Pitkäkarvaisen kissan paakut turkissa

Satu

Mulla on 6vuotias angorakissa uros ja ja olen ikäväkseni huomannut että sen turkkiin keertyy paakkuja. älkääkä heti sanoko että harjaa kissaasi niin ei tule paakkuja, sillä minä harjaan kyllä, päivittäin lähes. Nyt olen havainnut, että kissalla on nivusissa paha paakku. Onko näiden inhottavien paakkujen hoitoon mitään kotikonstia? Mitä jos vie eläinlääkärille paakkujen poistoon, nukutetaanko kissa? Kiitos jo etukäteen vastauksistanne. Hyvää syksyä kaikille.

21

13392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Ensinnäkin, mikä ihmeen angorakissa? Ei sellaista olekaan, ellet tarkoita turkkilaista angoraa, joka on Suomessa erittäin harvinainen. Eli eiköhän kyseessä ole puolipitkäkarvainen _kotikissa_?

      Ihme juttu, jos paakkuja syntyy vaikka harjaat kissasi päivittäin. Eihän kissa pääse vapaasti ulkoilemaan, koska ulkoillessa turkkiin tarttuu roskia ja likaa, joka saa turkin helposti takkuun. Onko ruokavalio kohdallaan? Royal Caninin Hair&Skin -kuivaruoka tai Persian-kuivaruoka voisi auttaa, koska niissä on pitkänturkin ominaisuudet erityisesti huomioitu. Lisäkis öljylisä (Viacutan, Eforion, Megaderm) voisi olla ainakin näin talvisaikaan tarpeen. Ja toki tuoreruokinta (raaka liha) näkyy myös turkinkunnossa, kun taas huonolaatuinen purkkimössä tekee karvan laadusta hieman pehmeämmän ja helpommin takkuuntuvan.

      Jos kissan turkki on kovin pahasti takkuuntunut, suosittelen viemään eläinlääkärille ja kyselemään sieltä myös neuvoja turkin kunnon parantamiseen samalla kun takut napsitaan. Toki vähäiset takut voi itsekin leikellä, mutta kissan turkin leikkaamisessa on aina se vaikeus, että kissan iho on hyvin ohutta ja myös löysää, jolloin se helposti joutuu saksien väliin, jos takut ovat kovin ihoa lähellä. Pahaa takkuongelmaa en siis suosittele ihan kotikonstein ratkomaan, koska siinä helposti sattuu vahinkoja. Ja kyllä kissa eläinlääkärillä on rauhoitettava, jotta turkin leikkaaminen onnistuu. Siinä samalla kissalta voidaan hoitaa myös mahd. hammaskivet pois.

      • Satu

        Tuntui, että otin tämän minun kysymykseni hieman henkilökotaisen tarkasti. Yleensä ihmiset täällä vastaavat toisten kysymyksiin mukavalla tavalla, mutta tämä sinun tapasi lähestyä minun kysymystäni sai minut kiukustumaan.

        Ensinnäkin, minulla on _pitkäkarvainen maatiaiskissa_, jonka eläinlääkärikortissa lukee rotuna ANGORA, en siis ymmärrä iha täysin kommenttiasi. Netistä olen löytänyt joskus joitakin juttuja joissa puhutaan maatiaiskissoista, angorasellaisista. Täytyypä kysäistä eläinlääkäriltäni miksi kortissa niin lukeepi.

        Toisekseen, harjaan kissaani, mutta se kääntyilee ja vääntyilee öisin nukkuessaan niin kovasti, että turkki on takussa. Tänään sain yhen paakun pois, mutta vien sen eläinlääkärille kuitenkin yhden ison paakun vuoksi. En siis ole huono omistaja, vaan ihan inhimillinen sellainen.

        Minun kissani ei syö purkkiruokamoskaa, koska sille ei se maistu. Eikä se myöskään syö hienostunutta eläinkaupan täyslihapurkkiruokaa, kun sekään ei maistu. Turkin takkuisuus ei siis johdu purkkiruuasta. Se syö sekä kaupan että eläinkaupan raksuja, ihan siinä missä muutkin kissat. Kerro minulle miten sitten saan kissani syömään hienostuneita eläinkaupan purkkiruokia kun se ei niistä vain yksin kertaisesti välitä! Ja mitä tarkoitat tuoreruokinnalla? Jauhelihaa? -Ei syö. Kalaa? -Ei maistu. On kuule hemmetin hankalaa saada tämä kissa syömään terveellisesti kun on niin nirso. Ja tämä nirsous on taas lähtöisin sen entisestä kodista, sillä tämä kissa tuli minulle vasta puoltoista vuotta sitten. En minä voi kissaani pakottaa syömään!

        Vaikka sinulla olikin hyvin asiantunteva linja tässä sinun vastauksessasi, niin en arvosta sitä kovinkaan korkealle. Juuri tuollaiset sinun tyyliset tapamahtailijat, jotka luulevat tietävänsä mikä kissalle on parasta, ovat täysin turhia.

        Käännyn mieluummin asiansatietävän eläinlääkärin puoleen ja tiedän etten enää koskaan kysy täällä keltään mitään apua, jos vastaukset oavt aina tuollaisia kuin sinulla.

        Toivotan hyvää elämää sinulle ja kissoillesi, jos niitä sinulla on. Ne onvat varmaankin todella onnellisia eläimiä kun niillä on noin hemmetin pätevä omistaja kuin Sinä.


      • Anonyymi

        Onpa sulla ylimielinen asenne kysyjää kohtaan.


      • Anonyymi

        Vottu sä olet PELLE IDIOOTTI kuka vastas tolleee opettele käytöstavat äpärä


      • Anonyymi
        Satu kirjoitti:

        Tuntui, että otin tämän minun kysymykseni hieman henkilökotaisen tarkasti. Yleensä ihmiset täällä vastaavat toisten kysymyksiin mukavalla tavalla, mutta tämä sinun tapasi lähestyä minun kysymystäni sai minut kiukustumaan.

        Ensinnäkin, minulla on _pitkäkarvainen maatiaiskissa_, jonka eläinlääkärikortissa lukee rotuna ANGORA, en siis ymmärrä iha täysin kommenttiasi. Netistä olen löytänyt joskus joitakin juttuja joissa puhutaan maatiaiskissoista, angorasellaisista. Täytyypä kysäistä eläinlääkäriltäni miksi kortissa niin lukeepi.

        Toisekseen, harjaan kissaani, mutta se kääntyilee ja vääntyilee öisin nukkuessaan niin kovasti, että turkki on takussa. Tänään sain yhen paakun pois, mutta vien sen eläinlääkärille kuitenkin yhden ison paakun vuoksi. En siis ole huono omistaja, vaan ihan inhimillinen sellainen.

        Minun kissani ei syö purkkiruokamoskaa, koska sille ei se maistu. Eikä se myöskään syö hienostunutta eläinkaupan täyslihapurkkiruokaa, kun sekään ei maistu. Turkin takkuisuus ei siis johdu purkkiruuasta. Se syö sekä kaupan että eläinkaupan raksuja, ihan siinä missä muutkin kissat. Kerro minulle miten sitten saan kissani syömään hienostuneita eläinkaupan purkkiruokia kun se ei niistä vain yksin kertaisesti välitä! Ja mitä tarkoitat tuoreruokinnalla? Jauhelihaa? -Ei syö. Kalaa? -Ei maistu. On kuule hemmetin hankalaa saada tämä kissa syömään terveellisesti kun on niin nirso. Ja tämä nirsous on taas lähtöisin sen entisestä kodista, sillä tämä kissa tuli minulle vasta puoltoista vuotta sitten. En minä voi kissaani pakottaa syömään!

        Vaikka sinulla olikin hyvin asiantunteva linja tässä sinun vastauksessasi, niin en arvosta sitä kovinkaan korkealle. Juuri tuollaiset sinun tyyliset tapamahtailijat, jotka luulevat tietävänsä mikä kissalle on parasta, ovat täysin turhia.

        Käännyn mieluummin asiansatietävän eläinlääkärin puoleen ja tiedän etten enää koskaan kysy täällä keltään mitään apua, jos vastaukset oavt aina tuollaisia kuin sinulla.

        Toivotan hyvää elämää sinulle ja kissoillesi, jos niitä sinulla on. Ne onvat varmaankin todella onnellisia eläimiä kun niillä on noin hemmetin pätevä omistaja kuin Sinä.

        Vastasin tuolla vähän ylempänä. Kysy eläinlääkäriltä aika pahimpien poistoon, ellet voi turvallisesti leikata takkuja pois itse.
        Itselläni oli aikoinaan ns kolmikerroskarvainen kissa. sillä oli hyvin huopuva pohjavilla. Normaalia pidempi peitinkarva, ja kolmas kerros oli sellaista hyvin ohutta pehmeää harvempaa karvaa.
        Se kissa oli vaikea hoitaa, turkiltaan. Joka päivä sai harjata. Takkuja opettelin aukomaan ja leikatakin niitä piti.
        Toi myös aina turkissaan milloin takiaispalloja ja oksia, milloin kuraa ja risuja ja punkkiarmeijan kotiin.
        Vaan sitten aina käytin aikaa kissan turkin kanssa.
        Että ymmärrän mitä tarkoitat: ei siinä ole kuin hoitamista, ja hoitamista ja hoitamista. Harjalla, kammalla, saksilla.
        Vinkki: jos kissa kastuu se huopuu vain pahemmin. Helleajaksi kannattaa ajattaa turkki pois ettei saa lämpöhalvausta.


      • Anonyymi

        Homo


    • Kitrus

      jatka vaan harjaamista tavalliseen tapaan. joillain pitkäkarvaisilla kissoilla on tuo karvan laatu sellainen että yksittäinen karva on erittäin ohut ja pehmeä, joten turkki takkuuntuu herkästi vaikka kuinka sitä harjaat. voisit kokeilla silloin tällöin (vaikka kerran kuussa) turkin kuivapesua (helpompaa kuin märkäpesu) esim. kaurahiutaleilla tai öljyttömällä vauvantalkilla. eli hierot turkkiin talkkia tai hiutaleita ja sitten harjaat ja kampaat huolellisesti kaikki pois. ja turkki kiiltää. yksittäisiä takkuja voit koittaa selvitellä sormin tai kammalla halkomalla. jo vanuttuneita takkuja voit sitten koittaa leikata pyöreäkärkisillä saksilla varovasti tai jos tuntuu vaikealta niin antaa eläinlääkärin ajella kissanturkki takkuuntuneesta kohdasta. toivottavasti oli apua. :)

    • jaana

      Hei! Olen oman (nyk. edesmennyt) kissani kanssa aikoinaan taistellut paakkujen kanssa. Hän oli myös pitkäkarvainen norjalainen metsäkissa ja piti kovasti ulkoilusta, joten paakut vain lisääntyivät ja joskus niissä oli myös havunneulasia ym. roskia ulkoa. Kun kissa vietiin steriloitavaksi niin silloin nukutuksen aikana lääkäri leikkasi paakut irti. Kissa oli tosi surkean näköinen sen jälkeen..Paakut olivat kyllä tosi hankala ongelma ja kuten sinä myös minä ja muu perhe harjasi kissaa tosi useasti. Siitä ei vaan kovasti ollut apua pitkäksi aikaa. Mutta kannattaa kysäistä eläinlääkäriltä, jos olisi jotain uutta "hoitokeinoa". Tsemppiä paakkuongelman kanssa,
      toivottaa kohtalotoverisi :)

      • Satu

        Kiitos! Vastauksista oli apua ja lohtua. Kiva kuulla että muillakin on näitä ongelmia ja etten ole huono omistaja :) lupaan koittaa ainakin sitä kuivapesua, mutta joudun viemään kissani eläinlääkärille nivusissa olevan paakun takia, sitäkun en kehtaa lähteä leikkelemään.


    • Loppis

      Meillä on kaksi puolitoistavuotiasta pitkäkarvaista. Toinen tuli huonosta paikasta, ja kesti pitkään ennenkuin sen turkin sai kuntoon.

      Tosi paljon takkusivat kummankin turkit aluksi. Silloin kelpasi vielä ns. oikea kissanruoka eli latzit ja arthurit ja muut.

      Meillä oli takkujenpoistohetkiä harva se päivä. Leikkelin takut varovasti pois saksilla. Kuitenkin yrittäen, ettei takun kohtaan jäisi jälkeä näkyviin, kuten ei useinkaan jäänytkään.

      Kissat ulkoilevat päivittäin ja turkkiin tarttuu aina silloin tällöin mukaan havuja, roskia, jopa etanakin on löytynyt.

      Tutkin mahdollisesti ilmestyneitä takkuja päivittäin, kun kissat kiehnäävät sylissä. Niitä ei kuitenkaan nykyisin enää ole juurikaan ollenkaan. Meillä kissat kieltäytyvät nykyisin syömästä kaupan / eläintarvikeliikkeen hienoja kissaruokia. Teen niille kaurapuuroa, makaronia, jauhelihaa, riisiä... omien ruokien jämiä pääosin ja kyllä kelpaa. Sekoitan mukaan piimää ja öljyä, joista ainakin jälkimmäinen tekee turkille hyvää.

      Kuulemma minkkien ym. karvan takia kasvatettavien tarhaeläinten ruoka tekisi kissojen turkille tosi hyvää.

      Meillä kissojen takkujen leikkaaminen on suht helppoa... tokikaan ei onnistu vieraiden aikana, mutta kissat tykkäävät eikä niitä tarvitse väkipakolla pitää sylissä että saa takut pois.

      Sitten jos alkaa karva takkuuntua, niin käydään pesulla... Jos turkki on likainen, niin ensin eläinkaupan eläinshampoota ja sen päälle / tai vain pelkästään HOITOAINETTA.... Uskalsin varoitteluista huolimatta kokeilla, eikä ainakaan huonoa tehnyt turkille.

      Meidän Saddam kuivui stressin takia jokunen kuukausi sitten. Stressin syynä oli eläinlääkärin mukaan muutto, mikä aiheuttaa monelle kissalle päänvaivaa. Saddamin turkki ei ollut enää omassa loistossaan sairastelun jälkeen. Nyt on karvanajoaika ja odottelen innolla tuleeko Tattalle takaisin se tiheistäkin tiheämpi "majavanhäntä"....

      • Turuustjaporiist

        Trolli....


    • höm

      Hei,mulla oli norski ja vein joka kesä turkin leikkuuseen. Häntä,tassut ja päänalueen turkkia ei leikattu,oli sit vähän puhdistamista.
      Kissani sai kevyen nukutuksen.

    • 1770

      Petholicilta saa sellaista todella toimivaa takkujenpoistoainetta. Laitetaan kuivaan turkkiin, annetaan vaikuttaa ja takut saa helposti pois. Se myös sulkee karvan jolloin ei mene uudestaan takkuun kovinkaan helposti. Kaveri osti ja antoi mulle loppupullon. Skeptisestä asenteesta huolimatta yllätyin. Kannattaa kokeilla.

      • KuuTii

        Onkohan sinulla aineen nimeä tiedossa?


      • 1250på

        Petzlife detanglez näkyy olevan niiden kotisivuilla. Ja oli jopa tarjouksessa.


    • Anonyymi

      Helpoin tapa: sakset. Ja pitkäkarvaisen kissan turkkia tosiaan pitää kammata ja harjata joka päivä.
      Leikkaa kovat nipistävät paakut,varo ettet ihoa. Tai leikkuuta eläinlääkärillä.

    • Anonyymi

      Ja ei kissan nukutus ole läpihuutoasia ikinä. Pumpun ja keuhkojen oltava ok.
      Sittenkin se on aina riski.
      Kissaeläinten nukuttamisesta saat tietoa kun etsit. Äläkä ikinä anna nukuttaa,jos sydänsairaus.

    • Anonyymi

      Eläinlääkäri ajaa koneella paakut pois,ja ihan hereillä oli mun norjalainen metsäkissa kun paakut poistettiin...ei velottanut kuin 10 e.Itekkin leikkaan saksilla pois.

    • Anonyymi

      Vanha aloitus, mutta ajankohtainen ongelma. Pitkäkarvainen kissa voi takkuuntua, vaikka turkkia kuinka usein harjaisi. Jonain aamuna turkissa on vaan yhtäkkiä iso laatta irronnutta pohjavillaa. Kokemus on opettanut, ettei kissaa kannata takkujen vuoksi stressata. On parempi vain poistaa varovasti sen verran takkuja, kun kerralla pystyy ja ehkäistä mahdollisuuksien mukaan lisätakkujen muodostuminen. Yhteistyö kissan kanssa on kaiken a ja o. Muuten hommasta ei tule enää yhtään mitään. Kun kissa on vain sisäkissana, takut eivät ole vaaraksi ja kasvavat aika pian ulos.

    • Anonyymi

      Heips! Meillä on kolmevuotias ragdolli/ pyhä birma. Turkkiin tulee takkuja. Ensin yritimme leikata takkuja mahdollisimman juuresta ja pelotti, ettei osu nahkaan. Siinä tarvittiin aina kaksi ihmistä. Toinen pitää ja taitavampi leikkaa. Nyt kokeilin yksin ja leikkasin takut vähän ylempää, kun kissa nukkuu. Huomasin, että alatakku aukeaa sitten helpommin harjaamalla. Otan aina muutaman takun kerrallaan, ettei kissa hermostu. (Siinä parileikkaukksessa kissa alkoi näykkiä ja murista. ) Muutaman päivän aikana olen saanut lähes kaikki takut leikattua ja selvitettyä. Päivittäisen harjauksen yhteydessä leikkaan heti jo pienet takut pois, ettei ne pääse kasvamaan suuriksi. Nyt yhteistyö kissan kanssa sujuu paremmin ja turkki näyttää ihan hyvältä, kun ei ole niin isoja aukkoja kuin aluksi, kun leikkasimme takut juurta myöten.

    • Anonyymi

      Miksi pitää vastata ilkeästi kun joku kysyy ihan asiallisesti asiaa. . Kysyn vaan .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7996
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      38
      2893
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2208
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1865
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1378
    Aihe