Bonsai (ligustrum sinence)

Bonsaiapuakaivataan

Mulla on nyt pienoinen ongelma. Sain heinäkuussa lahjaksi sukulaiselta kyseisen puun ja se on nyt alkanut kuivattamaan ja tiputtamaan lehtiä. Mitään hoito-ohjeita ei puun mukana ollut, mutta olen kastellut sitä pari kertaa viikossa ja se asuu ikkunalaudalla, hyvin se on näyttänyt tähän asti viihtyvän kun on kasvattanut 20-30cm pituisia uusia oksia. En ole uskaltanut leikata niitä vaikka puu näyttääkin aika kamalalta kun rehottaa noin.

Jotain vinkkejä tai apuja tuon hoitoon? Haluaisin kovasti pitää sen hengissä kun olen aina haaveillut bonsaista :)

1

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kasvikamu

      Lajista riippuen pari kertaa vkossa kastelua voi olla liian vähän. Ainakin oma kiinalainen carmona bonsai haluaa vettä joka toine/kolmas pvä ja sumutan sen kerran kaksi pvässä.
      Joten mieti millainen ilamankosteus huoneessa jossa puusi on jo mukauta kastelua sen ja kasvin kunnon mukaan. Tarkastelmalla puuta joka pvä, voit oppia tunnistaamaan lehdistä milloin kaverilla on jano. Ihan tosi lehdet muuttuu vähän eri näköisksi ja tuntuisiksi kaivatessaan vettä.

      Alku keväällä olisi parahin aika tehdä suurleikkaus bonsaille. Joten suosittelen odottelemaan talven yli ennen isompia leikkauksia.

      Oma carmona on ikivihreä eli se pysyy vihreänä talvetkin. Mutta sinun bonsaisi ei välttämättä ole ikivihreä vaan luonnostaan tiputtaa lehdet syksyllä. Ensi keväänä sitten taas vihertäisi.
      Jos et tiedä puusi lajia kannattaa ottaa selvää. Laita vaikka valokuva jonnekkin asiantuntevalle sivustollle. Siellä porukoiden pitäisi osata auttaa.

      Mutta muista, että lajikohtaiset suositukset eivät pidä aina paikkaansa. Kasvitkin ovat yksilöitä ja niiden tarpeet ovat yksilöllisiä. Joten tarkastele ystäväsi vointia ja päättele siitä pitäisikö kastella, trimmata vai soittaa Mozartia sen piristykseksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3580
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2962
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2850
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2738
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2644
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2435
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      248
      2102
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1877
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      46
      1806
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      171
      1757
    Aihe