Fyysinen työ ja vajaatoiminta

Serq

Kellään kokemusta että fyysisesti rasittava työ olisi pahentanut vajaatoiminnan oireita. Itse olen 25v mies jolla todettu kilpirauhasen autoimmuunitulehdus ja sen seurauksena vajaatoiminta 2011. Ammatinvaihto pyörii vahvasti tällähetkellä mielessä, koska tuntuu ettei nykyistä työtä jaksa enää entiseen tapaan tehdä. Rakennusalalla olen, lisäksi työmatkaa on jonkin verran, joten aamuherätyksetkin ovat suhteellisen aikaisin.

10

1666

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vajaa rouva

Kilpirauhasen vajaatoiminta on krooninen aineenvaihduntasairaus. Suomessa sen vaikutuksia työkykyyn ei paljon huomioida, esim. Ruotsissa huomioidaan virallisestikin paljon enemmän.

Suomessakin periaatteessa pitäisi noudattaa Ruotsin ohjeistusta, siitä on sosiaali- ja terveysministeriön, Kansaneläkelaitoksen, Työeläkevakuuttajat TELA:n ja Työterveyslaitoksen yhteinen julkaisu. Klikkaa ensin kohtaa aineenvaihduntasairaudet, sieltä kilpirauhasen vajaatoiminta.

http://www.ttl.fi/fi/tyoterveyshuolto/sairaaksikirjoittaminen/Sivut/default.aspx

Kysymys: Onko lääkityksesi hyvällä tasolla?
      Toteamus: Itse en pysty läheskään samaan kuin ennen vajaatoimintaa. Liothyroninin mukaantulo kyllä vei takaisin kokopäivätyöhön, mutta fyysistä työtä en pystyisi tekemään.

• saaristolainen3

Tanskassa on 7.10. väitöstilaisuus, jonka pääaihe on se, että vajaatoimintapotilailla on 89 % suurempi riski päätyä työkyvyttömyyseläkkeelle kuin muilla.

• Vajaa rouva

saaristolainen3, olisin kiinnostunut tuosta Tanskan väitöksestä. Onko sinulla enemmän tietoa?

• Saaristolainen3

Ei ole vielä.

• mies kans

Omien kokemusteni mukaan hyvässä hoitotasapainossa olevalla lääkitykselläkään ei päästä olotilaan ennen vajaatoimintaa. Siirryin eläinperäiseen n. vuosi sitten ja se paransi tilannetta hieman. Raskas fyysinen suorittaminen ei vain kerta kaikkiaan enää tunnu onnistuvan. Paikat kipeytyvät helpommin. Tulee venähdyksiä, sekä yksinkertaisesti väsyy helpommin.

• isostivajis

Minulla on ollut luultavasti iät ja ajat vajaatoiminta, joka on seurausta todennäköisesti jo nuoruudessani alkaneesta kilpirauhasen tulehduksesta. Näin olen päätellyt n. 20 vuoden jälkeen joista kymmenenä vuonna minulla on ollut vajisoireita ja ne ovat vain pahentuneet siihen pisteeseen etten ole enää päässy sängystä ylös eikä mikään ole kiinnostanut. Painoakin on tullut mutten syytä siitä pelkästään vajaatoimintaa vaan myös sitä etten enää saanut itsestäni irti lähteä edes lenkille. Minulla ei ollut harmainta aavistustakaan että kaikki voisi johtua kilpirauhasesta. Vasta kun kykenin suurinpiirtein enää vain hengittämään, raahauduin lääkärille. Se muutti elämäni.

Minulla oli kilppariarvot kunnolla metsässä ja ne ovat korjaantuneet hyvää vauhtia ja oloni myös. Olen työelämässä, teen erittäin fyysistä työtä enkä koe lääkityksen saatuani että mikään minua enää jarruttaisi. Jaksan ja voin aivan mainiosti. Vielä ei ole edes täysi annostus tyroksiinia menossa mutta minä olen pirteä ja iloinen ja jaksan aivan huoletta raskaat pitkät päivät. En ole hetkeäkään tuntenut ettei tää ole enää mua varten.

• Vajaa rouva

Isostivajis, onneksi olkoon kun olet noin nopeasti parantunut! Suinkaan kaikki eivät kuitenkaan parane noin nopeasti, ja monet eivät koskaan saavuta samaa tasoa kuin ennen sairastumista. Monille oikean lääkkeen hakeminen on vaikeaa. Mutta kiva kuulla, että onnistumistarinoitakin on.

• Serq

Itsellänikin alussa thyroxin auttoi todella hyvin ja oireet tuntui häviävän. Mutta muutaman kuukauden päästä tästä olo huononi ja siitä asti ollaankin menty melkoista vuoristorataa.

• Serq
        Serq kirjoitti:

Itsellänikin alussa thyroxin auttoi todella hyvin ja oireet tuntui häviävän. Mutta muutaman kuukauden päästä tästä olo huononi ja siitä asti ollaankin menty melkoista vuoristorataa.

Palataanpa vanhaan ja kysytään että oletteko joutuneet vaihtamaan työtä tai toimenkuvaa sairastumisen myötä ? Voisiko olla ettei kroppa oikein palaudu kun aamuvarhaisella joutuu itsensä puoliväkisin pakottamaan ylös, sekä tehdä tuo 8h raskasta työtä 5pvä/viikko.

• väsq

Minä olen joutunut vähentämään työtä 50%. Olen maanviljelijä ja karjaa on, aamuherätykset tuttuja. Vähensimme sairauden takia karjaa pois puolet ja siinähän se palkkakin liukeni taivaan tuuliin. Mutta kun ei jaksa niin ei!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      5
      4009
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      87
      2072
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      50
      856
    4. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      784
    5. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      184
      738
    6. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      34
      738
    7. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      732
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      715
    9. 35
      674
    10. Miksi tuota ei saada karkotettua Suomesta?

Sillä näkyy olevan ilmeinen suojaväri. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6af3161b-4cdc-4ca7-b6cd-1e745efd1a97
      Maailman menoa
      127
      648
    Aihe