tarkoitus "vakavoitua" auton öljynpaineiden noustua, joka samalla johtaa öljynkiertoon turbossa ja sen laakereissa.
Siitä johtuu se vihellys. Anna auton käydä 2 minuuttia ennen liikkeelle lähtöä niin, vihellys lähes häipyy olemattomiin, johtuen siitä että öljynpaine- ja kierto on kunnossa.
Se on siis ominaisuus ei vikaAkselissa, joka kiertää kymmeniätuhansia kierroksia per minuutti, pitää ollakin alkuväljyyttä.
Ei semmoisia pitämän alkulämmittelyssä vinguttaman - käy kalliiksi...
Eikö kukaan lue manuaaleja? - 330d ja hajis
metallurgi kirjoitti:
Akselissa, joka kiertää kymmeniätuhansia kierroksia per minuutti, pitää ollakin alkuväljyyttä.
Ei semmoisia pitämän alkulämmittelyssä vinguttaman - käy kalliiksi...
Eikö kukaan lue manuaaleja?lukee vasta kun ei enää muuta keksi..... Ensin (siis yleisesti en tarkoita tätä tapausta) yritetään, sitten kirotaan koko paska ja sitten soitetaan huoltoon.... Huollosta ehkä sitten kerotaan siitä manuaalista... Omassa ammatissani olen usein kohdannut tälläisen tilanteen.....
Mutta vakavasti: Mitään moottorilla toimivaa ei SAA rasittaa kylmänä. Tuo turbo viheltää kyllä tosi pienellä kuormituksella, joten tuossa tapauksessa ei kyse ole varsinaisesta kuormituksesta, vaan normaalista käytöstä. - jaa-a
onko ok kirjoitti:
Kun olin ajanut töistä pihaan, niin katsoin pakoputkesta tulevan savun väriä. Väriä ei ollut, kuin en havainnut edes savuakaan tyhjäkäynnillä.
No, täytyy seurailla tilannetta. Auto oli käynyt ennen myyntiä Dekralla katsastuksessa, niin ei siinäkään raportissa oltu ainakaan asiasta huomautettu.niin kauan kun savu on mustaa kaikki on hyvin. sitte ku väri muuttuu siniseksi niin kannattaa jo viedä korjaamolle ja nopiaa.
- Rooppari
Moi.
Aina kun turpo viheltää on kyseessä jonkinlainen turbon tasapaino ongelma.
Hyvin tasapainoitettu turpo ei vihellä.
Vihellyksen ollessa vähäistä ei ole aihetta huoleen.- Kyllä ääni vaihtelee
Muuttuvageometriset turbot viheltävät välillä voimakkaammin. Ohjainsiivekkeiden asennon muuttuessa pakokaasut kohtaavat turbiinin siivet eri kulmassa ja vihellys välillä voimistuu ja välillä vaimenee. Varsinkin Garretin VNT turboissa tämä kuuluu selvästi. Toki myös vaikuttaa automerkki, eli pakoputkisto , turbon sijainti konetilassa, koneen "vuoraus" jne.
Entisellä autolla ajoin 300 th ja nykyisellä mittarissa 390 th . ja vihellys ollut aika voimakasta aina. Joten kommentti viheltävän turbon tasapaino-ongelmista on hieman liioiteltu.
Sensijaan ohjainasiiveet jumittaneet molemmissa autoissa. Kerran jouduin turbon avaamaan ja puhdistaan. Pari kertaa on riittänyt sinnikäs nitkuttelu.
- Diesel_Power
Ei jumalauta tämä paikka on täynnä ääliöitä. Joka helekatin turpo vinkuu jos esim. vaikka äänenvaimennus alkaa pettää. Ja lukuisat vehkeet ujeltaa kylymänä erillai ko lämpimänä. Jos turpo alakaa porsia ni kyllä sen ajossa huomaa ennen lopullista räjähtämistä. Ja se savu on hyvä merkki jos laakerit lykkää oljyä läpi kuumaan pakopesään ni jo on valakiaa ja sinistä ilimassa..
- Onko ok
Kiitos tiedoista mutta olen myynyt kyseisen auton jo yli kuusi vuotta sitten! Kirjoituksenkin avasin yli seitsemän vuotta sitten!
- Börje1
Ei se haittaa vaikka joku vastailee vanhoihinkin teksteihin. Kyllä näitä samoja ongelmia on jopa vuonna 2017.
- TurbonHuoltoVAROITUS
Lähetin autoni vnt-ahtimen Akaalle "turbo tohtoreille" korjaukseen koska pakopuolen siivet hajosivat. Turbo tuli huollosta, hinta oli 560€ ja asensin sen paikalleen ohjeiden mukaan niin sen jälkeen auto ei kiertänyt kuin 2500rpm ja turbo vihelsi jo tyhjäkäynnillä. Soitin "tohtoreille" heti ja sanoivat ettei ole turbossa vika. Sen jälkeen vaihdoin kaikki anturit ilmapuolelle ja tein kansiremontin. Tarkistin ahtovuodot ja N75 alipainevuodot. Taas soitto tohtoreille ja sama, ei turbossa vikaa. Käskivät säätää turbon kelloa. Lopuksi tilasin kokonaan uuden turbon saksasta ja auto toimii heti moitteettomasti. Taas soitto turbo tohtoreille ja sanoivat että olen sen itse hajottanut eivätkä korvaa mitään. Älkää ikinä sekaantuko tähän nyrkki pajaan!!!
- HDIJTDHDI
Tehot tallella, ölyä ei kuluta ja normaalia pakokaasua. Turbosta kuuluu miltein järkyttävää ylinaa ensimmäinen kilometri kaksi kiihdyttäessä. Kun moottori lämpenee ei tarvitse edes miettiä että moinen ulina toistuisi.
Laakerit, tiivisteet vai ominaisuus?
Juuri osettu hankinta eikä tietenkää koeajolla ollut kuin lämmin moottori ajettavana...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1621576Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä281546Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701348Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2251252- 1281125
Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda1751096Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3271094Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271047Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3111040- 781036