Lähiliikenne vs. kaukoliikenne

Alalle hakeutuva

Millaiset mahdollisuudet on suuntautua Stadin Aikuisopiston kuljettajakurssilta kaukoliikenteen pariin? Minua kiinnostaa se paljon enemmän kuin pk-seudun lähiliikenne.

Mitä eroja noilla on? Entä plussia ja miinuksia?

Olen nyt puolisen vuotta seurannut tätä palstaa (alalle hakeutuvana) ja tuntuu siltä, että 80% valituksesta / keskusteluista on nimenomaan lähiliikenteen puolelta. Olenko väärässä?

Olen kuvitellut, että kaukoliikenteen puolella työ olisi siistimpää ja fiksumpaa (ei riehuvia teinejä, ei känniääliöitä, ei mamukuskeja, ei itämafian kartellia rohmuamassa vkloppujen rahavuoroja, jne) mutta samalla saa nostella mammojen ja mummojen matkalaukkuja sekä joillain (Matkahuollon?) linjoilla vielä postipakettejakin.

Onko jotain näkökantaa, onko jollakulla palstalaisella kokemusta nimenomaan kaukoliikenteen kuskinhommista?

12

460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-kuski

      Liksa huonompi mutta toisaalta tulee päivärahaa niin aika samoihin menee.
      Aikataulut laskettu minuutilleen kuten tosin myös hsl liikenteessä.
      Päivät pitkiä molemmissa mutta pidempiä kaukoliikenteessä ainakin ennen.
      Mutta oman kokemuksen mukaan homma on mielekkäämpää. Näkyy myös siinä että lähes kaikki ovat suomalaisia kun taas hsl liikenteessä suurin osa ulkolaisia.
      Luulisin yleisesti pitkää matkaa ajavien olevan tyytyväisempiä työhönsä kuin hsl kuljettajat.
      Matkalaukut täytyy laittaa mikä ei tosin huono asia kun pääsee jalottelemaan.
      Talvella mielestäni raskaampaa ajaa pidempää matkaa kuin lyhyttä. Saa olla tarkkana.
      Erona vielä manuaalivaihteisto ja erilainen myyntilaite, voi tuottaa aluksi ongelmia itse kullekin:)
      Tämmösiä näkemyksiä.

    • Alalle hakeutuva

      Kiitoksia! :)

      Tosiaan kiinnostaa etenkin työolosuhteet ja työympäristö verrattuna (pk-seudun) paikallisliikenteeseen. Onko kaukoliikenteessä samanlaista touhua, että olet töissä vaikkapa 6.15-18.15, mutta saat palkan vain esim. 8:20 tunnilta. Ja loput on jotain minimipalkan sidonnaisia (tms. - en tiedä oikeita termejä?).

      Itseäni kiinnostaisi ajaa nimenomaan pitkää matkaa. Sillä kaupunkipyörittely pk-seudun liikenteessä kaikkien pölvästien seassa, vaikka siitä saisi aavistuksen parempaa tuntipalkkaa, ei minua inspiroi. Päälle vielä jo mainitut asiat (matkustajien töykeys, sikailu, känniääliöt, "itämafia" viemässä kaikki ilta/vkloppuvuorot, jne.) suuntautuisin itse paljon mielummin kaukoliikenteeseen.

      En vain ole perillä miten hommat käytännössä menee, millaista on kaukoliikenteen kuljettajan arki, esim. 2 viikon työjaksossa?

      • lienee paree

        et ekaks harkkaat ihan vaa paikkuria ja jos öydät sellasen työharjoittelutalon, joka työstää lähiliikennettä myös, ni se siihen väliin, enneku edes harkitset kaukovuoroja. Eikämikään talo laita noviiseita kaukovuoroja ajeleen, ihan liian riskialtista touhua olis. Tyvestä on puuhun noustava ja sitten joskus jos viel oot alalla reilun 25 v jälkeen, nikapaat ihan vaan katureita ajamaa.


    • Alalle hakeutuva

      Onko tuo "lienee paree" -nimimerkin juttu faktaa, eli mikään talo ei päästä suoraan kaukovuorojen pariin?

      Osaako ammattilaiset (entiset tai nykyiset) heittää vinkkejä sellaisista yhtiöistä, joilla on sekä lähi- että kaukoliikennettä. Ja varikko / tukikohta pk-seudulla.

      Olenko esim. oikeassa että Nobina & Helb = pelkkää pk-seudun lähiliikennettä?

      Entäpä esim. Veolia, Pohjolan Liikenne, Panu (?), ym.

      • lienee paree

        on ollut lähes 40 vuotta alalla, joten faktaa se on. Vain idiootti isäntä laittaa noviisin suoraan kaukoliikenteen ajuriksi. Lienee paree on ajanut niin paikkureita, lähi-liikennettä, kaukoliikennettä, kuin myös tilausliikennettä suomessa ja ulkomailla.


    • express-kuski

      Mitä roskaa.
      Itse suoraan kurssilta ajamaan pika- ja erikoispikavuoroja.
      Ja se oli vielä aikaa kun niissä oli hienoja autoja. Oli videot ja kahvit ja limunaatiautomaatit. Jossain, harvoissa vuoroissa, oli mukana autoemäntäkin joka tarjoili ruokaa ja virvokkeita matkan varrelta. Autot oli expressbusseja. Upeita vehkeitä. Toisin kuin nykyiset halpavehkeet.

      Mutta siis pääset kyllä näille paremmillekin linjoille heti jos on kykyä siihen. Ei se bussin ajo missään olosuhteissa mitään rakettitiedettä olet näet.

      Eli nimim. Lienee paree kirjoittaa täyttä soopaa. Tai voi se hänen kohdallaan olla näin mutta ei saa yleistää.

      • vaihtoehtoja on kyl

        Esim. Koivisto konserni palkkaa kaukoliikennekuskeja hesankin seudulle.
        Gold Line, Koiviston Auto, Porvoon Liikenne, Satakunnan Liikenne, Kuopion Liikenne. Ja ajot pelkkää pitkää pika- ja expressvuoroa. Hae sinne.


    • Vaihtelevaa työtä

      Kaukolinja työ vaihtelee aika paljon. Toisilla linjoilla on enemmän paketteja kun ihmisiä kuljetettavana. Monella linjalla et voi yöpyä lähtöpaikkakunnalla. Harva isäntä palkkaa kokemattoman kuljettajan koska kokematon ei osaa toimia tilanteissa joissa ei kaikki onnistu niin kuin pitäisi. Suoritettu ammattitutkinto auttaa kyllä työllistymiseen.

    • lienee paree

      express kuskille. En tiä kenen palvelukseen oot joskus päässyt suoraan kaukoliikenteeseen kursseilta, mutta henkilökohtaisesti en kyllä laittas noviisia ajelemaan kaikkein kalleimpia autoja ja pitkille matkoille, ilman riittävää kokemuksen hankkimista. Taidat itse nyt itseäs hieman ylentää, mutta ei sillä ole mulle mitään merkitystä. Vastuullinen liikennöitsiä ei kuitenkaan moiseen hölmöyteen sortuisi.

    • Alalle hakeutuva

      Kiitos kaikille vastauksista! :)

    • Veolia kuski

      Suosittelen ensin kaupunginliikenetta aluksi. Se on helpompi. Melkein aina tunnissa 10-15 min. tauko. Parempi palkka ja lyhyemmät työpäivät. Ei meillä kireet, jos on vähän myöhässä, ei mitään. Aluksi satavarma pitää ensin saada kokemusta kaupunginliikennessä( ajonopeudet ei ole suuria), maantiellä pieni virhe, ja se on siinä. Talvellakin huonompi ajaa kaukoliikenteessä, kuin kaupungissä.

    • Rautakauppias

      Olen ajanut paikalista ja "kakelinjoja" kaukoliikenteessä on matkustajat mukavia koska usein ollaan loma tai opiskelumatkalla, paljon eläkelläisiä ja opiskelijoita
      joka hommassa on plussat ja miinukset, kaukoliikenteessä on tiukka aitaulutus ja monessa paikassa vaihtoyhteydet odottavat toista linjaa ja lippuja myydään mitä useimmille vaihtoyhteyksille, myös rahtia voi liikkua paljon määrätyillä linjoilla jolloin työ muistuttaa enemmän jakelukuljettajan hommaa, talvella liukkaat valtatiet ja huonosti valaistut tieosuudet.Kuljettajat pääosin "härmäläisiä" ja muutamia "Viron veijareita" pölhölän pikavuoroissa ajelee välillä mamukkeja ratissa...
      Itse ajoin Pohjolan matkalla Joensuu-Kajaani-Oulu pikavuoroa sekä Lappia expressiä V.Alamäellä Helsinki-oulu-Rovaniemi, yöhommia ja rahtia paljon..
      Pk-liikenteessä ei pakettia mutta "rahtia" mallia kävely on välillä sitten aika runsaasti..
      Onnibus ainakin hakee kaukoliikennekuljettajia ja rahtia ei juurikaan kulje eikä rahan kanssa tarvitse plärätä, itse olen alalta vaihtanut rakennustarvikkeiden ja myynnin pariin mutta suosittelen myös ensin paikkuria ajamaan alkuun ja siitä sitten kauko ja tilausliikenteen pariin siinähän sitä näkee mikä olisi se oma juttu.
      Tsemppiä kaikille kuljettajille vaan työssään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8443
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2287
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe