Rakennusalan ammattitutkinto ja opetus koulussa

Kummastunut

Poikani on nyt ammatikoulun 3.luokalla ja koko vuosi on ilmaista työharjoittelua työmailla.
Nyt ihmeteltiin, kun kukaan hänen luokalla ei osaa lukea rakennuspiirrustuksia. Eikös sen pitäisi kuulua kuitenkin 2.asteen tutkintoon? Sitä on kuulemma "opetettu" 1.luokalla vain pari tuntia. Onko tämä ihan normaalia...
Periaattessa he osaavat vain muurata ja maalata ja naulata näin hieman kärjistäen.
Eikö harjoittelussa pitäisi olla aina valvoja mukana opastamassa uusia juttuja. Viimeksi hän joutui menemään yksin nosturilla 25m korkeuteen maalaamaan, koska hänellä on turvallisuus kurssi käyty, mutta ohjaalla ei. Onko sekään ihan normaalia...

6

153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku tyyppi

      Säännöt ovat joskus tosi typeriä, kuten toi nosturihommakin - mutta virallisesti siihen vaaditaan se muutaman tunnin turvallisuuskurssi... ;( Mitä tulee työharjoitteluun (alalla kuin alalla) pitäisi aina olla joku neuvoja mukana, vähän aikaa harjoitellut / semmoinen jolla on jo jotain kokemusta voi työskennellä max vartinkin yksin (toinen esim. käy vessassa / hörppäisee kaffetta / ...) !

    • Kummastunut

      Kiitos vastauksesta, hieman valaisikin. :-) vielä kaipaan tuohon piirustusten lukutaitoon infoa.. Pitäisikö se osata toisen asteen tutkinnossa? Voisin tietysti kyselläsuoraan koulussakin opolta...

    • +18

      Piirustuksien lukutaito pitäisi olla itsestään selvyys, eihän muuten osaa taloa rakentaa.

      • mä ja mun iskä

        Mitnen nii eihän mun tarvii koko taloa rakentaa. Lupamaakarit on eriksee, jossain virastos. Ja sit voin kattoo netistä jos jotain tietoo tarviii. Niinku piirrustusten lukutaito, hä ? Mä lataan nyt tään ... musta tulee kovapalkkanen timbermanni, en mun tarvii mitään papereita kattoo...


    • Amis

      "Nyt ihmeteltiin, kun kukaan hänen luokalla ei osaa lukea rakennuspiirrustuksia. "

      Näin ammattikoulun rakennusmieslinjan käyneenä voin paljastaa, että siteerauksessa mainittu puute on siitä lievemmästä päästä.

      Tosiasiassa juuri kukaan nykyisestä ammattikoulusta valmistuneista ei osaa tehdä omin nokkinensa edes sokkelimuotin laudoitusta tai vaikkapa asentaa kunnolla toimivan ulko-oven karmeja.

      Ammattilaiseksi oppii työmaiden todellisissa olosuhteissa, koulussa oppii hyväksi opiskelijaksi. Silti jotain valmentavaa koulutusta nuorille kai pitää työnteosta järjestää, sillä ne ajat ovat takanapäin, jolloin rakennusalallekin saatiin tekijöitä, jotka olivat lapsesta saakka osallistuneet vanhempiensa mukana todelliseen työntekoon. Maaseudullahan tämän on aina kuulunut asiaan.

    • turhaaa

      "kukaan hänen luokalla ei osannut ". Kai nyt sentään joku luonnonlahjakkuus on eksynyt joukkoon. Tai olisko kurssi jäänyt rästiin, tai "opetus" ei ole ollut mieleen.

      Opettaja erehtyi kysymään rakennusmiehen alulta kuinka monta millimetriä on metrissä. Jani ei kuulemma tee sillä tiedolla mitään ja teoriaopinnot ovat muutenkin turhia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2803
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2380
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2160
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1944
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1796
    6. 152
      1782
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1767
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      131
      1510
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe