Kylmäys? ÄKKIÄ APUA

Tietoa kaipaava

1. Kuinka usein kylmäätte jalat/koska kylmäätte jalat?
2. Mitein jalat kylmätään?
3. Miksi jalkoja kylmätään?

3

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasiro

      1 3 : Minä kylmään jalat raskaan treenin jälkeen tai jos hevonen ontuu tai aristaa jalkojaan.
      2 : Letkutan sen ihan kylmällä raanavedellä tai keväällä ja syksyllä kahluutan hiljakseen järvessä n. 15 - 20 min säärisyvyydellä. Eli kastelen polvesta ja kintereestä alaspäin.

      • keskustelun alottaja

        Okei, kiitti!! :)


    • ---------

      1. Kuinka usein kylmäätte jalat/koska kylmäätte jalat?
      Yleensä raskaamman treenin jälkeen. JOs hevosella on jotain häikkää jaloissa, voi olla tarpeen kylmätä jopa aina ratsastuksen jälkeen. Yleensä hyppäämisen (ainakin jos hypätään isompaa) jälkeen on hyvä kylmätä vähintään etujalat, koska etujaloille kohdistuu hypyissä suuri rasitus.

      2. Mitein jalat kylmätään?
      Vaihtoehtoja on useita:

      a. Ihan letkulla vaan suihkuttaa/valuttaa vettä jaloille. Hidasta (koska joka jalan joutuu kylmäämään erikseen), mutta ei vaadi erityisempiä tarvikkeita. Helppo kylmätä myös esim. kintereitä tms. mitkä muilla keinoilla hankalampia kylmätä.
      b. Kylmäysletkut, eli sellaiset letkut jotka kiinnitetään hevosen jalkoihin (saa kaikkiin jalkoihin yhtä aikaa) ja letkuista valuu vettä hiljakseen. Nopeuttaa huomattavasti, kun ei tarvitse seistä itse vieressä letkun kanssa, mutta vaatii hevosen totuttamisen, alkuun voi olla hankalaa. Letkut on myös kalliit.
      c. Kylmäyssuojat. Näitä on joko pakkasessa jäädytettäviä tai sitten kylmällä vedellä aktivoitavia (eli suoja jäähtyy kun sen laittaa kylmään veteen). Kätevää ja helppoa, jos hevonen vaan sietää suojia jaloissa. Toisaalta ei välttämättä kylmää tarpeeksi, jos pitäisi pidempiä aikoja kylmätä, omasta kokoemuksesta useimmat suojat tehoaa vain n. 10min. Laadukkaat suojat on kalliita.
      d. Lunta pussiin ja pintelillä kiinni hevosen jalkaan. Talvella halpa tapa kylmätä, jos vaan löytyy lunta.
      e. Kahlata vedessä tai lumessa



      3. Miksi jalkoja kylmätään?
      Kylmäys auttaa jo syntyneisiin vammoihin ja pienentää uusien vammojen riskiä. Kuten ihmiselläkin vammakohtia kylmätään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe