AIS ja VHF lupa

Villeva

Hei,

Jos asennan veneeseeni AIS:n ja luonnollisesti VHF-anteenin, tarvitsenko tajuusluvat jne vaikka radioasemallani ei voi lähettää?

Kuulemma poliisit on ratsannut veneitä jos niissä on näkynyt VHF-anteeni. Tietenkin poliisit voi kutsua sisälle tarkastamaan laitteet ja toteamaan että ei ole lähetintä.

15

1417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VHF+AIS

      Jos katsot tarvitsevasi AIS-vastaanottimen, kulkualueesi on sellainen, että myös VHF on tarpeellinen. Harkitse sen takia yhdistelmälaitteen hankkimista (DSC-VHF AIS) ja suorita VHF-tutkinto radiolupaa varten.

      • Miksi VHF

        Miten niin?

        Kyllä AIS-vastaanotin plotteriin kytkettynä on vallan erinomainen peli jo esimerkiksi Helsingin edustalla, lähellä satamia. Eikä siellä nyt vielä mitään VHF:ää tarvita. Kuten ei tarvita Turun saaristossakaan, jossa AISista on niinikään paljon iloa laivojen liikkeitä seuratessa.

        En toki mitenkään vastusta VHF:ää. Minusta se on hätävälineenä avomerellä oikein paikallaan. Itselläni on niitä veneessä kolme.


      • VHF-AIS
        Miksi VHF kirjoitti:

        Miten niin?

        Kyllä AIS-vastaanotin plotteriin kytkettynä on vallan erinomainen peli jo esimerkiksi Helsingin edustalla, lähellä satamia. Eikä siellä nyt vielä mitään VHF:ää tarvita. Kuten ei tarvita Turun saaristossakaan, jossa AISista on niinikään paljon iloa laivojen liikkeitä seuratessa.

        En toki mitenkään vastusta VHF:ää. Minusta se on hätävälineenä avomerellä oikein paikallaan. Itselläni on niitä veneessä kolme.

        VHF-AIS yhdistelmässä on se hyvä puoli, että CPA-hälytyksen laukaisseeseen alukseen saat halutessasi yhteyden painamalla CALL-nappia. Ei tarvitse olla "hätätilanne", kun VHF on tarpeellinen yhteysväline. VHF:llä voi tarvittaessa ottaa yhteyttä vaikkapa satamaan kysyäkseen paikkatilannetta.

        Itse en ole halunnut yhdistää AIS-näyttöä pienehköön plotteriruutuuni. Erillinen AIS-näyttöruutu on omasta mielestäni selkeämpi olipa sitten kysymyksessä Helsingin edusta, Turun saaristo tai avomeri. Joillekin AISista on "paljon iloa", minulle pelkästään hyötyä kuten myös VHF:stä.


      • Dr. Oppenheimer
        VHF-AIS kirjoitti:

        VHF-AIS yhdistelmässä on se hyvä puoli, että CPA-hälytyksen laukaisseeseen alukseen saat halutessasi yhteyden painamalla CALL-nappia. Ei tarvitse olla "hätätilanne", kun VHF on tarpeellinen yhteysväline. VHF:llä voi tarvittaessa ottaa yhteyttä vaikkapa satamaan kysyäkseen paikkatilannetta.

        Itse en ole halunnut yhdistää AIS-näyttöä pienehköön plotteriruutuuni. Erillinen AIS-näyttöruutu on omasta mielestäni selkeämpi olipa sitten kysymyksessä Helsingin edusta, Turun saaristo tai avomeri. Joillekin AISista on "paljon iloa", minulle pelkästään hyötyä kuten myös VHF:stä.

        Suomen rannikoilla ja saaristossa liikkuvalle VHF on jokseenkin hyödytön. Aika harvassa ovat ne satamat, joilla on VHF, mutta puhelinnumero niillä on kaikilla. En ole 20 vuoden aikana kohdannut käytännössä tilannetta, jossa VHF olisi ollut tarpeellinen, vaikka olenkin teoriatasolla kuvitellut sellaista olevan esimerkiksi kohdatessa jotain isoa laivaa kapeassa paikassa. Käytännössä olen vaan huomannut, että ne hoituvat ilman kommunikaatiota pysymällä yksinkertaisesti poissa isompien edestä. Purjeilla liikkuessa se voi joskus vaatia vähän enemmän ennakointia.
        Yhdistelmälaite on ihan hyvä ja sitä kannattaa harkita (itsellänikin on sellainen), mutta en voi yhtyä väitteeseen "VHF on tarpeellinen".

        Purjehtijalle, jolla on plotteri ruoritolpassa, erillinen AIS-näyttö olisi huono idea. Moottoriveneessä, jossa kaikki kalusto on ruorimiehen edessä, asia on varmaan toinen. Plotterini ei ole isoimmasta päästä, olisiko reilut viisituumainen. Hyvin siihen laivojen AIS-tiedot sopivat. Tosin viime aikoina on alkanut harmittaa, että huviveneiden lähettävä AIS on yleistymässä, mikä aiheuttaa hitosti täysin hyödytöntä dataa ruudulle.


      • Sataman kanava?
        VHF-AIS kirjoitti:

        VHF-AIS yhdistelmässä on se hyvä puoli, että CPA-hälytyksen laukaisseeseen alukseen saat halutessasi yhteyden painamalla CALL-nappia. Ei tarvitse olla "hätätilanne", kun VHF on tarpeellinen yhteysväline. VHF:llä voi tarvittaessa ottaa yhteyttä vaikkapa satamaan kysyäkseen paikkatilannetta.

        Itse en ole halunnut yhdistää AIS-näyttöä pienehköön plotteriruutuuni. Erillinen AIS-näyttöruutu on omasta mielestäni selkeämpi olipa sitten kysymyksessä Helsingin edusta, Turun saaristo tai avomeri. Joillekin AISista on "paljon iloa", minulle pelkästään hyötyä kuten myös VHF:stä.

        Mihin vierassatamaan Helsingin edustalla tai Turun saaristossa voi soittaa VHF:llä?


      • Dr. Oppenheimer
        Sataman kanava? kirjoitti:

        Mihin vierassatamaan Helsingin edustalla tai Turun saaristossa voi soittaa VHF:llä?

        Muistelen (hatarasti), että Kasnäsilla olisi lupa käyttää satamakanavaa. Muita en muista tai tiedä.


      • skjuh
        Sataman kanava? kirjoitti:

        Mihin vierassatamaan Helsingin edustalla tai Turun saaristossa voi soittaa VHF:llä?

        Jospa edes joskus irrottaisitte köydet siitä pyykkilaiturista niin ehkä se aukeaisi teillekin mihin sitä VHF-puhelinta tarvitaan


      • Sataman kanava?
        skjuh kirjoitti:

        Jospa edes joskus irrottaisitte köydet siitä pyykkilaiturista niin ehkä se aukeaisi teillekin mihin sitä VHF-puhelinta tarvitaan

        VHF on hyvässä käytössä satamissa Itämeren ulkopuolella lähes kaikkialla Euroopassa. Jostain syystä etenkin Suomessa näin ei kuitenkaan ole.

        Manner-Euroopan rannikolla seilatessani kiinteä radio oli päällä koko ajan, ja lisäksi ruorimiehellä oli käsikapula aina käsillä. Käytännössä joka satamasta tarkistettiin paikkatilanne ensin kiinteällä laitteella kauempaa mereltä, ja sisään ajettuamme kommunikoitiin henkilökunnan kanssa käsikapulalla. Oikein kätevä systeemi, jonka mielellään näkisi yleistyvän meilläkin. En oikein tiedä, miksei ole yleistynyt. Olisiko purjehduksen lyhyt kausiluonteisuus ja satamien tilapäishenkilökunnan vähäinen kokemus/koulutus?

        Vieläkin toki pidän tottumuksesta kiinteän radion aina päällä Suomen rannikollakin, mutta käytännössä vasta Tallinnan OCM:ään ajaessani kaivan kapulan esiin. Siellä siitä on ihan hyötyäkin.


      • Sataman kanava?
        skjuh kirjoitti:

        Jospa edes joskus irrottaisitte köydet siitä pyykkilaiturista niin ehkä se aukeaisi teillekin mihin sitä VHF-puhelinta tarvitaan

        Niin, ja mainittakoon vielä, että onhan VHF aivan ehdoton hätäväline rannikoiden ja laivareittien läheisyydessä. Siksi meilläkin on vielä erillinen AA-paristoilla toimiva käsikapula lauttaan otettavissa varusteissa.

        Myös laivojen ja muiden kulkijoiden kanssa tulee juteltua, jos ollaan kauempana merellä ja joku tulee näköetäisyydelle.


      • Dr. Oppenheimer
        Sataman kanava? kirjoitti:

        VHF on hyvässä käytössä satamissa Itämeren ulkopuolella lähes kaikkialla Euroopassa. Jostain syystä etenkin Suomessa näin ei kuitenkaan ole.

        Manner-Euroopan rannikolla seilatessani kiinteä radio oli päällä koko ajan, ja lisäksi ruorimiehellä oli käsikapula aina käsillä. Käytännössä joka satamasta tarkistettiin paikkatilanne ensin kiinteällä laitteella kauempaa mereltä, ja sisään ajettuamme kommunikoitiin henkilökunnan kanssa käsikapulalla. Oikein kätevä systeemi, jonka mielellään näkisi yleistyvän meilläkin. En oikein tiedä, miksei ole yleistynyt. Olisiko purjehduksen lyhyt kausiluonteisuus ja satamien tilapäishenkilökunnan vähäinen kokemus/koulutus?

        Vieläkin toki pidän tottumuksesta kiinteän radion aina päällä Suomen rannikollakin, mutta käytännössä vasta Tallinnan OCM:ään ajaessani kaivan kapulan esiin. Siellä siitä on ihan hyötyäkin.

        Syynä siihen, ettei VHF ole vierassatamakäytössä järin yleinen Suomessa eikä kokemukseni mukaan myöskään Virossa tai Ruotsin Itämerenpuoleisella rannikolla, saattaa olla yksinkertaisesti siinä, että kännykät levisivät tänne paljon nopeammin ja tehokkaammin kuin Keski-Eurooppaan. Toinen seikka voi olla se, että täällä ei ole niin paljon tapana kysellä paikkatilannetta eikä myöskään ole kovin yleistä, että henkilökunta ohjaa. Toisin sanoen ei ole sitä kommunikaatiotarvetta. Satamat ovat myös usein sen verran pieniä, että tarvittaessa henkilökunta hoitaa sen ohjailun ihan käsimerkeillä ja puheella ilman välityslaitteita.

        Yritin tässä muistella, tiedänkö yhtään Itämeren vierassatamaa, johon olisi 20 vuotta sitten voinut ottaa yhteyden VHF:lla. Joudun vastaamaan kieltävästi. Toisaalta siihen aikaan veneilyni rajoittui vielä Suomen saaristoon, Tallinnaan ja Tukholman saaristoon.


    • Villeva

      Hyvä ja asiallinen kommentti!

      Tarkoituksena on kyllä joskus suorittaa lupakirja sekä hankkia radio, mutta nyt minulla olisi AIS vastaanotin jonka haluaisin jo toimintaan.

    • Vastaus kysymykseen
      • besservisseri

        Sammutin onkin tärkein varuste. Tai oikeastaan sammuttimen päivämäärä.


    • Ei tarvita

      Luvat tarvitaan vain ja ainoastaan radiotaajuisiin lähettimiin.

      Näitä ovat mm.

      - VHF-lähetin
      - EPIRB
      - SSB-lähetin
      - Tutka

      Yksi lähetinkin on, johon ei tarvita lupaa: aktiivinen tutkaheijastin, kuten Sea Me

      • kottaraiset

        Tai punainen lyhty, fak me system.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

      10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      281
      10391
    2. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

      vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      245
      6036
    3. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

      Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      173
      5454
    4. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

      * * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      112
      5119
    5. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      19
      3335
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      9
      2744
    7. Ootko sä nainen suuttunut

      jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      214
      2652
    8. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

      Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      20
      2499
    9. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2354
    10. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

      Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      382
      2257
    Aihe