laajentunut sydän!

leikattu-79

Onko kellään tietoa, mikä aiheuttaa sydämen laajenemisen? Voiko esim. avantouinti aiheuttaa sellaista? Haluan tietoa kuinka selvitän asian. Avantokausi alkaa pian!

20

42165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laajentuma

      Laajentuman aiheuttaa sydämen toimintavajaus - vaajaatoiminta. Se on hitaasti etenevä tila, joka tappaa varmasti. Sitä voidaan estää hoitamalla vajaatoimintaa aiheuttavaa sairautta.

      Laajentumaa aiheuttava sairaus voi olla läppävuoto, kohonnut verenpaine, keuhkosairaudet, epävakaa sepelvaltimotauti yms. Olipa syy mikä tahansa, se on hoidettava kuntoon ENSITILASSA.

      Eli oikea lääkitys muihin vaivoihin, jolloin sydämen laajentuma pysähtyy. Jos laajeneman annetaan edetä, sydän menettää vähitellen pumppauskykynsä - ja arvannetkin mitä se tarkoittaa...

      • Leikattu-79

        Minkälainen hoito tulee kysymykseen laajentuneen sydämen hoidossa kun on ns. vajaatoiminta sydämmessä? Kyseessä synnynnäinen sydänvika leikattu v.79 ja nyt ikää päälle 30v. Että mitäs teen?


      • Erkki
        Leikattu-79 kirjoitti:

        Minkälainen hoito tulee kysymykseen laajentuneen sydämen hoidossa kun on ns. vajaatoiminta sydämmessä? Kyseessä synnynnäinen sydänvika leikattu v.79 ja nyt ikää päälle 30v. Että mitäs teen?

        Riippuu siitä, mikä laajeneman saa aikaiseksi. Verenpaineeseen verenpainelääkkeet, nestekertymiin nesteenpoistolääkkeet, rytmihäiriöihin rytmihäiriölääkkeet, läppävuotoihin läppäleikkaus jne.

        Selitin ehkä epäselvästi, mutta vajaatoiminta on tila, joka johtuu jostakin sairaudesta, joka saa sen aikaan. Vähän sama kuin nenä vuotaa, koska on flunssa. Nenän vuotaminen ei ole sairaus vaan oire sairaudesta. Samalla tavalla vajaatoiminta on oire sairaudesta, ei sairaus.

        Aina sairautta ei voida hoitaa. Tällöin sydämen kuormaa voidaan helpottaa lääkkein, jolloin elämänkaari pidentyy ja ennuste parantuu. Ensisijaisesti kuitenkin aina hoidetaan taustalla olevaa sairautta.

        Joillakin on kuitenkin pysyvä vajaatoiminta, kuten itselläni. Rakenteellista sydänvikaani ei voida korjata leikkauksella. Vajaatoimintaani helpotetaan lääkkein, mutta olen menossa hitaasti kohti kuolemaan tai sydämensiirtoa. Kun vajaatoiminta on lääkkeistä huolimatta saanut sydämen tarpeeksi heikkoon kuntoon, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin sydämensiirto.

        MUTTA, yleensä vajaatoiminnan aiheuttavaa sairautta voidaan hoitaa ja vajaatoiminta ei pahene vaan alkaa palautua, kunhan sitä aiheuttavaa sairautta hoidetaan tarpeeksi ajoissa ja agressiivisesti.


      • leikattu-79
        Erkki kirjoitti:

        Riippuu siitä, mikä laajeneman saa aikaiseksi. Verenpaineeseen verenpainelääkkeet, nestekertymiin nesteenpoistolääkkeet, rytmihäiriöihin rytmihäiriölääkkeet, läppävuotoihin läppäleikkaus jne.

        Selitin ehkä epäselvästi, mutta vajaatoiminta on tila, joka johtuu jostakin sairaudesta, joka saa sen aikaan. Vähän sama kuin nenä vuotaa, koska on flunssa. Nenän vuotaminen ei ole sairaus vaan oire sairaudesta. Samalla tavalla vajaatoiminta on oire sairaudesta, ei sairaus.

        Aina sairautta ei voida hoitaa. Tällöin sydämen kuormaa voidaan helpottaa lääkkein, jolloin elämänkaari pidentyy ja ennuste parantuu. Ensisijaisesti kuitenkin aina hoidetaan taustalla olevaa sairautta.

        Joillakin on kuitenkin pysyvä vajaatoiminta, kuten itselläni. Rakenteellista sydänvikaani ei voida korjata leikkauksella. Vajaatoimintaani helpotetaan lääkkein, mutta olen menossa hitaasti kohti kuolemaan tai sydämensiirtoa. Kun vajaatoiminta on lääkkeistä huolimatta saanut sydämen tarpeeksi heikkoon kuntoon, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin sydämensiirto.

        MUTTA, yleensä vajaatoiminnan aiheuttavaa sairautta voidaan hoitaa ja vajaatoiminta ei pahene vaan alkaa palautua, kunhan sitä aiheuttavaa sairautta hoidetaan tarpeeksi ajoissa ja agressiivisesti.

        Olen ottanut yhteyttä hoitavaan lääkäriini ja odotan vastausta asiaani pikapuolin ja senmyötä jatkan elämääni eteenpäin päivä kerrallaan, toivottavasti vielä monia monia vuosia ilman mitään vakavampaa muutosta terveyden tilassani. Sinulle Erkki kiitos vastauksistasi joita olet asiaani antanut tällä palstalla ja toivon myös parasta mahdollista hoitotoimenpidettä "sairauteesi"


      • jth
        Erkki kirjoitti:

        Riippuu siitä, mikä laajeneman saa aikaiseksi. Verenpaineeseen verenpainelääkkeet, nestekertymiin nesteenpoistolääkkeet, rytmihäiriöihin rytmihäiriölääkkeet, läppävuotoihin läppäleikkaus jne.

        Selitin ehkä epäselvästi, mutta vajaatoiminta on tila, joka johtuu jostakin sairaudesta, joka saa sen aikaan. Vähän sama kuin nenä vuotaa, koska on flunssa. Nenän vuotaminen ei ole sairaus vaan oire sairaudesta. Samalla tavalla vajaatoiminta on oire sairaudesta, ei sairaus.

        Aina sairautta ei voida hoitaa. Tällöin sydämen kuormaa voidaan helpottaa lääkkein, jolloin elämänkaari pidentyy ja ennuste parantuu. Ensisijaisesti kuitenkin aina hoidetaan taustalla olevaa sairautta.

        Joillakin on kuitenkin pysyvä vajaatoiminta, kuten itselläni. Rakenteellista sydänvikaani ei voida korjata leikkauksella. Vajaatoimintaani helpotetaan lääkkein, mutta olen menossa hitaasti kohti kuolemaan tai sydämensiirtoa. Kun vajaatoiminta on lääkkeistä huolimatta saanut sydämen tarpeeksi heikkoon kuntoon, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin sydämensiirto.

        MUTTA, yleensä vajaatoiminnan aiheuttavaa sairautta voidaan hoitaa ja vajaatoiminta ei pahene vaan alkaa palautua, kunhan sitä aiheuttavaa sairautta hoidetaan tarpeeksi ajoissa ja agressiivisesti.

        Moi Erkki!

        Sairautesi kuulostaa samalta kuin minulla,eli dilatoiva kardiomyopatia,voinhan olla väärässäkin.Olisin halukas keskustelemaan kanssa si,varsinkin jos kyseessä on sama sairaus.OUZA1 keskusteli kanssani tuossa ,mutta sen innostus lopahti yllättävästi,toivottavasti on kuitenkin kunnossa,vointeja sulle jos satut lukemaan tämän ja toivottavasti en tungetellut.


      • Erkki
        jth kirjoitti:

        Moi Erkki!

        Sairautesi kuulostaa samalta kuin minulla,eli dilatoiva kardiomyopatia,voinhan olla väärässäkin.Olisin halukas keskustelemaan kanssa si,varsinkin jos kyseessä on sama sairaus.OUZA1 keskusteli kanssani tuossa ,mutta sen innostus lopahti yllättävästi,toivottavasti on kuitenkin kunnossa,vointeja sulle jos satut lukemaan tämän ja toivottavasti en tungetellut.

        Hei vain,

        kyseessä ei ole kardiomyopatia, mutta oireet, hoidot ja ennuste ovat samantapaiset. Onko sinulla sähköpostia, johon lähettää viestiä?


      • outza1
        jth kirjoitti:

        Moi Erkki!

        Sairautesi kuulostaa samalta kuin minulla,eli dilatoiva kardiomyopatia,voinhan olla väärässäkin.Olisin halukas keskustelemaan kanssa si,varsinkin jos kyseessä on sama sairaus.OUZA1 keskusteli kanssani tuossa ,mutta sen innostus lopahti yllättävästi,toivottavasti on kuitenkin kunnossa,vointeja sulle jos satut lukemaan tämän ja toivottavasti en tungetellut.

        kiinostukseni ei lopahtanut vaan en ole päässyt koneelle vähään aikaan. len jälleen kerran kokenut kovia sukulaiseni katosi joitakin viikkoja sit eikä olla löydetty.On jännää huomata kuinka kaikki tälläinenkin voi vaikuttaa kaikkeen ja varsinkin sydämmeen kun se on ennestäänkin vajaatoiminen niin nyt se on sit kerännyt jokin verran enemmän nestettä keuhkohinin ja kehoon mut sain sitä poistettua omin avuin enkä onneksi tarvinnut sairaala reissua.Edelleen haluan keskustella kaikkien asiasta kiinostuneiden kanssa koska kuten olen maininnut niin olen aika yksin tän sairauden kanssa.sinule Erkki mene tutkimuksiin ettei pääse pahemmaksi koska eihän vara venettä kaada minä itse hakeuduin sairaala hoitoon omasta mielestäni liian myöhäin vaikka en tiedä olisi minulle ollut kuitenkaan sen kumempaa tehtävissä mut olisin kuites säästynyt elämäni tähän menessä järkytävimmästä kokemuksistani minua hoidettiin puoli vuotta väärin ja siinä samalla ootin 4 lastani joka si kuoli minun syliini.. mut kaikkea hyvää sinulle ja oikeen ihanaaa joulun odotusta..


      • jth
        outza1 kirjoitti:

        kiinostukseni ei lopahtanut vaan en ole päässyt koneelle vähään aikaan. len jälleen kerran kokenut kovia sukulaiseni katosi joitakin viikkoja sit eikä olla löydetty.On jännää huomata kuinka kaikki tälläinenkin voi vaikuttaa kaikkeen ja varsinkin sydämmeen kun se on ennestäänkin vajaatoiminen niin nyt se on sit kerännyt jokin verran enemmän nestettä keuhkohinin ja kehoon mut sain sitä poistettua omin avuin enkä onneksi tarvinnut sairaala reissua.Edelleen haluan keskustella kaikkien asiasta kiinostuneiden kanssa koska kuten olen maininnut niin olen aika yksin tän sairauden kanssa.sinule Erkki mene tutkimuksiin ettei pääse pahemmaksi koska eihän vara venettä kaada minä itse hakeuduin sairaala hoitoon omasta mielestäni liian myöhäin vaikka en tiedä olisi minulle ollut kuitenkaan sen kumempaa tehtävissä mut olisin kuites säästynyt elämäni tähän menessä järkytävimmästä kokemuksistani minua hoidettiin puoli vuotta väärin ja siinä samalla ootin 4 lastani joka si kuoli minun syliini.. mut kaikkea hyvää sinulle ja oikeen ihanaaa joulun odotusta..

        Kylläpähän sullekin sattuu ja tapahtuu.Kuinka muuten sen nesteen voi itse poistaa kehosta tehokkaasti.Erkillä on kyllä asiat hyvin hoidossa,olemme nimittäin olleet yhteydessä sähköpostin välityksellä.Millainen on sinulla ef nyt ja silloin kun se oli huonoimmillaan.

        Kiitos "jouluista",kuin myös.Onmko kuusi jo katsottu valmiiksi ettei tarvitse sitten lumessa tarpoa.


      • outza1
        jth kirjoitti:

        Kylläpähän sullekin sattuu ja tapahtuu.Kuinka muuten sen nesteen voi itse poistaa kehosta tehokkaasti.Erkillä on kyllä asiat hyvin hoidossa,olemme nimittäin olleet yhteydessä sähköpostin välityksellä.Millainen on sinulla ef nyt ja silloin kun se oli huonoimmillaan.

        Kiitos "jouluista",kuin myös.Onmko kuusi jo katsottu valmiiksi ettei tarvitse sitten lumessa tarpoa.

        minä syö tällä hetkellä furesis 500mg ja olen aina soittanut lääkärilleni tai hoitajalle jos olo oln ollut sellaienen että nestettä kertyy niin olen sen jälkeen saanut nostaa lääkkeen annostusta yleensä pari päivää isomapaa anostusat riittää. omaa ef:ni en tiedä nyt tällä hetkellä mut huonoimillaan taisi olla nippa nappa 30, menen huomenna lääkärille kontrolliin joten saan tietää sit paremmin.
        kuusta en ole tarponut hakemassa kun minä olen jo useamman vuoden käyttänyt teko kuusta koska lapseni on allerginen. milainen lääkitys sinulla on tällä hetkellä ja onko se ollut koko ajan sama??


      • jth
        outza1 kirjoitti:

        minä syö tällä hetkellä furesis 500mg ja olen aina soittanut lääkärilleni tai hoitajalle jos olo oln ollut sellaienen että nestettä kertyy niin olen sen jälkeen saanut nostaa lääkkeen annostusta yleensä pari päivää isomapaa anostusat riittää. omaa ef:ni en tiedä nyt tällä hetkellä mut huonoimillaan taisi olla nippa nappa 30, menen huomenna lääkärille kontrolliin joten saan tietää sit paremmin.
        kuusta en ole tarponut hakemassa kun minä olen jo useamman vuoden käyttänyt teko kuusta koska lapseni on allerginen. milainen lääkitys sinulla on tällä hetkellä ja onko se ollut koko ajan sama??

        moikka!

        Sepäs sattui,sillä minulla on kontrolli ensi tiistaina.Lääkityksenä on tällä hetkellä;

        -Norvask 5mg -lipitor 10mg -atacand plus 12,5mg (aiemmin cardace,mutta ei sopinut yskänärsytyksen vuoksi) -orloc 2,5mg(syke putos liikaa isommalla annostuksella) -primaspan 100mg -furesis 20mg .Näillä olen pärjäillyt kohta kaksi vuotta.Minulla ef oli alussa 28 ja viime käynnillä 42.

        Tsemppiä sinne tohtorireissulle!


      • leikattu-79

        Voi hyvänen aika teitä outza1 ja jth! Ei olisi uskonut että tällaista tapahtuu. Laitoin itse keskustelun käyntiin 20.10 laajentuneesta sydämestä ja odotin saavani asiaan selvennystä ja tietoa, niin sitten ajankuluessa tulette te ja rupeatte selvittämään omia sairauksia sun muita lääkityksiä minun laittaman otsikon alla, kannattaisi teidän soitella toisillenne tai meilailla kun olette niin hyviä ystäviä keskenänne, ei tarvis kaikkea keskustella toisten ihmisten kesken ja luettavana. Mutta nyt sen tiedä keskustelupalstoilta on aivan turha yrittää saada tietoa ja oikeasti asiastani kiinnostuneita ihmisiä SUURI KIITOS SIITÄ TEILLE.
        Jatkakaa ihmeessä samaan malliin niin jauhaminen jatkuu edelleen.


      • ????
        leikattu-79 kirjoitti:

        Voi hyvänen aika teitä outza1 ja jth! Ei olisi uskonut että tällaista tapahtuu. Laitoin itse keskustelun käyntiin 20.10 laajentuneesta sydämestä ja odotin saavani asiaan selvennystä ja tietoa, niin sitten ajankuluessa tulette te ja rupeatte selvittämään omia sairauksia sun muita lääkityksiä minun laittaman otsikon alla, kannattaisi teidän soitella toisillenne tai meilailla kun olette niin hyviä ystäviä keskenänne, ei tarvis kaikkea keskustella toisten ihmisten kesken ja luettavana. Mutta nyt sen tiedä keskustelupalstoilta on aivan turha yrittää saada tietoa ja oikeasti asiastani kiinnostuneita ihmisiä SUURI KIITOS SIITÄ TEILLE.
        Jatkakaa ihmeessä samaan malliin niin jauhaminen jatkuu edelleen.

        SIIS ihan oikeesti voi hyvänen aika voiko tosiaan olla nuin itsekeskeistä ihmistä (olemassa) se nyt on varmaan hirvee synti jos nämä kaksi kirjoittelivat pari viestiä keskenään sinun aloittamassasi keskustelussa ja voi voi sinulle jos et saanut täältä itsellesi mitään irti.. kaikkea hyvää sinulle ja laajentuneelle sydämmellesi.. onnelista joulun odotusta


      • vanha tsetori
        leikattu-79 kirjoitti:

        Voi hyvänen aika teitä outza1 ja jth! Ei olisi uskonut että tällaista tapahtuu. Laitoin itse keskustelun käyntiin 20.10 laajentuneesta sydämestä ja odotin saavani asiaan selvennystä ja tietoa, niin sitten ajankuluessa tulette te ja rupeatte selvittämään omia sairauksia sun muita lääkityksiä minun laittaman otsikon alla, kannattaisi teidän soitella toisillenne tai meilailla kun olette niin hyviä ystäviä keskenänne, ei tarvis kaikkea keskustella toisten ihmisten kesken ja luettavana. Mutta nyt sen tiedä keskustelupalstoilta on aivan turha yrittää saada tietoa ja oikeasti asiastani kiinnostuneita ihmisiä SUURI KIITOS SIITÄ TEILLE.
        Jatkakaa ihmeessä samaan malliin niin jauhaminen jatkuu edelleen.

        Sydämen laajennus on käsitykseni mukaan yleistä raskaan työn tekijöillä ,vanhemmalla iällä.On hyvin harvinaista että esim 30 sellä ihmisellä ,kuten jani Sievinen on laajentunut sydän joka vaatii leikkausta.
        Sydän leikkaus on aina riskaapelia homma joten olen itse ajatellut pyristellä viimeisille metreille kuntoilemalla ja tekemällä kotiduunia pihassa ja metsissä.
        Luultavasti sydämen laajennus on myös elimistön puolustuskeino kun verisuonet ja valtimot tukkeutuvat.
        vanhempi laajentunut moottori(sydän) ei kestä kovia nopeita kiihdytyksiä vaan on parempi kun sityä kiihdytetään hitaasti vaikkapa aluksi kävellen.
        Laajentunut normaali sydän voi toimia vielä ihan moitteettomasti kun sitä (moottoria) osataan käyttää kuten vanhaa majoria ettei revitetä,sillä silloinhan se voi vaikka ajautua kammiovärinään ja siitä on leikit kaukana.
        Kuitenkin vanhenemisen ja sydämen laajentumisen kanssa on elettävä tätäpäivää,sillä emmehän ole enää parikymppisiä jotka voivat juosta täysvarustus päällä pitkin metsiä ja soita pelkästään hengästymällä.
        Muutenkin rauhallinen elämäntapa sopii vanhenevalle moottorille ja esim laulaminen ja kitaran soitto rauhoittavat tunnetusti myös sydäntä,siksi suosittelenkin silloin tällöin karaokeiltaa laulun ja tanssin merkeissä


    • Katri Irene

      Mikä aiheuttaa sydämen laajentumisen? Minulla on laajentuma mikä ei aiheuta toimenpiteitä. Lisäksi minulla on keuhko-ahtauma, onko se syynä tähän? Mitä minun pitäisi välttää että voisin ehkä parantaa sen, jos mahdollista.

    • Kaikki kuollut

      nämä viestit on v.2004 laitettu...Ne kaikki jo kuollut sydänvikoihinsa.

      • Hellurei ja hellät tunteet!

        On täällä vielä yksi elossa oleva - toisekseen he kaikki eivät ole kuolleet!!!

        Millä helvetin oikeudella kirjoitat noin alentavaa tekstiä?

        Oletko tahditon vai päävikainen?


    • pasmarova

      Hei.Menin rtg hoitajan luokse muuten vaan otettiin kuva,jossa oli muuten kaikki kunnossa,mutta hän huomasi sydämen laajentuman,josta säikähtin kovasti.lääkärille on jo aika.T.kaarina

    • quesera

      Minullakin läppävuoto aiheuttaa sydämen suurenemista, mutta lääkäri ei ehdota leikkausta. Yritetään saada verenpaine kuntoon. Lääkäreitä enemmän huolestuttaa aortan laajentuma. Sitä seurataan vuosittain. Läppävuotoa seurataan kaksi kertaa vuodessa.

      • vertaistukea

        Hei,
        Minulla on täsmälleen sama diagnoosi kuin sinulla. Olisin kiinnostunut kuulemaan miten voit j.n.e.
        Minulla ultraääni (läppävuodon seuranta) 2 kertaa vuodessa ja sen lisäksi kerran vuodessa varjoainetutkimus.Nouseva ortta on nyt enimmillään 48 mm ja kaaren kohdalla 40 mm. Verenpaine lääkitys on.
        Läppävuoto on lievä tai keskivaikea ja sydän vähän laajentunut tästä vuodosta.
        Kunto on niin ja näin. Yritän pitää itseni kunnossa, mutta väsymystä ja uupumusta ajoittain. En tiedä tuleeko läppävuodosta heikko olo tai jatkuvista tulehduksista ja flunssista joista myös kärsin.


    • kun_aika_tulee_ready

      Itsellä verenpaineen aiheuttaman sydämen laajentuma. Nautin elämästä loppuun asti hyviä juomia ja ruoia nauttien, hillitöntä seksiä unohtamatta. Ikää 52

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1809
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      76
      1592
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe