Sydämen ultraäänitutkimus

Mietinvaan..

Riittääkö tuo tutkimus ku selvitetään rytmihäiriöiden laatua? Mulla tutkittiin vaan ultrauksella ja todettiin hyvänlaatuisiksi.

10

1873

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ultra123

      Lähinnä silloin kun tutkitaan sydämen lisälyöntejä ultraäänitutkimus on keskeisin. Eli jos rakenne/toiminta todetaan sillä normaaliksi ovat lisälyönnit 99 %:sti hyvänlaatuisia. Muitten rytmihäiriöitten osalta se ei välttämättä ole ainoa suositeltava tutkimus.

    • Mietinvaan...

      Juu sydämen rakenne ja toiminta oli tosiaan normaali..mut ne on vaan nii inhottavia ne muljahukset..sitä alkaa miettimään et tarvisko käyä muissa tutkimuksissa.mut onneksi nää muljahukset on vähentyny mitä joskus ollu :) kiitos vastauksesta!

    • Adfgasski

      Voihan olla vakaviakin johtoratahäiriöitä (kuten pitkä QT -oireyhtymä), vaikka sydämen rakenne kunnossa. Toki rakenteellisesti terve sydän poissulkee syitä, esim. myopatioiden aiheuttamat rytmihäiriöt ja monia muita.
      Onko sinulle tehty rasitus-EKG, Holter tai onko rytmihäiriötäsi koskaan saatu nauhalle?

    • Ultra123

      Pitkä QT- oireyhtymä voi aiheuttaa kammiotakykardiaa (tiheälyöntisyyden erästä muotoa, joka voi olla vaarallinen). Pitkä QT- aika voi olla vaikea havaita, joillain näkyy helposti sydänfilmissa, joillain taas ei läheskään aina. Esiintyy suvuittain. Tiedän esim. tapauksen jossa noin 40v äidillä todettiin sattumalta pitkä QT- aika ja myös molemmilla lapsilla todettiin se.
      Suurimmalla osalla oireyhtymä ei koskaan aiheuta mitään varsinaista oiretta, mutta joillakin tajunnamenetyksiä kammiotakykardian seurauksena ja pahimmillaan äkkikuoleman.

      Pelkkien lisälyöntien (eli ne muljahdukset) haitallisuus tai vaaran merkki lähinnä silloin jos ne aiheutuvat sydänlihastulehduksesta tai esiintyvät todella runsaina (yli 10 t /vrk pitkän aikaa). Summa summarum kannattaa kertaalleen tutkituttaa jos ovat alkaneet yhtäkkiä tai lisääntyvät rasituksessa.

    • Mietinvaan...

      Ei oo muuten tutkittu nuita lisälyöntejä ku ultralla..kardiologi sanoi ettei oo tarvetta lisätutkimuksiin ellei lisälyönnit lisäänny tms..mulla muljahtaa päivässä 1-10 kertaa tai sit saattaa pariki pvä olla ettei muljaha ollenkaan.muutama vuosi sitte ku stressasin paljon niin oli varmaan 100-200 krt pvässä..seki vaihteli aina

      • tarzi

        Noin vähäinen määrä ei haittaa,mutta voihan ne lisääntyä,ja jos niin holter on hyvä tehdä..Mulla oli kammiolisälyöntejä ennen lääkitystä n.3000/vrk,ja ikävintä oli se raskas olo rinnassa,ei jaksanut olla pystyssä.ultrattiin,pieni mitraaliläppävuoto(pitkulainen läppä).syön nyt tambocoria aamuin illoin,että pysyisivät pois.mutta aina kun on flunssa,ne palaavat ja on raskas,kipeä olo rinnassa,kumaraan meno helpottaa,onko muilla samoin?pikkuflunssakin tuntuu siksi aivan hrveeltä,kun ei voi olla pystyssä,kokemuksia muilta kaivataan..syön tambocoria vaivaan.


      • ...
        tarzi kirjoitti:

        Noin vähäinen määrä ei haittaa,mutta voihan ne lisääntyä,ja jos niin holter on hyvä tehdä..Mulla oli kammiolisälyöntejä ennen lääkitystä n.3000/vrk,ja ikävintä oli se raskas olo rinnassa,ei jaksanut olla pystyssä.ultrattiin,pieni mitraaliläppävuoto(pitkulainen läppä).syön nyt tambocoria aamuin illoin,että pysyisivät pois.mutta aina kun on flunssa,ne palaavat ja on raskas,kipeä olo rinnassa,kumaraan meno helpottaa,onko muilla samoin?pikkuflunssakin tuntuu siksi aivan hrveeltä,kun ei voi olla pystyssä,kokemuksia muilta kaivataan..syön tambocoria vaivaan.

        Määrättiinkö sulle lääkitys noiden lisälyöntien hillitsemiseksi vaiko tuon läppävuodon takia?

        Itselleni lääkäri sanoi, ettei tarvitse huolehtia vaikka kammiolisäreitä oli päälle 3000 / vrk 1500 eteislisäriä, koska sydän on rakenteeltaan terve.

        Arvoitukseksi jäi myös, mitä lyhyet tykytyssarjat ovat koska eivät ilmaantuneet holterin aikana. Tk-lääkäri kerkesi jo nimetä SVT:ksi, mutta kardiologin mukaan SVT-tykytykset eivät ole niin lyhyitä eivätkä lopu niin helposti (mulla siis 10-20 sek).


      • Kapa_40
        ... kirjoitti:

        Määrättiinkö sulle lääkitys noiden lisälyöntien hillitsemiseksi vaiko tuon läppävuodon takia?

        Itselleni lääkäri sanoi, ettei tarvitse huolehtia vaikka kammiolisäreitä oli päälle 3000 / vrk 1500 eteislisäriä, koska sydän on rakenteeltaan terve.

        Arvoitukseksi jäi myös, mitä lyhyet tykytyssarjat ovat koska eivät ilmaantuneet holterin aikana. Tk-lääkäri kerkesi jo nimetä SVT:ksi, mutta kardiologin mukaan SVT-tykytykset eivät ole niin lyhyitä eivätkä lopu niin helposti (mulla siis 10-20 sek).

        Minulle kardiologi sanonut että lyhyet tykytyssarjat, joita itselläkin joskus on, ovat todennäköisesti SVT:tä, pienempi mahdollisuus että olisivat VT:tä (kammiotakykardia). Minulla niitten kesto on muutamia sekunteja. Kardiologin mukaan ei kuitenkaan juuri merkitystä kumpaa ovat, koska sydämessä ei havaittu vikaa. Näinollen lyhyet VT- tykytyksetkin ovat vaarattomia terveessä sydämessä lähes poikkeuksetta. Erittäin harvinaista että kääntyisi kammiovärinäksi.
        Kardiologi sanoi että aiheellista tutkituttaa lisää jos tykytys kestäisi minuuttetja tai tulisi tajunnan häiriöitä. itsellä noissa tykytyksissä syke suurinpiirtein tuplautuu siitä mitä oli ennen tykyn alkamista.
        Tykytystunne voi syntyä myös bigeminiasta, jos sitä tyyppiä että normilyöntien väliin tulee lisälyönti ja seuraava normilyönti ei jää välistä.


      • ...
        Kapa_40 kirjoitti:

        Minulle kardiologi sanonut että lyhyet tykytyssarjat, joita itselläkin joskus on, ovat todennäköisesti SVT:tä, pienempi mahdollisuus että olisivat VT:tä (kammiotakykardia). Minulla niitten kesto on muutamia sekunteja. Kardiologin mukaan ei kuitenkaan juuri merkitystä kumpaa ovat, koska sydämessä ei havaittu vikaa. Näinollen lyhyet VT- tykytyksetkin ovat vaarattomia terveessä sydämessä lähes poikkeuksetta. Erittäin harvinaista että kääntyisi kammiovärinäksi.
        Kardiologi sanoi että aiheellista tutkituttaa lisää jos tykytys kestäisi minuuttetja tai tulisi tajunnan häiriöitä. itsellä noissa tykytyksissä syke suurinpiirtein tuplautuu siitä mitä oli ennen tykyn alkamista.
        Tykytystunne voi syntyä myös bigeminiasta, jos sitä tyyppiä että normilyöntien väliin tulee lisälyönti ja seuraava normilyönti ei jää välistä.

        Kiitos Kapa_40 vastauksesta. Ihan samankaltaisista tykytyssarjoista on kyse.

        Tuo sun kardiologin kertoma kuulostaa uskottavammalta, koska mulla myös tuon tykytyksen aikana syke ainakin tuplaantuu ja on tasainen. Jos se olisi vain "lisälyöntirypäs" kuten tuo mun kardiologi epäili, niin se tuntuisi erilaiselta koskapa sellaisiakin on joskus ollut ja se tuntuu enemmän rytmin sekoamiselta.

        Mutta kyllähän tuo pumppu onneksi kääntää tuon rytmin normaaliin aika lyhyessä ajassa eikä tosiaan ole noita tajunnan häiriöitä tms.


    • tarzi

      mulle määrättiin noiden kammiolisälyöntien takia tuo tambocor.Oli tosi raskas olo,rintaa puristi ja kvelyllä piti pysähtyä usein raskaan olon takia.nyt flunssan jälkeen silti tulee lisälyöntejä ja raskas olo rintaan,muttei samallalailla kuin ennen..
      mullakin saattaa lisälyönnin jälkeen tykyttää nopeaan muutaman lyönnin,mutta sitten tasaantuu..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9254
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      42
      2720
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2493
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1340
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe