Onko keneläkään tietoa tai kokemusta?
Mulla on asuntolaina melkein kokonaan maksettuna ja haluaisin remontoida kämppää. Voiko asuntolainaan liittää remonttilainan vai voiko asuntolainaa käyttää vain asunnon ostamiseen?
Jotenkin olis kaikkein näppärintä, että olisi yksi laina ja asuntolainaa lisäisin. Joka tapauksessa jos jotan lainan vakuutta tarvitaan, niin se on tämä asunto.
Asunto on n 250 t€ arvoinen ja asuntolainaa n. 20 t€ jäljellä ja vakityö eli luulen että lainaa saan n. 20 t€ lisää.
Kiitos vastauksista
Asuntolainaa asunnon remonttiin
9
3906
Vastaukset
- jepjepjep.
Aika vahvasti väitän, että saat lainan erillisellä remonttilainalla, lähes käyttöluottoa hipovalla korolla. Tai sitten tyrkyttävät sitä perus käyttöluottoa
Mutta ykskään pankki ei tule antamaan lisälainaa, joka lisättäisiin nykyiseen asuntolainaan. Ihan siitä syystä ettei se pankille ole millään tavalla kannattavaa näine edullisine euriboreineen... sulla varmasti se marginaalikin on alle 0,5% luokkaa?
mutta tokihan sitä voi kysyä, ei siinä mitään menetä. - Kärsivällisesti vaan
Asuntolainaa voi ottaa hieman enemmän kuin tarvitsee ja käyttää osan remonttiin, mutta se ei käy enää tuossa vaiheessa. Erillisen remonttilainan varmaankin saat asuntovakuutta käyttäen, mutta korko on varmasti ihan toista luokkaa kuin asuntolainassa.
Mitäpä jos odottaisit remontin kanssa, että saat lainan maksetuksi loppuun? Sen jälkeenhän sinulle alkaa kertyä vapaata rahaa ihan eri tahtiin omastakin takaa.- talo rapistuu
OLen parinkin otteeseen ottanut remppalainaa asuntolainakorolla sen varsinaisen asuntolainan lisäksi ja siis kymmeniä vuosia asuntolainan noston jälkeen. Toinen laina oli katon uusimista varten toinen kylppärinremppaa varten.Ihan hyvin sellaista saam ykeensä ei kannata yhdistää alkuperäoseen kun marfunaalit nyt ainakin aika isoja, mutta n 2-3 % korolla pitäis irrota. Mulla POP pankissa.
- KKHS
Voit saada erillisen lainan vapailla vakuuksilla ihan kohtuulliseen hintaan. Olemassa olevaan asuntolainaan et lisää saa, paitsi niinpäin että se yhdistetään siihen remonttilainaan, jolloin maksat kovempaa korkoa vanhasta lainasta. Kieltäydy sellaisesta tarjouksesta
- reeetiii
Kiitos vastauksista. Lainan saannissa en usko olevan ongelmia, vakuutta on ja vakuuden arvo nousee asuntoa rempatessa. Eikä minulla ole muita lainoja ikänään ollut.
Ja on tarkoitus ottaa tarjouksia eri pankeista. Ajattelinkin että asuntoalinaan ei uutta lainaa voi liittää. Pitää kilpailuttaa asuntolainanloppukin samalla, kun kilpailuttaa tuota remppalainaa. - KKHS
reeetiii kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Lainan saannissa en usko olevan ongelmia, vakuutta on ja vakuuden arvo nousee asuntoa rempatessa. Eikä minulla ole muita lainoja ikänään ollut.
Ja on tarkoitus ottaa tarjouksia eri pankeista. Ajattelinkin että asuntoalinaan ei uutta lainaa voi liittää. Pitää kilpailuttaa asuntolainanloppukin samalla, kun kilpailuttaa tuota remppalainaa.Maksetusta lainamäärästä päätellen asuntolainasi on niin vanha (eli ei viime vuodelta) ettet todennäköisesti tule halvempaa tilalle saamaan.
- reeetiii
KKHS kirjoitti:
Maksetusta lainamäärästä päätellen asuntolainasi on niin vanha (eli ei viime vuodelta) ettet todennäköisesti tule halvempaa tilalle saamaan.
2005 otin asuntolainan ja silloin oli lainanottajan markkinat. Pankit suorastaan kilpailivat asiakkaista eli asuntolainani on tosi halpakorkoinen. Eli olet oikeassa, että halvemmalla ei varmaan saa. Alhaallahan nuo korot vain junnaa, mutta lainat ei ole niin halpoja tällä hetkellä.
Ei ole tietty tervettäkään, että yritykset eli pankit kilpailevat itsenä hengiltä asiakkaita haaliessaan. Meille laina-asiakkaille se tietenkin kävisi.
- Vaihtoehto
Mikset odottaisi muutamaa vuotta jolloin saisit loput lainat maksettua pois ja säästettyä remonttirahat. Voin kokemuksesta sanoa, että tunne on ihan erilainen kun ei ole velkaa ja käyttää vain omaa rahaa.
- Reeetiii
No en nyt nää, miksi rupeaisin muutamaa vuotta tai edes ensi viikkoon odottelemaan. Kun on tehtyt töitä ahkerasti ja vähän opiskellutkin, niin kyllä siitä sen verran jää taskunpohjalle, että elämässä pystyy tekemään, mitä haluaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan663659Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan283051- 1242413
- 131586
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281462Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131110- 74999
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13832