Moi! Mulla on ollut yli vuoden oma vuonohevostamma, ja nyt ongelmat on lisääntynyt, yhtäkkiä. Se asuu omalla tallilla, ja kyllä, sillä on toinen hevonen seurana, ongelma on tämä, pelkään ratsastaa sillä, sillä tuntuu ettei se enää kunnioita minua, jos yritän esim. pellolla ratsastaa ympyrässä ravia, niin se vain puskee lapaa vastaan toiseen suntaan ja vetää päätä, eli en saa sitä ohjattua, toisekseen, jos laukkaan suoralla, se laittaa jossain vaiheessa pään ales,ja tekee pikkupukkeja samalla lopetellen laukkaa.
Se saattaa myös pukittaa yhtäkkiä, pelottaa, mikä avuksi?
Pelkään hevostani.
1
186
Vastaukset
Jos ulkopohje ei tehoa, läväytä raipalla ulkolavalle. Jos sekään ei tehoa, kokeile mitä tapahtuu jos huijaat sitä. Jos menet oikeaan kierrokseen ja se lähtee puskemaan vasemmalle, käännä se äkillisesti vasempaan ja jatka vähän matkaa vasempaan kierrokseen. Tee sitten esim etuosakäännös ja palaa oikeaan kierrokseen. Samat temput vasemmassa kierroksessa. Periaatteessa hevoselle ei saisi antaa periksi kun se pyrkii väärään suuntaan, mutta tällaisessa tapauksessa äkillinen suunnanmuutos voi hyvinkin yllättää hevosen niin että se unohtaa temppuilun, ja kun työ kuitenkin jatkuu ympyrällä, se ei pääse temppuilun avulla luistamaan tehtävistään.
Kun huomaat että se alkaa painaa päätään alas pukitellakseen, nykäise toisesta ohjasta (ihan sama kummasta) suoraan ylöspäin, sen verran lujasti, että se pää sieltä nousee. Jos estät hevosta painamasta päätään alas, sen ei ole niin helppo pukitella, koska kuten muuan toinen kirjoittaja kerran sanoi, se ei voi nostaa kumpaakin päätä ilmaan samaan aikaan. Tämä on toistaiseksi tehonnut kaikilla pukittelevilla hevosilla joita olen ratsastanut.
Äkillistä pukittelua on vaikea torjua ellei hevonen varoita siitä mitenkään. Mutta tuollainen käytös usein viittaa liikaan energiaan, joten tarkista väkirehun määrä suhteessa liikuntaan, jos se saa väkirehua. Jos se saa kauraa tms, puolita määrä ja odota viikon verran, ja katso mitä tapahtuu.
Tarkista myös varmuuden vuoksi, ettei sen selkä ole kipeä esim epäsopivan satulan takia. Tuo ei kylläkään kuulosta kipukäyttäytymiseltä, mutta parempi tarkistaa sekin mahdollisuus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo666134Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583053- 312223
- 131827
- 201798
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto191793Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus131542- 181529
- 501504
- 91463