Rahastoni tuottavat huonosti

hieman pettynyt

Ostin Nordnetiltä neljää eri rahastoa elokuussa. Ne kaikki tuottavat huonosti, tai ovat tappiolla. Indeksitkin ovat kehittyneet heikosti viimeisen kuukauden aikana, mutta kaksi rahastoista alittaa oman indeksinsä reippaasti ja käyrä suuntaa jyrkästi alaspäin.

rahastoina

Skagen Kon-Tiki
Franklin US opportunities
Fidelity Asian special sites
Fidelity Indonesia

24

652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lfjh

      Oletko katsonut ulos ikkunasta? Oletko katsonut uutisia? Oletko kuullut, että osakkeisiin (osakerahastoihin) pitää sijoittaa pitkällä tähtäimellä (vuosia-vuosikymmeniä), jos ei nimenomaan halua tehdä rahaa tällaisilla lyhyen aikavälin heilahteluilla?

      Osakkeisiin tai osakerahastoihin ei pidä laittaa rahaa, jos haluaa omaisuuden kehittyvän tasaisesti ilman heilahteluita. Välillä voidaan mennä parikin vuotta alamäkeen ennen kuin lähdetään taas ylöspäin.

      • hieman pettynyt

        Totta kai olen katsellut ikkunasta. Mutta, käsi sydämelle, sijoittaisitko itse esim. Skagen Kon-Tikiin (suurimmat: Hyundai, Samsung) vuosikymmeniksi, kun samaan aikaan muut sijoitukset saattavat tuottaa voittoakin? Minä olen siihen aivan liian köyhä, enkä sitäpaitsi usko yhtään kyseiseen autotehtaan menestykseen millään aikajänteellä.

        Olen pettynyt: Luulin että ammattilaiset osaavat tämän homman maallikkoa paremmin ja siitähän heille maksetaan. Puuh...

        Mitä rahastoja muilla on ja kuinka sujuu?


      • lfjh
        hieman pettynyt kirjoitti:

        Totta kai olen katsellut ikkunasta. Mutta, käsi sydämelle, sijoittaisitko itse esim. Skagen Kon-Tikiin (suurimmat: Hyundai, Samsung) vuosikymmeniksi, kun samaan aikaan muut sijoitukset saattavat tuottaa voittoakin? Minä olen siihen aivan liian köyhä, enkä sitäpaitsi usko yhtään kyseiseen autotehtaan menestykseen millään aikajänteellä.

        Olen pettynyt: Luulin että ammattilaiset osaavat tämän homman maallikkoa paremmin ja siitähän heille maksetaan. Puuh...

        Mitä rahastoja muilla on ja kuinka sujuu?

        En laittaisi rahojani Skagen Kon-Tikiin edes lyhyeksi aikaa. Mutta se ei nyt kuulu tähän.

        Mikään osakerahasto ei tuota jatkuvasti joka päivä, joka kuukausi tai edes joka vuosi plus-merkkistä tulosta. Ei, vaikka sen kulut olisi pyöreä 0. Saati sitten rahasto, jonka juoksevat kulut on 2,0 % (ja tuon lisäksi on vielä tuottosidonnainenkin palkkio, mutta sen veloittamiseksi pitäisi tietysti olla sitä tuottoa).

        Jos Skagen Kon-Tikin sijoituskohteet eivät miellytä sinua, miksi olet siihen ylipäätään laittanut rahaa?


      • hieman pettynyt
        lfjh kirjoitti:

        En laittaisi rahojani Skagen Kon-Tikiin edes lyhyeksi aikaa. Mutta se ei nyt kuulu tähän.

        Mikään osakerahasto ei tuota jatkuvasti joka päivä, joka kuukausi tai edes joka vuosi plus-merkkistä tulosta. Ei, vaikka sen kulut olisi pyöreä 0. Saati sitten rahasto, jonka juoksevat kulut on 2,0 % (ja tuon lisäksi on vielä tuottosidonnainenkin palkkio, mutta sen veloittamiseksi pitäisi tietysti olla sitä tuottoa).

        Jos Skagen Kon-Tikin sijoituskohteet eivät miellytä sinua, miksi olet siihen ylipäätään laittanut rahaa?

        Nämä ovat ensimmäiset sijoitusrahasto-osuuteni (ehkä myös viimeiset tätä menoa) ja luulin ihan totta että salkunhoitajat ovat rautaisia ammattilaisia. Kon-Tiki on kuitenkin vajonnut lähes joka päivä ja tällä vauhdilla pääoma katoaa kokonaan. Olen odottanut kurssin heilahtelevan, ei siinä mitään, mutta... miksi pitäisin siellä enää rahaa kun sen voi sijoittaa toisaalle.

        En tutustunut rahaston sisältöön alunperin tarkemmin, halusin sijoittaa kehittyville markkinoille.

        Onko parempia vinkkejä?


      • lfjh
        hieman pettynyt kirjoitti:

        Nämä ovat ensimmäiset sijoitusrahasto-osuuteni (ehkä myös viimeiset tätä menoa) ja luulin ihan totta että salkunhoitajat ovat rautaisia ammattilaisia. Kon-Tiki on kuitenkin vajonnut lähes joka päivä ja tällä vauhdilla pääoma katoaa kokonaan. Olen odottanut kurssin heilahtelevan, ei siinä mitään, mutta... miksi pitäisin siellä enää rahaa kun sen voi sijoittaa toisaalle.

        En tutustunut rahaston sisältöön alunperin tarkemmin, halusin sijoittaa kehittyville markkinoille.

        Onko parempia vinkkejä?

        1) jos haluat sijoittaa osakkeisiin, opettele sietämään kurssien vaihtelua. Skagen Kon Tikin viimeisen kuukauden muutos on -2,6 %, eli lasku on varsin mitätön. Valituksestasi voisi kuvitella romahduksen olleen vähintään kymmenkertainen. Lisäksi viimeiset 6 kuukautta on viime aikojen "vajoamisesta" huolimatta vielä lähes 15 % plussalla.

        2) perehdy sijoituskohteeseen etukäteen, katso mitä se sisältää ja myös tutki sen sijoitusstrategiaa: siitä näet, millä tavoin sen on tarkoitus "pelata" markkinoilla. Jos rahaston on tarkoitus sijoittaa tietyn markkina-alueen suuryrityksiin ja kaikkien ko. yritysten kurssit laskevat, rahastonhoitajan on mahdoton pitää rahaston kurssi plussalla vaikka olisi millainen taikuri.

        3) maksa kalliita palkkioita aktiivisesta rahastonhoidosta, jos olet varma että rahastonhoitaja on ne rahat ansainnut. Muussa tapauksessa katso halvempia rahastoja. Tosin sanotaan, että kehittyvillä markkinoilla aktiivisiin rahastoihin sijoittamisessa on enemmän itua kuin kehittyneillä markkinoilla, mutta siltikin katso mitä ostat.

        Skagen Kon-Tiki:n vertailuindeksi on MSCI EM NR USD. On myönnettävä, että Kon-Tiki ei ainakaan liikoja seuraa indeksiään: viime vuoden tulos reilusti parempi kuin indeksi, tämän vuoden tulos (samoin kuin 2012) reilusti heikompi. Pitkällä ajanjaksolla...

        ... no, itse sijoitan kehittyville markkinoille Nordnetin kuukausisäästöllä etf:ään eli indeksiosuusrahastoon, joka seuraa orjallisesti tuota samaista indeksiä 0,25 % kuluilla. Sattuu olemaan yksi viimeaikojen "muotirahastoista", mutta kelpaa siitä huolimatta minullekin:
        iShares Core MSCI Emerging Markets IMI UCITS ETF (EUR) / IS3N

        Salkusta löytyy kyllä pienellä summalla aika kauan sitten hankittua Nordean kehittyviä osakemarkkinoita. Lähes yhtä kallis kuin tuo Kon Tiki ja vielä vähän enemmän vaihtelua tuotoissa...


        4) jos sijoitat indeksi(osuus)rahastoon, älä itke ammattilaisten taitojen perään, jos indeksi laskee. Indeksirahaston tehtävä on seurata orjallisesti sitä mainittua osake-indeksiä, eli tietystä "osakekorista" laskettua painotettua keskiarvoa


      • hieman pettynyt
        lfjh kirjoitti:

        1) jos haluat sijoittaa osakkeisiin, opettele sietämään kurssien vaihtelua. Skagen Kon Tikin viimeisen kuukauden muutos on -2,6 %, eli lasku on varsin mitätön. Valituksestasi voisi kuvitella romahduksen olleen vähintään kymmenkertainen. Lisäksi viimeiset 6 kuukautta on viime aikojen "vajoamisesta" huolimatta vielä lähes 15 % plussalla.

        2) perehdy sijoituskohteeseen etukäteen, katso mitä se sisältää ja myös tutki sen sijoitusstrategiaa: siitä näet, millä tavoin sen on tarkoitus "pelata" markkinoilla. Jos rahaston on tarkoitus sijoittaa tietyn markkina-alueen suuryrityksiin ja kaikkien ko. yritysten kurssit laskevat, rahastonhoitajan on mahdoton pitää rahaston kurssi plussalla vaikka olisi millainen taikuri.

        3) maksa kalliita palkkioita aktiivisesta rahastonhoidosta, jos olet varma että rahastonhoitaja on ne rahat ansainnut. Muussa tapauksessa katso halvempia rahastoja. Tosin sanotaan, että kehittyvillä markkinoilla aktiivisiin rahastoihin sijoittamisessa on enemmän itua kuin kehittyneillä markkinoilla, mutta siltikin katso mitä ostat.

        Skagen Kon-Tiki:n vertailuindeksi on MSCI EM NR USD. On myönnettävä, että Kon-Tiki ei ainakaan liikoja seuraa indeksiään: viime vuoden tulos reilusti parempi kuin indeksi, tämän vuoden tulos (samoin kuin 2012) reilusti heikompi. Pitkällä ajanjaksolla...

        ... no, itse sijoitan kehittyville markkinoille Nordnetin kuukausisäästöllä etf:ään eli indeksiosuusrahastoon, joka seuraa orjallisesti tuota samaista indeksiä 0,25 % kuluilla. Sattuu olemaan yksi viimeaikojen "muotirahastoista", mutta kelpaa siitä huolimatta minullekin:
        iShares Core MSCI Emerging Markets IMI UCITS ETF (EUR) / IS3N

        Salkusta löytyy kyllä pienellä summalla aika kauan sitten hankittua Nordean kehittyviä osakemarkkinoita. Lähes yhtä kallis kuin tuo Kon Tiki ja vielä vähän enemmän vaihtelua tuotoissa...


        4) jos sijoitat indeksi(osuus)rahastoon, älä itke ammattilaisten taitojen perään, jos indeksi laskee. Indeksirahaston tehtävä on seurata orjallisesti sitä mainittua osake-indeksiä, eli tietystä "osakekorista" laskettua painotettua keskiarvoa

        1 kk -3,7 % ja pudonnut kauas omasta indeksistään, menossa aivan toiseen suuntaan. En halua maksaa tällaisesta "varainhoidosta" enempää. Kiitos sijoitusvinkistä!


      • sijoittaja
        hieman pettynyt kirjoitti:

        Totta kai olen katsellut ikkunasta. Mutta, käsi sydämelle, sijoittaisitko itse esim. Skagen Kon-Tikiin (suurimmat: Hyundai, Samsung) vuosikymmeniksi, kun samaan aikaan muut sijoitukset saattavat tuottaa voittoakin? Minä olen siihen aivan liian köyhä, enkä sitäpaitsi usko yhtään kyseiseen autotehtaan menestykseen millään aikajänteellä.

        Olen pettynyt: Luulin että ammattilaiset osaavat tämän homman maallikkoa paremmin ja siitähän heille maksetaan. Puuh...

        Mitä rahastoja muilla on ja kuinka sujuu?

        nordnetin kaksi bioteknologiaan keskittyvää rahastoa käytössä ~2700 eurolla. mukavasti tuottaneet


      • hieman pettynyt
        sijoittaja kirjoitti:

        nordnetin kaksi bioteknologiaan keskittyvää rahastoa käytössä ~2700 eurolla. mukavasti tuottaneet

        Ovatko ne tuottaneet myös viimeisen 1 kk aikana? Nyt aika huono kausi menossa.


    • PaskaJaska

      Tärkeintä on jatkuva sijoittaminen, joka qarttaali pitää pistää ainakin 5000€ sijoittamiseen. vähemmällä ei tulosta tule kunnolla

    • twainffs

      Yli vuoden tullut sijoitettua Altian, seligsonin ja nyt evlin rahastoihin. Nousu kautta kun eletään olen hyvin alkanut ymmärtämään sijoittamista ja sijoitustuotteita ilman yhtään tappiota. Kokeilujen takia pankit ja valtio saavat hieman rahaa mutta ei se itseä haittaa.
      high yield ja aktiiviset korkorahastot tuntuvat olevan vähiten rahan arvoista. Korkorahastot sen takia kun halvempia löytyy ja high yield sen takia että korot aivan alhaalla.
      Yhdysvallat top25 brands ja pharma seligsonilla tuottanut nousukautena hyvin. Jos talous kasvaa ei hätää mutta muuten voi olla laskua edessä. Holding toimii kaiketi kunhan sijoittamis vuosia tulee lisää. muutamassa kuukaudessa 10% nousua

      • aloittaja_

        Holding toimii aika huonosti tällä hetkellä... laskusuuntaan menossa. Myin Kon-tikit tappiolla. Hyvä päätös, kun katselen rahaston kehitystä, vauhti kiihtyy alamäkeen.

        Ostin Kon-tikin tilalle lääkealan rahastoa. Mukava seurata vaihteeksi ylöspäin olevaa käppyrää.

        Harjoitukset jatkuvat, seuraavaksi suoria osakeostoja ulkomaille.


      • hsdfg
        aloittaja_ kirjoitti:

        Holding toimii aika huonosti tällä hetkellä... laskusuuntaan menossa. Myin Kon-tikit tappiolla. Hyvä päätös, kun katselen rahaston kehitystä, vauhti kiihtyy alamäkeen.

        Ostin Kon-tikin tilalle lääkealan rahastoa. Mukava seurata vaihteeksi ylöspäin olevaa käppyrää.

        Harjoitukset jatkuvat, seuraavaksi suoria osakeostoja ulkomaille.

        Holdauksen idea onkin siinä, ettei katsella mitään lyhyen, tai edes keskipitkän aikavälin kurssimuutoksia. Säännöllisen sijoittamisen ja holdauksen idea on siinä, että pitkällä aikavälillä kurssit keskimäärin nousevat, ja kun siihen lisää korkoa korolle -efektin, hajautetulla salkulla vaurastumista on vaikea välttää.

        Varsinkin kun vielä muistetaan, että markkinoiden muutosten ennustaminen ja ajoittaminen oikein on vaikeaa tai mahdotonta.


    • rairairairai

      Mulla lähti kontiki myyntiin, samoin toinenkin rahasto. Molemmissa pieni summa, takkiin tulee 5% mutta en ala katsomaan noita pidempään. Toisaalla on voitollinen rahasto joka lähtee kohtapuoliin myös myyntiin. Nämä rahat lähtee atlantin toiselle puolelle osakkeisiin joita olen seuraillut jo jonkin aikaa ja haluan ostaa niitä ennen Q3 julkistuksia. Ennestäänkin USA osakkeita ja vaikka kurssit junnaisi paikoillaan niin valuuttakurssit toivon mukaan tuo voittoa, kurssinousua kuitenkin odotettavissa huomattavasti enemmän kuin esim. pakkaspuolella viihtyvässä kontikissä.

      • aloittaja_

        Samat aatokset mulla. Mihin osakkeisiin olet ajatellut sijoittaa? Minulla oli mielessä Monsanto, Twitter tai mikä tahansa vahvimmista brändeistä. Oikeastaan kaikki dollareissa olevat kelpaavat.


      • jepulisjoo
        aloittaja_ kirjoitti:

        Samat aatokset mulla. Mihin osakkeisiin olet ajatellut sijoittaa? Minulla oli mielessä Monsanto, Twitter tai mikä tahansa vahvimmista brändeistä. Oikeastaan kaikki dollareissa olevat kelpaavat.

        "Oikeastaan kaikki dollareissa olevat kelpaavat."

        Just. Ihan mikä vaan konkurssikypsä roskafirma kelpaa, kunhan noteeraus tapahtuu dollareissa?


      • aloittaja_
        jepulisjoo kirjoitti:

        "Oikeastaan kaikki dollareissa olevat kelpaavat."

        Just. Ihan mikä vaan konkurssikypsä roskafirma kelpaa, kunhan noteeraus tapahtuu dollareissa?

        Hmm.. Monsanto, Twitter, vahvimmat brändit oli esimerkkeinä...

        Miamin Sunny car center ei ollut listalla...


      • rairairairai
        aloittaja_ kirjoitti:

        Hmm.. Monsanto, Twitter, vahvimmat brändit oli esimerkkeinä...

        Miamin Sunny car center ei ollut listalla...

        Activisionin kurssi rojahti 6% alas niin tuli ostettua. Muutama muukin peli firma mielessä, pitää ottaa paremmin selvää niistä. Wells Fargo, cokis ja muut isot, vanhat firmat myös mielessä


    • att2

      Huonosti on kulkenut möin tänään viimeiset. 50000t tosin voittoa kokonaisuudessa alointan toisella tavalla kuin olette huomanneet mikä on ollut paras ex lääketeollisuus paras paikka nähdä on Avanza- sijoita plazera.

      Kun on ikää ei voi odotella vaan aina pysyä voitolla.

      • tuli talvihalla

        Aloitin elokuussa ja kaikki rahastoni ovat jo/edelleen miinuksella. Tässä menee ikä ja terveys ;-)


      • sijoita lisää
        tuli talvihalla kirjoitti:

        Aloitin elokuussa ja kaikki rahastoni ovat jo/edelleen miinuksella. Tässä menee ikä ja terveys ;-)

        Nyt vain ostat lisää, kun saat samalla rahalla enemmän osuuksia. Aina ne kurssit on noussut takaisin aiempaan ja ylikin.


    • ketjun aloittaja

      Vapaa pudotus - 10% on vihdoin kurottu kiinni. Nyt kaikki rahastot ovat 0-tilanteessa. Kon-Tikistä hankkiuduin siis jo kokonaan eroon.

      Tässä välissä kerkesin ostamaan amerikkalaisia osakkeita, United technologies valikoitui salkkuun. Melkoista osakelottoa siellä ja kuvittelen, että kaltaiselleni kokemattomalle sijoittajalle rahasto olisi turvallisempi vaihtoehto pitkässä juoksussa.

      • aloittaja_

        Lyhyessä juoksussa suora osakesijoittaminen on näköjään kannattanut 10x paremmin kuin nämä rahastot :-)

        UPM:t jos kerkesin myydäkin. Nyt on aihetta hymyyn :-)


      • öhöhö
        aloittaja_ kirjoitti:

        Lyhyessä juoksussa suora osakesijoittaminen on näköjään kannattanut 10x paremmin kuin nämä rahastot :-)

        UPM:t jos kerkesin myydäkin. Nyt on aihetta hymyyn :-)

        "Lyhyessä juoksussa" kannattaa käyttää piikkareita.

        Lyhyen aikavälin "sijoittaminen" on kuin lottoa. Tai korkeintaan vakioveikkausta. Jonkinlainen haju voi olla tulevasta, mutta lopputulos on kuitenkin kiinni niin monesta asiasta, että millään ei voi olla etukäteen varma miten käy.

        Voittajan on helppo hymyillä jälkikäteen ja todeta, että kyllähän mä "tiesin"...


    • TUuria

      vaimon kanssa ostettiin elokuussa 2 eri rahastoa. Tilanne tällä hetkellä: vaimon valitsema rahasto 9,2% plussalla ja mulla 2,25% plussalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      243
      2101
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      80
      1817
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      70
      1523
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      107
      1225
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1150
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1105
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      9
      1025
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      960
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe