ADHD-->lukihäiriö?

Täti

Hei!

En tiedä onko tämä oikea palsta, mutta kuitenkin.
Minulla on sukulaispoika 9 v. Hän on todella huono lukemaan ja kirjoittamaan, kumpikaan ei meinaa sujua millään. Poika on ihan masentunut, kun on luokan huonoin kaikessa, mikä liittyy lukemiseen. Sen sijaan hän on luokkansa priimus matematiikassa. Hän sanoo suoraan, että matikka on kivaa, koska siinä ei tarvitse lukea. Poika on aika levoton, mutta jaksaa kyllä esim. katsoa televisiota ja pelata tietokoneella kauankin yhtä jaksoisesti. Onko lukijoiden joukossa ketään, jonka lapsella olisi lukihäiriö? Yritämme selvittää, mikä poikaa vaivaa, ja itse epäilen lukihäiriötä. Miten se ilmenee, ja miten sen voi diagnosoida?

13

5717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TarimaN

      Monesti ADHD ja lukihäiriö kulkevat ns. käsikädessä, mutte ei tietenkään aina. Molemmin puolin tarkasteltaessa tarkkaavaisuushäiriö voi haitata lukemiseen keskittymistä ja taasen lukihäiriö voi näkyä tarkaamattomuutena vaikka molemmat olisivatkin erillisinä, yksittäin ilmeneviä. Siis toisilla lapsilla on vain toinen.
      Näihin kuuluu myös hahmottamisvaikeudet joka taas näkyy matematiikan vaikeutena, sitähän ko. sukulaispojalla ei ole.

      Kannattaisi teettää ihan lukitesti ensimmäiseski se antaa jo paljon viitteitä ja hyvä lukitestin tekijä huomaa kyllä jos mukana on tarkkaavaisuushäiriötä.

      Omilla lapsillani kahdella on tarkkaavaisuuhäiriö, toisella lievänä toisella erittäin vaikeana ja tällä vaikealla tarkk. höiriöisellä löytyi nyt myös erittäin vaikea lukihäiriö. Helpommalla on vain oppimisvaikeudet jolloin kun hän oppi lukemaan ja kirjoittamaan niin sen jälkeen ei mitään ongelmia niillä alueilla (lukee mielellään, sujuvasti ja paljon, kirjoittaa sopivasti tosin epäselvästi mutta virheettömästi).

      • Täti

        Kiitos paljon neuvosta. Missä noita lukutestejä voi teettää, kuka tekee? Olen tässä tosi hankalassa välikädessä, en jaksa selittää koko juttua. Jostakin päästä tätä vyyhtiä pitäis alkaa selvittämään, kun on melkoinen soppa, ja poika tosi ahdistunut. Itkee vaan että miksei osaa lukea. Itselläni ei ole lapsia, niin en ollenkaan tiedä, miten koulussa puututuaan asiaan. Ihmettelen, kun ei ole koulussa enemmän puututtu! Kyllähän kolmasluokkalaisen pitäisi osata lukea ja kirjoittaa suht sujuvasti. Työkaverini kertoi, että hänen poikansa lukihäiriötä ei meinattu millään ottaa todesta, ja hänen piti itse olla tosi aktiivinen, että sai asianmukaista kohtelua ja apua.


      • TarimaN
        Täti kirjoitti:

        Kiitos paljon neuvosta. Missä noita lukutestejä voi teettää, kuka tekee? Olen tässä tosi hankalassa välikädessä, en jaksa selittää koko juttua. Jostakin päästä tätä vyyhtiä pitäis alkaa selvittämään, kun on melkoinen soppa, ja poika tosi ahdistunut. Itkee vaan että miksei osaa lukea. Itselläni ei ole lapsia, niin en ollenkaan tiedä, miten koulussa puututuaan asiaan. Ihmettelen, kun ei ole koulussa enemmän puututtu! Kyllähän kolmasluokkalaisen pitäisi osata lukea ja kirjoittaa suht sujuvasti. Työkaverini kertoi, että hänen poikansa lukihäiriötä ei meinattu millään ottaa todesta, ja hänen piti itse olla tosi aktiivinen, että sai asianmukaista kohtelua ja apua.

        Niitä pitäisi osata tehdä ihan asuin paikkakunnan psykologi tai / ja erityisopettaja. Tosin liian paljon törmää siihen ettei kukaan osaa/halua tehdä testiä, eikä tunnista lukihäiriötä, monet kääntyvätkin yksityislääkärien puoleen ja sen faktan kanssa vaativat lapselle tukitoimia - ei helppoa! Yhteiskunta muutoin mennyt eteenpäin, esim. aikuisopiskelussa kaikki pääsevät oppilaitoksen järjestämään lukitestiin. Se pitäisi laittaa rutiineihin lapsillakin suunilleen kolmannella luokalla, jolloin pitäisi olla hyvä lukemisen- ja kirjoittamisen valmiudet, myös lukemisen ymmärtäminen (ei riitä sujuva tekninen lukeminen).

        Omat lapseni käyvän EMU opetusta (pienryhmä, kaksi aikuista, perusteellisempi opetus jokaisen oman tahdin mukaan), kolme aloitti siellä suoraan, yksi heistä siirtyi nomr. opetuksen puolelle ensin kokeiluna 2:sella ja 3:sella kokonaan. Yksi lapsista (ADD-tyttö) taas siirtyi kakkoselta norm. opetuksesta EMU-opetukseen. Kaikki nauttivat koulunkäynnistä ja suoriutuvat hyvin.


      • Anonyymi
        Täti kirjoitti:

        Kiitos paljon neuvosta. Missä noita lukutestejä voi teettää, kuka tekee? Olen tässä tosi hankalassa välikädessä, en jaksa selittää koko juttua. Jostakin päästä tätä vyyhtiä pitäis alkaa selvittämään, kun on melkoinen soppa, ja poika tosi ahdistunut. Itkee vaan että miksei osaa lukea. Itselläni ei ole lapsia, niin en ollenkaan tiedä, miten koulussa puututuaan asiaan. Ihmettelen, kun ei ole koulussa enemmän puututtu! Kyllähän kolmasluokkalaisen pitäisi osata lukea ja kirjoittaa suht sujuvasti. Työkaverini kertoi, että hänen poikansa lukihäiriötä ei meinattu millään ottaa todesta, ja hänen piti itse olla tosi aktiivinen, että sai asianmukaista kohtelua ja apua.

        Sama jatkuu nykypäivänä. Tuntuu, että kukaan ei osaa auttaa lukivaikeudesta kärsivää lasta/nuorta.


    • äiti

      lapsi voi sairastaa joko add tai adhd.ta epäilen että add, johon kuuluu lukivaikeudet. entinen nimitys näille erityislapsille on mbd. itselläni on 11v mbd tyttö ja 4v adhd poika.
      [email protected]

      • ADHD-äiti

        Olen ADHD-äiti. Minulla ei ole lukihäiriötä - opin lukemaan ja kirjoittamaan 4-vuotiaana ja koulumenestykseni oli erittäin hyvä. Minut diagnosoitiin vasta aikuisiällä ja olen jälkikäteen ottanut yhteyttä entisiin opettajiini kansakoulu- ja oppikouluajoilta ja kysellyt heiltä muistavatko he minun "ongelmiani". Ja tottahan he muistivat minut; lapsen, jolla oli vaikeuksia keskittyä tunnilla muiden rytmiin ja joka kyseenalaisti kaiken mahdollisen. Siirryinkin sitten yksityisoppilaaksi ja se lisäsi huomattavasti motivaatiotani koulutyötä kohtaan ja pääsin ikäluokkaani aiemmin aloittamaan ammatilliset opintoni.

        Se, mikä minua nyt huolestuttaa, on oman lapseni kehitys. Hän on 10 kk ikäinen ja tähän asti kehitys on ollut iänmukaista, normaalia. Mutta valitettavasti myös lapsen isällä on vastaavanlainen "oireyhtymä" kuin minulla.

        Oletteko muuten sitä mieltä, että liian herkästi nykyään halutaan diagnosoida kaikki "normaalista" poikkeava? Jos minut olisi lapsena diagnosoitu niin mitä olisi voitu tehdä toisin?! En tähän itse pysty vastaamaan. Hyvä puoli diagnosoinnissa on se, että lasta voidaan "poikkeavuutensa" vuoksi ymmärtää paremmin. Ennen vanhaan puhuttiin vain "huonosti kasvatetuista kakaroista", "häiriköistä" tai "ihan pimeistä tyypeistä" (kuten minä).

        En voi leuhkia, että työelämässä olisi sujunut hyvin, mutta opinnoissa selviydyin mainiosti. Työelämässä nimenomaan ryhmätyöt koituivat minulle kompastuksiksi. Ja arkielämässä ihmissuhteissani olen täysi tumpelo. Yritän ja yritän kehittää itseäni, että minusta tulisi yhteistyökykyisempi ja kärsivällisempi, mutta tähän mennessä olen kokenut turhautuneisuutta.

        Toivottavasti oma lapseni säästyisi vastaavilta ongelmilta.


      • Tikru
        ADHD-äiti kirjoitti:

        Olen ADHD-äiti. Minulla ei ole lukihäiriötä - opin lukemaan ja kirjoittamaan 4-vuotiaana ja koulumenestykseni oli erittäin hyvä. Minut diagnosoitiin vasta aikuisiällä ja olen jälkikäteen ottanut yhteyttä entisiin opettajiini kansakoulu- ja oppikouluajoilta ja kysellyt heiltä muistavatko he minun "ongelmiani". Ja tottahan he muistivat minut; lapsen, jolla oli vaikeuksia keskittyä tunnilla muiden rytmiin ja joka kyseenalaisti kaiken mahdollisen. Siirryinkin sitten yksityisoppilaaksi ja se lisäsi huomattavasti motivaatiotani koulutyötä kohtaan ja pääsin ikäluokkaani aiemmin aloittamaan ammatilliset opintoni.

        Se, mikä minua nyt huolestuttaa, on oman lapseni kehitys. Hän on 10 kk ikäinen ja tähän asti kehitys on ollut iänmukaista, normaalia. Mutta valitettavasti myös lapsen isällä on vastaavanlainen "oireyhtymä" kuin minulla.

        Oletteko muuten sitä mieltä, että liian herkästi nykyään halutaan diagnosoida kaikki "normaalista" poikkeava? Jos minut olisi lapsena diagnosoitu niin mitä olisi voitu tehdä toisin?! En tähän itse pysty vastaamaan. Hyvä puoli diagnosoinnissa on se, että lasta voidaan "poikkeavuutensa" vuoksi ymmärtää paremmin. Ennen vanhaan puhuttiin vain "huonosti kasvatetuista kakaroista", "häiriköistä" tai "ihan pimeistä tyypeistä" (kuten minä).

        En voi leuhkia, että työelämässä olisi sujunut hyvin, mutta opinnoissa selviydyin mainiosti. Työelämässä nimenomaan ryhmätyöt koituivat minulle kompastuksiksi. Ja arkielämässä ihmissuhteissani olen täysi tumpelo. Yritän ja yritän kehittää itseäni, että minusta tulisi yhteistyökykyisempi ja kärsivällisempi, mutta tähän mennessä olen kokenut turhautuneisuutta.

        Toivottavasti oma lapseni säästyisi vastaavilta ongelmilta.

        Hei Halusin tuoda oman kokemukseni myös julki.
        Aviomiehelläni on todella pahanlaatuinen lukihäiriö,jota ei koskaan peruskoulussa tai missään muussakaan koulussa otettu mitenkään huomioon,erityisopettajankin tunneilla vaan pelattiin kibleä.Hänen äitinsä muisteli että muistaa poikansa sanoneen että miksi Jaakobit ja Joosepit menee sekaisin?Ei asiaan osattu suhtautua vakavasti.No hän on kuitenkin nyt valmis insinööri ja uskon että sitkeydellä ja sisulla on paljon pelissä mukana osuutta ja ammatin minkä hän on halunnut jo pienestä pitäen(kiinnostus!) Ennenkö hän insinöörin paperit sain niin kävi kans tollasen lukikokeen sen suoritti siihen koulutuksen saanut henkilö joka oli tehnyt niitä jo yli 15 vuotta ja totesi että ei vastaavaa tapausta ole nähnyt kuin mieheni siis yhtä pahaa lukihäiriötä.Hän on lukunopeudessaankin 2 luokkalaisen peruskoululaisen tasolla.Jos hän alkaisi lukemaan Esim:Harry Potter kirjaa niin siihen kuluisi keskimäärin puolitoista vuotta.
        Ainut aine oli englanti mistä hän sai vapautuksen saadessaan insinöörin paperit käteensä!
        Olen erittäin ylpeä hänestä koska se että on lukihäiriö ei tarkoita sitä että olisi tyhhmä!!!!
        Hän on lahjakas myös matemaattisesti ja tykkää laskeskella kaikenlaisia asioita.Hän on ihan normaali ihminen,tosin kirjoittaessa numerot ja kirjaimet saattavat sekoittua vääriin järjestyksiin.Kirjoittamisessa saa olla siis vaan erityisen tarkkana.Hän toimii työnjohtajana.
        Että tällasta meillä, mut en tiedä auttoko sua mutta Tsemppiä kaikille lukihäiriöstä kärsiville.
        Kyllä lasten vanhemmat saavat olla tarkkana miten heidän lapsensa huomioidaan ja että saisivat oikeanlaista apua tähän ongelmaan.Minä puolestani odotan meille esikoistamme ja mielenkiinnolla sitten odotan kuinka mahdollisesti periytyy kyseinen juttu meidän lapsellemme kun en minäkään koskaan ole ollut hyvä lukemaan myös itse kävin erityisopettajan luona opetuksessa.


      • keijo

        tuota noin, kuinka yleisiä nämä lukivaikeudet ovat ad(h)d tyypeillä..?


    • Lukihäiriö

      Lukihäiriö ei ole sairaus. Minä kärsin edelleen lukihäiriöstä ja väittäisin omalla kohdalla asian johtuvan keskittymishäiriöstä. Ehkä joku haluaisi kirjoittaa keskittymishäiriöstä f-koodin ja syöttää pilleriä, mutta todellisuudessa keskittymishäiriö on opittu tapa taikka ympäristön häiriöstä johtuva tekijä. Tarkemmin ajateltuna minua ei ole koskaan edes opetettu kunnolla kirjoittamaan taikka lukemaan.

      Juuri-ikään tuli tv:stä tiedefoorumin juttu jossa patisteltiin vain harjaantumaan lukemisessa ja kirjoittamisessa. Lukihäiriö ei vaikuta älykkyyteen ja laskentataito on mielestäni älykkyysasia.

    • lievän lukin äiti

      toivottavasti alkuperäinen vielä lukee...

      mutta meillä luki-testeihin päästiin tosivaivattomasti soittamalla perheneuvolaan ja selittämällä asia.

      testeissä käytiin 4-5 kertaa ja diagnoosi oli kapea-alainen lukihäiriö.

      ja kyseessä ei todellakaan ole tyhmyys tai taitamattomuus, vaan kyse on erilaisesta oppijasta joka hahmottaakseen lukukokemuksn tarvii uusia polkuja tavanomaisten sijaan.

      joskus auttaa äänikrjat, joskus ääneen lukeminen . kannattaa jatkaa selvittelyä

      • Täti

        Nyt on varattu aika lukitesteihin, ja se on vähän antanut mielenrauhaa tätille.
        Kovasti käy sääliksi ko. poika, koska pitää itseään muita tyhmempänä. Koitin hänelle kertoa, ettei asia niin ole. Toivotaan, että asia selviää, ja hän saa jatkossa asianmukaista hoitoa. Ilmoittelen tuloksista...
        Suuri kiitos kaikille auttaneille, erään teistä kanssa on vaihdeltu sähköpostiakin.


    • tikkam
    • liina

      hei itselläni todettiin jo tarhassa että en pysyny visuaalisessa kehityksessä muiden tasolla.
      kun aloitin koulun jouduin jorvin sairaalaan testeihin jossa minulla todettiin lukihäiriö. olen joutunut elämään sen kanssa nytten 16-vuotta ja voin sanoa että helppoa se ei ole ollut.
      kirjoittaminen tuottaa vielä tänäkin äivänä ongelmia ja lukeminen tuotti vielä muutama vuosi sitten...
      jos epäilet että sukulaispojallasi on lukihäiriö niin tarkkaile hänen kirjotustaan jos häneltä puuttuu pisteet pilkut ja kirjaimia tippuu niin siinä tapauksessa minä ottaisin lääkäriin yhteyttä.
      mutta haluiasin muistuttaa vielä että lukihäiriö ei tee lasta tyhmäksi vaan hän tarvitsee vain valtavasti tukea. :) ja myös kannustuksen sanaksi se että einstein oli lukihäiriöinen ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      124
      2943
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      265
      1229
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1221
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1041
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      1003
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      980
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      936
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      897
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      41
      877
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      43
      789
    Aihe