Hiusten leikkaaminen

Vähästä iloinen

Lapsenlapseni oli vuoden vanha ja hänellä kasvoi takkuista hahtuvaa ja hyvää, tervettä tukkaa. Kerran häntä hoitaessani leikkasin hahtuvat pois kun siinä sojottivat niin rumasti.

Vanhemmat suuttuivat ihan hirveästi, olisivat katkaisseet välit, jos eivät olisi niin paljon tarvinneet minua lapsenhoidossa. Pyytelin anteeksi ihan onnettomana. Kertoessani parille ystävälleni he sanoivat että ne takut ovat niin rakkaita, ettei niitä saa mennä leikkaamaan. En ymmärtänyt ollenkaan, koska olin omilta lapsilta leikannut haituvat aikanaan pois.

Siitä on nyt yli vuosi. Toinen vanhemmista soitti, voisinko tulla leikkamaan lapsenlapsen tukkaa kun kasvaa niin silmille. Riemulla ryntäsin saksien kanssa ja silloin tiesin että vanha juttu oli unohdettu.

26

269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummuksi

      No tämä teksti on kuin Valituista Paloista!

      Opetus oli sinulle hyvä, koska et tainnut muuten ymmärtää, että lapsen asioista päättävät lapsen vanhemmat.

      • Heidin kimpussa

        Ja sun juttus on kuin suoraan Salkkareista! Eikös sielläkin joku identiteettivaras sekoile?


    • Palsyan seuraaja

      No hyvä, miniäsihän kirjoitti palstalla hirveät litaniat lapsiraukan tukanleikkuusta viime vuonna.
      Ajattelinkin, että lapsi tuskin jää kaljuksi.

      • 6*6

        Taisin lukea samaa kävi sääliksi äiti-miniää, hakee selvästi käskytysrajoja. Muista vaan historiaa, hattu kouraan ja katse maahan ja kumarrusta kummarruksen perään.

        Jatko tulee seuraamaan...
        Mikään mitä ostat tai hankit ei ole kiitoksen väärtti.
        Jos et vie mitään, olet nuuka pihi tai muuten vaan yäk.

        Totta vanhempien kuuluu huoltaa lapset ja ostaa mitä nyt tarvitsevat.

        Tuttavani kertoi avanneessa lapsenlapsilleen pankkitilit, joihin laittaa rahaa, tililtä ei voi nostaa kuin lapsi itse, kun täytää 18v.
        Ei tule pahaa mieltä, vääristä lahjoista, rumista vaateista, tai edes liiasta makeasta. Kirjoja ja DVD vie lahjoiksi ja kuitin tilille laitetusta rahasta.
        Oli hyvä asia, omin heti itselleni, en ala rissaamaan kenen maku on paras ja mitä saa viedä mitä ei.


      • Ei liian kärkkäästi
        6*6 kirjoitti:

        Taisin lukea samaa kävi sääliksi äiti-miniää, hakee selvästi käskytysrajoja. Muista vaan historiaa, hattu kouraan ja katse maahan ja kumarrusta kummarruksen perään.

        Jatko tulee seuraamaan...
        Mikään mitä ostat tai hankit ei ole kiitoksen väärtti.
        Jos et vie mitään, olet nuuka pihi tai muuten vaan yäk.

        Totta vanhempien kuuluu huoltaa lapset ja ostaa mitä nyt tarvitsevat.

        Tuttavani kertoi avanneessa lapsenlapsilleen pankkitilit, joihin laittaa rahaa, tililtä ei voi nostaa kuin lapsi itse, kun täytää 18v.
        Ei tule pahaa mieltä, vääristä lahjoista, rumista vaateista, tai edes liiasta makeasta. Kirjoja ja DVD vie lahjoiksi ja kuitin tilille laitetusta rahasta.
        Oli hyvä asia, omin heti itselleni, en ala rissaamaan kenen maku on paras ja mitä saa viedä mitä ei.

        Hei haloo nyt valituksen kanssa. Kylläpä on negatiivinen asenne isovanhemmalla! Jos asiat haluaa tehdä vaikeaksi niin ja olla pessimistinen ja kärkäs arvostelemaan toisia niin sellaiseksihan se elämä sitten menee...

        Jospa keskittyisit välillä hyviin asioihin joita elämä tarjoaa, kaikessa negatiivisessakin on usein aurinkoinen puoli ja toisin päin.

        Minusta tuo aloittajan juttu päättyi hyvin. Ei ehkä mene enää lapsenlapsen puolesta tekemään asioita vaikka hyvää tarkoittaisikin, koska on kyse lapsen lapsesta, ei omasta lapsesta. Vaan kysyy ja sitten vasta tekee jos vanhemmat ovat samaa mieltä.

        Jos haluaa leikata lapsenlapsen tukkaa, on kohteliasta ensin kysyä vanhemmilta tähän lupa. Tukka ei ihan heti kasva takaisin ja vauvahaituvat on lapsella vaan kerran.

        Vanhemmat ovat lapsen vanhempia ja tekevät tuollaiset(kin) päätökset. Asiat on helppo hoitaa kun ottaa muut huomioon. Mitä vaikeaa on vanhemmilta kysymisessä tai miksei sitä voisi tehdä? Ja ainahan vanhemmat voivat sanoa ettei tukkaa saa leikata ja sitten sillä mennään. Omien lasten kohdalla jokainen on tehnyt omat päätökset, lastenlasten kanssa on varmistettava vanhemmilta ensin, sehän nyt on selvä.


    • yks mummo

      Eipä itselleni juolahtaisi mieleeni edes mennä kysymättä leikkaamaan lapsenlapsen tukkaa, edes niitä hahtuvia.
      Aikamoisen raju reaktio kuitenkin vanhemmilta. Eihän moisesta nyt välejä panna poikki, jotain rajaa tuohonkin!
      Yleensä tukka kasvaa lapsilla...

      • mummuksi

        Että kaikki päättyi sitten kuitenkin onnellisesti vaikka mummoa pidettiin pihdeissä ja kyyneleissä vuoden verran töppäyksensä jälkeen. Toki se on hieno asia mummolle.
        Kuten jo kirjoitin niin sinun piti oppia tämänkin asia vielä elämässäsi. Vanhemmilla ihmisillä eivät nuo rajat oikein ole hallussa aina. Itse saan työssäni ohjata ja neuvoa jatkuvasti tämän kaltaisia irtiottoja ja rajojen reippaita ja ajattelemattomia ylityksiä.

        En ymmärtänyt mistä hahtuvista on kyse, ilmeisesti vauvatukasta? Lapsella varmaankin ollut jokin häiriö päänahassa jos terveet uudet hiukset ja hahtuvat esiintyvät samanaikaisesti. Omillani ei tällaista tapahtunut.


    • normaali äiti

      Voi ei! Kuinka ihmeessä muka hiukset ovat niin tärkeät. Totta kai lapseni takut on saanut leikata kuka hyvänsä, jopa päiväkotitäti, kun sattui kiinnittämään asiaan huomiota. Itse olen niitä lyhennellyt silloin kun muistan, ja väliin hiukset ovat pitemmät, väliin lyhkäsemmät. Nehän kasvaa koko ajan.

      Jotkut tuntuu olevan ihan mahdottoman tarkkoja nipottajia joka asiassa. Tämä on verrattavissa siihen kun eräs äiti järkyttyi pitäen melkeinpä raiskauksena sitä, kun isovanhemmat olivat tarjonneet lapselle tämän ensimmäisen kiinteän aterian. Monet tekevät lastenhoidosta itselleen kamalan stressin tavoittelemalla jotain ihme täydellisyyttä. Hiukan rennommin äidit, niin pääsette helpommalla

      • trolli-ukko olet

        Et sinä ihan normaali äiti ole, jos et tiedä, että kiinteisiin totutellaan lusikallinen päivässä, eikä tarjota "ensimmäistä kiinteää ATERIAA". :D


      • Normaali äiti
        trolli-ukko olet kirjoitti:

        Et sinä ihan normaali äiti ole, jos et tiedä, että kiinteisiin totutellaan lusikallinen päivässä, eikä tarjota "ensimmäistä kiinteää ATERIAA". :D

        Taas joku pikkumainen kielipoliisi tarttui sanankäyttöön. Tottahan tiedän, ja KAIKKI lasten vanhemmat tietävät, miten kiinteisiin ruokiin opetellaan, ja yhtä lusikallista voi kevyesti nimittää "ateriaksi", kun enempää ei sillä kertaa mene.

        Tuo esimerkkihän ei edes koskenut minua, vaan luin sen äidin vuodatuksen joskus täältä. Suosittelen edelleen, ettei niin pikkuasioista kannattais hermostua.

        Mistä näitä riidanhaastajia oikein tulee? Aina pitää vääntää jotain negatiivista toisten kirjoituksista ja yrittää lietsoa riitoja keskusteluun.


      • trolli-ukko olet
        Normaali äiti kirjoitti:

        Taas joku pikkumainen kielipoliisi tarttui sanankäyttöön. Tottahan tiedän, ja KAIKKI lasten vanhemmat tietävät, miten kiinteisiin ruokiin opetellaan, ja yhtä lusikallista voi kevyesti nimittää "ateriaksi", kun enempää ei sillä kertaa mene.

        Tuo esimerkkihän ei edes koskenut minua, vaan luin sen äidin vuodatuksen joskus täältä. Suosittelen edelleen, ettei niin pikkuasioista kannattais hermostua.

        Mistä näitä riidanhaastajia oikein tulee? Aina pitää vääntää jotain negatiivista toisten kirjoituksista ja yrittää lietsoa riitoja keskusteluun.

        Hullutkin pitävät itseään normaalina.


    • Vähästä iloinen

      Palstan seuraaja ja 6*6, olisi tosi kiva lukea viime vuoden viestejä, jotka mahdollisesti on miniäni kirjoittanut, en niihin itse kertaakaan törmännyt. Jopa vähän epäilen, ei taida tämä pariskunta olla ainakaan suomi24-palstalla käyjä. Jos löydät viestin ja siitä kerrot, niin iloinen olisin.

      Joku epäili että lapsella olisi jokin päänahkahäiriö. Ei toki ollut, terve tukka kasvoi lyhyenä ja vahvana, mutta joistakin kohdista vauvantukka ei ollut vielä irronnut, ne sojottivat lähes olkapäällä asti. Omilla lapsillani oli aikanaan samanlaiset.

    • hiukan vapautta

      Ei kannata enää miettiä noin merkityksetöntä asiaa. Tukka kasvaa kaikilla ja on vain hyvä jos joku poistaa takkuja. Mitä väliä, tekeekö sen isovanhemmat vai lapsen vanhemmat? Sama toimenpide joka tapauksessa.

      Jos isovanhempia käytetään lapsenhoitajina, heillä saa olla myös jonkinlaista vapautta päättää pikkuasioista niin kuin oman terveen järjen mukaan parhaaksi siinä tilanteessa arvioivat (kuten vaatetus, hiukset, ruokalajit, nukkuminen, ulkoilu) ilman että kaikkeen puututaan. Toki merkitykselliset asiat kuuluvat vanhempien päätettäviksi.

    • eiköhän kuitenkin

      tukan leikkuu ole vähän eri juttu kuin ruokailu tai nukkuminen..Voiko joku takku tai haituva nyt häiritä niin paljon että pitää ilman lupaa sitä leikata.Kohtelias ja fiksu ihminen kysyy aina ensin lupaa ja sitten leikkaa.

    • naurattaa5

      Ketä oikeesti haittaa takun tai haituvan leikkaaminen? Eiköhän kyseessä ole joku muu negatiivisuus juuri isovanhemman tekemisiä kohtaan.

      Naapurin kuusivuotias leikkasi meidän kaksivuotiaalta hiuksia, ja paljon. Siitäkään ei seurannut mitään välirikkoa.

      • kaipa se

        riippuu takusta tai haituvasta miten paljon sitä tukkaa leikataan..Ja kyllä täällä ainakin tukanleikkuusta päättäminen kuuluu vanhempien hommaan eikä muitten.Kyllä ihan oikeasti fiksu aikuinen ihminen kysyy ennen kuin leikkaa.Ihan eri asia vetää tähän lasten jutut ja mitä ne saa päähänsä,tuskin sinäkään kuitenkaan tykkäsit että lapsesi tukkaa nyrhittiin..
        Toki liikaa silti niin paljon hernettä nenään vetää että välirikon tukan leikkusta tekee.


    • Vähästä iloinen

      En siis ole ´kaipa sen´mukaan oikeesti fiksu, mutta odotan silti mahdollisen miniäni meilejä viime vuodelta. Olen seurannut perhe-palstoja pari vuotta ja uskon että olisin niihin törmännyt. Siksi en usko viestien olemassaoloon.

      Luulisi että nimimerkillä ´hiukan vapautta´ olisi ollut erittäin trumaattinen elämä kun on varaa väheksyä nuoren perheen tai isoäidin tuntemuksia sanomalla niitä merkityksettömäksi. Tai sitten ei ole ollut elämää ollenkaan, kun ei tunteita ymmärrä. Me kaikki koemme asiat omalla tavallamme.

      Olen edelleen iloinen että olen saanut anteeksi.

    • Onnekkaat lapset

      Huh, huh, luin ketjun ja totesin, että onneksi meillä on olleet sen verran fiksut isovanhemmat, etteivät ole leikelleet lastemme hiuksia, eikä syöttäneet kiinteää ruokaa vauvalle, jota ei siihen ole vielä totutettu. Mummoja ja pappoja on näköjään yhtä moneen junaan, kuin ihmisiä yleensäkin. Ikä ei takaa elämänviisautta.

      • sukupolvien ketjussa

        Eivät meidänkään isovanhempamme ole lastemme hiuksia leikelleet eivätkä heitä syöttäneet. Olisivat saaneet, mutta ehtivät siirtyä manan majoille. Eivät vanhempammekaan jaksaneet enää moisiin hoitotoimiin ryhtyä.


      • Onnekkaat lapset
        sukupolvien ketjussa kirjoitti:

        Eivät meidänkään isovanhempamme ole lastemme hiuksia leikelleet eivätkä heitä syöttäneet. Olisivat saaneet, mutta ehtivät siirtyä manan majoille. Eivät vanhempammekaan jaksaneet enää moisiin hoitotoimiin ryhtyä.

        Ohoh, ihme, että vanhempanne jaksoivat saattaa teidät maailmaan. :O


      • polvilla
        Onnekkaat lapset kirjoitti:

        Ohoh, ihme, että vanhempanne jaksoivat saattaa teidät maailmaan. :O

        Kyllä vanhempamme toki meidät jaksoivat hoitaa, mutta eivät enää lapsiamme.


    • Riitelemättä paras

      Tässäkin kuten kaikessa muussakin on mielipide-eroja, toisia ei tukanleikkuu haittaa, toisia haittaa.

      Mistä sen sitten tietää miten lapsenlapsen vanhemmat suhtautuvat ja onko asia heille tärkeä?

      Eikö ole hassua, toiset asiat ovat toisille tärkeitä, toisille taas toiset, eikä kenelläkään ole oikeutta tai ylimaallista tietoa jonka pohjalta voisi mennä sanelemaan toisille mikä on tärkeä asia, mikä ei, ja miten missäkin asiassa pitää tehdä jos se koskee ihmistä itseään - tai hänen omaa lastaan.

      Ja helpoin ratkaisu kuten yleensä kaikkeen on: kysyä niiltä jotka päättävät. Tässä vanhemmilta. Sillä se ratkaisu löytyy.

      • Mun mielestä

        Ihan joka pikkuasiaa ei voi kysellä, jos lapsi on kerran hoitoon jätetty. Silloin hänet myös jätetään hoitavan henkilön vastuulle. Pitää osata päätellä, mitkä asiat vaativat vanhempien mielipidettä, mitkä pitää voida tehdä oma-alotteisesti.

        Tässähän ei kai ollut kyseessä mikään hiusten muotoiluleikkaus, vaan hapsottavan takun poisto, ja siinä mielestäni menee raja oman päätösvallan suhteen. Toinen rajatapaus on kiinteään ruokaan siirtyminen, joka on varsinaisesti vanhempien päätettävä asia, tai pieni kiinteän ruuan maistattaminen, jonka voi tehdä hoitaja enempää pähkäilemättä, jos tietää että lapsen ikä on sopiva uusiin kokeiluihin. Kaikenlaista muutakin pitää kokeneen hoitajan voida tehdä lapsen kanssa päivän mittaan omaan itsenäiseen arviointikykyyn luottaen. Kokematon koulutyttö hoitajana on tietysti eri asia.

        Ei lapsenhoidon tarvitse olla niin hirveän joustamatonta ja pikkutarkkaa.


      • älä nyt
        Mun mielestä kirjoitti:

        Ihan joka pikkuasiaa ei voi kysellä, jos lapsi on kerran hoitoon jätetty. Silloin hänet myös jätetään hoitavan henkilön vastuulle. Pitää osata päätellä, mitkä asiat vaativat vanhempien mielipidettä, mitkä pitää voida tehdä oma-alotteisesti.

        Tässähän ei kai ollut kyseessä mikään hiusten muotoiluleikkaus, vaan hapsottavan takun poisto, ja siinä mielestäni menee raja oman päätösvallan suhteen. Toinen rajatapaus on kiinteään ruokaan siirtyminen, joka on varsinaisesti vanhempien päätettävä asia, tai pieni kiinteän ruuan maistattaminen, jonka voi tehdä hoitaja enempää pähkäilemättä, jos tietää että lapsen ikä on sopiva uusiin kokeiluihin. Kaikenlaista muutakin pitää kokeneen hoitajan voida tehdä lapsen kanssa päivän mittaan omaan itsenäiseen arviointikykyyn luottaen. Kokematon koulutyttö hoitajana on tietysti eri asia.

        Ei lapsenhoidon tarvitse olla niin hirveän joustamatonta ja pikkutarkkaa.

        viitsi..Ihan kuin se takku olisi nyt niin kauheeta katseltavaa että ihan pakko sakset kaivaa ja leikata.Yleensä takkuja ei kyllä edes leikata vaan selvitetään takku auki,jopa purkan saa hiuksista oikeilla aineilla pois.
        Ja alkuperäinen leikkasi hapsuja pois koska omasta mielestä olivat rumat mutta olivatko rumat myös muiden mielestä..


    • pikku nokkanen

      Miniä tuli jopa tälle palstalle haukkumaan minua, kun kerran lyhensin pojanpojan etutukkaa, se meni silmiin ja poika aristi silmiään.

      En viitsi edes toistaa mitä kirjoitti, tarkoitus tuli saavutettu tunnistin kenestä puhuttiin. Poikani osti hiustenleikkuu koneen, nyt lapsilla on todella kauniit hiukset, mikään pottamalli ei pilannut mahdollisuutta leikata hiuksia tuohon kuosiin.

      MUTTA, on eri asia olla asioista erimieltä, kuin purkaa turhautumiaan ilkeilemällä muille. Vaikka ymmärtäisi ilkeilyn syyn/pohjan, se ei ole hyväksyminen käytökselle.
      Tilanteeni on hyvin erikoinen, miniä sanoo minun paikalla ollessa, minun sanoneen jotain, jota en ole edes koskaan ajatellut..
      Kertoo lasten tilanteita, joissa olen ollut paikalla, eikä puheessa ole mitään tapahtumaperäistä.

      Kerran hän kirjoitti täällä minun WC:n pesusta, pönttö oli niin likainen, ettei sitä voinut käyttää.. Vanha talo ja ostaessani asunnon sain mustan vesirajan. Tein kaiken mahdollisen ja luovutin aina välillä. Kalkki oli vain niin jumahtanut, ettei lähtenyt hankaamalla, eikä pesuaineilla..
      No sitten käytin pakkauksen poretablettia, koko ajan oli yksi pöntössä, kalkki liukeni pois. Mutta en ole kutsunut miniää käymään, tukehtukoot ilkeyteensä.
      .

    • turhaa nipotusta

      Nuorena loukkaantuu niin herkästi, kun on vielä epävarma itsestään perheenäitinä. Kerran anoppi siivosi meillä samalla kun oli lapsenvahtina. Loukkaannuin kun ajattelin että eikö ollut hänen mielestään tarpeeksi siistiä. En tainnut kiittää ollenkaan. Nyt käytökseni kaduttaa, kun jo kokeneempana ymmärrän että hän tarkoitti vain tehdä iloisen yllätyksen. Nyt on myöhäistä kiittää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8216
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1173
    Aihe