Veneen puuosat

Pekka

Veneeni teak-puiset (vaneria) osat on edellinen omistaja petsannut tummemmaksi. Jos nyt talvella näen sen vaivan, että hion pinnat uudelleen puhtaiksi, niin entä pintakäsittely?
Onko teak-öljy, vai kunnon lakka parempi. Pysyykö lakka hilseilemättä? Kyseessä on sisäosat, ei ulkotila.

5

2423

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JLN

Oletko ihan varma, että kyse on tiikistä, ettei olisi jotain muuta, kun on sisällä ja vielä vaneria?

• sisu

Molempi parempi,lakka pysyy kyllä hilseilemättä mutta miten saa vedettyä hyvän pinnan?Ruiskullahan se olisi tehtävä mutta on aikamoinen suojaaminen.Öljy antaa nätin pinnan mutta saat varautua öljyämään joka vuosi ainakin kerran.Sitten muista ottaa huomioon,kun rupeat hiomaan puhtaaksi sitä pintaa niin jos se todella on vaneria niin se pinta puhkeaa todella helposti.Viilun paksuus on noissa jotain 0,3-0,5mm.

• nimbus

hempelin sivuilta löytyy ohjeet lakkaukseen. tärkeintä on pitkä pinna ja huolellisuus. kyllä pensselilläkin saa ihan hyvän pinnan aikaiseksi, mutta ei oo hätäilijöiden hommaa.huolellinen hionta alle sitten riittävästi uusia kerroksia ja huolelliset hionnat välillä. lakka pitää olla sään kestävää ja siinä ei kannata säästellä. itse ainakin sain minua tyydyttävät pinnat aikaiseksi. öljyämistä en suosittele.

• Viki

Kuten sanottu, vanerissa päällysviilun paksuun ei ole kovin suuri, ja tarkoitus lie hioa niin että petsattu pinta häviää. Onko jollakulla kokemusta, kuinka tasaisesti tai syvälle teak imee petsiä, eli kuinka kirjava on lopputulos kun sitä aletaan hioa? Tämä on minusta kriittinen kohta kysyjän suunnittelemassa projektissa.

Pensselillä saa todella hyvän jäljen, kun käyttää hyvää lakkaa (itse suosin sisätiloissa pehmeämpää, mutta helpommin tasoittuvaa ja nätisti kiiltävää öljylakkaa, esim Hempelin Spinnaker tms). Eikä kokemukseni mukaan sisätilojen lakkauksessa ole samaa vaatimusta vetää älyttömän monia lakkakerroksia, kuin kannella olevissa puuosissa. Itse olen tyytynyt siihen, että pinta on hyvän näköinen. Se yleensä tarkoittaa kerta ohennetulla pohjustus pari kerrosta ohentamattomalla.

Teakista ei ole kokemusta vaan mahongista ja irokosta. Teak on rasvaisempi, joten pohjustuksessa kait pitää olla tarkempi?

Ilman muuta lakkaus, huolettomampi hoitaa kuin ljytty ja kiiltävä lakattu pinta on helpompi pitää puhtaana. Ikävin asia eli home tarttuu huonommin puhtaaseen lakattuun pintaan ja jos sitä jossain kohtaa sattuu esiintymään, hionnnalla homeet veks ja kerros pari lisää lakkaa. Sisätiloissa lakka ei ole hilseillyt tai päästellyt kosteutta alleen kuten ulkona olevissa lakatuissa osissa.

Ei siis mikään ongelma lakata, älä usko pelotteluja. Hyvä pölyn poisto hionnan jälkeen ja lämpötilakin on helppo säätää optimaaliseksi (15-20 C)

• sisu
        nimbus kirjoitti:

hempelin sivuilta löytyy ohjeet lakkaukseen. tärkeintä on pitkä pinna ja huolellisuus. kyllä pensselilläkin saa ihan hyvän pinnan aikaiseksi, mutta ei oo hätäilijöiden hommaa.huolellinen hionta alle sitten riittävästi uusia kerroksia ja huolelliset hionnat välillä. lakka pitää olla sään kestävää ja siinä ei kannata säästellä. itse ainakin sain minua tyydyttävät pinnat aikaiseksi. öljyämistä en suosittele.

Jos petsi on vedetty suoraan käsittelemättömälle pinnalle on sen tasainen poishionta lähes mahdotonta koska viilun laadusta riippuen se on voinut imeä petsin jopa läpi asti.Mutta luulen kuitenkin että petsaaminen on jälkeenpäin tehty,jolloin siellä on lakkakerros alla,ja silloin homma onnistuu kyllä kunhan on tarkkana.Ehkäpä epäkeskohiomakone on tässä tapauksessa paras.Ensin kuitenkin kokeile jonnekkin näkymättömään paikkaan miten rupeaa onnistumaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      116
      5010
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3623
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2450
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1568
    5. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1540
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1454
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1272
    8. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1168
    9. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      16