Voiko kolmen litran viinin lipitys viikossa tuhota pikkuaivot??

Vanessa2

Ystävälläni (63v nainen) todettiin pikkuaivojen rappeuma. Viiniä lipitellyt n. 20 vuotta. Itseäni nyt pelottaa, kun samanlainen nautiskelija olen.

4

287

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ftuyghjk

Ilmeisestikin voi. Enkä ihmettele.

• jsx1

Jos nyt oikein laskin, niin 3 l viiniä tekee noin 25 alkoholiannosta, kun riskirajana pidetään naisilla max. 16 annosta ja miehillä max. 24 annosta viikossa. 3 l viiniä viikossa täyttää siis alkoholin suurkulutuksen rajat ja on varmasti pidemmän päälle haitallista.

• huolestunut matkalla

Miten keskieurooppalaiset? Juovat päivittäin viiniä ruokajuomana. Ovatko jo hävittäneet pikkuaivot kokonaan?

• tuskin alkoholista

http://www.medscape.com/viewarticle/757511_4
      Tuolla sanotaan että 3-4 lasillista viiniä päivässä ei aiheuta pikkuaivojen rappeumaa. Todennäköisemmin syynä on perinnöllinen ataksia, tai joku muu syy (joita on paljon) ja olisi tärkeää selvittää mistä rappeuma on tullut eikä automaattisesti olettaa sen johtuvan alkoholista.

Jos viinitonkka viikossa onkin kaunisteltu määrä ja sen lisäksi on mennyt teräviä pullo päivässä yms, niin rappeuma voi johtua alkoholistakin, mutta onneksi paranee kun käytön lopettaa. Alkoholin aiheuttama pikkuaivojen rappeuma ei ole pysyvä vaurio.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      64
      5190
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      2397
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      262
      2352
    4. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2349
    5. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1624
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      219
      1458
    7. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      49
      1048
    8. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      1006
    9. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      12
      939
    10. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66
      937
    Aihe