Lieksan "Yhteiskoulun" opettajista tietävimpiä.

Lieksan "Yhteiskoulun" (nimitys kansan suussa) opettajissa oli monen tyylistä luonnetta ja opetustapaa.
Nyt kyselisin, kuka oli mielestänne sellainen josta voisi sanoa, että hänellä oli tietomäärä aivan omaa luokkaansa. ja paljon yli sen mitä tarvitsi opettamassaan aineessa.
Minulla on aiheesta mielipide, mutta ketä te tällaisiksi tarjoaisitte.

44

2690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kamala amalia

      Minä pitäisin Amaliaa tuossa kaiken huippuna, ja ei tartte olla samaa mieltä.

    • vanha lieksalainen

      Yksi mieleenpainuvimmista opettajistani oli Lieksan yhteiskoulun rehtorina vuonna 1950 aloittanut Mainio Helojoki. Koulu muuttui vuonna 1956 valtion yhteislyseoksi ja Helojoki jatkoi lyseon rehtorina.

      Pääsin joitakin vuosikymmeniä sitten tutkimaan Helojoen toimia erästä luentoani varten ja nyt poimin joitakin tietoja siitä. Helojoki oli syntynyt 22.6.1910 Heinolassa ja kirjoittanut ylioppilaaksi Jyväskylän lyseosta. Suoritettuaan filosofian kandidaatin tutkinnon vuonna 1932, Helojoki opetti ruotsia Heinolan keskikoulussa vuosina 1934 – 1936. Hän toimi myös Heinolan työväenopiston johtajana vuosian 1935 – 1936.

      Mainio Helojoki tuli Lieksan yhteiskoulun saksan- ja ruotsikielen opettajaksi vuonna 1936. Opettajana Helojoki oli erittäin vaativa, mutta samalla oppilaita ymmärtävä, lämminsydäminen ja avarakatseinen kasvattaja ja todellinen humoristi. Talvi- ja jatkosotaan osallistuneena kapteenina ha vaati koululuokassa lähes sotilaallista kuria ja täsmällisyyttä noustuamme pulpeteistamme vastaamaan. Hän saavutti myös opettajatovereiden varauksettoman luottamuksen ystävällisellä auttavaisuudellaan ja hienovaraisella suhtautumisellaan sekä huumorintajullaan.

      Hyvin monitaitoisena ihmisenä Helojoki osallistui Lieksassa moniin kunnallisiin lautakuntiin ja istui myös valtuuston varapuheenjohtajana ja puheenjohtajana. Pielisjärven Säästöpankin puheenjohtajana hän toimi vuosikymmenien ajan. Helojoki oli Lieksan Rotary-klubin perustajajäsen.

      Helojoki oli ruotsin ja saksan opettajani, mutta hän havainnollisti usein näiden kielten kieliopin kiemuroita suomenkielen termein. ”Pakkoruotsista” ja ”pakkosaksasta” on ollut minulle hyötyä työskenneltyäni maailman turuilla.

      Ymmärtämykseni lisäännyttyä vuosien kuluessa, myös Helojoen arvostus ihmisenä on kasvanut edelleen.

      • Helojoella oli kaunis keltainen omakotitalo lähellä Jouhkimaisen kukkakauppaa, siinä Kauppayhtiön takana.
        Hänellä taisi olla se ruskea salkku aina, en juuri ulkotiloissa nähnyt ilman sitä.
        Sinä oletkin todellinen tietopankki noissa opettajissa, hieno juttu.
        En minä noita asioita heistä tiennyt, en neljäsosaakaan.


      • että missä asui?
        kamuttaja kirjoitti:

        Helojoella oli kaunis keltainen omakotitalo lähellä Jouhkimaisen kukkakauppaa, siinä Kauppayhtiön takana.
        Hänellä taisi olla se ruskea salkku aina, en juuri ulkotiloissa nähnyt ilman sitä.
        Sinä oletkin todellinen tietopankki noissa opettajissa, hieno juttu.
        En minä noita asioita heistä tiennyt, en neljäsosaakaan.

        Olikohan, vai asuiko Yhteiskoulun takana, siinä lähellä Ilmari Halosta ????


      • vanha lieksalainen
        että missä asui? kirjoitti:

        Olikohan, vai asuiko Yhteiskoulun takana, siinä lähellä Ilmari Halosta ????

        Helojoki asui Simo Hurtankadun varrella kuten kamuttaja muistaa. Sieltä Helojoki muutti uuteen Säästöpankintaloon, joka rakennettiin Anna Koistisen kukkakaupan tienoille. Nykyään pankin tiloissa on mm. Pielisen Apteekki. Simo Hurtankadun talot purettiin kauppaliikkeen tieltä. Ilmari Halosen vastapäätä Moisionkadun toisella puolella asui Siviä Dyberg ja myöhemmin myös Saima Dahlström.


      • sivulinkki
        vanha lieksalainen kirjoitti:

        Helojoki asui Simo Hurtankadun varrella kuten kamuttaja muistaa. Sieltä Helojoki muutti uuteen Säästöpankintaloon, joka rakennettiin Anna Koistisen kukkakaupan tienoille. Nykyään pankin tiloissa on mm. Pielisen Apteekki. Simo Hurtankadun talot purettiin kauppaliikkeen tieltä. Ilmari Halosen vastapäätä Moisionkadun toisella puolella asui Siviä Dyberg ja myöhemmin myös Saima Dahlström.

        Ja ne Dybergin talon hirret ja irtaimisto on siirretty Pielisen Museolle.


      • Yksi kolmesta
        kamuttaja kirjoitti:

        Helojoella oli kaunis keltainen omakotitalo lähellä Jouhkimaisen kukkakauppaa, siinä Kauppayhtiön takana.
        Hänellä taisi olla se ruskea salkku aina, en juuri ulkotiloissa nähnyt ilman sitä.
        Sinä oletkin todellinen tietopankki noissa opettajissa, hieno juttu.
        En minä noita asioita heistä tiennyt, en neljäsosaakaan.

        Terve.En halua sotkea sinun kysymyksiä opetus mielessä kun en ole käynyt sitä koulua muuten kuin etu ovesta sisään ja taka ovesta ulos,mutta luottamus tehtävien tiimoilta opin heitä tuntemaan.Helojoki asui Simo-Hurtan kadulla,Panuvaaralla oli koira farmi timitrassa.Tulitko tuntemaan Viktor Riissasen pitkäaikainen rehtori opetti historiaa nykyisin kirjailija,Mäkisen Tuula opetti maantietoa / biologiaa .Hän oli kuuluisan lääkärin Eino Mäkisen tyttö,Reinikaisen Ulla mahtava ja pidetty Ruotsin opettaja .Tuula ja Ulla ovat jo siirtyneet ajasta ikuisuuteen.Toimin koulun Johtokunnan pj ja kaluston tarkastajana tunsin heidät sitä kautta,Helojoen ja Panuvaaran Supparina olessa Lieksan Rauta OY ssä varmaan muistat kaupan.Toivottavasti en sotkenut ketjuksi ,hyvää syys kesän jatkoa sulle.


      • Yksi kolmesta kirjoitti:

        Terve.En halua sotkea sinun kysymyksiä opetus mielessä kun en ole käynyt sitä koulua muuten kuin etu ovesta sisään ja taka ovesta ulos,mutta luottamus tehtävien tiimoilta opin heitä tuntemaan.Helojoki asui Simo-Hurtan kadulla,Panuvaaralla oli koira farmi timitrassa.Tulitko tuntemaan Viktor Riissasen pitkäaikainen rehtori opetti historiaa nykyisin kirjailija,Mäkisen Tuula opetti maantietoa / biologiaa .Hän oli kuuluisan lääkärin Eino Mäkisen tyttö,Reinikaisen Ulla mahtava ja pidetty Ruotsin opettaja .Tuula ja Ulla ovat jo siirtyneet ajasta ikuisuuteen.Toimin koulun Johtokunnan pj ja kaluston tarkastajana tunsin heidät sitä kautta,Helojoen ja Panuvaaran Supparina olessa Lieksan Rauta OY ssä varmaan muistat kaupan.Toivottavasti en sotkenut ketjuksi ,hyvää syys kesän jatkoa sulle.

        No Terve Terve.
        Et tosiaankaan sotkenut mitään. älä edes päästä sellaista ajatusta mieleesikään.
        Mielestäni muistamasi asiat liittyy juuri aloituksen aiheeseen.
        Kiva kun joku muistaa asioita laajemmin.

        Kyllähän minä monet noista tunsin, jotkut paremmin jotkut huonommin.

        Ai sinä olet ollut sellaisissa tehtävissä "Yhteiskouluun" liittyen.
        Uskon sinun pärjänneen niissä hyvin, sillä kuulin aikoinaan, että sinulla oli "päätä", mutta muista syistä et käynyt sitä koulua.

        Muistan minä Rauta OY:n.

        oletko käynyt marjassa Lieksan saloilla.
        Täällä etelässä ei paljoa metsämarjoja löydy, mutta hirvikärpäsiä sitäkin enemmän.


      • Yksi kolmesta
        kamuttaja kirjoitti:

        No Terve Terve.
        Et tosiaankaan sotkenut mitään. älä edes päästä sellaista ajatusta mieleesikään.
        Mielestäni muistamasi asiat liittyy juuri aloituksen aiheeseen.
        Kiva kun joku muistaa asioita laajemmin.

        Kyllähän minä monet noista tunsin, jotkut paremmin jotkut huonommin.

        Ai sinä olet ollut sellaisissa tehtävissä "Yhteiskouluun" liittyen.
        Uskon sinun pärjänneen niissä hyvin, sillä kuulin aikoinaan, että sinulla oli "päätä", mutta muista syistä et käynyt sitä koulua.

        Muistan minä Rauta OY:n.

        oletko käynyt marjassa Lieksan saloilla.
        Täällä etelässä ei paljoa metsämarjoja löydy, mutta hirvikärpäsiä sitäkin enemmän.

        Terve.Nämä minun sivuilla käynnit ovat aina viikon loppuisin kun ei työpäivänä kerkiä,nytkin tuli lapsen lapset kylään niin ukki ei kerkiä näille oikeille kulttuuri sivuille kun ilta myöhään,mutta hyvä näin olen käynyt matkassa talven marjat ovat pakkasessa,mustikat,puolukat ja sienet suolassa,vai on siellä etelässäkin näitä ällöttävää hirvikärpäsiä on niitä täälläkin tänä syksynä törmäsin sellaiseen parveke,että piti vaihtaa vaatteet kesken sieni reissun.,tähän loppuun niitten paras ja varma hävitys keino vaatteista ,laita vaattesesi muovi kassiin ja yöksi pakastimeen aamulla ulos puistelemaan kopina kuuluu kun kuolleet lentävät,mulle neuvoi vanha metsuriri ja varmasti toimii,jotta tällainen juttu täällä kertaa.Kehitellään uusia asiallisia juttuja lisää on kiva niihin kirjoittaa.


      • Yksi kolmesta kirjoitti:

        Terve.Nämä minun sivuilla käynnit ovat aina viikon loppuisin kun ei työpäivänä kerkiä,nytkin tuli lapsen lapset kylään niin ukki ei kerkiä näille oikeille kulttuuri sivuille kun ilta myöhään,mutta hyvä näin olen käynyt matkassa talven marjat ovat pakkasessa,mustikat,puolukat ja sienet suolassa,vai on siellä etelässäkin näitä ällöttävää hirvikärpäsiä on niitä täälläkin tänä syksynä törmäsin sellaiseen parveke,että piti vaihtaa vaatteet kesken sieni reissun.,tähän loppuun niitten paras ja varma hävitys keino vaatteista ,laita vaattesesi muovi kassiin ja yöksi pakastimeen aamulla ulos puistelemaan kopina kuuluu kun kuolleet lentävät,mulle neuvoi vanha metsuriri ja varmasti toimii,jotta tällainen juttu täällä kertaa.Kehitellään uusia asiallisia juttuja lisää on kiva niihin kirjoittaa.

        Kyllä se "ukinvirka" on tärkeä ja mukava.
        Sitä virkaa olen minäkin hoidellut jo jonkin aikaa.


    • Kahden kärki

      Amalia ja Helojoki ne parhaat olivat.

      • Lima aja

        Eihän Amalia tiennyt mitään oman alansa ulkopuolelta.


      • monessa mukana
        Lima aja kirjoitti:

        Eihän Amalia tiennyt mitään oman alansa ulkopuolelta.

        Martta Mäenpää oli hyvin monena vuonna aktiivisena jäsenenä Lieksan kauppalan valtuustossa ainakin 1960-luvulla.


    • vanha lieksalainen

      Eräs henkilökohtaisista tuttavistani ja mielenkiitoisista persoonista oli lukuvuosina 1959 – 1962 Lieksan yhteislyseossa toiminut voimistelunopettaja Kai Rudolf Petter Öhmann. Hän oli syntynyt vuonna 1928 ja asui lyseon lähellä vaimonsa ja neljän tyttärensä kanssa. Öhmann oli innokas erämies ja kalastaja. Usein pääsin hänen kalakaverikseen 55 vuotta sitten. Hyvin toimeliaana miehenä hän ajoi autollaan, joka oli silloin muistaakseni vanha 50 -luvun takamoottorinen Renault 4CV vuonna 1960 Rooman olympialaisiin ja takaisin. Lieksan jälkeen Öhmann, ”Öhky”, toimi Tunisian yleisurheilun päävalmentajana. Öhky ei ollut minun opettajiani.

    • Kontkanen Paavo fil.tri. Opetti -50 -luvun alussa historiaa, ja ehkä maantietoa. Puavo kertoili suakkunoita, jotka liittyivät tai sitten ei liittyneet käsiteltävään aiheeseen.

      • Hei oletko sinä entinen Tahvonen?
        Minä olen entinen Kamuttaja-Setä.
        Pakko oli rekisteröidä erään häirikön takia.


    • Olihan niitä

      Hämäläisen Ville, Siimeksen Antti, Panuvaaran Liisa, Mehu-Maija...

    • vanha lieksalainen

      Opettaja Paavo Kontkanen oli syntynyt Pyhäselässä 16.3.1905, päässyt ylioppilaaksi vuonna 1924, suorittanut filosofian kandidaatin tutkinnon vuonna 1934 ja väitellyt tohtoriksi vuonna 1951. Hän toimi Joensuun lyseon luonnonhistorian ja maantiedon vanhempana lehtorina vuosina 1945 – 1946. Lieksan yhteiskouluun hän tuli vuonna 1947 luonnonhistorian ja maantiedon opettajaksi, toimien Lieksassa kymmenisen vuotta. Minun yhteiskouluaikanani 1950-luvun loppupuolella hän ei ollut enää Lieksassa. Kontkanen oli ortodoksi ja puolueeltaan maalaisliittolainen. Hänen mieleisin harrastuksensa oli historia - kuinkas muuten!

    • Minusta oli "Sipi" ykkönen.
      Kovia kilpailijoita ykköstilasta oli muutkin mainitut.

      • vanha lieksalainen

        Antti Siimes, filosofian maisteri, opetti Lieksan yhteiskoulussa suomea ja latinaa, mutta minulle ei kumpaakaan. "Pitkämatikkalaiset" eivät opiskelleet latinaa eikä Sipi päässyt opettamaan minulle äidinkieltäkään. Olen kuullut hänen tempauksistaan, mutta omakohtaista kokemusta minulla ei niistä ole. Antti Siimes, Suomessa hyvin arvostettu latinisti kuoli Joensuussa 23.1.2013.


      • -70 luvulla
        vanha lieksalainen kirjoitti:

        Antti Siimes, filosofian maisteri, opetti Lieksan yhteiskoulussa suomea ja latinaa, mutta minulle ei kumpaakaan. "Pitkämatikkalaiset" eivät opiskelleet latinaa eikä Sipi päässyt opettamaan minulle äidinkieltäkään. Olen kuullut hänen tempauksistaan, mutta omakohtaista kokemusta minulla ei niistä ole. Antti Siimes, Suomessa hyvin arvostettu latinisti kuoli Joensuussa 23.1.2013.

        Lingua latina es bella. Kirjoitti Siimes taululle (muistaakseni), kun kävi markkinoimassa yläasteen lopussa latinaa lukioon kielivalinnaksi. En valinnut.
        Arvostettiin kuitenkin hänen perehtyneisyyttään.


      • -70 luvulla kirjoitti:

        Lingua latina es bella. Kirjoitti Siimes taululle (muistaakseni), kun kävi markkinoimassa yläasteen lopussa latinaa lukioon kielivalinnaksi. En valinnut.
        Arvostettiin kuitenkin hänen perehtyneisyyttään.

        Sananen Siimeksestä.
        Ei hän ole minuakaan opettanut, mutta olin kerran eräällä hänen pitämällään tähtitieteen luennolla aivan muualla kuin Lyseossa.
        Silloin hämmästyin hänen tietouttaan siitäkin, vaikka se ei ollut varsinaisesti hänen alaansa.
        Hänen vaimonsa oli muistaakseni hammaslääkäri, olisikohan ollut Meeri nimeltään.
        En ole aivan varma nimestä.


    • vanha lieksalainen

      Vielä hieman Helojoesta:
      Helojoki oli pukeutumisen suhteen aina herrasmies. Koulussa ja oppitunneilla hän käytti harmaata pukua valkoisen kauluspaidan ja mustan rusetin kanssa. Juhlatilaisuuksissa hän pukeutui mustaan pukuun, valkoiseen paitaan ja valkoiseen rusettiin.

      Tunneillaan hän käytti opetuksessa paljon liitutaulua, kirjoittaen suomenkielisiä virkkeitä käännöstehtäviksi tai tiettyjä kielioppiasioita jäljennettäviksi oppivihkoon. Hän kirjoitti aina huolellisesti hyvin selvää kaunokirjoitusta ja rivit olivat suoria. Sekä saksan että ruotsin kokeet olivat usein vaikeita, eikä ollut harvinaista, että vain muutama oppilas luokasta saavutti kokeesta hyväksytyn arvosanan. Huonosti menneistä kokeista seurasi äänekäs saarna koko luokalle. Humoristina hän käytti runsaasti suomalaisia sanontoja keventääkseen joskus pelonsekaista ilmapiiriä saarnansa jälkeen.

      Sotien jälkeen 1950 -luvulla Suomessa vallitsi opettajapula ja se koetteli erityisesti Lieksan kaltaisia syrjäseutuja. Lieksan yhteiskoulussa oli paljon epäpäteviä opettajia, joilla oli takanaan vain ylioppilastutkinto, jos sitäkään. Helojoki kuului kuitenkin pätevien ja ammattitaitoisten opettajien joukkoon.

    • teakwood

      kamuttaja taitaa olla itse entisiä opettajia tai jopa nykyisiä ja kerjää näin kiitoksia, hän saattaa olla henkisesti sairas ja ilmeisen vaarallinen lähinnä itselleen.

    • vanha lieksalainen

      Eipä taida olla Lieksan lyseon entisiä opettajia. 1960-luvun alkuvuosien opettajista on elossa paikkakuntalaisista vain Kaija Toivanen, Esko Lappi, Jouko Kotilainen, Matti Kutvonen ja Erkki Elsinen sekä joitakin nuorempia yhden tai pari lukuvuotta Lieksassa viettäneitä muualta tulleita opettajia. Paikallishistorian tuntemuksen perusteella hän on lieksalainen, mutta ei kukaan edellä mainituista, koska tunnen heidät kaikki.

      • En tosiaankaan ole Lyseon entisiä opettajia, vaikka olenkin syntyperäinen Lieksalainen.
        Olen kyllä joissain elämänvaiheissa opettanutkin, mutta se on ollut määrättyjä aiheita joissa on tullut saavutettua riittävä tietämys.


      • -70 lukulainen

        Tarkoitatko, että nämä henkilöt ovat alun perin kotoisin Lieksasta?

        Jos tuo Kotilainen on fysiikan ja kemian maikka, niin ei kai hän vielä -60 luvulla ole opettanut? Olisiko Kotilaisia ollut sitten useampia?


      • Jouko boy
        -70 lukulainen kirjoitti:

        Tarkoitatko, että nämä henkilöt ovat alun perin kotoisin Lieksasta?

        Jos tuo Kotilainen on fysiikan ja kemian maikka, niin ei kai hän vielä -60 luvulla ole opettanut? Olisiko Kotilaisia ollut sitten useampia?

        Minua ainakin opetti 60-luvulla.


      • vanha lieksalainen
        -70 lukulainen kirjoitti:

        Tarkoitatko, että nämä henkilöt ovat alun perin kotoisin Lieksasta?

        Jos tuo Kotilainen on fysiikan ja kemian maikka, niin ei kai hän vielä -60 luvulla ole opettanut? Olisiko Kotilaisia ollut sitten useampia?

        Jouko Kotilainen, ylioppilas, nimikkeellä vt. nuorempi lehtori opetti matematiikkaa lukuvuosina 1961 - 1963. Kyseessä on sama Jouko, joka valmistuttuaan jatkoi opetustyötään Lieksan yhteislyseossa. Jouko kirjoitti ylioppilaaksi vuonna 1960.


      • Kiitos sinulle
        vanha lieksalainen kirjoitti:

        Jouko Kotilainen, ylioppilas, nimikkeellä vt. nuorempi lehtori opetti matematiikkaa lukuvuosina 1961 - 1963. Kyseessä on sama Jouko, joka valmistuttuaan jatkoi opetustyötään Lieksan yhteislyseossa. Jouko kirjoitti ylioppilaaksi vuonna 1960.

        Ok. Se selittää paljon.


      • matalaneiti
        Jouko boy kirjoitti:

        Minua ainakin opetti 60-luvulla.

        Opetti minuakin ja oli luokkamme luokanvalvoja -67. luokka oli 5A.


      • LYL63

        valmistuin 1963 ja Jouko Kotilainen kävi yhtä matkaa junalla Linnavasta Lieksaan ( minä Viekistä) ja Jouko oli yhtä luokkaa ylempänä, saattoi olla jonkin aikaa vt. opettajana , tapasin hänet myöhemmin Helsingissä hänen opiskellessaan yliopistossa matikkaa - junassa kouluun tehtiin mm matikan tehtäviä ja Jouko oli kyllä hyvä matikassa . Luonteeltaan muutoin rauhallinen ja fiksu muutoinkin kuin matikan osaamiseen nähden.


    • Mukavia muistoja

      Ihania muistoja! Kiitos
      Itselleni jäi keskikoulusta mieleen saksan opettajista Panuvaaran Liisa koirankarvoineen .
      Hänellä taisi olla kenneli Timitrassa, jos oikein muistan.
      Kaija Toivanen oli hieno opettaja. Innosti historian lukuun.

    • Entinen lyskalainen

      Kiva kun tulit takaisin ja kivalla aiheella.

    • Huijareita liikkeell

      Kamuttaja-Setä on ainoa oikea eikä mikään kamuttaja.

      • Tonni puhtaana kätee

        Eiköhän meidän entisen Kamuttaja-sedän vastustajien kannata yhdistää voimansa eikä huitoa tuulimyllyjä vastaa. Kyllä se inhokki on sama ja se on kaadettava täältä pois ja heti. Olen luvannut tonnin ja pidän sen. Tuo entisen rekkaamattoman nimen käyttö on mahdollista kelle vain ja siten hämätä meitä. Se hylkiö on aloittanut uuden uran täällä rekattuaan nimensä. Hullu se olisi ollut jos olisi yrittänyt sitä alkuperäistä rekata, mutta ei se niin hullu kuitenkaan ole. Jos et tuon vartaa tajua nyhverö niin ei sinusta ole sen hyypiön kaatajaksi.


      • Tonni puhtaana kätee kirjoitti:

        Eiköhän meidän entisen Kamuttaja-sedän vastustajien kannata yhdistää voimansa eikä huitoa tuulimyllyjä vastaa. Kyllä se inhokki on sama ja se on kaadettava täältä pois ja heti. Olen luvannut tonnin ja pidän sen. Tuo entisen rekkaamattoman nimen käyttö on mahdollista kelle vain ja siten hämätä meitä. Se hylkiö on aloittanut uuden uran täällä rekattuaan nimensä. Hullu se olisi ollut jos olisi yrittänyt sitä alkuperäistä rekata, mutta ei se niin hullu kuitenkaan ole. Jos et tuon vartaa tajua nyhverö niin ei sinusta ole sen hyypiön kaatajaksi.

        Pääsenkö mukaan rintamaan?
        Annatko minulle tonnin jos kerron kuka olen?

        Jos lahjoitat etukäteen sen rahan hyväntekeväisyyteen haluamaani kohteeseen niin laitan nimeni tänne kuvan kanssa.

        Laitan tähän sen yhdistyksen nimen johon haluan rahan menevän.

        Keskosina syntyneiden kissanpentujen sivistysrahasto ry.


      • tylyttäjä-täti
        kamuttaja kirjoitti:

        Pääsenkö mukaan rintamaan?
        Annatko minulle tonnin jos kerron kuka olen?

        Jos lahjoitat etukäteen sen rahan hyväntekeväisyyteen haluamaani kohteeseen niin laitan nimeni tänne kuvan kanssa.

        Laitan tähän sen yhdistyksen nimen johon haluan rahan menevän.

        Keskosina syntyneiden kissanpentujen sivistysrahasto ry.

        Luuletko ettei sinua tosiaan tiedetä, ainakin minä tiedän. Olet Lyseon entisiä opettajia sanoitpa mitä hyvänsä toisella nikilläsi "vanha lieksalainen".


      • vanha lieksalainen
        tylyttäjä-täti kirjoitti:

        Luuletko ettei sinua tosiaan tiedetä, ainakin minä tiedän. Olet Lyseon entisiä opettajia sanoitpa mitä hyvänsä toisella nikilläsi "vanha lieksalainen".

        Koska tunnut tietävän kamuttajan ikäiset Lieksan lyseon opettajat, voit varmaankin nimetä kuka kamuttaja on. Minä mainitsin tuolla ylempänä 60-luvun alun lieksalaissyntyiset opettajat ja sen tiedän, ettei kamuttaja ole kukaan heistä. Heitä vanhemmat opettajat ovat jo kuolleet. Minä vierailin lyseossa 50- ja 60-luvuilla syksystä kevääseen kahdeksan vuoden ajan. Myöskään minä en ole kamuttaja.


      • tylyttäjä-täti
        vanha lieksalainen kirjoitti:

        Koska tunnut tietävän kamuttajan ikäiset Lieksan lyseon opettajat, voit varmaankin nimetä kuka kamuttaja on. Minä mainitsin tuolla ylempänä 60-luvun alun lieksalaissyntyiset opettajat ja sen tiedän, ettei kamuttaja ole kukaan heistä. Heitä vanhemmat opettajat ovat jo kuolleet. Minä vierailin lyseossa 50- ja 60-luvuilla syksystä kevääseen kahdeksan vuoden ajan. Myöskään minä en ole kamuttaja.

        Kamuttja on simo hämäläinen


      • vanha lieksalainen
        tylyttäjä-täti kirjoitti:

        Kamuttja on simo hämäläinen

        Lukuvuonna 1960 - 1961 Lieksan yhteislyseossa oli eri luokilla kaksi Simo Hämäläistä, Hämäinen Simo E ja Hämäläinen Simo O. Ainakin toisesta Hämäläisestä tuli myöhemmin kirjailija, Kätkäläisen luoja.


    • Vaalea viikinki

      Lauri Kähkönen toi LYL:oon uudenlaisen opettajuuden. Olin itse huono matematiikassa, mutten koskaan saanut siitä mitään negatiivista palautetta häneltä. Asiansa osaava ja tasa-arvoisesti meitä oppilaitaan kohdellut nuori mies hän silloin oli.

    • En ole Simo Hämäläinen ja en todellakaan ole ollut siellä opettajana.
      Voisiko tämäkin henkilö, joka ei siedä minua jostain tuntemattomasta syystä, keskittyä vain asiaan ja kirjoittaa siitä.
      Vaikka ei tuo minun sielunrauhaani häiritse.

      • entinen lyskalainen

        Älä sinä välitä tuosta hörhelöstä. sulla on mielenkiintoisia kirjoituksai kuten tuokin lintualoite et kuulu niihin jotka joko haukkuu mamuja tai hyyssää niitä.


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      90
      1758
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      118
      1482
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      110
      985
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      31
      966
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      45
      822
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      718
    7. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      30
      691
    8. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      51
      691
    9. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      32
      666
    10. Hyvää yötä

      Naiselle, joka ikävöi. 🩷
      Ikävä
      25
      623
    Aihe