Mahtavan rauhallista Turun saaristossa!

NautiMan

Pari viikkoa kierretty Turun saaristoa. Lähes yksikseen ajeltu ja yövytty satamissa, ei ruuhkaa, ei jonoja. Itse pääasiassa kokataan ruoat veneessä tai nuotiolla. Kelit kuin kesällä, toki päivät lyhyempiä. Suosittelen!

31

714

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kumpa pääsis

      Kuulostaa mahtavalta!

    • KöyhäSeilori

      Arvaa olisinko siellä jos en olisi niin köyhä että pitää käydä töissä purjehdusharrastuksen ja tietysti muunkin elämisen rahoittamiseksi.

      • Matkaveneilijä

        Mitä vierassatamia on vielä auki? Jos kaipaa välillä maasähköä tai saunaa.


    • veneily on ihguu

      Kyllä alku- ja loppukausi on parasta veneilyaikaa! Ei ole kiljuvia kakaroita, kessuttelevia juoppoja tai täyteen satamaan tukevia idiootteja riesana!!

      NYT NAUTITAAN!!

    • separatisti

      Joka ikinen vuosi mua jaksaa ihmetyttää, miksei eläkeläiset pyöri saaristossa syyskuussa. Eikä itseasiassa touko-kesäkuussakaan. Kelit yleensä kesäiset, satamissa tilaa ja heillä kaikki maailman aika. Heinä- elokuussa pitää kyllä miehittää satamat perjantai-aamupäivisin, jottei työssäkäyvät lapsiperheet mahdu enää töistä päästyään satamiin. Me olemme käytännössä lopettaneet veneilyn heinäkuussa. Ja panostaneet kevätkesään ja syksyyn. Mielestäni näin pystymme omalta osaltamme tukemaan saariston palveluiden säilymistä ja muutoinkin veneily on sata kertaa rennompaa.

      • mdmfmx oo dfnd

        Syksyllä kelit ovat lämpimät aina lokakuulle asti, merivesi edelleen 17-18 sateista. Ja mikä tärkeintä, vesi on kristallin kirkasta, ei tietoakaan mistään heinäkuun sinileväpuurosta. Ihmettelen minäkin minne porukat häviää, varsinkin hienommat veneet katoavat liki täysin sesongin jälkeen. Eli juuri ne veneet, missä hyvät lämmitysjärjestelmät. Toki jos pitää naapurille näyttää kalllista venettä niin syyskeleillä se on vaikeampaa. Ensi viikonloppuna taas vesille, jippii.


    • vkl

      Hienoa että jotkut voivat nauttia syys-saaristosta muutoinkin kuin vain viikonloppuisin

      • Omassa seurassa

        Mäkin olen nyt ollut yksin reissussa Turun ja Jurmon välillä jo viikon. Jurmossakin sai olla yksin yötä, palvelua kyllä saa kun vaan soittaa. Nauvo tietenkin täynnä, muuta eihän sieltä tarvinnut kuin viinakauppaa. Tänä aamuna kyllä jo vähän ankeata..


    • tumpelotumppi

      Hienoa että jotkut voivat purjehtia näin syksyllä arkenakin. Minä kävin viikonloppuna Jungfruskärissä, siellä yksi toinen vene. Keistiön takana koko päivänä ei silmään osunut kuin neljä purjevenettä, Airistolla nopeasti laskettuna n 50 purjevenettä samaan aikaan näköpiirissä.

    • 11+12

      Eikö se ole yksinäistä, kun muita ei ole liikkeellä?
      Heinäkuussa on parasta, että voi jutella satamissa toisten kanssa ja katsella tulevia ja lähteviä veneitä.

      • 4+19

        Hullu!


      • SailManSkör

        Makuasioita. Heinäkuussa juttuseuraa löytyy mutta hyvällä säällä satamat tupaten täynnä, ei kiitos. Minä pidän hiljaisuudesta joka vallitsee näinä aikoina luonnonsatamissa, aamulla keitän kahvit ja ihailen nousevaa aurinkoa veneen kannella tai rantakalliolla. Ei mikään kiire minnekään, ei väliä saavunko seuraavaan satamaan klo 14 vai 20, tilaa löytyy.
        .


      • tumpelotumppi

        Varmaan vähän yksinäistä purjehtia syksyllä kihdillä viikonloppuna. Vielä yksinäisempää mennä purjeveneellä etelämantereelle, atlantin valtamerellä tai vaikka Hanko- Gotlanti välillä. Joten ei se saaristopurjehdus viikonloppuna niin yksinäistä ole.


      • 11+12

        En tiedä etelämantereelle purjehtimisesta mitään, kun olen ihan normaalissa palkkatyössä ja aikaa on se tavallinen neljä viikkoa. Eli ihan joudun Itämeren alueella purjehtimaan.
        En nyt väitä kokenevani yksinäisyyttä legillä Hanko-Visby tai vastaava, mutta kaipaan kuitenkin elämää lomaani.
        Työssäni lomakuukausi rullaa kesä-, heinä- ja elokuu periaatteella. Tänä vuonna oli vuorossa elokuu.
        Makuja on monia, mutta meidän mielestä lomasta puuttuu jotain, kun saavut esim elokuun loppupuolella satamaan, missä sinun lisäksesi on pari hassua muuta venettä ja kaikki kaupat ja terassit ovat kiinni.
        Kyllä se sataman syke tuo oman mausteensa siihen lomailuun.
        Ei kannata kommentoida kermaperseydestä ja terassilla lasillisesta nauttimisesta. Käytämme, varsinkin Ruotsin puolella, usein luonnonsatamia. Sielläkin on jotenkin enemmän fiilistä, kun siinä samassa lahdessa on se tyypilinen 50 venettä sen sijaan, että siellä olisi yksin.
        Makuja on monia...


      • vanilijatanko
        11+12 kirjoitti:

        En tiedä etelämantereelle purjehtimisesta mitään, kun olen ihan normaalissa palkkatyössä ja aikaa on se tavallinen neljä viikkoa. Eli ihan joudun Itämeren alueella purjehtimaan.
        En nyt väitä kokenevani yksinäisyyttä legillä Hanko-Visby tai vastaava, mutta kaipaan kuitenkin elämää lomaani.
        Työssäni lomakuukausi rullaa kesä-, heinä- ja elokuu periaatteella. Tänä vuonna oli vuorossa elokuu.
        Makuja on monia, mutta meidän mielestä lomasta puuttuu jotain, kun saavut esim elokuun loppupuolella satamaan, missä sinun lisäksesi on pari hassua muuta venettä ja kaikki kaupat ja terassit ovat kiinni.
        Kyllä se sataman syke tuo oman mausteensa siihen lomailuun.
        Ei kannata kommentoida kermaperseydestä ja terassilla lasillisesta nauttimisesta. Käytämme, varsinkin Ruotsin puolella, usein luonnonsatamia. Sielläkin on jotenkin enemmän fiilistä, kun siinä samassa lahdessa on se tyypilinen 50 venettä sen sijaan, että siellä olisi yksin.
        Makuja on monia...

        pysy kermaperse siellä ruottin puolella!


      • ööllkkko
        11+12 kirjoitti:

        En tiedä etelämantereelle purjehtimisesta mitään, kun olen ihan normaalissa palkkatyössä ja aikaa on se tavallinen neljä viikkoa. Eli ihan joudun Itämeren alueella purjehtimaan.
        En nyt väitä kokenevani yksinäisyyttä legillä Hanko-Visby tai vastaava, mutta kaipaan kuitenkin elämää lomaani.
        Työssäni lomakuukausi rullaa kesä-, heinä- ja elokuu periaatteella. Tänä vuonna oli vuorossa elokuu.
        Makuja on monia, mutta meidän mielestä lomasta puuttuu jotain, kun saavut esim elokuun loppupuolella satamaan, missä sinun lisäksesi on pari hassua muuta venettä ja kaikki kaupat ja terassit ovat kiinni.
        Kyllä se sataman syke tuo oman mausteensa siihen lomailuun.
        Ei kannata kommentoida kermaperseydestä ja terassilla lasillisesta nauttimisesta. Käytämme, varsinkin Ruotsin puolella, usein luonnonsatamia. Sielläkin on jotenkin enemmän fiilistä, kun siinä samassa lahdessa on se tyypilinen 50 venettä sen sijaan, että siellä olisi yksin.
        Makuja on monia...

        Paras olisi välimuoto syksystä ja kesäsesongista. Paikat auki, porukkaa liikkeellä sopivasti ilman suurempia ruuhkia. Mielestäni koulujen lomia voisi siirtää parilla viikolla eteenpäin. Elokuussa on lämmintä kun taas kesäkuun alku on viileä merellä.


      • ööllkkko kirjoitti:

        Paras olisi välimuoto syksystä ja kesäsesongista. Paikat auki, porukkaa liikkeellä sopivasti ilman suurempia ruuhkia. Mielestäni koulujen lomia voisi siirtää parilla viikolla eteenpäin. Elokuussa on lämmintä kun taas kesäkuun alku on viileä merellä.

        Jep, juuri näin. Etenkin mikäli halutaan keski-Euroopan turisteja saaristoon, niin olisi aika tärkeää että kausi jatkuisi ainakin tuonne syyskuun alkuun. Heillähän lomakausi vasta alkaa elokuussa.

        Onhan jo tuosta koulujen kesälomien siirtämisestä parilla viikolla eteenpäin keskusteltukin poliittisella tasolla, mutta ei ainakaan vielä ole oikein napannut. Toivotaan että tuohon tulisi muutos.


      • pysykööt pulpeteissa
        ööllkkko kirjoitti:

        Paras olisi välimuoto syksystä ja kesäsesongista. Paikat auki, porukkaa liikkeellä sopivasti ilman suurempia ruuhkia. Mielestäni koulujen lomia voisi siirtää parilla viikolla eteenpäin. Elokuussa on lämmintä kun taas kesäkuun alku on viileä merellä.

        siirtää lomia?!?!
        eli haluat että kiljuvat kakarat olisivat liikkeellä parhaaseen aikaan!!!
        EI KIITOS!


      • Omituista,
        ööllkkko kirjoitti:

        Paras olisi välimuoto syksystä ja kesäsesongista. Paikat auki, porukkaa liikkeellä sopivasti ilman suurempia ruuhkia. Mielestäni koulujen lomia voisi siirtää parilla viikolla eteenpäin. Elokuussa on lämmintä kun taas kesäkuun alku on viileä merellä.

        En ole koskaan ymmärtänyt mitä koulujen lomilla on tekemistä asian kanssa. Ei kai veneily ole lapsista kiinni? Vähän sama kun itse harrastan kalastusta merellä, niin minun pitäisi lopettaa Se kun lapsilla alkaa koulu??


      • tumpelotumppi
        Omituista, kirjoitti:

        En ole koskaan ymmärtänyt mitä koulujen lomilla on tekemistä asian kanssa. Ei kai veneily ole lapsista kiinni? Vähän sama kun itse harrastan kalastusta merellä, niin minun pitäisi lopettaa Se kun lapsilla alkaa koulu??

        Ahvenanmaalla koulut loppuu viikkoa myöhemmin, ja vastaavasti syksyllä myös alkaa viikkoa myöhemmin.


      • Jyskynaattori
        Omituista, kirjoitti:

        En ole koskaan ymmärtänyt mitä koulujen lomilla on tekemistä asian kanssa. Ei kai veneily ole lapsista kiinni? Vähän sama kun itse harrastan kalastusta merellä, niin minun pitäisi lopettaa Se kun lapsilla alkaa koulu??

        Ei todellakaan ole lapsista kiinni. Itselläni onkin juuri tapana koulujen alkaessa jättää ala-aste ikäiset lapset keskenään kotiin ja vaimon kanssa aloitetaan kesälomat tuossa vaiheessa. Saadaan sitten veneillä ilman kakaroita. Yleensä pyrin vielä viemään vaimonki hoitoon tuoksi ajaksi, että vois harrastaa itekseen. Koiran otan mukaan, siitä on eniten seuraa, ku se ei itke tai nalkuta, vaan pitää maailman siisteimpänä juttuna, kun saa tehä mitä tahansa isäntänsä kanssa.
        Niin ja 7- ja 10-vuotias pärjää jo vallan mainiosti keskenään, kunhan mummi käy kerran viikossa katsomassa että kotona kupissa on ruokaa ja vettä. Näin pikku vinkkinä kaikille.


      • Ei jummarra
        Jyskynaattori kirjoitti:

        Ei todellakaan ole lapsista kiinni. Itselläni onkin juuri tapana koulujen alkaessa jättää ala-aste ikäiset lapset keskenään kotiin ja vaimon kanssa aloitetaan kesälomat tuossa vaiheessa. Saadaan sitten veneillä ilman kakaroita. Yleensä pyrin vielä viemään vaimonki hoitoon tuoksi ajaksi, että vois harrastaa itekseen. Koiran otan mukaan, siitä on eniten seuraa, ku se ei itke tai nalkuta, vaan pitää maailman siisteimpänä juttuna, kun saa tehä mitä tahansa isäntänsä kanssa.
        Niin ja 7- ja 10-vuotias pärjää jo vallan mainiosti keskenään, kunhan mummi käy kerran viikossa katsomassa että kotona kupissa on ruokaa ja vettä. Näin pikku vinkkinä kaikille.

        Niin, akka kotiin lasten kanssa ja itse vesille mikä ongelma? Seuraavana viikonloppuna ukko kotiin ja akka minne haluaa. Tai lapset mukaan. En ymmärrä mikä tässä on ongelma. Jos toisella vain lomaa niin sitten se vesille. Eihän yksinhuoltajatkaan tarvitse kahta aikuista lasten kanssa.


      • Jipprrfm
        Omituista, kirjoitti:

        En ole koskaan ymmärtänyt mitä koulujen lomilla on tekemistä asian kanssa. Ei kai veneily ole lapsista kiinni? Vähän sama kun itse harrastan kalastusta merellä, niin minun pitäisi lopettaa Se kun lapsilla alkaa koulu??

        Melko hankalaa vanhempien veneillä viikko pari koulujen alkamisen jälkeen jos kotona kaksi alaikäistä lasta. Ja lastenkin kanssa olisi mukava viettää kesälomaa silloin kun lapset lomalla.


      • olisit miettynyt
        Jipprrfm kirjoitti:

        Melko hankalaa vanhempien veneillä viikko pari koulujen alkamisen jälkeen jos kotona kaksi alaikäistä lasta. Ja lastenkin kanssa olisi mukava viettää kesälomaa silloin kun lapset lomalla.

        voi voi


      • ssssdsdd
        olisit miettynyt kirjoitti:

        voi voi

        Niin voin sen niinkin sumplia että ei lapsia kun ei pääse sesongin ulkopuolella merille....


      • Vene-Erkki
        ssssdsdd kirjoitti:

        Niin voin sen niinkin sumplia että ei lapsia kun ei pääse sesongin ulkopuolella merille....

        Oi ja oi. Likimain kesäpäivä Turun saaristossa,kevyt tuulenvire, kourallinen muita veneitä nähty koko päivän aikana. Nyt luonnonsatamassa, meri pläkä, vesi kristallin kirlasta,tähtitaivas, illallinen nuotion äärellä, lasi jos toinenkin viintä. Tämä on elämää. Ei tule ikävä heinäkuuta...


      • Lapsellinen itekin
        Jipprrfm kirjoitti:

        Melko hankalaa vanhempien veneillä viikko pari koulujen alkamisen jälkeen jos kotona kaksi alaikäistä lasta. Ja lastenkin kanssa olisi mukava viettää kesälomaa silloin kun lapset lomalla.

        Miten se eroaa mistä tahansa muusta harrastuksesta? On omituinen perhe-elämä jos mies (tai nainen) ei pääse esim. arki-iltana tai vkl päivänä YKSIN harrastuksensa pariin. Tai viikonloppuna koko perhe, miten se koulujen alkaminen siihen liittyy?? Selityksen makua.


      • Hieno homma!
        Vene-Erkki kirjoitti:

        Oi ja oi. Likimain kesäpäivä Turun saaristossa,kevyt tuulenvire, kourallinen muita veneitä nähty koko päivän aikana. Nyt luonnonsatamassa, meri pläkä, vesi kristallin kirlasta,tähtitaivas, illallinen nuotion äärellä, lasi jos toinenkin viintä. Tämä on elämää. Ei tule ikävä heinäkuuta...

        Hieno homma että kausi jatkuu! Toivottavasti tuotatte saaristolaisille hieman lisää leivänjatketta, useimmilla kun se kausi on lyhyempi.

        Minä lopetan kauden siinä vaiheessa kun illat muuttuvat pimeiksi. Ei huvita viettää iltaa istuen veneessä sisällä.


      • DM-Vened
        Hieno homma! kirjoitti:

        Hieno homma että kausi jatkuu! Toivottavasti tuotatte saaristolaisille hieman lisää leivänjatketta, useimmilla kun se kausi on lyhyempi.

        Minä lopetan kauden siinä vaiheessa kun illat muuttuvat pimeiksi. Ei huvita viettää iltaa istuen veneessä sisällä.

        Pimeässä luonnonsatamissa ollaan tehty ruokaa nuotiolla tai grillissä, syöty ja juotu ja nautittu. Ei siinä sitten paljoa veneen hytissä tarvi istua kun uni tulee heti silmään pitkän päivän päätteeksi. Aamulla pääsee ylös ajoissa virkeänä, lyhyt happihyppely ja aamupalan tekoon.


      • Hieno homma!
        DM-Vened kirjoitti:

        Pimeässä luonnonsatamissa ollaan tehty ruokaa nuotiolla tai grillissä, syöty ja juotu ja nautittu. Ei siinä sitten paljoa veneen hytissä tarvi istua kun uni tulee heti silmään pitkän päivän päätteeksi. Aamulla pääsee ylös ajoissa virkeänä, lyhyt happihyppely ja aamupalan tekoon.

        Sen on vaan aika rajallinen määrä mitä voi ja viitsii syödä ja juoda. En minä ainakaan saa menemään noihin kolmea neljää tuntia illassa. Jos joku muu saa niin siitä vaan.

        Näin vanhempana ei jaksa nukkuakaan niin pitkään kuin pimeä kestää.

        Mutta edelleenkin: hienoa että kausi jatkuu ja saaristolaiset saavat edes hieman lisää leipää.


      • ReissaajaRaijaS
        Hieno homma! kirjoitti:

        Sen on vaan aika rajallinen määrä mitä voi ja viitsii syödä ja juoda. En minä ainakaan saa menemään noihin kolmea neljää tuntia illassa. Jos joku muu saa niin siitä vaan.

        Näin vanhempana ei jaksa nukkuakaan niin pitkään kuin pimeä kestää.

        Mutta edelleenkin: hienoa että kausi jatkuu ja saaristolaiset saavat edes hieman lisää leipää.

        Saaristolaiset eivät syksyn reissuista taloudellisesti juuri hyödy koska likimain kaikki paikat kiinni. Jossain isommissa saarissa on kalaa myytävänä mutta eipä juuri muuta.

        Positiivisena näen että mökkiturismi ulkosaarilla kannattaa. Esim yhteysalusreitin varrella Jurmossa ja Utössä mökkien varaustilanne on hyvä edelleen. Suosittelen ja jos haluaa päästä helpommalla upeassa ympäristössä niin sitten kannattaa mennä utöseen hotelliin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      362
      4399
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1839
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1380
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    7. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1345
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe