Huoltoväli ko. kärryssä on 2v ja 30tkm, mutta kuitenkin 12kk välein pitää tehdä öljynvaihto tms, miten tuo nyt oikein menee?
Katsotaan tulisiko tähän jopa asiallisia tietoon perustuvia vastauksia vai pelkästään normituubaa..
Kia cee'd huoltoväli
26
12910
Vastaukset
- eihän ole pakko
Jos pidät koneessa hyviä öljyjä, niin kyllä niillä periaaatteessa menee sen luvatun huoltovälin. Mutta aikuisten oikeasti tosi automies vaihtaa öljyt ainakin keväällä ja syksyllä. Merkistä riippumatta ja huoltoväleistä riippumatta. Suodattimien vaihtokaan ei ole huono ajatus.
Useimmat hyvät synteettiset öljyt ovat polymeeripohjaisia. Vaikka ne kestävät pitkän vaihtovälin, eivät ne silti ole immuuneja kulumiselle. Vanha öljy on vanhaa öljyä, vaikka merkki olisi mitä. Polymeerit joutuvat koville, jos ajaa pitkiä vetoja lujaa. So. jos siis ajelet säännöllisesti pitkiä moottoritietaipaleita, niin vaihtelehan usein.
Hyvä vaihdon syy tulee myös siitä, jos pidät autoa lämpimässä tallissa. Talvella pakkasesta lämpöiseen ja lämpöisestä pakkaseen voi tehdä höpöjä sillä tavalla, että öljyn joukkoon tulee vettä. Ja siitäkin pääsee kivasti eroon, kunhan vaihtelee sopivin välein.- pannukahvi ja voi
Jotkut ne on uskossaan sokeita. Kyllä öljyfirmat ja autonvalmistajat tietävät paremmin kuin sinä mitä öljyt kestää. Suomea pahempiakin olosuhteita on olemassa ja Pohjolan autot ovat erilaisia kuin etelän lämpöisiin toimitettavat autot.
- että järkeä tähänkin
pannukahvi ja voi kirjoitti:
Jotkut ne on uskossaan sokeita. Kyllä öljyfirmat ja autonvalmistajat tietävät paremmin kuin sinä mitä öljyt kestää. Suomea pahempiakin olosuhteita on olemassa ja Pohjolan autot ovat erilaisia kuin etelän lämpöisiin toimitettavat autot.
Parempi kun itse vaikenet. Öljyfirman kokemuksella ja koulutustaustalla puutuin asiaan. Opi tämä: vähin, millä pärjää voi olla joskus aika vähän. Voi myös valita sen, että maximoi autonsa huoltamisen. Jos aikoo pitää autoa pidempään, kannattaa valita jälkimmäinen. Jälkimmäisen voi valita myös sosiaalisesti viisaana vaihtoehtona. Vaikuttaa lopultaa suurissa luvuissa myös kansantalouteen. Kun tuomme automme tuontitavarana, niin kansantaloudellisesti on edullista, että kestävät pidempään. - Myös ääripäiden väliltä löytyy harkitsevalle sopivia vaihtoehtoja.
- janne2001
Bensiinimalleissa 12kk välein vaihdetaan öljyt ja määräaikaishuolto 2v/30tkm. Diesel malleissa pelkästään määräaikaishuollot 2v/30tkm.
- Ulkkar
Kiitos
- janne2001
"Jos pidät koneessa hyviä öljyjä, niin kyllä niillä periaaatteessa menee sen luvatun huoltovälin"
Juu samaa mieltä, mutta auton huolto-ohjelmassa on sanottu tuo bensiinimallien 1v öljynvaihtoväli, joten sillä on mentävä, jos haluaa takuun pysyvän voimassa. - ukm 65
KIITOS SELVENNYKSESTÄ.
- Vaihtlija
Oli miten oli niin kaikissa pirsseissä kannattaa vaihtaa öljyt ja suodatin joka vuosi vaikka huoltovälikilometrit ei tulisikaan täyteen! Suomen ilmasto on niin raaka että kannattaa vaihtaa vuosittain, tosin tämä vuosi hieman poikkeus, mutta seuraava jääkausi lähestyy vääjäämättä.
- Asseriid
Samaa mieltä, mutta täsmennys siihen, että tuo väliöljynvaihto ei ole pakollinen vaan erittäin suositeltava. Takuun säilymiseen se ei vaikuta, siihen vaikuttaa vain tuo 24 kk/30000 km määräaikaishuollot.
- Kivinilkka
Jääkauden tulemisesta on jo merkkejä, tänään 10.07.2015 lämpötila Oulussa 15 astetta.
Kannattaa Kian öljynvaihto suunnitella em. faktojen perusteella.
Golf virta, vai oliko se pallo, en muista, mutta se oli pienentynyt 30%
Tämä tieto on järkyttävää!!
- janne2001
Ei ole mikään suositeltava vaan pakollinen, taidat sekoittaa nyt asian nyt suositeltavaan vuosihuoltoon.
Kopioitu suoraan maahantuojan huolto-ohjelmasta:
***) Huom! Bensiinimoottorisissa malleissa on 12kk:n välein suoritettava pakollinen moottoriöljyn ja suodattimen vaihto. - Vaihtelija
•Määräaikaishuoltoväli on muilla mailleilla 12 kk ja Sportage (SL), Rio (UB), cee'd (JD) sekä Optima (TF) -malleilla 24 kk tai lyhyempi, jos ajomääräraja ylittyy ennen sitä. Venga-, cee’d (ED)-, Soul- ja Sorento XM -mallien ajomääräraja on 20 000 km, Sportage (SL), Rio (UB), cee'd (JD) ja OPtima (TF) -malleilla 30 000 km ja Picanto (TA) -mallilla 15 000 km.
Tiedä sinun pirssistä mutta oheista meidän kulkineelle.
Tosin vaihdan vuosittain kunhan tulee vuoden ikään tuo keväällä ostettu. - Janne2001
Määräaikaishuoltoväli on kyllä tuo mainitsemasi 24kk/30tkm MUTTA siinä välissä tehdään PAKOLLINEN öljynvaihto 12kk:n kohdalla bensiinimalleihin. Kysäseppä asiasta huoltopisteestäsi jos et usko
- Vaihtelija
Parempi kait kysyä maahantuojalta joka takuun myöntää?
Sinänsä ei merkitystä koska mielestäni Suomen oloissa kannattaa vaihtaa öölit joka vuosi vaikka ajaisi vähän! - Asseriid
Kiitokset korjauksesta.
Enpä ollut huomannutkaan tuota tekstiä huoltokirjasta. - iitu300
Kyllä kannattaa vaihtaa joka vuosi,ei meillä ole mitään saksan ilmastoa,keskilämpö meillä matalampi.se on jo rasite mille vaan.
- HyväOnVaihdella
Ihan sama, mitä huoltokirjassa lukee. Vaihdan uudet öljyn ja suodattimen keväällä ja syksyllä. Ihan sama, millä merkillä ajan. Haluan kuitenkin pitää autoni kunnossa. Tässä ei ole yleensäkään mistään merkistä kysymys. Eivät ne öljyjen ominaisuudet näissä Suomen hankalissa ilmasto-olosuhteissa riipu automerkistä.
Aika pieni summa tulee pelkistä öljyn ja suodattimen vaihdosta. Jos autoaan arvostaa.- öljynvaihto_vai_huolto
Meidän ilmastossamme pääongelma on kondenssiveden kertyminen öljyyn. Erityisesti pätkäajossa. Se vesihän on peräisin polttoaineesta - palamisen tuloksena syntyy suunnilleen yhtä monta litraa vettä kuin tankkiin on laitettu bensaa - ja sitä päätyy kampikammioon tietenkin mäntien ohivuotona.
Vesi ei sekoitu öljyyn kunnolla, vaan muodostaa mönjää, joka voi pahimmillaan tukkia öljypumpun imusiivilän ja senhän sitten tietää, mitä tästä seuraa.
Öljynvaihto 1x vuodessa ei siis ole lainkaan pöllömpi idea, vaikka huoltoväli olisikin 2 vuotta/30 tkm. Ja pakollinenhan se on, jos ohjekirja sanoo jotta öljynvaihto kerran vuoteen!
Tässä taitaa pääongelma olla essonvaarit, jotka luulevat, että öljynvaihto = huolto. Ei ole, öljynvaihdossa vaihdetaan öljyt suodatin, huollossa tehdään paljon muutakin (esim. uusitaan jarrunesteet, tulpat, ilmansuodatin tms. - ei toki näitä kaikkia aina joka kerta, osalla vaihtoväli voi olla esim. 3 tai 4 vuotta tai 60 tkm). - kysynpähän_vaan
öljynvaihto_vai_huolto kirjoitti:
Meidän ilmastossamme pääongelma on kondenssiveden kertyminen öljyyn. Erityisesti pätkäajossa. Se vesihän on peräisin polttoaineesta - palamisen tuloksena syntyy suunnilleen yhtä monta litraa vettä kuin tankkiin on laitettu bensaa - ja sitä päätyy kampikammioon tietenkin mäntien ohivuotona.
Vesi ei sekoitu öljyyn kunnolla, vaan muodostaa mönjää, joka voi pahimmillaan tukkia öljypumpun imusiivilän ja senhän sitten tietää, mitä tästä seuraa.
Öljynvaihto 1x vuodessa ei siis ole lainkaan pöllömpi idea, vaikka huoltoväli olisikin 2 vuotta/30 tkm. Ja pakollinenhan se on, jos ohjekirja sanoo jotta öljynvaihto kerran vuoteen!
Tässä taitaa pääongelma olla essonvaarit, jotka luulevat, että öljynvaihto = huolto. Ei ole, öljynvaihdossa vaihdetaan öljyt suodatin, huollossa tehdään paljon muutakin (esim. uusitaan jarrunesteet, tulpat, ilmansuodatin tms. - ei toki näitä kaikkia aina joka kerta, osalla vaihtoväli voi olla esim. 3 tai 4 vuotta tai 60 tkm).Kuka hullu ostaa dieselmallin ajaakseen alle 15 tkm vuodessa eli voi käyttää tuota 2v/30tkm huoltoväliä?
- käykurkkaapeilii
kysynpähän_vaan kirjoitti:
Kuka hullu ostaa dieselmallin ajaakseen alle 15 tkm vuodessa eli voi käyttää tuota 2v/30tkm huoltoväliä?
sinullakin viiraa
- öljynvaihto_vai_huolto
kysynpähän_vaan kirjoitti:
Kuka hullu ostaa dieselmallin ajaakseen alle 15 tkm vuodessa eli voi käyttää tuota 2v/30tkm huoltoväliä?
Mistä sait päähäsi, että tässä puhutaan (pelkästään) dieseleistä? Kuuntelit ääniä pääsi sisällä?
- Anonyymi
why
- HyväKokemus
Itsellä jo toinen Kia menossa. Eipä voi sanoa, että huoltokustannukset säikyttelisivät. Vaikka olen jonkun kerran vaihdattanut öljytkin huoltojen välissä. Suhteellisen edullista autonpitoa. Jota korostaa se, että ei ole tullut vikoja. Vioissa on se hankala puoli, että vaikka ne takuuseen korjattaisiinkin, aina niistä jotain harmia on. Ainakin turhaa ajanhukkaa. Yksi Kian valitsemisen syy minulla olikin se hyvä kestävyysmaine, jota kioista etukäteen kuulin.
- 2vuodenvälein
Vaihdan öljyt ja suodattimen 2 vuoden välein Kia Ceediini (1.6 bensa) Ajo pätkä-ajoa 1500 km vuodessa. Näillä ajoilla on turhaa vaihtaa öljyt joka vuosi. Öljynä Teboil Gold S.
- Vuosittainvaihto
Huoltoväli on nykyään 30tkm ja suositus vaihtaa öljyt ja suodatin vuosittain. Satasen kustantaa joten ei paha vuosihuolloksi?
- Anonyymi
olipa tosi asiallisia kommentteja
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581321Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491155- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?207990Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18956- 42889
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875