miksi ihmiset valmistaa ruokaa itse?

rdradqdqrq

olen aina miettinyt, miksi perheenäiti alkaa pitkän työpäivän jälkeen vielä väsäämään ruokaa, ikään kuin se olisi hyvä ihminen kun tekee ruuan itse ja huono, jos tarjoaa valmisruokaa.
einekset on nykyään halpoja ja varsinkin pakasteena saa hyvälaatuisia. eikö olisi lasten kannaltakin mukavampaa, että äidillä olisi aikaa lapsille itsetehdyn lihakastikkeen sijaan?
lisäksi valmisruuan suosiminen varmistaa työpaikat näille "äideille" hihnan ääressä.

on vain jotenkin koomista kun viideltä herännyt äiti hakee lapset tarhasta, tulee kotiin ja siinä viiden pintaan alkaa hermot kireällä sitä pöperöä säätämään. minusta tuo on sulaa hulluutta!
tokihan sitä viikonloppuna ajan kanssa on kiva jotain parempaa valmistaa.

rahasta tämä ei voi olla kiinni, kun jos laskee itselleen vaikka vain kympin tuntipalkan, niin tappiolle menee itse tekeminen ja reilusti!

197

4260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KOTIRUOKAA !

      ei ole nainen ellei PERHEELLEEN RUOKAA VALMISTA !

      naisen on osattava laittaa ruokaa tehdä kakkuja pikkuleipiä KARJALAN PIIRAKOITA

      MUUTEN EI OLE NAINEN !

      tottakai MUU PERHE AUTTAA JA TUKEE HÄNTÄ !

      • Ön ryökää

        Kyl ryökää vöi välmistää jös hälyää.


      • 11111111111111

        "Muuten ei ole nainen"

        Ai ei? Mikäs sitten on? Jos en osaa laittaa ruokaa, kasvaako minulla sitten kikkeli tuonne jalkojenväliin?

        Kyllä sitä nainen on, osaa sitä ruokaa valmistaa tai ei, jos löytyy naispuolisen sukupuolielin.


      • food 4 thought
        Ön ryökää kirjoitti:

        Kyl ryökää vöi välmistää jös hälyää.

        sitä voisi kirjoittaa selvääkin suomenkieltä jos älyää...


      • Trolli tuki turpas

        En kai oo sit nainen kun en valmista ruokaa meidän perheessä. :D
        Meillä ruoat tekee mies kun kerta haluaa itse ostokset tehdä ja ruoat suunnitella (kokin koulutus).


      • IT-ammattilainen
        food 4 thought kirjoitti:

        sitä voisi kirjoittaa selvääkin suomenkieltä jos älyää...

        Älkää noteeratko tuota idioottia millään lailla. Se haluaa ärsyttää:) Siis tuota ääääöööö - kaveria. Katsoin sen IP-osoitteen ja se on vielä penska!


      • syöpää kansalle
        food 4 thought kirjoitti:

        sitä voisi kirjoittaa selvääkin suomenkieltä jos älyää...

        Eineksissä piilee syöpä.


      • hiihaahoo
        11111111111111 kirjoitti:

        "Muuten ei ole nainen"

        Ai ei? Mikäs sitten on? Jos en osaa laittaa ruokaa, kasvaako minulla sitten kikkeli tuonne jalkojenväliin?

        Kyllä sitä nainen on, osaa sitä ruokaa valmistaa tai ei, jos löytyy naispuolisen sukupuolielin.

        Kyllä kasvaa. Sitten sinun pitää siittää itsellesi nainen.


      • Sillälailla
        IT-ammattilainen kirjoitti:

        Älkää noteeratko tuota idioottia millään lailla. Se haluaa ärsyttää:) Siis tuota ääääöööö - kaveria. Katsoin sen IP-osoitteen ja se on vielä penska!

        Mun mielestä ää öö- kaveri on hauska..:D Ku muut vaahtoaa ihan tosissaa jostai iha älyttömistä asioista..ää öö -kaveri kommentoi ihan nasevasti aika monessaki keskustelussa..:D


      • tätiPullea
        Sillälailla kirjoitti:

        Mun mielestä ää öö- kaveri on hauska..:D Ku muut vaahtoaa ihan tosissaa jostai iha älyttömistä asioista..ää öö -kaveri kommentoi ihan nasevasti aika monessaki keskustelussa..:D

        minäkin tykkään äääööö-kaverista, eikä hän ikinä sano pahaasanaa mistään, lömpeästi vain myötäilee. Kiitos pikku nauruista


      • YKSINKERTAISESTI

        SIKSI ETTÄ EINEKSET PILAAVAT VATSAN JA AIHEUTTAVAT RUOKA ALLERGIOITA

        SISÄTÄVÄT NIIN PALJON HAITALLISIA LISÄAINEITA JOTKA EIVÄT KUULU NORMAALI RUOKAAN


      • äöäöääää
        tätiPullea kirjoitti:

        minäkin tykkään äääööö-kaverista, eikä hän ikinä sano pahaasanaa mistään, lömpeästi vain myötäilee. Kiitos pikku nauruista

        Minä kanssa. Usein ääöö kaveri antaa hymyn huulille. Kyllä joka paikka sen yhden kylähullun tarvitsee, olkoon hän sitten suomi24 yhteisön kylähullunen. Kiitos päivän piristyksistä ääöö kaveri xD


      • ruoanlaittotaidoton

        on nainen, vaikka ei osaakaan ruokaa valmistaa


      • hyväähuomentasuomi
        IT-ammattilainen kirjoitti:

        Älkää noteeratko tuota idioottia millään lailla. Se haluaa ärsyttää:) Siis tuota ääääöööö - kaveria. Katsoin sen IP-osoitteen ja se on vielä penska!

        Katso ihmeessä munkin IP-osoitteen.
        Millä oikeudella nimittelet toista ihmisten idiootiksi?


      • töppöhönö
        ruoanlaittotaidoton kirjoitti:

        on nainen, vaikka ei osaakaan ruokaa valmistaa

        Ei oo


      • Uusavuttomille

      • Aijaa.
        hiihaahoo kirjoitti:

        Kyllä kasvaa. Sitten sinun pitää siittää itsellesi nainen.

        Niinkö sä olet tehnyt?


      • Ravintolakokki
        11111111111111 kirjoitti:

        "Muuten ei ole nainen"

        Ai ei? Mikäs sitten on? Jos en osaa laittaa ruokaa, kasvaako minulla sitten kikkeli tuonne jalkojenväliin?

        Kyllä sitä nainen on, osaa sitä ruokaa valmistaa tai ei, jos löytyy naispuolisen sukupuolielin.

        Juu, et ole nainen jos ruoanlaitto ei suju :D Itse en edes anna meidän taloudessa vaimon tehdä ruokaa. Ei sillä, etteikö hän osaisi, mutta itse rakasta kokkaamista ja vaikka sitä myös ammatikseni teenkin, niin silti se olen minä joka perheelle ruoan väsää.


      • päivää iltaa yötä
        hyväähuomentasuomi kirjoitti:

        Katso ihmeessä munkin IP-osoitteen.
        Millä oikeudella nimittelet toista ihmisten idiootiksi?

        Ei se mikään IT-ammattilainen ole, ei edes surullisenkuuluisan Vapusen tasoinen. Noviisit täällä vaan uskoo sen höpölöpinät.


      • äänestän
        äöäöääää kirjoitti:

        Minä kanssa. Usein ääöö kaveri antaa hymyn huulille. Kyllä joka paikka sen yhden kylähullun tarvitsee, olkoon hän sitten suomi24 yhteisön kylähullunen. Kiitos päivän piristyksistä ääöö kaveri xD

        ääöö eduskuntaan !


      • älä syöpää syö
        syöpää kansalle kirjoitti:

        Eineksissä piilee syöpä.

        Ota se pois!


      • täydellinen äiti
        syöpää kansalle kirjoitti:

        Eineksissä piilee syöpä.

        Syöppö syö ja juoppo juo, melkein mitä vaan?

        Kunnolliset vanhemmat (niinkuin esim. minä) ruokkivat lapsensa terveellisesti, onnellisesti yhdessä ruokaa valmistaen.
        Kasvatan kaikki yrtit, chilit ja paprikat ikkunalaudalla, sipulit, juurekset, salaatit parvekkeella. Muut elintarvikkeet ostan luomuna lähitiloilta Eineksiä tai liemikuutioita meillä ei käytetä!
        Välillä vähän kiireistä, joka päivä ei ehdi ruokaa laittamaan, mutta ruuanlaittoakin voi delegoida koko perheelle. Yleensä tehdään isoja eriä pakastimeen, viikonloppuisin leivotaan.


      • nouhaupässi
        IT-ammattilainen kirjoitti:

        Älkää noteeratko tuota idioottia millään lailla. Se haluaa ärsyttää:) Siis tuota ääääöööö - kaveria. Katsoin sen IP-osoitteen ja se on vielä penska!

        It-ammattilainen ei tarkistele kenenkään ip-osoitteista ikää.


      • tapaittes
        äänestän kirjoitti:

        ääöö eduskuntaan !

        ääliöitä on eduskunta pullollaan!!!!!!!!!!!!
        kokkarihomoja,demarirunkkuja ja vihervasuripellejä!!


      • Ple!
        tapaittes kirjoitti:

        ääliöitä on eduskunta pullollaan!!!!!!!!!!!!
        kokkarihomoja,demarirunkkuja ja vihervasuripellejä!!

        Nyt mää vasta aloin oikeen alyaan!


      • Ple!

      • Ple!
        Aijaa. kirjoitti:

        Niinkö sä olet tehnyt?

        Jaksaks olla niin kauan ilman naista?
        Ei kannata!


      • Ple!
        töppöhönö kirjoitti:

        Ei oo

        Joku tykkää äitistä, joku tyttärestä, joku molemmista!
        Toinen laittaa ruokaa, toinen rakastaa!
        !
        Kummallakin on parhaat puolensa!
        Ruokaakin voi laittaa myös itsekin, kuten rakastaakin!
        Olkaamme kuitenkin ekstroverttejä!


      • munkkiposso
        hyväähuomentasuomi kirjoitti:

        Katso ihmeessä munkin IP-osoitteen.
        Millä oikeudella nimittelet toista ihmisten idiootiksi?

        Onko munkillakin IP-osoite? Kotkassa on kyl tuo posso nostettu ihan kulttiasemaan mut en älynnyt että ihan oma IP:kii sillä. Hih :) Aina sitä oppii jotain uutta kun näitä palstoja lukee.


      • maailmanmestaruusmam
        täydellinen äiti kirjoitti:

        Syöppö syö ja juoppo juo, melkein mitä vaan?

        Kunnolliset vanhemmat (niinkuin esim. minä) ruokkivat lapsensa terveellisesti, onnellisesti yhdessä ruokaa valmistaen.
        Kasvatan kaikki yrtit, chilit ja paprikat ikkunalaudalla, sipulit, juurekset, salaatit parvekkeella. Muut elintarvikkeet ostan luomuna lähitiloilta Eineksiä tai liemikuutioita meillä ei käytetä!
        Välillä vähän kiireistä, joka päivä ei ehdi ruokaa laittamaan, mutta ruuanlaittoakin voi delegoida koko perheelle. Yleensä tehdään isoja eriä pakastimeen, viikonloppuisin leivotaan.

        Lapsiakaan ei varmaan rokoteta. Teidän perhe varmaan sai sen bakteerin siitä raakamaidosta. Kunnolliset vanhemmat punoo lapselle tuohivirsut kouluun ja norjalaisvillapaidan. Yläkerran parvekkeelta puistellaan matot ja karistellaan tupakantuhkat teidän viljelmiin. Lasten ei kannata keskittyä läksyihin kun mami delegoi heille ruuankeräys- ja valmistustehtäviä. Koko perheen kivaa kun keitetään lihalientä tilalta haetusta luukuormasta. Mamilla on hapankaali tiinussa olohuoneen nurkassa ja toisessa ruplattaa ruisleipätaikina :) Vau miten kotoisaa!


      • hullutollo
        YKSINKERTAISESTI kirjoitti:

        SIKSI ETTÄ EINEKSET PILAAVAT VATSAN JA AIHEUTTAVAT RUOKA ALLERGIOITA

        SISÄTÄVÄT NIIN PALJON HAITALLISIA LISÄAINEITA JOTKA EIVÄT KUULU NORMAALI RUOKAAN

        Tollo mikä tollo :) Ei osaa lukea tuoteselosteita. Jokainen tulee onnelliseksi omalla uskollaan.


      • asfd234sadfccccccc
        Ple! kirjoitti:

        Nyt mää vasta aloin oikeen alyaan!

        ääöö on todennäköisesti joko puoli tai kokoautomaattinen chattibotti eikä sinänsä ihminen ollenkaan. tavallinen ihminen ei erota bottia ihmisestä, ne 'kuulostavat' jopa puolijärkeviltä.


    • purkkiherkku

      Säilyketölkissäkin myydään nykyään kaikkea kunnon ruokaa, eikä niitä välttämättä tarvitse edes lämmittää ja purkista suoraan syödessä ei tule edes tiskiä.

      • faggye

        -mitä nyt hormonihäiritsijöitä; bisfenoli-A:ta ja muita estrogeenisesti vaikuttavia , miehiä homouttavia kemikaaleja........................:P


      • esderdwqerqqerqw
        faggye kirjoitti:

        -mitä nyt hormonihäiritsijöitä; bisfenoli-A:ta ja muita estrogeenisesti vaikuttavia , miehiä homouttavia kemikaaleja........................:P

        Eiköhän Valvira olisi kieltänyt sellaiset aineet, jos niistä olisi jotakin haittavaikutuksia. Kannattaa uskoa mieluummin tiedettä kuin jotakin luomubloggaajia.


      • koöäö
        esderdwqerqqerqw kirjoitti:

        Eiköhän Valvira olisi kieltänyt sellaiset aineet, jos niistä olisi jotakin haittavaikutuksia. Kannattaa uskoa mieluummin tiedettä kuin jotakin luomubloggaajia.

        Jep. Ja sitä sen muutaman vuosikymmenen elää söipä mitä hyvänsä. Parempi syödä sitä mikä maistuu.


      • ItkuaVääntävRuotsal
        esderdwqerqqerqw kirjoitti:

        Eiköhän Valvira olisi kieltänyt sellaiset aineet, jos niistä olisi jotakin haittavaikutuksia. Kannattaa uskoa mieluummin tiedettä kuin jotakin luomubloggaajia.

        Eipä Valvira tuota halua, vaan lisätä mielumminkin poikalapsille syötettäviä estrogeenijäljittelijöitä niin vesijohtovedessä (e-pillerien estrogeeni) kuin ruoassa (soijan estrogeenijäljittelijät, einesten muovinpehmentimet jne.)

        Näin jotta Suomestakin tulisi Ruotsin kaltainen matriarkaalinen yhteiskunta, jossa naiset haalivat kehitysmaista miljoonia mamuja, ja tissimiehet tottelevat.


      • Se on kyllä totta
        ItkuaVääntävRuotsal kirjoitti:

        Eipä Valvira tuota halua, vaan lisätä mielumminkin poikalapsille syötettäviä estrogeenijäljittelijöitä niin vesijohtovedessä (e-pillerien estrogeeni) kuin ruoassa (soijan estrogeenijäljittelijät, einesten muovinpehmentimet jne.)

        Näin jotta Suomestakin tulisi Ruotsin kaltainen matriarkaalinen yhteiskunta, jossa naiset haalivat kehitysmaista miljoonia mamuja, ja tissimiehet tottelevat.

        Suomessa himoitaan Ruotsalaisten miesten rintoja. Miksi sitten näin asia on? Ei sitä voi kukaan tietää. Muoti-ilmiöitä.


      • Gruber
        esderdwqerqqerqw kirjoitti:

        Eiköhän Valvira olisi kieltänyt sellaiset aineet, jos niistä olisi jotakin haittavaikutuksia. Kannattaa uskoa mieluummin tiedettä kuin jotakin luomubloggaajia.

        Jumalan valitut eines-trollit taas vauhdissa.


      • purkkiruokaa jeeeep

        purkissa saa tanskalaista emakkoa ei tarvitse kuin avata purkki ja mössöt naamaan.samoin hernekeittoa saa purkissa kansi auki ja sopat suoraan purkista suuhun.ananasta purkista suoraan suuhun.vanikkaa paketista suoraan suuhun.ei ole tiskiä purkit suoraan metallikeräykseen.niistä saa vielä rahaa kun myy metallit


      • Niinpä ja siksi
        koöäö kirjoitti:

        Jep. Ja sitä sen muutaman vuosikymmenen elää söipä mitä hyvänsä. Parempi syödä sitä mikä maistuu.

        teenkin ruuat itse jos syömme kotona.
        Einekset ovat aivan järkyttävän pahoja!


      • ...
        Gruber kirjoitti:

        Jumalan valitut eines-trollit taas vauhdissa.

        JUTKUEINEKSIÄ, YÄK!


      • höh . . .

        Ruoan kypsentäminen on yksi ihmiskunnan merkittävimmistä keksinnöistä.

        Se muuttaa hiilihydraatit paremmin imeytyvään muotoon. Energiansaanti siis on parempaa syödessä kypsytettyä ruokaa.

        Jos ruokaa ei ole kypsennetty, pitää sitä syödä selvästi enemmän samaan ravintoaineiden saantiin pääsemiseksi.


      • oioioikaramba

        Ja, jos ei siivoa ei tarvitse pölynimuria ja loppua. Lisäksi ei tarvitse ostaa silitysrautaa kun ei ole lakanoita. Jos ei kokata- ei tarvitse kattiloita ja pannuja. Jos ei ole aivoja- ei tarvitse hattua.


      • 6+1
        Niinpä ja siksi kirjoitti:

        teenkin ruuat itse jos syömme kotona.
        Einekset ovat aivan järkyttävän pahoja!

        Ei, ei ne nyt sentään pahoja ole, vaan mauttomia. Tehty keskivertotaaville ja -tainalle.


      • Minäkin teen.
        Niinpä ja siksi kirjoitti:

        teenkin ruuat itse jos syömme kotona.
        Einekset ovat aivan järkyttävän pahoja!

        Itse itselleni teen sapuskat, leivät ja kaikki. Kun on tottunut syömään itsetehtyä ruokaa, niin juuri eilen maistoin lusikallisen jotain perunamössöeinestä, niin kyllä niissä on vaan sellainen outo teollinen maku, mitä lie säilöntäaineita.


      • öh...
        höh . . . kirjoitti:

        Ruoan kypsentäminen on yksi ihmiskunnan merkittävimmistä keksinnöistä.

        Se muuttaa hiilihydraatit paremmin imeytyvään muotoon. Energiansaanti siis on parempaa syödessä kypsytettyä ruokaa.

        Jos ruokaa ei ole kypsennetty, pitää sitä syödä selvästi enemmän samaan ravintoaineiden saantiin pääsemiseksi.

        Eikö toi olis sitten laihduttajille hyvä vinkki: voi syödä enemmän kun ei kypsennä ruokaa, vähemmän energiaa eli kaloreita.

        Ps. katsoin itsekin sen dokkarin.


    • 54353324

      Ruuan valmistaminen itse on paljon halvempaa, terveellisempää ja tuottaa usein parempaa laatua kuin einesruokien osto. Yhden einesruuan hinnalla saat ostettua aineksia joista valmistaa ateria vaikka neljälle.

      • nbbkffkkflfbcmckcöfl

        Mutta kun se ei ihan noin mene. Siinä pitää laskea siihen kuluva aika, tiskaamiset, sähköt jne. Itse valmistaminen alkaa kannattamaan vasta kun ruokailijoita on yli 5 henkilöä. Ja kolme lasta nyt on jo niin paljon että silloin äiti voi hyvin jäädäkin kotiäidiksi.


      • solakan ruoka

        Juuri ja tietää mitä syö! Eineksissä on syömäkelvotonta vatsantäytettä vaan ei ravintoa!


      • eläköönkotiruoka
        nbbkffkkflfbcmckcöfl kirjoitti:

        Mutta kun se ei ihan noin mene. Siinä pitää laskea siihen kuluva aika, tiskaamiset, sähköt jne. Itse valmistaminen alkaa kannattamaan vasta kun ruokailijoita on yli 5 henkilöä. Ja kolme lasta nyt on jo niin paljon että silloin äiti voi hyvin jäädäkin kotiäidiksi.

        Älä nyt...Miten se aika lasketaan, jos itse kokkaaminen on kivaa eli harrastus? Pitäisikö sen ajan tehdä jotain ikävämpää, vaikka jakaa mainoslehtisiä tai käydä siivoamassa naapurissa? Sähkö ei ole niin perin kallista ja etkö muuten usko, että einesteollisuus laskee sen hinnan mukaan keitoksiinsa? Tiskaamiselta ei myöskään välty einesruualla. Yhdellekin voi kokata itse edullisesti ja mikä estää useampaa sinkkua lyöttäytymästä yhteen ruuanlaittopiiriin, niin että kukin tarjoaa sapuskat porukalle eri viikonpäivinä ja muina päivinä välttyy kokonaan ostoksilta, einesten lämmitykseltä ja tiskeiltä? Kun ruokamateriaalien pakkaukset ovat useammalle hengelle, tämä olisi taloudellistakin. Eineksissä on vallalla myös keskivertomaku (mauttomuus), minkä voi välttää omilla keitoksilla.


      • Pena82
        nbbkffkkflfbcmckcöfl kirjoitti:

        Mutta kun se ei ihan noin mene. Siinä pitää laskea siihen kuluva aika, tiskaamiset, sähköt jne. Itse valmistaminen alkaa kannattamaan vasta kun ruokailijoita on yli 5 henkilöä. Ja kolme lasta nyt on jo niin paljon että silloin äiti voi hyvin jäädäkin kotiäidiksi.

        Ei tarvitse ruokailijoita olla enempää kuin yksi silti voi samalla kertaa tehdä vaikka 6-8 annosta esim. 800g jauhelihasta. Sitten jos ei jaksa samaa syödä kolmatta päivää laittaa pakkaseen yhden tai kahden annoksen pakkauksiin.
        Näin ollen yhdellä ruuanlaitolla on 6-8 annosta ruokaa ja hintaa tälle ei tule kovin paljon vaikka laskisi 10 euron tuntipalkan ruuan tekemiseen.

        Vaikka tämä loppupeleissä olisi hieman kalliimpaa niin en ole niin hyviä einesruokia löytänyt että mielummin niitä söisin.


      • pulakkamötkö
        solakan ruoka kirjoitti:

        Juuri ja tietää mitä syö! Eineksissä on syömäkelvotonta vatsantäytettä vaan ei ravintoa!

        Joo se että valmistaa kerralla aina kymmenelle ja syö ennenkuin pilaantuu niin pitää solakkana. Siksi keittiöiden kokitkin on aina niin solakkia?


    • Anna tulla

      Anna mulle muutamia esimerkkejä niistä "hyvälaatuisista" eineksistäsi.

      • kljkoö

        No... kaikki.


      • Tulin antamaan

        Voi, Pekoni ja Kossu.
        Päälle pari röökiä.


      • Anna tulla

        Anna muutamia esimerkkejä huonolaatuisista, poistetaan ne markkinoilta.


    • Duunari666

      En ole kyllä perheen äiti mutta yksikään mustalaatikko ei ole vetäny vertoja mun koti kokkauksille ja mä oon mies enkä ny mikää kummonen kokki ole :) Safkan laittoha on ihan hauskaa puuhaa :)

      • Terve, sohvamakkarat

        En tiedä mikä on mustalaatikko, ja eineksiä en juuri ole ostanut vuosiin (jonkun pakasten harvakseltaan), mutta esim. makaroonilaatikko on valkoisista vehnäjauhoista (ei juuri kuitua) tehdystä makaroonista, huonolaatuisesta jauhelihasta (laatu, proteiinin vähyys), koostumus ravintoköyhää mössöä. Eikä mausteitakaan nimeksikään (kalliita kai verrattuna lähes mausteettomana myytyyn).

        Kertokaa mitä eineksiä muka on, jotka on tehty täysjyväjauhoista, hyvälaatuisesta lihasta jne., ja joissa on kuitua kunnolla (viljasta min. 6%), runsaasti hyvälaatuista proteiinia (ei soijasta varsinkaan, estrogeenijäljittelijä ei sovi kuin naisille)!

        Saati sitten em. perustekijöiden lisäksi tarkemmin laatu, kuten rasvan laatu (ei kovetettuja rasvahappoja, palmuöljyä jne.), tiedossa lihan alkuperämaa, kunnolliset tiedot kuidusta, rasvan määrästä ja laadusta, liha"jalosteiden" sidekudoksen osuudesta jne.

        Mutta syökää te vain niitä eineksiänne ja makkaroitanne... Tehän vain katsotte telkkaria ja seisotte rullaportaissa, jottei hengästy (ja keskellä, kunnes tulen takaa ja tönäisen, jotta pääsen ohi, koska kykenen sentään liikkumaan, juoksemaan ja mitä haluankaan johtuen sekä paremmasta ravinnostani että siitä, etten ole lähes liikuntakyvytön surkeiden tv-ohjelmien tuijottaja).


      • _-_-_
        Terve, sohvamakkarat kirjoitti:

        En tiedä mikä on mustalaatikko, ja eineksiä en juuri ole ostanut vuosiin (jonkun pakasten harvakseltaan), mutta esim. makaroonilaatikko on valkoisista vehnäjauhoista (ei juuri kuitua) tehdystä makaroonista, huonolaatuisesta jauhelihasta (laatu, proteiinin vähyys), koostumus ravintoköyhää mössöä. Eikä mausteitakaan nimeksikään (kalliita kai verrattuna lähes mausteettomana myytyyn).

        Kertokaa mitä eineksiä muka on, jotka on tehty täysjyväjauhoista, hyvälaatuisesta lihasta jne., ja joissa on kuitua kunnolla (viljasta min. 6%), runsaasti hyvälaatuista proteiinia (ei soijasta varsinkaan, estrogeenijäljittelijä ei sovi kuin naisille)!

        Saati sitten em. perustekijöiden lisäksi tarkemmin laatu, kuten rasvan laatu (ei kovetettuja rasvahappoja, palmuöljyä jne.), tiedossa lihan alkuperämaa, kunnolliset tiedot kuidusta, rasvan määrästä ja laadusta, liha"jalosteiden" sidekudoksen osuudesta jne.

        Mutta syökää te vain niitä eineksiänne ja makkaroitanne... Tehän vain katsotte telkkaria ja seisotte rullaportaissa, jottei hengästy (ja keskellä, kunnes tulen takaa ja tönäisen, jotta pääsen ohi, koska kykenen sentään liikkumaan, juoksemaan ja mitä haluankaan johtuen sekä paremmasta ravinnostani että siitä, etten ole lähes liikuntakyvytön surkeiden tv-ohjelmien tuijottaja).

        Mulla samat syyt ei voi luottaa onko käytetty jodioitua suolaa (siis tod. näk. ei kun jodioimaton on halvempaa)


      • että näin
        _-_-_ kirjoitti:

        Mulla samat syyt ei voi luottaa onko käytetty jodioitua suolaa (siis tod. näk. ei kun jodioimaton on halvempaa)

        eu siitä suolassa levaSTA JODISTA MITÄÄN HYÖTYÄ OLE. oN NIIN PIENI MÄÄRÄ.


      • Jodin riittävyydestä
        _-_-_ kirjoitti:

        Mulla samat syyt ei voi luottaa onko käytetty jodioitua suolaa (siis tod. näk. ei kun jodioimaton on halvempaa)

        Tosiaan jodiahan saadaan normaalisti hieman liian vähän, suolan jodista huolimatta (suolan kohtuukäytöllä ainakin), mutta esim. hyvälaatuinen merileväpuriste silloin tällöin naamaan, niin jo piisaa.

        Toki niiden, jotka jostain syystä syövät joditonta suolaa, on syytä ottaa ehkä jopa joka päivä.

        Mineraalisuolaan kyllä tottuu äkkiä, ja elimistön suolatasapainon saa paremmaksi sen magnesiumin ja kaliumin avulla (nämä ainakin Suomessa onneksi jodipitoisia).


      • Provoonmenihän
        Terve, sohvamakkarat kirjoitti:

        En tiedä mikä on mustalaatikko, ja eineksiä en juuri ole ostanut vuosiin (jonkun pakasten harvakseltaan), mutta esim. makaroonilaatikko on valkoisista vehnäjauhoista (ei juuri kuitua) tehdystä makaroonista, huonolaatuisesta jauhelihasta (laatu, proteiinin vähyys), koostumus ravintoköyhää mössöä. Eikä mausteitakaan nimeksikään (kalliita kai verrattuna lähes mausteettomana myytyyn).

        Kertokaa mitä eineksiä muka on, jotka on tehty täysjyväjauhoista, hyvälaatuisesta lihasta jne., ja joissa on kuitua kunnolla (viljasta min. 6%), runsaasti hyvälaatuista proteiinia (ei soijasta varsinkaan, estrogeenijäljittelijä ei sovi kuin naisille)!

        Saati sitten em. perustekijöiden lisäksi tarkemmin laatu, kuten rasvan laatu (ei kovetettuja rasvahappoja, palmuöljyä jne.), tiedossa lihan alkuperämaa, kunnolliset tiedot kuidusta, rasvan määrästä ja laadusta, liha"jalosteiden" sidekudoksen osuudesta jne.

        Mutta syökää te vain niitä eineksiänne ja makkaroitanne... Tehän vain katsotte telkkaria ja seisotte rullaportaissa, jottei hengästy (ja keskellä, kunnes tulen takaa ja tönäisen, jotta pääsen ohi, koska kykenen sentään liikkumaan, juoksemaan ja mitä haluankaan johtuen sekä paremmasta ravinnostani että siitä, etten ole lähes liikuntakyvytön surkeiden tv-ohjelmien tuijottaja).

        Kannattaa järjestää aikataulunsa niin, että ei tarvitse kiireessä mukiloida kanssaihmisiään. Sitä kun ei voi tietää oletko joskus itse se masennus- tai kortisolilääkityksen vuoksi turvonnut hoikempien tien blokkaava ärsyttävä seisoskelija.

        Terveisin,

        Hoikka ja hyvännäköinen gastronomian opiskelija


      • näin
        Terve, sohvamakkarat kirjoitti:

        En tiedä mikä on mustalaatikko, ja eineksiä en juuri ole ostanut vuosiin (jonkun pakasten harvakseltaan), mutta esim. makaroonilaatikko on valkoisista vehnäjauhoista (ei juuri kuitua) tehdystä makaroonista, huonolaatuisesta jauhelihasta (laatu, proteiinin vähyys), koostumus ravintoköyhää mössöä. Eikä mausteitakaan nimeksikään (kalliita kai verrattuna lähes mausteettomana myytyyn).

        Kertokaa mitä eineksiä muka on, jotka on tehty täysjyväjauhoista, hyvälaatuisesta lihasta jne., ja joissa on kuitua kunnolla (viljasta min. 6%), runsaasti hyvälaatuista proteiinia (ei soijasta varsinkaan, estrogeenijäljittelijä ei sovi kuin naisille)!

        Saati sitten em. perustekijöiden lisäksi tarkemmin laatu, kuten rasvan laatu (ei kovetettuja rasvahappoja, palmuöljyä jne.), tiedossa lihan alkuperämaa, kunnolliset tiedot kuidusta, rasvan määrästä ja laadusta, liha"jalosteiden" sidekudoksen osuudesta jne.

        Mutta syökää te vain niitä eineksiänne ja makkaroitanne... Tehän vain katsotte telkkaria ja seisotte rullaportaissa, jottei hengästy (ja keskellä, kunnes tulen takaa ja tönäisen, jotta pääsen ohi, koska kykenen sentään liikkumaan, juoksemaan ja mitä haluankaan johtuen sekä paremmasta ravinnostani että siitä, etten ole lähes liikuntakyvytön surkeiden tv-ohjelmien tuijottaja).

        En ole mikään kylähullu enkä idiootti. Älä hauku minua. Kertomani asiat ovat totuuksia. Olette vain niin tyhmiä että älynne ei riitä niitä ymmärtämään. Olen liian älykäs teille. Niin ja mielipiteet eivät ole hulluutta. Jokaisella on omat mielipiteet. Itse ette osaa ajatella omilla aivoillanne vaan olette samaa mieltä yleisen mielipiteen kanssa. Olette siis raukkamaisia pelkureita. Menkää äkkiä piiloon eukkonne selkien taakse, muuhun teistä ei ole. Olette lapsen tasolla jutuissanne. Jokaisella on oikeus mielipiteeseen. Mielipiteet ovat rikkautta. Sinulla ei ole oikeutta tarkistaa kenenkään ip-osoitteita täältä. Olet tehnyt rikoksen siis. Ilmoita itsesi poliisille.


      • Ple!
        Jodin riittävyydestä kirjoitti:

        Tosiaan jodiahan saadaan normaalisti hieman liian vähän, suolan jodista huolimatta (suolan kohtuukäytöllä ainakin), mutta esim. hyvälaatuinen merileväpuriste silloin tällöin naamaan, niin jo piisaa.

        Toki niiden, jotka jostain syystä syövät joditonta suolaa, on syytä ottaa ehkä jopa joka päivä.

        Mineraalisuolaan kyllä tottuu äkkiä, ja elimistön suolatasapainon saa paremmaksi sen magnesiumin ja kaliumin avulla (nämä ainakin Suomessa onneksi jodipitoisia).

        Täytyy sitten alkaa jodlata!


    • pahaa ja kallista

      Einesruuat ovat kalliita ja huonolaatuisia. Valmistajan intresseihin kuuluu laittaa tuotteseen mahdollisimman paljon "ilmaa", eli lihan sijaan jauhoja, nahkaa, teurasjätettä. Hyvälaatuisia eineksiä on todella vähän, suomalaisilta valmistajilta ei edes saa hyvälaatuisia.

      Jos itse ei osaa laittaa ruokaa, niin tietysti einesruoka voi olla ainoa vaihtoehto.

    • tämän takia

      Eines ja prosessoitu ruoka ei ole oikeaa ruokaa, ruoka pitää tehdä aidoista aineista ja katsoa happamuus ja emästasapaino ennekaikkea muuten porukka LIHOO ja miehet tulevat KALJUIKSI! on tutkittu juttu. Siksi pullea mies on usein kalju päälle. Happamuus kerääntyy päälaelle miehelle! naiselle se näkyy enimm selluliittimuhkuroina reisissä ja pakaroissa sekä vatsalla.Se on tulehdustila ja johtaa aineenvaihdunnan jumittumiseen ja diabetekseenkin.

      • Hörhöilmaisin älähti

        No niin, magneettimediahörhö ilmaantui paikalle.


      • 4+3

        Miestyyppinen kaljuuntuminen johtuu testosteronista. N . 25% miehistä kärsii tämäntyyppisestä perinnöllisestä kaljuuntumisesta.


      • ÄippäH

        Voi olla, että on tosiaan tutkittu, että huonolaatuinen ravinto aiheuttaa kaljuuntumisen, mutta kyllä kaljuuntumista on ollut jo ennen eineksiä. :D Einekset kun on aika uusi juttu. Kaljuuntuminen johtuu kaljuuntumista aiheuttavasta geenistä. Ja yleensä kaljuuntuminen periytyy äidin geeneistä. Kuitenkin nainen(äiti) on vain geenin kantaja, eikä itse kaljuunnu, mutta kantajan poika yleensä kaljuuntuu.

        Siinä olet oikeassa, että esim. 2. tyypin diabetes on pitkälti elintapasairaus, jota mm. liikalihavuus aiheuttaa.. ja uudehko ilmiöhän ihmiskunnan historiassa tämä liikalihavuus on. Ja ravintomuutoksistahan tämä kaikki johtuu. :(


      • Korjausta
        4+3 kirjoitti:

        Miestyyppinen kaljuuntuminen johtuu testosteronista. N . 25% miehistä kärsii tämäntyyppisestä perinnöllisestä kaljuuntumisesta.

        Kaikilla miehillä on testosteronia. No ruotsalaisilla toki vähemmän tuon vesijohtoveden e-pillereistä peräisin olevan estrogeenin ja soijan syönnin takia.

        Se genetiikka sitten määrittelee, kuinka herkkiä hiusjuuret ovat tuolle testosteronin vaikutukselle.

        Ja tuo 25% luku tarkoittaa kaljuuntumista jo alle 30-vuotiaana (suomalaisista kai - tämähän on eri roduilla vähän erilaista, itäaasialaisilla vähemmän jne.), ja heilläkin tuo karkea n. 25% luku tarkoittaa selkeää kaljuuntumista, vähäisempää harvenemista on useammalla. Ja myöhemmin kyllä valtaosalla hiukset harvenevat selvästi.


    • Pulikööri

      no katoppa ku ossaapi iha ite hankkii ruokkoo ja valamistaa sitä, ni selviää tulevista maailmanlopuista yms :D .. ne jotka ei osaa mitään ilma viranomaisia, palveluja ja muita jotka sanoo mitä tehä ja ajatella ovat doomet :D

    • 3Timo

      Se on PAKKO, että saa sen asunnon maksettua!

    • fffffffffffffffggggg

      Monesti mietin itsekkin että miksi monet väittävät että itsetekemä tulee halvemmaksi, yksin asuvana einesruoka tulee ihan selvästi laskimella laskiessa halvemmaksi kun tietää mitä ostaa.

      Einesruoka on paljon halvempaa ja monet valmisruoat ovat ihan hyviäkin, tietysti on niitä mitkä maistuvat aivan järkyttävältä.

      Einesruoat ei lihota, olen mieshenkilö 180cm pitkä ja painan alle 60kg.

      En koe olevani väsynyt tai sairas myöskään.

      • buh hah haaa

        Olet aloravittus luuviuölu, johon naiset ei koskisi kepilläkään. 180cc / 60 kg,mikä idiootti.


      • fffffffffffffffggggg
        buh hah haaa kirjoitti:

        Olet aloravittus luuviuölu, johon naiset ei koskisi kepilläkään. 180cc / 60 kg,mikä idiootti.

        No onneksi olenkin sitten homo niin ei tarvitse tuosta huolehtia.

        ( Tuon painon mainitsin vain sen takia kun niin monet väittää että einekset lihottaa )


      • 3Timo
        buh hah haaa kirjoitti:

        Olet aloravittus luuviuölu, johon naiset ei koskisi kepilläkään. 180cc / 60 kg,mikä idiootti.

        Eikun kyl se oli 180 SENTTIMETRIÄ eikä 180 kuutiosenttimetriä!?! Tollai 180 cc kokonen ukko olis tommoin vajaa 6x6x6 senttiä kanttiisa ole laatikko, joka painaa 60 kiloo!
        Eli: ei kovin kookas, mut htin vaikea kantaa?


      • 0000000000000

        "yksinasuvana einesruoka tulee ihan selvästi laskimella laskiessa halvemmaksi"

        Millanenhan laskin sinullakin on, että tulee halvemmaksi?

        Esimerkiksi kattilallinen keittoa, mikä kestää 3pv tai enemmän ja saa vielä monta lautallista syödä päivässä maksaa saman verran, kuin 2-3kpl pienen pieniä saarioisten keittoja jotka hyvä että täyttävät mahaa edes.

        Einesruoka on kuitenkin hyvin epäterveellistä. Eihän niitä terveydellisiä haittoja näe heti.

        Tottakai ei einesruoka lihota, jos sitä ei syö liikaa. Huomioi myös että sinä, jos olet 180cm ja 60kg, olet aivan liian laiha. Oletan, ettet siis tee raskasta työtä tai muutenkaan liiku, vaan istut kotona peleaamassa tietokonepelejä?

        toivottavasti olet siis provo.


      • ÄippäH

        Kylllä isossa perheessä itse tehty tulee halvemmaksi, ja on sitä paitsi ravitsevampaa ja huomattavasti terveellisempää. Ja lapsilleen totta kai sitä haluaa tehdä mahdollisimman puhtaista raaka-aineista ruokaa. Toki meilläkin silloin tällöin syödään eineksiä, ainakin puolittain... kun aina ei ehdi. Luulisi, että yksin elävä ehtisikin paremmin, kuin työtä ja perhettä pyörittävä?? Mutta vaikka meilläkin välillä lasagnet tms. tehdään eineksistä, niin pyrkimys kyllä pääsääntöisesti tehdä itse terveellistä ruokaa. Eineksillä ei lihakset kasva. Ja pitkään syötynä pelkkää einestä saa kyllä aiheutettua monenlaista haittaa terveydelleen.


      • EI einespaskaa!
        ÄippäH kirjoitti:

        Kylllä isossa perheessä itse tehty tulee halvemmaksi, ja on sitä paitsi ravitsevampaa ja huomattavasti terveellisempää. Ja lapsilleen totta kai sitä haluaa tehdä mahdollisimman puhtaista raaka-aineista ruokaa. Toki meilläkin silloin tällöin syödään eineksiä, ainakin puolittain... kun aina ei ehdi. Luulisi, että yksin elävä ehtisikin paremmin, kuin työtä ja perhettä pyörittävä?? Mutta vaikka meilläkin välillä lasagnet tms. tehdään eineksistä, niin pyrkimys kyllä pääsääntöisesti tehdä itse terveellistä ruokaa. Eineksillä ei lihakset kasva. Ja pitkään syötynä pelkkää einestä saa kyllä aiheutettua monenlaista haittaa terveydelleen.

        Oli sitten yksinäinen tai iso perhe, itsetekemä ruoka tulee jokatapauksessa halvemmaksi ja on terveellisempää!!! IDIOOTTI ALOITUS!


      • Hörheliinineninöö
        EI einespaskaa! kirjoitti:

        Oli sitten yksinäinen tai iso perhe, itsetekemä ruoka tulee jokatapauksessa halvemmaksi ja on terveellisempää!!! IDIOOTTI ALOITUS!

        Perustelut? Älä anna kognitiivisen dissonanssin pilata päivääsi :D


      • vnfsk

        Itse tehtynä on selvästi halvempaa. Etkö osaa käyttä laskinta oikein. Senhän oppii jo ala-asteella. Varsinkin tämä laskutoimitus on hyvin yksinkertainen.
        Lounas ja päivällinen kotona itse tehtynä. Annoksen hinta on noin euron edullista aineksista. 56 euroa kuukaudessa.
        Eines viisi euroa ateria. 280 euroa kuukaudessa.
        Ulkona syöden 8 euroa annos. 448 euroa kk.
        Kotiruoka on siis selvästi halvinta. Teen ruokani jatkossakin itse.
        nelihenkisellä perheellä hinnaksi tulee siis. kotona 224 e.
        eines 1120e.
        ravintolat 1792e. kuukausi
        Harvalla on varaa syödä eineksiä, ravintoloista puhumattakaan.
        Kotiruoka on terveellistä ja hyvää.
        Einesruoka on pahaa ja epäterveellistä, huonoista aineksista tehtyä. Ne tuhoavat terveyden. Huomaan selvästi olossani että olenko syönyt kunnon kotiruokaa vai ala-arvoista einestä.
        Einekset ovat niin halpoja hinnaltaan että siitä jo voi päätellä että ne ovat täysin laaduttomia.


      • dfgdsgds
        0000000000000 kirjoitti:

        "yksinasuvana einesruoka tulee ihan selvästi laskimella laskiessa halvemmaksi"

        Millanenhan laskin sinullakin on, että tulee halvemmaksi?

        Esimerkiksi kattilallinen keittoa, mikä kestää 3pv tai enemmän ja saa vielä monta lautallista syödä päivässä maksaa saman verran, kuin 2-3kpl pienen pieniä saarioisten keittoja jotka hyvä että täyttävät mahaa edes.

        Einesruoka on kuitenkin hyvin epäterveellistä. Eihän niitä terveydellisiä haittoja näe heti.

        Tottakai ei einesruoka lihota, jos sitä ei syö liikaa. Huomioi myös että sinä, jos olet 180cm ja 60kg, olet aivan liian laiha. Oletan, ettet siis tee raskasta työtä tai muutenkaan liiku, vaan istut kotona peleaamassa tietokonepelejä?

        toivottavasti olet siis provo.

        xcfgxdg


    • Nammmnam

      Ai miksi????
      No siksi, että KAIKKI valmisruoat ovat maultaan ja laadultaan (ei koskaan samana päivänä valmistettua!) surkeita ja valikoima on kovin yksipuolinen. Koitapa vaikka ostaa valmiiksi paistettu pihvi...

    • siks teen itse

      Eineksissä ei ole jodipitoista suolaa.

    • sdreryay

      Eineksiin käytetään se huonoin raaka-aine.
      Eineksiin laitetaan järjettömät määrät lisäaineita (tästä johtuu suurin osa ihmisten erilaisista allergioista ja oudoista suolistosairauksista)
      Einekset on hyvä hätävara mutta niitä ei pidä syödä paljoa.
      Einekset voivat olla vaikka kuinka vanhoja.. säilytysaineilla pidetään ne "myyntikuntoisina" pitkään ..

      Kotiruuasta puuttuu kaikki turhat lisäaineet koska ne tehdään muutaman päivän käyttöä varten.

    • täytyy osata

      Einekset on luusereiden hommaa. Ajatellaan esimerkiksi vaikka lasagnea. Kaupan lasagnet on pelkkää mautonta valkokastiketta. Kun itse tekee runsaista ja parhaista raaka-aineista, on lopputulos valovuoden edellä eines pa5kaa.

      • 45454545454

        Kerran erehdyin kokeilemaan valmis lasagnea ja vessanpöntöstä se meni alas.

        ( Jotkut einekset on ihan hyvänkin makuisia ) En esim ostaisi kanaa purkissa.


    • Ulkoistetaan kaikki

      Eikä kannata omilla aivoillakaan ajatella. Antaa muiden hoitaa sekin homma.

    • Ravintosisältö 0

      Kattelkaapa einesruokien kilohintoja ja laskekaa siitä tuleeko suhteellisesti halvemmaksi valmistaa ravintosisällöltään kunnollista kotiruokaa, vaiko eineksiä joiden pääasiallinen raaka-aine on valkoinen jauho sekä teurasroippeet.

      Muutaman mikroaterian hinnalla teet kunnon kattilallisen keittoa/kastiketta missä on enemmän lihaa kuin noissa mikroruuissa yhteensä.

      Edesvastuutonta ruokkia lapsia moisella teollisella mikro-pas.kalla!

    • P Liisa

      Ja loppuun HEI DAA!!!

    • fffffffffffffffggggg

      Millaisista valmisruoista täällä puhutaan?

      En koskisi tikullakaan sellaisiin eineksiin mitkä valmistetaan mikrossa ja sitten syödään sillä ne maistuu helvetin pahalta.

      Lasketaanko esim patamausteseos pussit eineksiksi? siihen paistetaan lisäksi jokin lihalisäke ja keitetään kattilassa.

      • Aika rajoilla on

        Riippuu keltä tuota kysytään. Joillekin lihaliemikuutionkin lisääminen on amatöörimäistä valmisruokapelleilyä.


      • 15+14
        Aika rajoilla on kirjoitti:

        Riippuu keltä tuota kysytään. Joillekin lihaliemikuutionkin lisääminen on amatöörimäistä valmisruokapelleilyä.

        Käyttääkö joku noita valmisliemikuutioita, YÖK.
        Käytä mausteita niin ei tarvitse säilöntäaineita syödä.


    • Ensiksi voisi kysyä, että mikä on parempaa tekemistä kuin ruoan valmistaminen?

      Toiseksi, kuvaamasi perheenäiti kyllä äkkiä huomaa, että illan ruokaa ei kannata valmistaa kuten tehdään kokkikilpailuissa, vaan edellisinä päivinä tehdään esivalmistelut, ja ruokalista usein muuttuu ruoan menekin mukaan. Eli itsekin voi valmistaa "einekset".

      Kolmanneksi, jos ja kun muuta perhettä on paikalla, niin siitä vaan ruokaa laittamaan. Kyllä se miehelläkin pysyy sen verran veitsi kädessä, että osaa vaikka pilkkoa vihanneksia tai hämmentää jotain.

      Neljänneksi, saattaa olla yllätys, että se mieskin osaa laittaa ruokaa.

    • Syö hyvin

      Valmisruoka tehdään täysin ala-arvoisista aineksista, joita ei kotioloissa kukaan sotkisi ruokaansa. Teollisuus pystyy kuitenkin massiivisella lisäainevalikoimalla tekemään siitä usein melko syötävän näköistä. Makukaan ei aina ole kovin paha.

      Lapsistaan välittävä äiti ei kuitenkaan moista moskaa tenaville syötä vaan tekee heille maukasta ja terveellistä kotiruokaa.

    • olipas taas tyhmä viesti/ vastaus. Lapset oppii hyvän ruoan merkityksen yhdessä tekemällä---

    • lähtekää kotimaahan, emme kaipaa teitä.

      • 6+4

        " lähtekää kotimaahan, emme kaipaa teitä. "

        Mikä vika meissä kainuulaisissa on?


    • Arkena rennosti

      Helpolla pääsee kun käyttää viikonloppuna aikaa seuraavan viikon ruokien tekemiseen. :) Loppupäivien ruoka vaan pakkaseen että säilyy.
      Ja kun tekee yhtenä päivänä paljon ruokaa saa koko tiskikoneellisen kerralla täyteen (ehkä kaksikin). Ei tarvitse joka päivä ruoanteko astioita pestä. ;)

    • erkki1

      Einekset ja ravintolaruoka ovat epäterveellisiä. Liikaa suolaa, huonoa rasvaa, huonot ainekset muutenkin. Ruoan laitto kotona käy äkkiä.

    • Jokapaikan säästäjä

      Onpahan tyhmiä vastauksia joillakin! Ettäkö muka perheenäidin kannattaa ostaa valmisruokia ettei mene aikaa.. " Jos laskee vaikka kympin tunti jne..." Eikö perheenäiti tienaisi enemmän, jos laskisi 50 euroa tunnille! Silloin olisi koko perheellä varaa käydä viikonloppuisin ravintolassa syömässä näillä säästyneillä rahoilla! Kai tästä jo käy ilmi ettei perheenäiti voi laskea ruoanlaittotunneille mitään tuntipalkkaa, kun kerran sitä rahaa ei kuitenkaan tule, jos äiti ei mene mihinkään tienaamaan! On täällä kaikenlaisia älykääpiöitä. Joku nuori pojankolli ei tietenkään voi ymmärtää tällaisia asioita! Minäkin tienaan kuukausittain satoja euroja, kun en polta enkä juo! Ja taas tienaan pari tonnia vuodessa, kun myin autoni pois. Ja taas tienaan pari sataa, kun en käy elokuvissa ja ainakin tonnin, kun en käy ulkomailla. Sitten tienaan ainakin tonnin vuodessa, kun en harrasta muuta kuin sauvakävelyä ja lukemista. Ja taas tienaan pari sataa, kun en osta älypuhelinta. Nyt olenkin sijoittanut nämä monet tuhannet vuosittain eri pörssiyhtiöiden osakkeisiin ja lyönyt mukavasti rahoiksi! Minulle on suuri nautinto, kun saan katsella päivittäin tiliotteitani ja sijoitusteni tuottoa !
      Näin voi perheenäitikin säästää vuosittain suuria summia, kun ostaa valmisruokia !! Kuten huomaatte, on täällä järkeviäkin ajatuksia!!!

      • Anonyymi

        Mitä teet isolla määrällä rahaa jos olet pilannut kehosi huonolla ruualla?


    • EineksetMyrkkyä

      Yksinkertaiseen kysymykseen yksinkertainen vastaus, koska jotkut haluavat syödä terveellisesti sekä saada ruasta kaikki tarpeelliset vitamiinit jne. eikä saada niitä valmisruuissa olevia myrkkyjä sun muita säilöntä aineita...

      https://www.youtube.com/watch?v=ZOMnx0MVClw Ruoallahan ei saisi leikkiä, mutta varmaankin nykynuorison tajuntaan menee tämä ainakin kun on vielä tarpeettomilla voimasanoillakin höystetty :)

    • luomua omaa

      itse tehty ruoka on maukkaampaa,ja lisäksi luomua koko satsi.metsästä luomulihat omasta parvekkeelta porkkanat sipulit ja jos haluaa perunatkin.peruna on niin halpaa että sitä ei kannata itse kasvattaa 1 euroa kaksikiloa.retiisit valkosipulit ym juurekset kannattaa kasvattaa itse on ainakin maukkaampia luomua kaikki.ruuanlaitto on koko perheen yhdessä oloa ja ruokailu on samoin hienoa nauttia yhdessä.astiat kannattaa pestä koneella ja siitä jää aikaa television katseluun

    • Valmista jokaiselle

      Tuskin kukaan täällä itse teurastaa lehmää josta tekee jauhelihan jne, tai valmistaa itse oman suolansa tai sokerinsa, jokainen syö valmisruokaa

      • maaltapäin

        Kyllä muuten monikin maaseudulla yhä teurastaa omat possunsa ym. pakastimeen, sekä metsästää ja laittaa riistasta ruokaa! Marjat ja sienet kasvavat metsässä ja puutarhasta saadaan monenlaista satoa. Mutta välillä toki voidaan lämmmittää mikrossa Saarioisten äitien tekemää maksalaatikkoa.


    • tissit pojilla

      jatkuvasti eineksiä syövillä nuorilla miehillä ja pojilla on nykyään tissit.
      olen nähnyt ilmiön uimarannoilla, ja myös kun alokkaat tulivat uima-halliin uimaan,niin olin hämmästynyt heidän tisseistään.
      ennen ei ollut tällaista kun ihmiset söivät lisä-aineetonta ruokaa!

      • Olut sen aiheuttaa

        Eiköhän tuo ole ihan oluesta johtuvaa


      • Sekä-että suosikki

        Tasa-arvon nimissä myös miehet saavat eineksillä tissit.

        Naiset varmaan syövät enemmän eineksiä .Kuppikoko yleensä suurempi.


        Suosin kyllä kotiruokaa .Siirryn eineksiin ain välillä .Maistuvat kyllä aika
        tylsiltä pitemmän päälle .Maku ei enää tunnu yhtä hyvältä .

        Kotiruoka taasen on aina yhtä maukasta.


      • manboobs...
        Olut sen aiheuttaa kirjoitti:

        Eiköhän tuo ole ihan oluesta johtuvaa

        Eineksiin lisätään estrogeeniä, siks äijilläkin on tissit nykyään. Katsokaa vaikka luettelosta, että mitä kaikkea paskamyrkkyä ne einekset sisältää...


      • pyh!

        Mitä hiton väliä onko miehellä tissit vai ei, mun puolesta vois olla vaikka kuus selässä. Ei haittaa menoo pikku ulkonäkö viat..


      • viikiinki

        tissit pojilla...Nykyään saadaan joka tuutista hormoonihäiriköitä ja uusia E-koodeja kehitellään kiihtyvään tahtiin..
        Lääkefirmat kiittää ja tarjoaa auttavaa kättään....varmaankin on jo "lääkkeet"valmiina..


    • mies64v49

      Jos olet laiska ja syöt prosesoitua mössöä, siitä vaan. En laita sitä mössöä suuhuni enää, joskus oli pakko syödä, nyt otan aikaa muusta ja valmistan ruokani alusta loppuun.
      Ruuan laitto on taidetta, se on makujen sinfoniaa, siihen kun sisälle pääsee siitä tulee "huume"
      KANNATAA KOKEILLA jo ei laiskuus vaivaa.

    • kotikkokki

      Kotiruokaakin voi valmistaa huonoista aineksista, esim. marinoidut broilersuikaleet ei kovin kaksisia ole, eikä makaronilaatikko välttämättä hääviä ravintoarvoltaan. Valmisruuista voi saada myös ihan kelpoja hieman tuunaamalla, esim. lisäämällä purkkihernekeittoon palvikinkkukuutioita. mutta vastaus kysymykseen, miksi ihmiset valmistaa ruokaa itse, on se, että itse tehty ruoka on parempaa, ja siihen saa enemmän vaihtoehtoja. Esim. aivan kotoisan jauhelihakastikkeen saa maistumaan joka kerta erilaiselta maustamalla ja höystämällä eri tavalla. Einesruoka on kallista, jos syöjiä on useampia. Viidelle tekee vaikkapa makkarakeiton muutamalla eurolla, mutta valmiskeitot maksaa 2-3 euroa per annos, eikä niillä kasvavilta ja urheilua harrastavilta nuorilta lähde nälkä. Kohta ollaan jääkaapilla koluamassa välipalaa.
      Leivon itse leivät, laitan lihat pakkaseen (riistaa, sianpuolikas kasvattajalta jne.), poimin marjat ja sienet jne. Laitan kotiruokaa, ja kiirepäivinä hyvällä omalla tunnolla eineksiä tai puolivalmista. Perheeseen kuuluu vanhemmat ja 3 aikuisuutta lähestyvää lasta. Ei tulisi mieleenkään elää pelkillä eineksillä, varaudun päiviin, jolloin ei ennätetä laittaa ruokaa, tekemällä esim.edellisenä viikonloppuna isompia annoksia jääkaappiin lämmitettääväksi.

    • luomuruokaa kehiin

      Koska einekset ovat epäterveellisiä

    • SeppoSatanen

      Usein noissa valmiiksi maustetuissa broilereissa on vain 70% lihaa loppu on maustetta.

      Itse ostan mieluiten vain pakastevihanneksia koska ne ovat käteviä.
      Joskus sorrun ½ valmiskastikkeisiin.

    • SINUSTA

      OLEKIN AINA IHMETELLYT, MISTÄ NIITÄ UUS AVUTTOMIA SYNTYY SUOMEEN: NO NYT TIEDÄN MISTÄ.

    • aivar ammat

      Tein juuri pellillisen pizzaa kinkkusuikaleita,ananasta, aurajuustoa...jne. Laitan aina liikaa täytettä ja mässyn-mässyn. Onhan se tavallaan jumalallinen kosto,kun joutuu syömään KAIKEN mitä on valmistanut. Viikolla tyydyn aineksiin.Helei!

      • Taloudellista(kin)

        Miksi sinä syöt kaiken kerralla? Miksi et jätä / säästä viikollekin? Eikö sulla ole jääkaappia?


    • rdradqdqrq

      Avauksen kuvassa minä lämmittämässä KOIRANLIHAA. ÄLYTTÖMÄN HYVÄÄ, opin syömää Aasiassa.

    • Ei helppoa tämäkään

      Niinpä, mutta kun sain ikäviä oireita jokikisestä kokeilemastani äitien valmistamasta. On tyydyttävä perusruoka-aineksiin ja keksittävä kokata niitä sitten, mikäli jaksaa, joka toinen kerta eri tavalla kuin viimeksi. Ei kaikilla ole niin rautainen terveys että noita valmistuotteita kestäisi.

    • Ottakaa selvää..

      Katsokaa Kari Aihion ohjelmaa, jossa menee sellaisten ihmisten kotiin, missä syödään vain valmisruokia ja eineksiä, niin kuulette totuuden niistä ja opitte tekemään edullisesti hyvää ja ravitsevaa ruokaa. Järkyttävää, miten jotkut syöttävät lapsille täysin tyhjää mössöravintoa, mutta eivät syö sitä itse. Eines- ja valmisruokia syövät ne, jotka eivät viitsi tehdä ruokaa itse ja jotka eivät tiedä, miten ala-arvoista mättöä ne ja kaikki hampurilaiset ym. roskaruuat ovat.

    • Rakastan ruokaa

      Ruuan syömisen tärkein idea on saada siitä kaikki tärkeät ravintoaineet, joita ihmisen keho tarvitsee pysyäkseen terveenä. Peruselintarvikkeista itse valmistettu sisältää (toivottavasti) vitamiinit, hiven- ja kivennäisaineet, proteiinit, jne ... Teollinen valmisruoka ei ja lisäksi tulevat säilymistä auttavat lisä- yms. aineet, jotka eivät kuulu ihmisen tarvitsemiin.

      Ja ainakin itse tahdon, että ruoka maistuu joltakin, teolliset ovat neutraaleja, miltään maistumattomia pöperöitä, joilla ei ole myöskään minkäänlaista esteettistä arvoa.

      • Nautikaa ruosta

        Ruuan syömisen tärkein idea on saada siitä hyvän makuista ja nautinnollista. Se kaikki muu hivenaine laskeminen on per-seestä.


      • Mahtaako onnistua ?
        Nautikaa ruosta kirjoitti:

        Ruuan syömisen tärkein idea on saada siitä hyvän makuista ja nautinnollista. Se kaikki muu hivenaine laskeminen on per-seestä.

        Onko sulta jäänyt paljon muutakin tietoa väliin matkasi varrella? Kehotan tutustumaan ihmisen anatomiaan ja sen toimintaan solutasoa myöten. Sitten ei tarvitsekaan muuta kuin ymmärtää ja käsittää koko homma.


      • Olet idiootti
        Mahtaako onnistua ? kirjoitti:

        Onko sulta jäänyt paljon muutakin tietoa väliin matkasi varrella? Kehotan tutustumaan ihmisen anatomiaan ja sen toimintaan solutasoa myöten. Sitten ei tarvitsekaan muuta kuin ymmärtää ja käsittää koko homma.

        Syö monipuolisesti kaikkea, niin et tarvitse laskureita !


      • Hah !
        Olet idiootti kirjoitti:

        Syö monipuolisesti kaikkea, niin et tarvitse laskureita !

        Vielä isompi idiootti; missä kohdassa kommentissa puhutaan laskureista?


      • Ravitsemusoppia
        Nautikaa ruosta kirjoitti:

        Ruuan syömisen tärkein idea on saada siitä hyvän makuista ja nautinnollista. Se kaikki muu hivenaine laskeminen on per-seestä.

        Luonnollisesti ruuan tulee olla hyvän makuista ja nautittavaa, mutta se ei riitä. Ruualla ei ole mitään arvoa, jos sinä et saa siitä elimistösi tarvitsemia ravintoaineita. Kun näinkin yksinkertainen perusjuttu on epäselvää, voi aloittaa asiaan tutustumisen vaikkapa superfoodista, siis niistä ruoka-aineista, joissa ravintoainekoostumus on vielä tiheämpää kuin normaaliruuassa.


    • sinkkumies.

      Einekset on epäterveellisiä, niistä lihoo ja niissä on kaikkia lisäaineita. Itse teen lihapullat ja kaikki itse. Kaupan lihapullat on pahoja ja teen itse kaiken vaikka asun yksin ja olen mies.

    • Harmaata massaa

      Katsokaapa ruokaloiden, koulujen, päiväkotien ruokia. Niiden väriä, harmaita mössöjä, aina samat erittäin halvat tuotteet ja raaka-aineet.

      Ruoat lämmitetään ja ne lämmittää hyvin usein alallle kouluttamaton tumma, pienellä palkalla. Miten usein voi lapsesi saada esimerkiksi ruokaa joka ei kuulu hänelle kun ei tiedetä.Pienellä henkilöstöllä ja osaamattomuudella.

      Joka ei tiedä ravintosuosituksista, hygieniasta, erikoisruokavalioista tai saati osaa suomenkieltä.

      Keittiöalan tuntipalkat on todella surkeita ja työolot karmeita. Itse johtajat vievät bonukset, palkat ja istuvat päällikköinä sekä ahnehtivat pienipalkaisilta kaiken palkan itselleen erilaisina etuina, ahneita.

      Pääkaupunkiseudulla ja isoissa keittiöissä ruota on yhtä mössöä. Nykyään robotiti tekevät myös osan ruoasta ja tiedätte varmasti, että ravintoaineita tai muitakaan ei ole ruoissa. Kaikki samaa konemassaa jauhettuna ilman värejä tai makuja.

      Tehkää itse ruokanne on puhdasta, maukasta ja ravintoaineita sisältäviä.

    • Metka malli

      Toi on aina metka ajattelumalli verrata tuntipalkkaa oman vapaa-ajan puuhasteluun. Ei mulle kotona kukaan mitään maksa, tein tai jätin tekemättä.
      Nyt on keittiöremppa menossa. Teen sen ite ja ihan ilmaiseksi. Koneista ja kalusteista pitää toki maksaa. Palkattu ammattimies sen olisi tehnyt jo moneen kertaan.

      • Ei ollut vertaus

        "Metka malli"

        Tarkoitukseni ei ollut verrata vapaa-ajanpalkkaa ruoanlaittoon.Kun teet itse tulee maukasta ja hyvää. Vaan ihan oikeasti keittiöaloilla mon todellasurkeat palkat, jopa osittain palkat on niin peiniä, että ihmiset hakevat lisänä muita avustuksia itseleen.

        Suurin osahan nykyään tekee alan ilman koulutusta näitä keittiöalan töitä ja suurin os aon heistä tummia maahanmuuttajia myös virolaisia ja venäläisiä.


    • Hyvää kuitenkin

      Tänää ei jaksanut muuta kun grillata makkaraa ja vaimo tekin salaatin niiden seuraksi.

      Se pupun ruoka sisälsi paprikaa, salaatti, kurkkua ja jotain soossia joukossa.

    • kannattaakokata

      Ei ole mitään valmis ruka jolla ei olisi yhtään mitään lisääaineita, olen nähnyt niin monta nuoria ihmisiä jolla kdet värähtelee ja iho täynää punottumia joka kertoo... kaikenlaisia säilöntäaineita, asprataamia, glutamaatia ym paska..

    • ukkeli:

      Yksinasujana teen ruokani itse. Pysyy myös paremmin hallinnassa ravintoarvot jne. Parempi kysymys ehkä olisi, miksei perheenISÄ tee niitä ruokia ihan yhtä lailla, silitä itse paitoja jne, ihan siinä kuin äitikin

    • Muonamies

      1. Itse tehty ruoka on halvempaa, ellei sitten osta jotain superluksusluomureilunkaupan aineksia. Ero eineksiin on suuri varsinkin, jos mitataan ravintoaineilla (vitamiinit, proteiini, rasvan laatu, mineraalit jne.).

      2. Itse tekemällä ruoasta saa just sen makuista kuin haluaa. Ei tarvitse joka ruoassa maistaa natriumglutamaattia ja sitä iljettävää soijaproteiinin aromia.

      3. Jotkut nauttivat ruoanlaitosta. Miksi heidän pitäisi ostaa eineksiä?

      4. Ruoanlaittoon voi ottaa lapset mukaan, ja isäkin voi ihan hyvin osallistua, koska enää ei olla 50-luvulla. Tällöin kokkaukseen menevä aika ei ole lapsilta pois, vaan parhaimmillaan siitä voi tulla perheen mukava yhteinen puuha. Laatuaika on aika keinotekoinen käsite. Yhdessä vietetyn ajan ei nimittäin tarvitse olla jotain keksimällä keksittyä aktiviteettia, vaan ihan vain oleilua tai normaaleja kotiaskareita. Kukaan ei kiellä vaihtamasta kuulumisia ja keskustelemasta mistä vaan siinä samalla.

      5. Ruokaa voi laittaa viikonloppuna reilumpia satseja ja laittaa pakkaseen/jääkaappiin. Ei joka päivä tarvitse päivällisellä olla eri ruokaa.

    • Yks kätinen kokki

      Tapaturmassa meni koko käsi, aloin syömään eineksiä.
      2 vuodessä lihoin 48kg.
      Ei kovin terveellistä voi olla kun tuolla tavalla nousi paino.
      Sisältävät sokeria ja kaikkea muuta skeidaa.
      Nyt kokkaan yhdellä kädellä ja paino on laskenut 42kg.
      Syökää eineksiä niin tulette siaksi.

    • taika6

      Meillä ei edes koira syö noita valmispuppuja. Eikö nykyään ihmiset osaa laittaa itse ruokiaan, Uus avuttomat.

      • Koirakin sen tietää

        Meillä oli samallainen koira, haisteli mitä kupissa oli ja aivasti. Ei muuten syönnyt sitä ruokaa, vaan odotteli kotiruokaa ja seurasi sen valmistelua kuola valuen.


      • viikiinki

        taika 6
        Koira onkin paras"tuomari"arvioimaan ruuan laatua...
        Kokeile vaikka margariinilla ja voilla...arvaappa kumpi maistuu??


    • Epäterveellistä!

      Taitaa olla elintarviketeollisuuden lobbari avaajana, sillä kukaan tervejärkinen
      ei syö einesruokia kuin tarvittaessa. Teollisen prosessin läpikäyneet aineosat
      menettävät paljon tarkeitä vitaamiini-ja hivenaineita sen aikana. Itse teen omat
      ruokani aina luomuna kasvaneessa maaperässä, enkä mistään lisäainejauhoista!

    • hipesrils

      Ymmärrän aloittajan pointin. Teoriassa tuo on ihan totta, että työssäkäyvät ja varsinkin elämän ruuhkavuosia elävät voisivat helpottaa arkeaan esim. ostamalla valmisruokaa ja käyttämällä siivouspalveluita. Käytäntö on kuitenkin ihan toista.

      Teollinen ruoka:

      - ei ole niin hyvää kuin itsetehty ruoka, vaikka olisi ihan tavallinen kotikokki
      - saattaa sisältää säilöntäaineita tai allergisoivia aineita tms
      - hevosenlihakohu osoitti, että huonoimmassa tapauksessa kuluttajille myydään jotakin muuta kuin mitä tuotteen pitäisi sisältää
      - valmisruokavalikoima on loppujen lopuksi aika suppea eikä valikoimissa ole esim. harvinaisempia perinneruokia
      - maustaminen on yleensä aika latteaa
      - ruoan suolapitoisuuteen ei voi itse vaikuttaa
      - on lähes aina kalliimpaa kuin vastaava ruoka itsetehtynä (esim. hernekeitto)
      - jos lapset syövät ensisijassa teollista ruokaa, he eivät opi itsetehtyjen ruokien makuun
      - kertaalleen jo tehtaassa tehty ruoka esim. makaronilaatikko ei ole mitenkään niin hyvää kuin itsetehty vastaava laatikko, joka on juuri otettu pois uunista
      - kaupassakäyntiinkin menee aikaa. Usein siinä ajassa tekisi ruoan oman ruokakaapin aineksista kuin että lähtisi kauppaan hakemaan valmisruoan.

      Itse suosin kotiruokaa rahasyistä, makusyistä ja lasten vuoksi, sillä haluan, että lapseni oppivat syömään kotiruokaa. Myös terveyssyyt on tärkeät, sillä voin itse vaikuttaa suolaisuuteen, rasvaisuuteen ja siihen, että ruoka tosiaankin on tehty tuoreista kasviksista ja tuoreesta lihasta. Valmisruokia syön joskus hätäruokana esim. ruokatunnilla töissä, kun esim. eväät ovat unohtuneet kotiin.

    • Kotiruokailija

      Valmiit annokset ovat halvempia, kuin itse kotona tehty, jolloin herää kysymys siitä, miten halvoista ja huonoista raaka-aineista ne on tehtykään. Ihan sama haloo herää siitä, kun lidlin asiakkaat kehuvat lihaisia makkaroitaan, joiden kilohinta on alle kokolihan kilohinnan. En edes haluaisi kuulla noiden makkaroiden todellista sisältöä, saati sitten maistaa niitä.

      Itselleni ruuan laittaminen on aina sitä parasta mahdollista tekemistä, joten mikään tekosyy ei estä. Paremmalla puoliskolla pakkaa usein tarttumaan valmisruoka käydessään kaupassa.

      • jhstrsa

        Halvempia valmisruuat eivät ole kuin kotiruoka. Ainakin omat eineslempparini maksavat yli 5e/annos. Työpaikkalounas 6,10e. Mutta arkisin riittääkin tuo työpaikkalounas. Illalla jogurtti ja pari leipää. Sunnuntaisin kokkaan, jos vietän viikonlopun miesystäväni kanssa. Voin pyytää myös aikuisia lapsia kumppaneineen syömään.

        Einesruuat laihduttavat. Lihoisin kovin äkkiä, jos söisin joka päivä tekemiäni herkkusapuskoja :).


    • Lounastaja

      Juuri tein tonnikalakastiketta ja pastaa ensi viikon lounaiksi työpaikalle. Kaikkeen viiteen ateriaan aineet (sis. juustoraasteen ja jälkiruokaomenat) maksoivat n. 11 €. Vaikea kuvitella, että 5 einesannosta maksaisivat tuota vähemmän.

      Siitä olen samaa mieltä, että monet einekset ovat hyvän makuisia.

    • Olet aika provo

      Sä olet aivan ihanan lutunen provo, katso pakkauksen takaa tuote- ja ainesselostetta.

    • Oma ruoka paras

      Kyllä perheen isä tekee ainakin meillä ruokaa eikä tosiaan eineksiä näy jääkaapissa. Kalat fileerataan ja nekin ova aina itse pyydettyjä järvestä tai merestä. Liha on lähitilalta eikä kaupan sotkua. Kyllä tämä isä myös tiskaa ja siivoo ja jopa nämä kaikki tekee mielellään raskaan työn vastapainoksi.

    • ÄippäH

      Järkeväähän on tehdä pakkaseen ruokaa vaikka isompi satsi, ei aina tarvi olla raskaan työpäivän jälkeen kokkaamassa isolle perheelle. :) Mutta kyllä voi mun mielestä itselleen synninpäästön suoda, jos toisinaan tarjoaa perheelleen eineksiä. Pahempaakin on tässä maailmassa. Kunhan myös välillä valmistaa hyvää kotiruokaa, vaikka sitten lasten kanssa yhdessä..? Se on mielekästä puuhaa perheen kesken, ja oppivat lapsetkin siinä ruoanlaittoa, kun heidät ottaa mukaan kykyjensä mukaan. :) Mutta turha stressi pois, joskus sitä kiireisinä ja väsyttävinä iltoina kelpaa ruoaksi myös purkkihernekeitto tai pakastepizza! T:Perheen äiti

    • ukko-mies1

      eikös me olla menossa siihen suuntaan että kaikkeen löytyy tuote apteekista...aamusta kahvikupin kanssa piristäviä ja vitämiineja..pillereinä..mieliala lääkitys ja verenpaineet..illasta sitten rauhoittavia ja viakrat..kolestrolin poistot..ja tietty melatiinit tai uni lääkkeet..maanantaista perjantaihin..perjantai lääkitys sitten muuttuu sen verran että mies sammuu elis ilta lääkitys pois..ja aamusta lisätään muutama vahva burana..vaimolle rauhoittavia viikonlopuksi...näin kait se normaali perhe..

    • hkvknc

      Just Joo. Valmisruuat ovat pahoja, maistuu esanssi. Samoin ravintolassa saa usein pahaa ruokaa. Me pidetään miehen kanssa ruuanlaitosta, syödään pääasiassa riistaa, kalaa jotka itse hankittu. Broilerin ostan maustamattomana, marinaadit ihan järkyttäviä. Eikä ruuanlaittoon mene kovin kauaa.

    • kerran vain
    • tekijä ite

      rukiista.blogspot.fi, sieltä löytyy mun ruoanlaittojutut: Itsetehtyä ruisleipiä, pikkuleipiä, viimeisenä innostuin tuorejuustokakuista. Ruoanlaittoa on kivaa, siinä saa ajan kulumaan ja hyvää mieltä!
      Marinaditkin pihveille teen itse. Mun mielestä kaupan valmiiks marinoidutkin on niin teollisen makuisia. Käykää kurkkaamassa!
      rukiista.blogspot.fi

    • Vie kaatopaikalle

      Ne ovat jätettä.

    • Almah

      Kiitos, vihdoin joku kanssani samoilla linjoilla =) Vihaan! kokkaamista, eli lämmin kiitos valmisruuan keksijälle =)

    • tietäväinen

      Naisen sekä miehen yhtälailla tulee osata tehdä ruokaa.
      Vaikka olisikin kotiäiti on miehen osallistuttava kotitöihin myös ruoanlaittoon.

      Minusta eineksiä ei tulisi käyttää, kun joskus. Niistä on kaikki ravintoaineet lähes hävinneet.Eikä ne edes maistu hyvälle.

    • Makuasioista voi kii

      Jospa ottaisit sen sormesi pois sieltä pyllyreiästä ja maistaisit sitä.

    • Kun sen taitaa

      meinaan ruoan laiton, niin ei ole mitään hätää ja taatusti on parempaa kuin valmiit einekset. Ainakin tiedän mitä olen siihen laittanut valmistaessani. Käytän pari päivää kuukaudessa siihen, että väsään itse ja pakastan. Hyvistä raaka-aineista jne. Pidän myös leipomisesta ja tykkään kokeillakin uusia reseptejä. Niitä kokeilen yleensä silloin, kun on todella rekku päivä, siis säänkin puolesta. Ed. iltana kun ottaa sulamaan, niin seuraavana päivänä on vain lämmitystä vailla. On aina valittavana joko keittoa tai laatikkoa, kastikkeita. Perusruokia tekee aikamoisen määrän jo yhdessä päivässä ja erikoisemmat/juhlavammat ovatkin sitten eri juttu. Puuropäivän voi pitää kerran viikossa. Nää on näitä valinta kysymyksiä. Huomasinkin, että kello on jo paljon, mutta onneksi vasta menen 10:si töihin. Opetelkaa siis pakastamaan sitä normi arkiruokaa, helppoa, säästää ja paljon, paljon paremman makuista. Parista kilosta jauhista valmistaa jo jauhelihakastikkeen, makaronilaatikon, lihapullat, jauhelihakeiton pariksi päiväksi 4-5 hengelle.

    • Ei oo vaikeeta

      Voi sitä ruokaa tehdä isomman satsin.
      Iso kasarillinen itse tehtyä lihapataa ( kilo pari lihaa suikaleina ja porkkanaa ja sipulia paloiteltuna mukaan) voi jakaa kolmeen osaan ja lisäksi ei tarvi kuin keittää perunat. Peunat voi valkata sopivan kokoisia niin ne keittää vartissa ja kun ne vielä pesee valmiiksi kattilaan missä vesi saa lämmetä päivän ja levy vaan päälle, niin ei kestä sen kauempaa kuin valmis ruuan lämmitys.

      Pihvit grillissä tulee nopeasti ja salaatin ym. voi tehdä valmiiksi tai sillä välin kun pihvit kypsyy. Laatikoita voi väsätä sillon, kun ehtii sopiviin vuokkiin niin lämmittää tarpeen mukaan.

      Iso erä pihvejä riittää moneen saa kotipurilaisia, tai syö spagetin kanssa ja osan voi pakastaa. Porkkanan voi kuoria alkupalaksi isompaan nälkään ruuan kypsymistä odotellessa.

      Tortillat valmistuu nopeasti jauhelihan ja sipulin kypsentää nopeasti tai tekee valmiiksi ed. päivänä samoin muut lisukkeet.

    • kivaaa

      Einesten laatu roskaa. Koskaan ei tiedä mistä safkat oikeesti tehty. Ja kokkaaminen on kivaa. Siksi en osta ikinä eneksiä.

    • hmmh....

      Ei einekset kyllä maussa pääse lähellekkään hyvin tehtyä kotiruokaa.

      Esimerkiksi perunoita on vaikea keittää isoissa erissä, minkä takia einespotut ovat yleensä vetisiä.

      Toinen asia on aivan ravinosisältö ja raaka-aineiden laatu. Useissa eineksissä ei juurikaan esimerkiksi kunnollista lihaa ole. Pääasiassa niissä taidetaan käyttää ylijäämälihoja, murskataan ja pistetään johonkin pihviin jatkeeksi. Broilerinnahkoja ja vastaavia.

      Ainoat einekset jotka ovat lähes samanlasia kuin kotonatehdyt ovat jotkin laatikot, porkkanalaatikko, lanttulaatikko. Saarioisen makaroonilaatikkokin on aika hyvä. Hernekeitto on myös hyvä "eines".

      Eineksissä on vielä sekin puoli, että ne alkavat maistua puulta, kun ovat aina samaa. Itse tehdyssä ruoassa sitä valmistustapaa voi muuttaa ja kehittää ajanmittaan, eikä aina tarvitse tehdä samalla kaavalla.

    • -just-

      Itse tehdyssä ruoassa ainakin tiedät mitä syöt, raaka-aineiden alkuperän, niiden listan yms.

      Eineksissä on usein "E-vitamiineja", piilosuolaa ja piilosokeria, ja ehkä natriumglutamaatit kaupan päälle. Ja kuka tietää mitä GMO:ta...

    • hoitoa saatava

      Kansanterveystilastot kertoo totuuden. Allergiat, dementiat ja aikuistyypin diabetes (ja muut kansanterveyssairaudet) kasvaa rajusti yhdessä päivittäisen "mäyräkoira" (olut) annosten varassa teollisilla eineksillä. Näin sitä eläkeikää voidaan korottaa koska väestön elinikä pitenee oletuksen mukaan. Kasvaako väestön työkyvyt samassa tahdissa? Ei.
      Mutta miten hoidetaan nämä kaikki itseaiheutetut elintapasairaudet? Nykyihminen useimmin syö ja juo itsensä sairaaksi. Nykyihminen ei huolehdi oman työkyvyn säilymisestä pätkän vertaa vaan olettaa kaiken hoituvan aikanaan yhteiskunnan suorittamana ilmaisena palvelutyönä. Yksi kummallisuus on siinä, että jo 100 metrin välimatkakin pitää kulkea omalla autolla eli se istumalla liikkuminen on tullut tavaksi monille.

      • Easy living

        Allergiat lisääntyvät ainakin liiallisen hygienian seurauksena. Ei tule enää ihmisille vastustuskykyä mistään, kun kotikin pitää olla vimosen päälle steriili.

        Noista ravintosuosituksista nyt en jaksa kovin innostua suuntaan enkä toiseen. Ne kun tuppaavat muuttumaan parin vuoden välein milloin mihinkäkin suuntaan. Ennen piti suosia kevyttuotteita, nykyään ne ovat jo lähes myrkyksi todettuja. Enää ei saa hedelmiäkään syödä, kun nekin on jo vaarallisia.

        Kohtuudella kaikkea, se on oma mottoni.


    • Ihan itse kirjoitin

      Miksi, miksi , miksi... Itse käydään pesulla, itse siivotaan, itse käydään vessassa, itse täälläkin näpytellään näitä viestejä. Ehkä siksi ihmiset itse myös valmistavat ruokansa oman makuisiksi.

    • samaa ihmettelen

      Ruoanlaitto ei ole mitään mukavaa puuhaa, ja toisen tekemä ruoka maistuu paremmaltakin.

      • Sairas maailma

        Aina ruoho on vihreämpää aidan toisella puolen, mutta, mutta se pettymys tulee kuintenkin vastaan tavalla tai toisella.

        Onko ihmisiltä hävinnyt makuaisti, jos väittävät valmislihapullien maistuvan samalta kuin itsetehdyt ?

        Kaupassa on ihmeen nimisiä tuotteita: Mummon ranskanperunat ? Ei ainakaan minun mummoni koskaa ranskanperunoita tehnyt torpassaan.


      • eikä ole
        Sairas maailma kirjoitti:

        Aina ruoho on vihreämpää aidan toisella puolen, mutta, mutta se pettymys tulee kuintenkin vastaan tavalla tai toisella.

        Onko ihmisiltä hävinnyt makuaisti, jos väittävät valmislihapullien maistuvan samalta kuin itsetehdyt ?

        Kaupassa on ihmeen nimisiä tuotteita: Mummon ranskanperunat ? Ei ainakaan minun mummoni koskaa ranskanperunoita tehnyt torpassaan.

        Ei minunkaan mummoni eikä äitinikään niistä ole oikein koskaan suuremmin innostunut, mutta otetaanpa huomioon että näin neljääkymppiä lähestyessä voisin iän puolesta olla kohta mummo itsekin jos nyt koskaan olisin tehnyt niitä lapsiakaan eikä ne ranskanperunat enää niin kovin kummallisia ruokia ikäluokassani ole mielestäni... Ja jos vaikka mummot millä vuosikymmenellä hyvänsä ei jaksa enää ranskalaisista innostua niin lapsenlapsille kelpaa aivan varmasti jos heitä haluaa hemmotella, samoin kuin aikanaan oli vaikka makaroonilaatikko. Sekään nyt mitenkään erityisen hienostunutta tai terveellistäkään ole, valkoista vehnäjauhoa, jauhettua huonompaa lihaa ja desilitra sokerista lisäainepommia päälle ketsupin muodossa...


    • No niimpä. Ja vielä olisi edellä jos ei olisi mukuloita rustannu, niin olisi enemmän aikaa kaikkeen muuhun. Lapsettomuus on nykyään monasti tietoinen päätös, että siinä ole mitään kummallsita.

      • Taas ihan itse

        Niin mutta kun ne mukulat pitää tehdä ihan itse ja hoitaakin vielä. Tai saa niitä jostain, mutta joutuu odottamaan vuosia ennenkuin se lapsi saapuu suomeen.


    • omalla tyylillä

      Itse tehtynähän tiedät mitä olet ruokaan laittanut ja voit näin ollen huolehtia mitä lapsesi laittavat suuhunsa. niissä valmisruuissa on kaikkea kivaa e koodien takana piilossa. Eli jos haluat ravita lastasi terveellisellä ja hyvällä rakkauden täytteisellä ruualla, tee ruokasi itse. :) Eikä äidin aina tarvitse olla se joka laittaa ruokaa, ruokaa voi tehdä lasten kanssa yhdessä ja voihan se isäkin kokata aina välillä. ;)

    • Terveellistä ruokaa!

      Oma tekemä ruoka on paljon terveellisempää! ;D

    • joka tapauksessa

      Valmiiseen ruokapöytään on aina mukavampi istua kuin alkaa itse käryyttelemään syömisiään.

    • läskikasa

      Kaupan ranskalaisissa ei ole perunaa nimeksikään. Ne on perunajauheesta tehtyjä, se selittää niiden halvan hinnan. En söisi mistään hinnasta.
      Ihmisillä ei tosiaan makuaisti näytä toimivan. Eines"ruuat" ovat mauttomia ja jotenkin samanmakuisia kaikki.
      Minä en ole mikään alipainoinen lautakasa. Minulla on itse asiassa muutama kilo ylimääräistä. Eukkonne ovat niin sairaalloisen lihavia että ette erota enää normaalipainoista tai hoikkaa ihmistä läskistä. Eukkonne on aivopesseet teidät.
      En koskisi pitkällä tikullakaan sotanorsuhirvitysakkoihinne, oksettaa kun heitä näkee maisemaa pilaamassa. Viekää ne kellariin piiloon ihmisten silmien alta. Hahhah, olet huijauksen uhri. Katsopa eukkosi paino omin silmin puntarista, muuten hän valehtelee. 100-130 kiloisia ovat.. Hanki nosturi häntä varten.
      Tämän loukkauksen (vaikkakin se on totuus) saat vastineeksi loukkauksestasi.

    • Baaseli

      En syö eineksiä, koska maha ei niitä kestä. Kiva saa-tana piereskellä koko loppuviikko jonkun mummon bataattilaatikon tai lammaskepaasin takia. Ei ei.

      Kokkaan aina itse, se tulee loppujen lopuksi halvemmaksi, ja on yksi taito lisää. Ja tietää, mitä syö; eineksissä on kaikkea turhaa pas-kaa, mitkä eivät ruokaan kuulu. Esim: minkä takia valmismuuseissa ja esim. jauhelihaa sisältävissä tuotteissa pitää olla jotain soijarouhetta tai-proteiinia?

      Ja: Einekset eivät loisi työpaikkoja Suomeen. Niin raaka-aineetkin kuin itse einekset tulevat ulkomailta, Puolasta ja Balttiasta esim. Suomessa korkeintaan pakataan tuotteen, mutta senkin tekee kone.

    • kotiruoka tottakai

      Ruuan laittaminen ei tosiaan ole mitään rakettitiedettä. Kyse taitaa ollakin enemmän viitseliäisyydestä eli laiskuudesta.

    • 8+5

      Einekset on epäterveellisiä, jos niitä päivästä ja vuodesta toiseen vetelee aterioikseen. Kyllä tuoretta ja itsetehtyä ruokaa pitäisi syödä jos haluaa terveenä pysyä ja tietääpähän ainakin mitä ruoka sisältää. Ei ole pitkäkään aika kun oli se paljon julkisuutta saanut hevosenliha kohu. Tokihan voi silloin tällöin eineksistä aterian väsätä, mutta ei kannata ottaa joka päiväiseksi tavaksi.

      • 0+0

        Naiset usein vastaa ruonlaitosta ne on aikaa sitten aivopesty kaikille vege vega luomu bio mainoskikoille. Ei ne raukat ymmärrä asioista mitään mutta kanalaumana päivittelevät että voi, kot, voi, kot kot kun sain taas syövän siitä saarioisten maksalaatikosta mutta onneksi laitoin sekaan motarin penkalta poimittuja mustikoita ja desinfioin ne kuunvalossa niin syöpäkin parani heti.


      • 1+1
        0+0 kirjoitti:

        Naiset usein vastaa ruonlaitosta ne on aikaa sitten aivopesty kaikille vege vega luomu bio mainoskikoille. Ei ne raukat ymmärrä asioista mitään mutta kanalaumana päivittelevät että voi, kot, voi, kot kot kun sain taas syövän siitä saarioisten maksalaatikosta mutta onneksi laitoin sekaan motarin penkalta poimittuja mustikoita ja desinfioin ne kuunvalossa niin syöpäkin parani heti.

        Naiset ovat muutenkin pelottavan tyhmiä, siksi onkin parempi että he käyttävät aikaansa keittiössä ja jättävät kasvatusvastuun järkeville miehille.
        Missä olisimmekaan ilman miehiä joilla sentään yleisesti normaali järki pelaa.

        Naisille myydään 20x tuuheampaa sampoota tai ripsiväriä ja 10x kalliimpaa leväkoiranpapanaa vaikka koira söisi mieluummin yliajettua jänistä.
        Minkähän takia miehille ei myydä 15x tehokkaampaa jakoavainta?
        Tai 20x enemmän pallihikeä imeviä kalsareita?


      • 9087892
        1+1 kirjoitti:

        Naiset ovat muutenkin pelottavan tyhmiä, siksi onkin parempi että he käyttävät aikaansa keittiössä ja jättävät kasvatusvastuun järkeville miehille.
        Missä olisimmekaan ilman miehiä joilla sentään yleisesti normaali järki pelaa.

        Naisille myydään 20x tuuheampaa sampoota tai ripsiväriä ja 10x kalliimpaa leväkoiranpapanaa vaikka koira söisi mieluummin yliajettua jänistä.
        Minkähän takia miehille ei myydä 15x tehokkaampaa jakoavainta?
        Tai 20x enemmän pallihikeä imeviä kalsareita?

        saman huomion olen elämäni aikana tehnyt ns.miehistä.Järkevää yksilöä en ole tavannut,kuulut samaan sarjaan,annan anteeksi,olethan vain mies jota täytyy ymmärtää ja ymmärtää loputtomiin.....


    • mieskeittiössä

      Koska ruuanlaittaminen on kivaa. Itse tekemällä saa hyvää ja ravitsevaa ruokaa halvalla. Ei kaikelle omalle työlle voi tuntipalkkaa laskea. Lapset voi sitäpaitsi ottaa mukaan keittiöhommiin.

    • ruoka on hyvää
    • Ple!

      Kyse on periaatteista!
      Osaatko?/etkö osaa?
      Onhan aina vaikeaa osata, koska se täytyy opetella!
      Pidän tärkeänä, että ihminen osaa laittaa ruokaa saatavilla olevista elintarvikkeista tilanteen mukaan!

      • nkgkfkfkfjkflfkf

        Periaatteista kannattaa joustaa silloin, kun niissä ei ole mitään järkeä ja ne tekevät elämän liian vaikeaksi. En minä ainakaan kymmentuntisen päivän jälkeen ala kokkaamaan. Kyllä se on valmisruoka mikroon, siitä nassuun niin jää sikss muujunkin kuin kokkaamiseen. Ei siinä, viikonloppuna ajan kanssahan se on mukavaa puuhaa!


    • Kulinaristikokki

      Ihmiset valmistaa ruokaa itse siksi, että tietävät mitä syövät.

      Einesruuan joukossa saa lisäaineita, kovetettuja kasvisrasvoja, mallassokeria ja kaikkea muuta hitaasti ja varmasti tappavaa kamaa.

    • täysinulkonatämä

      Oiskohan ihan maun ja tekemisen tyydytyksen takia - einekset ja pakasteet voivat vaikuttaa hyvältä ratkaisulta ruoanlaittoon, mutta ne ovat useimmiten pelkkää schaissea.

      Tehden ruoan itse useimmiten tietää mitä saa (joskus tosin itsekukin epäonnistuu) ja voi vaikuttaa niin makuun kuin koostumukseen. Hyvä itsetehty ateria ei vie kuin puolisen tuntia - jos tämä on muka jostain pois niin hui kauhia.

      Ihminen ei voi laskea hintaa tekemiselleen työajan ulkopuolella, sillä jos näin tekee havaitsee,että eläminen itsessään on liian kallista ja on parempi vajota manan maille - paskalla istuminenkin maksaa ja mitä hyötyä siitä on.

    • Tuoksuva Mies

      Joka mies saa perheelleen tehtyä! On se vaan niin hyvää ja terveellistä, jaksaa muijakin tehä pitempää päivää ja tuoda pötäkkää kotio!
      On siinä lapsilla ja vaimolla kaikinpuolin omenainen olo kun pullantuoksuinen perheen-isä kattaa tuoksuvan pöydän.
      Oikein kunnon kotiruokaa vanhan ajan koti-isän tekemänä! Ei muijan persuskaan leviä kun on isännän hyvässä ruokinnassa ja valvonnassa.

    • h<faestfgerwuptesrui

      Suomessa pitäisi olla samanlainen kulttuuri kuin monessa aasianmaassa: Pieniä katuravintoloita ja paljon. Kotiinkuljetus pyydettäessä. Onhan noita pizza- ja kebab-paikkoja, wingsejä yms. mutta kuka niitä viitsii syödä kuin maks. kerran viikossa, niissähän menee terveys!

      Ei pitäisi olla mikään mahdoton homma mutta toden näköisesti suomalaisella veropolitiikalla ja viranomaismääräyksillä jo tuhoon tuomittu. Ostin joskus silloin tällöin lounasaikaan työmailla kylmälaukun kanssa pyörineeltä yrittäjältä täytetyn sämpylän. Tiesin ettei se veroja maksa koska hinta oli kohdallaan. Tarjonta ja kysyntä kohtasivat ja kauppaa tehtiin. Suomessa loisiva kaksikielinen virkakoneisto ja sitä verorahoilla ruokkivat puolueet rkp ja kokoomus estävät Suomesta kaikenlaisen tällaisen pienyrittäjyyden.

      • Harmaassa huonopuoli

        Vaan ei noissa Aasian maissa ole koulutusta eikä sairaanhoitoa yms. mistä me verorahoillamme nautitaan.


    • Kulinaari kalle

      Työvoimavirkailija kalervo ei osaa valmistaa muuta kuin ripulipascaa

    • Luomuu

      Itsevalmistettu ruoka hyvistä raaka-aineista on parasta elämänlaatua, siksi!

    • http://www.listamedi
    • mjju

      Kun ruokansa tekee itse, sen saa pöytään edullisesti ja tietää kutakuinkin mitä syö.

    • L.S.

      Ruoan valmistus kotona ja päivällisten kokkaaminen ystäville on ennen kaikkea statussymboli. Suosittua erityisesti akateemisissa ja ylemmän keskiluokan piireissä. Myös alemman sosiaaliluokan yksilö voi tällä jonkin verran kohottaa statustaan. Olen huomannut täällä meillä opiskelija-asuntolassa, että kokkaaminen on erityisesti yliopisto-opiskelijoitten suosiossa. Amislaiset harvemmin kokkaavat, paitsi jos opiskelevat kokkilinjalla. Tämä jako heijastelee nimenomaan ruoanlaiton statussidoinnaisuutta: jos olet akateeminen, tulee sinun laittaa kotona päivällisiä ystävillesi, muuten sinua pidetään jonain amisjunttina. :)

    • työntekijä

      Meillä valmistetaan ruoka mikroaaltouunissa. Ei mitään järkeä käyttää aikaa ruuanlaittoon. Kaikki aika on pois tehokkaasta työnteosta.

      Tämä on erinomainen ruoka tilanteeseen kuin tilanteeseen:
      www.yhtio.com/teollisuuslaatikko

      Uusi tuotekin tulossa firmalta:

      www.yhtio.com/lanseeraus

    • Anonyymi

      Lisäaineetonta ja terveellisempää?🤨🤔🙄

    • Anonyymi

      Jos on lapsia, niin tokkopa äitin silloin tarvitsee käydä töissä. Paitsi jos mies on kuollut tai muuten työkyvytön.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2448
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1912
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1383
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1260
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1245
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1171
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1101
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1055
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1034
    10. 15
      1014
    Aihe