Koneen huolto

TI mies

Ostin tänä kesänä Sea Ray 245:n (-06) ja moottorina 300 heppainen "Merkkari". Tunteja veneessä on n. 400 ja huoltohistoriasta ei ole mitään tietoa. Mitä huolto toimenpiteitä moottorille kannattaisi tehdä, esim. Nokkaketjujen vaihto?

12

337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TI mies myös

      Huhuu, itsellänikin olisi samanlaisia kysymyksiä!!!

    • Yli-intendentti

      Odotellaan että Se moottorimies vastaa, hän on kuitenkin Top 3 osaaja ja tuo maahan näihin vanhoihin moottoreihin osia.

    • joskus tehnyt itse

      Noin niinkuin yleisesti bensasisäperälle ainakin seuraavat on ehdottomat:

      -moottoriöljynvaihto, öljysuodattimenvaihto
      -polttoinesuodattimen puhdistus
      -vetarin peräöljynvaihto
      -vetarin mahdollisten rasvanippojen voitelu
      -glykoliajo talveksi

      Sitten sata muuta, mm. trimmiöljyn lisäys, sinkkien tarkastus, hihnojen tarkastus, palkeiden tarkastus, impellerin tarkastus, tulppien vaihto...

      • Paljon turhaa

        Laitatko vielä ne 94 muuta, kun itse en keksi noin pajon kohteita.


      • tarkka.poika
        Paljon turhaa kirjoitti:

        Laitatko vielä ne 94 muuta, kun itse en keksi noin pajon kohteita.

        94 ruuvia pitää avata ja tarkistaa kierteiden kunto. Puhdistus ja voitelu ennen takaisin laittoa.


      • jenkkipaattimies

        Tämä varaosien myyjien suositus, että tulpat pitäisi vaihtaa joka ajokauden päätteeksi..
        Eihän autonmoottorinkaan tulppia vaihdeta 100 käyttötunnin välein...ainakaan niissä automerkeissä jotka itse tiedän.
        Ymmärrän sen, että tässä pelataan sitten varman päälle, jos ja kun vaihtaa uudet tuplat joka vuosi. Pienempi riski, että tulpista johtuva vika pääsee sitten iskemään (ulkomerellä). Sisävesikäytössä, jossa ranta on lähes aina, jos ei muuta niin näköetäisyydellä tai muutaman sadan metrin päässä.... Ja mahtuu työkalupoksiin varatulpat/tulppia... Jos v8:ssä jokin tulppa hajoaa, niin kone pysyy käynnissä vaikka yksi "pytty" pois pelistä.
        Itse mennyt jenkkipaattini kanssa samoilla motorcraft-"merkki"tulpilla jo varmaan 10 vuotta. Ajoja 20-30h /kesä. Vielä toimivat ja kärkivälikin ihan mitoissa/speksien sisällä. Ja samoin eristeosa ehjö ja ei halkeamia...
        Joku sitten kommentoimaan heti, että eihän tulpat ole iso kuluerä, jos ajattelee veneen kokonaiskustannuksia vuositasolla. Mutta, miksi pitäisi vaihtaa ehjät hyväkuntoiset tulpat joka vuosi. Autoissakin ajetaan samoilla tulpilla se 60 tkm..
        Ja samaa lohkoa, kuin aloittajan veneessä, on miljoonissa jenkkiautoissa. Chevroletin "pikkulohko" v8.
        Bensan sekaan kausisäilytyasinetta ja masinolia loraus.. Ja koneen käyttöä / ajoa sen verran, että ehtii tuo sekoitus menemään koneelle asti.
        CRC/WD40:stä sähköosiin.
        Ja sitten vielä vetolaitteen öljynvaihdosta joka vuosi.. Jos ja kun vetolaite ehjä ja vedet kestää ulkopuolella öljytilasta. Itse tarkistan vetolaitteen tyhjennyspropun kautta, laskemalla kahvikupillisen öljyä pois. vene ollut jo ennen tarkistusta nostettuna ja pari pv telakalla, vetolaite ala-asentoon laskettuna. Jos öljyissä vettä niin se on sitten tuolla vetolaitteen alaosassa..
        Jos öljy kirkasta eikä siis vettä seassa, niin en vaihda öljyjä. Magneettitulppam kerää mahdolliset hammaspyöristä irronneet metallihiukkaset.
        Ja tähän joku sitten kommentoimaan, että vetolaitetta ei voi koskaan huoltaa liian hyvin. Se on kyllä totta. Mutta, jokainen tyylillään ja kokemuksillaan, ylläpitää laitteitaan.

        Autoissakin ajetaan samoilla vaihdelaatikkoöljyillä 100 tkm. Tai joissain automerkeissä ei ko. öljyjä tehdas suosittele vaihtamaan koskaan. Ja ei siis edes tyhjennystulppaa laatikon kupeessa.
        Siis, kun vähän tunteja kesässä, niin en katso tarpeelliseksi, tarkistuksien jälkeen, vaihhdella noita edellämainittuja asioita rutiininomaisesti.
        Vene nousee joka vuosi viimeistään syysuun viimeisenä viikonloppuna. Tänä vuonna nostettu/talvitelakoitu jo toissa viikonloppuna. Hyvän kesäkelin ( 18C & aurinkoista) aikaan. Vene saatu kuivana talviteloille, serkkumiehen "ex-heinäsaraniin", trailerin päällä.


    • Viimeinen keino?

      Kun mikään muu ei auta, luetaan käyttöohjeet :D

      http://www.blainehanson.com/Mercruiser_manuals.html

      Miten kenenkään päähän voikaan pälkähtää, että täältä saisi oikeita vastauksia tärkeisiin kysymyksiin tai miten väärät erottaa oikeista?

      Jos aloittaja ei ole sama kuin vastaaja - ihmiset tekevät itsensä mielellään tärkeiksi - , niin ketjusta tulee paitsi hupaisa, niin destrukstiivinen. Miten lukutaidoton voi huoltaa konetta?

      Tarkoitan sitä, että jos ei ymmärrä että koneissa on manuaali ja jos sitä ei hanki sitä tai avaa sitä, niin on parempi antaa jonkun sellaisen huoltaa kone, joka pystyy selailemaan sivuja ja ymmärtämään luettua tekstiä. Vaikka manuaalien taso vaihtelee, niin kaikissa on kuitenkin huoltokohteet lueteltuina.

      http://www.blainehanson.com/Mercruiser_manuals.html

    • Jos ja kun

      tällä aloittajalla on tapana vastata itselleen tällä palstalla. Tosin hän ei aina edes kysy mitään vaan pitää blogia.

      • TI mies

        Joo,
        aika sältsi. Ei huomannut, että komppasi itseään samalla nimimerkillä, millä aloitti :D

        Mulla on jano t. TI mies
        Niin mullakin t. TI mies


    • Tuossa oli ihan hyviä kohteita. Impelleri pitää vaihtaa, jos et tiedä koska se on viimeksi vaihdettu. Se on tuossa koneessa niin ikävässä paikassa, että kun sen saa auki, niin vaihtaa samantien. Jatkossa vaihto kolmen vuoden välein. Vetarin öljyjä ei tarvitse jatkossa vaihtaa joka vuosi, joka toinenkin riittää, kunhan tsekkaat, että öljy ei ole kermaista (vettä seassa). Ruuvien tiivisteet kannattaa vaihtaa pitkäikäisiin, niin silloin ei tarvi avata ruuvia kokonaan, kun tarkastaa öljyn väriä. Jos vetariin ei ole mitään ikinä vaihdettu, niin tilaisin huoltomiehen ottamaan se irti ja vaihtamaan kaikki stefat ja tiivisteet. Vetarillasi on nyt jo ikää kahdeksan vuotta.

      • Siis...

        kun jsk1234 tunnut olevan asiantuntijia... Niin mikä kone tuo 300 heppanen merkkari on ? Epäilin että olisi ollut MPI kone, mutta kun siinä on tuo impelleri ja ikävässä paikassa niin...


      • Siis... kirjoitti:

        kun jsk1234 tunnut olevan asiantuntijia... Niin mikä kone tuo 300 heppanen merkkari on ? Epäilin että olisi ollut MPI kone, mutta kun siinä on tuo impelleri ja ikävässä paikassa niin...

        Oletin että on juurikin 5.7 litrainen mpi. Jos edestä päin katsoo, niin alhaalla koneen vasemmalla puolella, remmissä kiinni. Koneissa on eroja, mutta usein sen vieressä on bensan viilennysboksi, jossa on bensiininsuodatin. Sitten pumpun vedenottoputkessa on pikaliitin, joka sijaintinsa puolesta on helppo avata jos a) olet pieni menninkäinen, tai b) osaat avata sen sokkona käsituntumalta. Eli irrota remmi, pura boksi edestä pois, irrota pikaliitin sokkona, irrota pumppu, avaa se, ja runno impelleri paikalleen siten, että se on oikean suuntainen. Mun mielestä tuo on niin hankalaa veneen ahtaassa konetilassa, että jätän ammattilaisen hoidettavaksi. En ole asiantuntija, tekstit on lukijan omalla vastuulla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1887
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1574
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1296
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1232
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1196
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1160
    Aihe