Terve,
Poistelin kunnostuksen yhteydessä vanhoja ajohytin ikkunoita (painelistoilla kiinni) ja onnistuin rikkomaan yhden etuikkunan (1/3).
Tästä tuli puhetta yhden kokoneemman tuttavan kanssa ja vihjaisi, että ajohytin etuikkunat tulisi olla karkaistua lasia.
Miten on, pitäisi hommata uusi lasia karkaistusta tavarasta ja vaihtaa nuo loputkin sellaisiksi. Niin ja lasit ovat kiinni niillä kumisilla painelistoilla.
karkaistua lasia?
7
1585
Vastaukset
- Sir BB
pirauttaa pariin lasitusliikkeeseen, itse en epäröisikään.
- vetouistelija
Mä en oikein uskaltaisi pitää tavallista lasia. Mulla on ainakin karkaistua ja ne on kestänyt 24 vuotta eikä ole mitään käytön jälkiä. Lasiliikkeeseen soitto...
- Puu...
Millaisestakohan veneestä on kysymys. Jos on avomeriveneestä niin lasien pitäisi olla sellaiset että se kestää vaikka vene kaatuisi 7 m korkealta aallolta aallonpohjaan kyjelleen. Karkaistu (saatikka sitten tavallinen) -lasi menee säpäleiksi sellaisissa olosuhteissa.
Avomerikäyttöön tarkoitetuissa veneissä klasien tulee olla Laminaattilasia (2 tai useampi kerroksista) tai jotain iskunkestävää muovia kuten Polycarbonaatti ja kiinnityksen tulee olla sellainen, että lasia ei isollakaan moukarilla (vrt. jättiaalto) saa iskettyä sisään.
Omaan veneeseen tuulilasit laitoin 2 kerroksista 5 mm laminaattilasia ja ruffin lasit 5 mm polycarbonaatista. Aukkojen koko on max 20 cm x 35 ja lasi on 20 mm aukkoa isompi ja kiinnitetty 25 mm mahonki ruffiin jyrsittyyn uraan silikonilla ja 4 mm haponkestävällä kehyksellä ja 50 ruuvilla / aukko.
Vaihdoin yhden poreilleen lasin ja väänsin sen sorkkaraudalla toisesta päästä paikaltaan. Lasi kesti kiinteänä vaikka oli poreilla koko alaltaan.- Albatrossi
Ihan turvallisuuden takia vaihda. Mieti jos merenkäynnissä horjahdat päin lasia ja tyrkkäät käden läpi, voi syntyä ikävää jälkeä.
- Katsastusmies_1
Albatrossi kirjoitti:
Ihan turvallisuuden takia vaihda. Mieti jos merenkäynnissä horjahdat päin lasia ja tyrkkäät käden läpi, voi syntyä ikävää jälkeä.
Minulle laitettiin uusi lasi kotioveen. Lähes koko oven mitainen lasi ei ollut karkaistu vaikka rakennusliike niin väittikin! Tuli valitettavasti kokeiltua.
Lasiliikkeen kaveri kävi mitaamassa ja sen jälkeen vielä sovittamassa lasin paikoileen, minkä jälkeen lasi vietiin uuniin karkaistavaksi. Siis lasisi voidaan karkaista ja silloin istuvat varmasti. Ei niitä täydy hävittää. - arskaw
Katsastusmies_1 kirjoitti:
Minulle laitettiin uusi lasi kotioveen. Lähes koko oven mitainen lasi ei ollut karkaistu vaikka rakennusliike niin väittikin! Tuli valitettavasti kokeiltua.
Lasiliikkeen kaveri kävi mitaamassa ja sen jälkeen vielä sovittamassa lasin paikoileen, minkä jälkeen lasi vietiin uuniin karkaistavaksi. Siis lasisi voidaan karkaista ja silloin istuvat varmasti. Ei niitä täydy hävittää.eipä laminaattilasia voi karkaista,tavallinen lasi leikataan ja sitten karkaistaan koska taas karkaistua lasia ei niin vaan leikatakkaan.eli mene lasiliikkeeseen ja siellä sinulle kerrotaan miten homma toimii,mutta ehdottomasti karkaistua lasia.
- tahvo
Juuri karkaistu lasi on oikea valinta. Laminoitu
lasi menee helposti säröille jos lasin poka elää,
Karkaistu kestää julmetusti esim. vääntöä, mutta rikkoutuu helmiksi jos saa iskun vaikka terävästä
esineestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874018Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242881No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452302- 341311
- 10899
- 131875
- 6844
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12811Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124746- 11740