Jag äger en Flipper 640 årsmodell 1991 med en Volvo Penta SP/250 146 hk. årsmodell 1992, propeller 14"x19". Jag har en marschfart på 21-22 knop 4000 rpm och en maxfart på 30 knop (DGPS) 4800 rpm. Jag tycker att boten borde gå snabbare än 30 knop. Propellerförslag....? Jag skulle villa få motorn upp i maxvarv (5400-5500) då borde båten gå hårdare. Kan heller ej sätta en propeller med samma diameter och större stigning för då sjunker ytterligare varven på motorn. sätter jag sen igen en propeller med mindre stigning så ökar varven men hastigheten sjunker. Borde kanske ha en propeller som har midnre diameter och mera stigning än 14"x19" eller.... Förslag?
Tack!
Flipper 640 Propeller (Volvoman)
31
11707
Vastaukset
- Juntti
SUOMI 24 on palstan nimi. SUOMI!!!
- Kieli
Olen hämärästi muistavinani, että Suomi olisi edelleen kaksikielinen maa. Jos kuitenkin olisin väärässä, niin sitten olisi ehkä syytä kertoa naapurimaan kielen käyttäjälle, että voisi tulla helpommin ymmärretyksi kyseisen maan keskusteluryhmissä.
Täällä on ennenkin ollut keskustelua sivuten samaa aihetta. Silloin kekusteluihin osallistui huonosti suomea kirjoittava henkilö, jota jotkut morkkasivat. Kun heikko, mutta ymmärrettävä suomi ei kelpaa, niin pidän ihan selvänä, että seuraavaksi koitetaan sitä toista kieltä, jota osataan kunnolla, joten pulinat pois.
Lueskelin myös ylläpitäjän ohjeita ja en löytänyt mitään estette käyttää mitä tahansa kieltä, tosin voisi olla aika pieni todennäköisyys saada järkeviä vastauksia jollain aborginaali murteella. - Juntti
Kieli kirjoitti:
Olen hämärästi muistavinani, että Suomi olisi edelleen kaksikielinen maa. Jos kuitenkin olisin väärässä, niin sitten olisi ehkä syytä kertoa naapurimaan kielen käyttäjälle, että voisi tulla helpommin ymmärretyksi kyseisen maan keskusteluryhmissä.
Täällä on ennenkin ollut keskustelua sivuten samaa aihetta. Silloin kekusteluihin osallistui huonosti suomea kirjoittava henkilö, jota jotkut morkkasivat. Kun heikko, mutta ymmärrettävä suomi ei kelpaa, niin pidän ihan selvänä, että seuraavaksi koitetaan sitä toista kieltä, jota osataan kunnolla, joten pulinat pois.
Lueskelin myös ylläpitäjän ohjeita ja en löytänyt mitään estette käyttää mitä tahansa kieltä, tosin voisi olla aika pieni todennäköisyys saada järkeviä vastauksia jollain aborginaali murteella.Olet oikeassa. Ei ruotisn kielen käyttöä pidäkään kieltää. Enemmän kai se kertoo minusta itsestäni, mutta kun en vain voi mitään, että ruotsin kielen kuuleminen Suomessa saa niskakarvat pystyyn. Sitten kun ruotsin kielen virallinen status on Suomessa poistettu, kaikki ruotsinkielisten etuoikeudet (esim. yliopisto-opiskelu) on poistettu ja kun jokaisessa Suomen kunnassa ensin lukee paikannimi Suomeksi, niin sitten saa minun puolestani puhua ja kirjoittaa ruotsia missä tahansa ilman että se minua häiritsee.
PS. Suomenruotsalaisia on Suomessa noin 300 000 eli n. 5 % väestöstä. Ruotsi ei ilmoita ruotsinsuomalaisten määrää ja maa pyrkii vaikeuttamaan heidän määränsä arviointia.
Ruotsin tilastokeskuksen mukaan maassa asuu n. 450 000 suomalaistaustaista henkilöä. Tilastokeskuksen luvussa eivät ole mukana toisen polven ruotsinsuomalaiset, joten ruotsinsuomalaisten kokonaismäärä vaikuttaisi vuosien 1960-75 laajamittaisesta siirtolaisuudesta johtuen olevan varovasti arvioituna ainakin 500 000 - 700 000 etnistä suomalaista. Kun Ruotsin väkiluku on 8,9 miljoonaa, niin suomalaisia asuuu Ruotsissa suhteellisesti enemmän kuin ruotsinkielisiä täällä... Ihan turhaan me mitään etuoikeuksia ruotsinkieliselle annamme, kun he yrittävät koko ajan vain vaikeuttaa suomalaisten asemaa Ruotsissa. - Niklas
Juntti kirjoitti:
Olet oikeassa. Ei ruotisn kielen käyttöä pidäkään kieltää. Enemmän kai se kertoo minusta itsestäni, mutta kun en vain voi mitään, että ruotsin kielen kuuleminen Suomessa saa niskakarvat pystyyn. Sitten kun ruotsin kielen virallinen status on Suomessa poistettu, kaikki ruotsinkielisten etuoikeudet (esim. yliopisto-opiskelu) on poistettu ja kun jokaisessa Suomen kunnassa ensin lukee paikannimi Suomeksi, niin sitten saa minun puolestani puhua ja kirjoittaa ruotsia missä tahansa ilman että se minua häiritsee.
PS. Suomenruotsalaisia on Suomessa noin 300 000 eli n. 5 % väestöstä. Ruotsi ei ilmoita ruotsinsuomalaisten määrää ja maa pyrkii vaikeuttamaan heidän määränsä arviointia.
Ruotsin tilastokeskuksen mukaan maassa asuu n. 450 000 suomalaistaustaista henkilöä. Tilastokeskuksen luvussa eivät ole mukana toisen polven ruotsinsuomalaiset, joten ruotsinsuomalaisten kokonaismäärä vaikuttaisi vuosien 1960-75 laajamittaisesta siirtolaisuudesta johtuen olevan varovasti arvioituna ainakin 500 000 - 700 000 etnistä suomalaista. Kun Ruotsin väkiluku on 8,9 miljoonaa, niin suomalaisia asuuu Ruotsissa suhteellisesti enemmän kuin ruotsinkielisiä täällä... Ihan turhaan me mitään etuoikeuksia ruotsinkieliselle annamme, kun he yrittävät koko ajan vain vaikeuttaa suomalaisten asemaa Ruotsissa.Voin kyllä kirjoitta suomeksikin,eli:
Omistan Flipper 640 HT veneen vm.1991 moottorina SP/250 146 hv. vm. 1992. Matkavauhtina pidän 21-22 solmua 4800 rpm ja huippuvauhtia on 30 solmua (GPS) 4800 rpm potkurilla 14"x19". Mielestäni huippunopeutta pitäisi löytyä enemmän. Potkurivaihtoehto? jos utan tuuman pois noususta niin kierrokset nousee mutta ei huippunopeus ja jos laitan tuuman lisää niin kierrokset taas laskee ja kone ei ehkä jaksa siihen 30:nen solmuunkaan. (300 rpm/tuuma) Eli millainen potkuri olisi sopiva että pääsisin siihen 5400-5500 rpm ja nopeutta olisi enemmän kuin 30 solmua. Ehkä semmoinen jossa on pienempi halkaisija kuin 14" ja enemmän nousua kuin 19" tai mitä mieltä olette.....?
Kiitos Vastauksista. - Niklas
Niklas kirjoitti:
Voin kyllä kirjoitta suomeksikin,eli:
Omistan Flipper 640 HT veneen vm.1991 moottorina SP/250 146 hv. vm. 1992. Matkavauhtina pidän 21-22 solmua 4800 rpm ja huippuvauhtia on 30 solmua (GPS) 4800 rpm potkurilla 14"x19". Mielestäni huippunopeutta pitäisi löytyä enemmän. Potkurivaihtoehto? jos utan tuuman pois noususta niin kierrokset nousee mutta ei huippunopeus ja jos laitan tuuman lisää niin kierrokset taas laskee ja kone ei ehkä jaksa siihen 30:nen solmuunkaan. (300 rpm/tuuma) Eli millainen potkuri olisi sopiva että pääsisin siihen 5400-5500 rpm ja nopeutta olisi enemmän kuin 30 solmua. Ehkä semmoinen jossa on pienempi halkaisija kuin 14" ja enemmän nousua kuin 19" tai mitä mieltä olette.....?
Kiitos Vastauksista.Kirjoitin pikkaisen väärin
Matkavauhti 21-22 solmua => 4000 rpm eikä 4800 rpm
Huippunopeus 30 solmua => 4800 rpm - Johnsson 150
Niklas kirjoitti:
Voin kyllä kirjoitta suomeksikin,eli:
Omistan Flipper 640 HT veneen vm.1991 moottorina SP/250 146 hv. vm. 1992. Matkavauhtina pidän 21-22 solmua 4800 rpm ja huippuvauhtia on 30 solmua (GPS) 4800 rpm potkurilla 14"x19". Mielestäni huippunopeutta pitäisi löytyä enemmän. Potkurivaihtoehto? jos utan tuuman pois noususta niin kierrokset nousee mutta ei huippunopeus ja jos laitan tuuman lisää niin kierrokset taas laskee ja kone ei ehkä jaksa siihen 30:nen solmuunkaan. (300 rpm/tuuma) Eli millainen potkuri olisi sopiva että pääsisin siihen 5400-5500 rpm ja nopeutta olisi enemmän kuin 30 solmua. Ehkä semmoinen jossa on pienempi halkaisija kuin 14" ja enemmän nousua kuin 19" tai mitä mieltä olette.....?
Kiitos Vastauksista.Tuntuu tosiaan hieman laiskalta tuo veneesi.
Itselläni 640HT 150hp perämoottoriversiona jolla maksiminopeus, (melko tarkalla lokilla), on 42-solmua. Veneessä putsattiin pohja vanhoista maaleista ja laitettiin uudet primerit sekä myrkyt. Tämän jälkeen huiput nousivat 38-solmusta tuohon 42-solmuun. Matkavauhdilla tuo ero oli myös noin 4-solmun luokkaa. Myös pelkästään likainen pohja vie yllättävän paljon nopeudesta pois. Eli jos pohjasi on todella epätasainen ja maali on lohkeillut monesta paikasta, niin voit em. kunnostusoperaatiolla saada 4-6s lisää
vauhtia. Valmistaja lupaa muistaakseni tuolle sisäperäversiolle 35-36s huippunopeutta. - Johnsson 150
Johnsson 150 kirjoitti:
Tuntuu tosiaan hieman laiskalta tuo veneesi.
Itselläni 640HT 150hp perämoottoriversiona jolla maksiminopeus, (melko tarkalla lokilla), on 42-solmua. Veneessä putsattiin pohja vanhoista maaleista ja laitettiin uudet primerit sekä myrkyt. Tämän jälkeen huiput nousivat 38-solmusta tuohon 42-solmuun. Matkavauhdilla tuo ero oli myös noin 4-solmun luokkaa. Myös pelkästään likainen pohja vie yllättävän paljon nopeudesta pois. Eli jos pohjasi on todella epätasainen ja maali on lohkeillut monesta paikasta, niin voit em. kunnostusoperaatiolla saada 4-6s lisää
vauhtia. Valmistaja lupaa muistaakseni tuolle sisäperäversiolle 35-36s huippunopeutta.Myös rikikulman oikea säätö tuntuu vaikuttavan yllättävän paljon. Trimmikulma mahdollisimman ylhäällä, kelin ja potkurin pidon mukaan, niin huippunopeudessa on noin 3s-ero huonoimpaan vaihtoehtoon. Tuo aiemmin mainitsemani 42s huippunopeus on tyvenellä säällä ja trimmikulma säädettynä oikein.
- hurri
Juntti kirjoitti:
Olet oikeassa. Ei ruotisn kielen käyttöä pidäkään kieltää. Enemmän kai se kertoo minusta itsestäni, mutta kun en vain voi mitään, että ruotsin kielen kuuleminen Suomessa saa niskakarvat pystyyn. Sitten kun ruotsin kielen virallinen status on Suomessa poistettu, kaikki ruotsinkielisten etuoikeudet (esim. yliopisto-opiskelu) on poistettu ja kun jokaisessa Suomen kunnassa ensin lukee paikannimi Suomeksi, niin sitten saa minun puolestani puhua ja kirjoittaa ruotsia missä tahansa ilman että se minua häiritsee.
PS. Suomenruotsalaisia on Suomessa noin 300 000 eli n. 5 % väestöstä. Ruotsi ei ilmoita ruotsinsuomalaisten määrää ja maa pyrkii vaikeuttamaan heidän määränsä arviointia.
Ruotsin tilastokeskuksen mukaan maassa asuu n. 450 000 suomalaistaustaista henkilöä. Tilastokeskuksen luvussa eivät ole mukana toisen polven ruotsinsuomalaiset, joten ruotsinsuomalaisten kokonaismäärä vaikuttaisi vuosien 1960-75 laajamittaisesta siirtolaisuudesta johtuen olevan varovasti arvioituna ainakin 500 000 - 700 000 etnistä suomalaista. Kun Ruotsin väkiluku on 8,9 miljoonaa, niin suomalaisia asuuu Ruotsissa suhteellisesti enemmän kuin ruotsinkielisiä täällä... Ihan turhaan me mitään etuoikeuksia ruotsinkieliselle annamme, kun he yrittävät koko ajan vain vaikeuttaa suomalaisten asemaa Ruotsissa.Du borde veta att Finland är ett tvåspråkigt land.Man kan ej jämföra det med Finnar som på 70 talet flyttat till Sverige för att göra skitjobb där. Vi Finlandssvenskar har bott i Finland sedan vikingarna jagade iväg Finnarna djup in i skogen där ni levde som djur. En annan sak ni vissa personer är avundsjuk på är att oftast vi svenskspråkiga är stora direktörer på de största bolagen i Finland,D.V.S vi ordnar jobb åt många Finnar som aldrig annars skulle få jobb.
- nimbus från sverige
hurri kirjoitti:
Du borde veta att Finland är ett tvåspråkigt land.Man kan ej jämföra det med Finnar som på 70 talet flyttat till Sverige för att göra skitjobb där. Vi Finlandssvenskar har bott i Finland sedan vikingarna jagade iväg Finnarna djup in i skogen där ni levde som djur. En annan sak ni vissa personer är avundsjuk på är att oftast vi svenskspråkiga är stora direktörer på de största bolagen i Finland,D.V.S vi ordnar jobb åt många Finnar som aldrig annars skulle få jobb.
efter din mail förstår jag också lite bättre vad som juntti menar!
- Niklas
Johnsson 150 kirjoitti:
Tuntuu tosiaan hieman laiskalta tuo veneesi.
Itselläni 640HT 150hp perämoottoriversiona jolla maksiminopeus, (melko tarkalla lokilla), on 42-solmua. Veneessä putsattiin pohja vanhoista maaleista ja laitettiin uudet primerit sekä myrkyt. Tämän jälkeen huiput nousivat 38-solmusta tuohon 42-solmuun. Matkavauhdilla tuo ero oli myös noin 4-solmun luokkaa. Myös pelkästään likainen pohja vie yllättävän paljon nopeudesta pois. Eli jos pohjasi on todella epätasainen ja maali on lohkeillut monesta paikasta, niin voit em. kunnostusoperaatiolla saada 4-6s lisää
vauhtia. Valmistaja lupaa muistaakseni tuolle sisäperäversiolle 35-36s huippunopeutta.Sen tiedän että samantehoisella sisäperä ja perämoottoriversiolla niin perämoottori versio kulkee paljon nopeemmin. Pohja veneessäni on aika hyvässä kondiksessa. Ajattelin nyt viikonloppuna märkähiekkapuhaltaa koko veneenpohja ja laitta sitten uudet primerit siihen. Muutama naarmu siinä pohjassa kylläkin on jota ajattelin myöskin paikata. Trimkulma on kyllä nostettu niin paljon kun sitä vaan voi kunnes potkuri nappaa ilmaa. Keskustelin yhdessä foorumissa ruotsin puolella (www.flipperklubben.com) (Flipper klubi) valitettavasti ruotsin kielinen, niin... siinä oli yksi henkilö joka myöskin omisti Flipper 640. Hänellä oli moottorina AQ145 138 hv kierroksia 5500 ja pääsi 33 gps solmuun. Hän lupasi tänään vielä illalla tarkista millainen potkuri hänellä on. Saa nyt kattoo jos rahat riittää niin hankin veneeseni uuden VP 190 potkuriteho V6 moottorin, sillä pitäisi päästä yli 40 solmuun.
- Niklas
hurri kirjoitti:
Du borde veta att Finland är ett tvåspråkigt land.Man kan ej jämföra det med Finnar som på 70 talet flyttat till Sverige för att göra skitjobb där. Vi Finlandssvenskar har bott i Finland sedan vikingarna jagade iväg Finnarna djup in i skogen där ni levde som djur. En annan sak ni vissa personer är avundsjuk på är att oftast vi svenskspråkiga är stora direktörer på de största bolagen i Finland,D.V.S vi ordnar jobb åt många Finnar som aldrig annars skulle få jobb.
Bättre svar kunde du ej ge. Måste dåck byta om till finska så att jag kanske får mera svar på min fråga
- Juntti
Kieli kirjoitti:
Olen hämärästi muistavinani, että Suomi olisi edelleen kaksikielinen maa. Jos kuitenkin olisin väärässä, niin sitten olisi ehkä syytä kertoa naapurimaan kielen käyttäjälle, että voisi tulla helpommin ymmärretyksi kyseisen maan keskusteluryhmissä.
Täällä on ennenkin ollut keskustelua sivuten samaa aihetta. Silloin kekusteluihin osallistui huonosti suomea kirjoittava henkilö, jota jotkut morkkasivat. Kun heikko, mutta ymmärrettävä suomi ei kelpaa, niin pidän ihan selvänä, että seuraavaksi koitetaan sitä toista kieltä, jota osataan kunnolla, joten pulinat pois.
Lueskelin myös ylläpitäjän ohjeita ja en löytänyt mitään estette käyttää mitä tahansa kieltä, tosin voisi olla aika pieni todennäköisyys saada järkeviä vastauksia jollain aborginaali murteella.Heh. Sainpas säpinää tällekin palstalle. Kyllä kunnon provo on aina poikaa. Nyt painun takaisin asunnot-palstalle. Kiitos ja näkemiin :)
- Mattinykänen
Juntti kirjoitti:
Heh. Sainpas säpinää tällekin palstalle. Kyllä kunnon provo on aina poikaa. Nyt painun takaisin asunnot-palstalle. Kiitos ja näkemiin :)
Provot on yleensä ärsyttäviä, mutta tää oli ihan hauska. Aika arka aihe näköjään.
- Anonyymi
Juntti kirjoitti:
Olet oikeassa. Ei ruotisn kielen käyttöä pidäkään kieltää. Enemmän kai se kertoo minusta itsestäni, mutta kun en vain voi mitään, että ruotsin kielen kuuleminen Suomessa saa niskakarvat pystyyn. Sitten kun ruotsin kielen virallinen status on Suomessa poistettu, kaikki ruotsinkielisten etuoikeudet (esim. yliopisto-opiskelu) on poistettu ja kun jokaisessa Suomen kunnassa ensin lukee paikannimi Suomeksi, niin sitten saa minun puolestani puhua ja kirjoittaa ruotsia missä tahansa ilman että se minua häiritsee.
PS. Suomenruotsalaisia on Suomessa noin 300 000 eli n. 5 % väestöstä. Ruotsi ei ilmoita ruotsinsuomalaisten määrää ja maa pyrkii vaikeuttamaan heidän määränsä arviointia.
Ruotsin tilastokeskuksen mukaan maassa asuu n. 450 000 suomalaistaustaista henkilöä. Tilastokeskuksen luvussa eivät ole mukana toisen polven ruotsinsuomalaiset, joten ruotsinsuomalaisten kokonaismäärä vaikuttaisi vuosien 1960-75 laajamittaisesta siirtolaisuudesta johtuen olevan varovasti arvioituna ainakin 500 000 - 700 000 etnistä suomalaista. Kun Ruotsin väkiluku on 8,9 miljoonaa, niin suomalaisia asuuu Ruotsissa suhteellisesti enemmän kuin ruotsinkielisiä täällä... Ihan turhaan me mitään etuoikeuksia ruotsinkieliselle annamme, kun he yrittävät koko ajan vain vaikeuttaa suomalaisten asemaa Ruotsissa.Tiesitkö että huima osuus noista ruotsinsuomalaisista ovat perinnöstään suomenruotsalaisia? Nämä ovat siis ruotsinsuomenruotsalisia, joita on nykyään rekisteröity noin 65000 yksilöä ja luultavasti jälkeläistensä kanssa lasketaan joku 100000-130000 koku summasta ruotsinsuomalaisia, eli luonnollisesti reilusti isompi osuus kuin mitä Suomessa. Ehkä tämä kaikki vähän liian vaikeaa ymmärtää sillä rajoitetulla tasolla millä "Juntti"-mieli näyttää operoivan, mutta just ruotsinkielisen osuuden takia on vaikeata tilastoida. Suomenruotsalaisia ei aina historiallisesti Ruotsissa ole katsottu enemmistöstä poikkeavina -- vaikka ei todellakaan ole samaa kultturia.
- tuntematon
Kanske är det lättast at fråga någon Volvo butik.
Om du är rätt att högsta hastigheten skulle vara 5500 rpm är propellens stigning alldeles för stor eller nånting annat är dålight, till exempel varvmätaren, eller motoren. 19' är ganska mycket men växellådans utväxlingsförhållande betyder också. Jag har 13' i min Yamaha F50 och med 6000 varv går båten 32knot. Utväxlingsförhållande är ungefär 2.
Om båten går 22 knot och planar med 4000 varv skulle det gå bara 26 kno med 4800 varv.
Liksom du kan se, förstor jag inte svenska. - Vili
Om man frågar här på svenska,så börjar folk att fittas.Slå om till finska börjar du få sakliga svar.Själv deltar jag i diskussioner på svenska marina bryggsnack eller vi båtägare,mycket sakliga svar.Dethär skrev jag på svenska för att fittas med savoborna.
- niklas
Är själv också på många svenska forum sidor bl.a. maringuiden, mycket bra. En ny sida för dom som har flipper båt www.flipperklubben.com
- Krisu
Försök med en propeller som har mindre diameter, t ex 12 x 19. Varvmässigt borde en 14 x 17 propeller gå lika tungt som 12 x 19 och 10 x 21 osv.
- Joakim
Jag tror, att 21-22 knop 4000 rpm och 30 knop 4800 rpm kan inte stämma. "Slip" kan inte ändra so mycket.
Om utväxlingen är 2,15:1 som det står här: (http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/3A21FC96-3791-47E0-AEBB-44D20F0069F0/0/250A_SP_1990_en.pdf)
borde farten vara ~26 knop vid 4000 rpm och 31 knop vid 4800 rpm med 19" propeller och 10% "slip". 4800 rpm och 30 knop är OK med 15% "slip" men 4000 rpm oc 21-22 knop skulle ha ~25% "slip", som är alt för mycket för båtarna som Flipper 640.
Maxfarten borde vara ~35 knop och varvtalen ~5300 rpm med 10% "slip".
Med de här siffrorna borde 19" propeller vara rätt. Diameter har inte så stor betydelse och 14" borde vara bra.
Vad var den mindre stigningen, som du har provat? Vad var maxfarten och varven med den?
Kan de vara någonting fel på motorn och/eller varvmätarn?- tuntematon
Nopeudet ja kierrokset eivät ole sopusoinnussa keskenään, jossakin klikkaa.
- Niklas
Utväxlingen på drevet är 2,15:1 som du skrev, kollade det just då jag skruvade bort det (byte av gummibälgar). 21-22 knop vid 4000 rpm stämmer nog om man kan lita på varvmätaren. Om vi är riktigt exakta så for båten som max 29,7 knop vid lugnt väder mätt med Garmin 72:a och var nu varven lite över 4800 kommer ej exakt ihåg. Kan ej testa nu heller då jag har båten uppe på land (Byte av inredning och lackering av teak delar).
Jag har ej provat med någon annan propeller ännu. Köpte båten i år.
Propeller som jag har kört med i år så är splitterny 14"x19". Har en använd också som jag tänkte föras och bockas om till 14"x18" om det går.
Motorn går som en klocka, lite hostar den, då den är kall, smattar ut loga genom förgasaren4 (antar att tändningen är lite för tidig). Dessutom var förgasarna riktigt lösa från insugsseringen då jag köpte den samt locket i gasaren, kan hända att det kommer lite luft emellan någonstans. Skall byta alla packningar i förgasarna samt kolla strilar,nålventil osv, byta packning till insugsseringen. Bottnet på båten är bra skick, lite skråmor förstås som skall lagas under vintern, kommer nu höst ännu att våtsandblästra det. - Niklas
Hurudan skall nu få upp varven till det max som rekommenderas 5400-5500 rpm utan att farten sjunker hellst öka..........
- Joakim
Niklas kirjoitti:
Utväxlingen på drevet är 2,15:1 som du skrev, kollade det just då jag skruvade bort det (byte av gummibälgar). 21-22 knop vid 4000 rpm stämmer nog om man kan lita på varvmätaren. Om vi är riktigt exakta så for båten som max 29,7 knop vid lugnt väder mätt med Garmin 72:a och var nu varven lite över 4800 kommer ej exakt ihåg. Kan ej testa nu heller då jag har båten uppe på land (Byte av inredning och lackering av teak delar).
Jag har ej provat med någon annan propeller ännu. Köpte båten i år.
Propeller som jag har kört med i år så är splitterny 14"x19". Har en använd också som jag tänkte föras och bockas om till 14"x18" om det går.
Motorn går som en klocka, lite hostar den, då den är kall, smattar ut loga genom förgasaren4 (antar att tändningen är lite för tidig). Dessutom var förgasarna riktigt lösa från insugsseringen då jag köpte den samt locket i gasaren, kan hända att det kommer lite luft emellan någonstans. Skall byta alla packningar i förgasarna samt kolla strilar,nålventil osv, byta packning till insugsseringen. Bottnet på båten är bra skick, lite skråmor förstås som skall lagas under vintern, kommer nu höst ännu att våtsandblästra det.Du sade tidigare: "sätter jag sen igen en propeller med mindre stigning så ökar varven men hastigheten sjunker." Jag trorde att du hade redan provat.
Om motorn tar inte tilräckligt varv, ökar farten när man minskar stigning. Det beror på, att motorn ger mer effekt.
De lönar sig inte, att bocka om en vanlig propeller. Det är bettre att byta den till en annan använd. Ordentliga affärer låter prova propellern före köpet/bytet och kan också ge råd om sitgning och diameter.
Jag tror, att det måste vara någonting fel på motorn eller båten. Eftersom utväxlingen var det vad jag trodde, kan 14"x19" propellern inte vara så fel valt, att farten skulle minska från 35 till 30 kn. - En finne igen
Niklas kirjoitti:
Hurudan skall nu få upp varven till det max som rekommenderas 5400-5500 rpm utan att farten sjunker hellst öka..........
Mera fart = enemmän pieruja
- Niklas
En finne igen kirjoitti:
Mera fart = enemmän pieruja
Haa Haa!! Kyllä sä oot sitten niin vi..n hauskaa. Muita hyviä kommentaja.....?
- Jokke
Niklas kirjoitti:
Hurudan skall nu få upp varven till det max som rekommenderas 5400-5500 rpm utan att farten sjunker hellst öka..........
Mulla sama kone vm. 90 ja manuaalissa sanotaan : parhaat kierrokset 4800- 5500 rpm. Mulla taas vene on isompi (Bella 585)ja propelli 14x17 ja saavuttaa kierrokset 5000...5050. Ja kierroslukumittari meni vaihtoon, näytti liikaa ja välillä ajautui "tappiin".
- VolvoMan (kiitos kun joku v...
Jo, tror rätt propellerval till din båt vore 15x17".
Det som förundrar mig, är att med 4000rpm och 21-22kn marschfart, och 2,15:1 utväxling på drevet får vi teroretisk marschfart på 29kn, alltså nästan 25% slir !!!! Normalt borde detta vara runt 10% på din båt, så något är på tok, endel är propellern skadad, eller smutsigt botten på båten.
Sedan toppfarten 30kn @ 4800rpm låter rimligare på 14% slir, men detta är ännu också för mycket. 5-8% vore normalt.
Som jämförelse kan jag sätta här kompisens Jurmo Cabin (6,5m 1600kg) med AQ151B/290D (SP) (=SP250 föregångare, identisk till 99%, samma motorblock, osv... skillnaden främst på drevets utseende).
Kompisen har en 15x17" propeller, och når enligt sina ord 30-31kn med 5500rpm, nog där också 14% slir, och marschfart runt 4000rpm med 23kn.
Ett exempel till kan jag ge om andra kompisens båt, med en lite trimmad AQ131D/280D(AQ151 kamaxel, AQ145 dubbla förgasare, brytarlös tändning). Den ligger i en flipper 700 (7,0m 1800kg), marschfart på 18-19kn @ 4000rpm, och 15x17" propeller. Här har vi ca 20% slir, detta även mycket. På maxfart har han någg ca 26kn, och lite på 5000rpm, där alltså också nära 20% slir.
Rätta propellervalet är nog mellan 15x17" och 14x19". Stort slir på propellern tycks vara allmänt i mellanstora cabinbåtar, speciellt då motorn är en Volvo Penta 4cyl.
Min båt (Jurmo Trimaran HT 5,65m 1050kg) har jag provkört med AQ130D/280D (lite trimmad), som var nyrenoverad.
14x17" (skadad propeller) marshfart 21kn@4000rpm, max 29kn@ över 6000rpm.
14x19" (ny propeller) marshfart 25kn @ 3700rpm = 7% slir. Max 34kn @ 5000rpm, 6% slir.
14x21" marshfart 27kn @ 3700rpm = 9% slir, max 32kn @ 4200rpm = 5% slir
15x17", marshfart 22kn @ 4000rpm, max 30kn @ 5400rpm = 15% slir.
15x21" Marshfart 27kn @ 3600rpm, max 31kn @ 4000rpm = 4% slir
Till denna motor hade jag slutligen 14x19" propeller.
Nu kör jag med AQ171A/290D -87 i samma båt med 14x21" propp, och når 38kn@5000rpm = 5% slir.
Mailen får man använda, om det känns så :)- Niklas
Propeller som jag fick toppfarten med så var en splitterny 14"x19". Tänkte bocka om en gammal propeller som jag har till 14"x18" och prova med den i nästa vår.
- No vaikka elmeri
Hih. 205hp vortecci gps:ään 43kn. Perämoottori vaan niin törkeen ruma hökötys.
- Nimetön
oisko kellään ylimääräistä 14X19 potkuria itselläni on 14X17 ja kiertää liikaa vene on marino 19
- hukkajurri
Nimetön kirjoitti:
oisko kellään ylimääräistä 14X19 potkuria itselläni on 14X17 ja kiertää liikaa vene on marino 19
on aiia jänskä!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162148Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842078- 1011377
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101206Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461178Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811153Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173864- 63834
- 59811