Windows98 Second edition ja yli 137 Gt kiintolevy ?

W98Komentotila/LBA48

Oletetaan, että koneen BIOSissa on asianmukainen LBA48 -tuki.

Jos kone buutataan levykkeeltä tai buuttaavalta CD:ltä Windows 98 Second editionin komentotilaan, eli:

C:\>

niin:

1) tukeeko Windows 98:n komentotila oikein kiintolevyn sellaisia osioita jotka ovat myöhemmin kuin 128 GiTavua tai 137 GTavua levyn alusta ?

2) toimiiko FORMAT -komento oikein em. osioiden osalta ?

vaatiiko jokin osa (joka em. komentotilaan pääsemiseksi / siellä olemiseksi on tarpeen) päivitystä, jotta ei seuraisi katastrofia windowsin "dos 7" -tilan ylikirjoittaessa vääriä sektoreita kiintolevyllä ?

Ongelmahan aiheutuu siitä, jos joko käyttöjärjestelmän levyajuri tai FORMAT -komento ei osaa käsitellä oikein levyjä, joissa tarvitaan LBA48 -osoitusta, vaan jotka käyttävät LBA28 -osoitusta sen sijaan.

Tällöin Kirjoitettava_levysektoriosoite := Haluttu_levysektoriosoite AND $0FFFffff

Eli 28 alinta bittiä menee oikein, mutta bitit 47..28 pakotetaan nollaksi, jolloin kirjoitus saattaa esim. ylikirjoittaa master boot recordin (sektorissa LBA 0) sekä ensimmäisen osion alusta dataa.

Ainakin FDISKiin on ollut korjausta tarjolla mutta entä:

a) FORMAT.COM -komentoon ?

b) io.sys / msdos.sys, kumpi noista nyt win98:n osalta on enää käytössä ?
Olisiko ollut niin, että dos 6.22:ssa molemmat ovat käytössä, mutta win98:n osalta niiden koodi on yhdistetty io.sys -tiedostoon, ja msdos.sys on enää pelkkä tekstitiedosto siinä, missä erikseen ms-dos nimellä myydyissä se oli binäärinen kooditiedosto.

Eli mistä päivitetään ja mitä, jotta vältetään edellä kuvattu katastrofi ?

Joskus kun tuo Win98:n dos -tilakin voisi olla aiheellinen olla olemassa.

4

1159

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Täytyy kokeillla, josko tuo toimisi.

• Anonyymi

ottaa läylyt ja viksoo kauhalla? unkkari omooo

• Anonyymi

Ei nykyemot tajua Win98SE käyttiksestä yhtään mitään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      237
      1568
    2. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      23
      1354
    3. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      96
      1306
    4. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      6
      1197
    5. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      9
      978
    6. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      14
      952
    7. Minä täällä vaan

Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛
      Ikävä
      86
      940
    8. Jos haluat jatkaa tutustumista

Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.
      Ikävä
      66
      915
    9. Olet huippunainen

Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      32
      890
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      881
    Aihe