Onko pennulla kennelyskä?

tieetämätönvintti

Minulla on 11viikkoinen vinttikoira uros, joka oli n. viikko sitten hoidossa iltapäivän ajan ystävälläni. Nyt pentu yskii ja nenä vielä vuotaa, mutta muuten on virkeä. Ystäväni koiralla oli alkanut oireet hoitopäivänä, mutta oli ajatellut ettei ole mitään vakavaa. Pennullani ei ole rokotuksia vielä, onko muilla kokemuksia? En nyt kaipaa arvuuttelua vaan oikeita kokemuksia. Voiko koiran kuumeen mitata ihmisten kuumemittarilla? Miten eläinlääkäri hoitaa pennun kennelyskää?

2

187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aamu on..

      En osaa vastata ihan siten kuten ehkä toivot, mutta tässä jotain omasta kokemuksesta asian tiimoilta. Jos alkaa kuulumaan missään vaiheessa rohinaa sen hengittäessä tai yskiessä niin viimeistään silloin Heti eläinlääkäriin. Kun eläinlääkäri kuuntelee miltä sen hengitys vaikuttaa niin saa siitä yleensä jo selville että tarvitseeko myös jotakin mikä auttaa koiraa hengittämään, kortisoonia hengitettynä, piikkinä tai pillerimuodossa kuurina. (Joskus tosin eläinlääkäri haluaa varmistaa asian kuvaamalla koiran keuhkot, ainakin MeVetissä tarkistettiin). Vaikka olisi mikä tahansa yskä kyseessä niin yleensä määrätään ihan antibioottikuuri ainakin, kennelyskä ei ole tässä poikkeus. Meillä se kesti muistaakseni 10 päivää.. myös kortisoonia sai puolikkaan tabletin aamulla ja illalla ainakin samanpäivän verran muistaakseni.

      Jos koira tarvitsee kortisonia jossakin muodossa ja se on menettänyt ruokahalunsakin niin pyydä ehdottomasti, että antaa piikkinä sille sitä suoneen ensiapuna! Siitä seuraa huomattava ero lähes heti! Älä kumminkaan anna koiran tuhlata siitä saamaansa energiaa heti ekana päivänä. Me ei osattu hillitä meidän potilasta silloin, mutta olisi pitänyt, kun olisi oikeasti tarvinnut ensisijaisesti lepoa.

      Kuumemittari-jutun googlasin kun en itsekkään tiennyt. http://www.elainlaakariin.fi/koiran-kuume/

      • tieetämätönvintti

        Kiitos neuvoista! :) vielä ei ainakaan ole tapahtunut mitään muutoksia voinnissa, mutta eläinlääkäriin mennään heti jos jotain ilmenee. Osaako kukaan vastata paljon mahtaisi suunnilleen antibiootit eläinlääkärikäynti maksaa? ja se kortisoli?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      629
      4564
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      49
      3570
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      103
      3461
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3011
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2429
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2364
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2271
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2120
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2045
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2013
    Aihe