tässä päivällä ihmettelin näkemääni, kun yksi fasaani uros asteli pihamme halki, ja heti sen perään kolme fasaani naarasta. fasaaneja näkyy täällä päin usein, mutta en tiennyt että syksyisinkin fasaanit elävät laumoissa...? sen kyllä tiedän, että keväisin uros saattaa kerätä ison haaremin naaraista, mutta eikös sen jälkeen naaraat katoa munimaan, ja hoitamaan poikasia? menin sitten katsomaan lintukirjasta, muttei asia oikein selvinnyt, ovatko fasaanit siis lauma eläimiä, vai pysyykö nuo haaremit läpi vuoden?
toinen asia mitä haluan kysyä, on niiden ruokinnasta. lintukirjaa lukiessani selvisi myös se, etteivät fasaanit ole suomen luontoa, vaan ne on tuotu tänne muualta. talveen ne eivät kuulemma ole sopeutuneet hyvin, mutta niitä voi ruokkia. sitä enempää ei sanottu, ja haluaisin tietää enemmän siitä ruokkimisesta. kuinka se onnistuu? tuskin fasaanit missään lintulaudalla alkaa vierailla? ja pelkäämpä, että jos heittelen maahan vain siemeniä, tulee muut syömään ne parempiin suihin... onko olemassa jotain "fasaanin ruokinta automaattia"? sanottiin, että fasaani tottuu ruokkiaansa, ja saattaa päästää jopa parin metrin päähän itsestään.
faasaneista, ja niiden ruokinnasta.
13
17480
Vastaukset
- pihasiili
Pari viikkoa sitten näin Suomalaisen Kirjakaupan alessa Per Bergenholzin kirjan Rakennamme lintulautoja ja pesäpönttöjä. Kirjoittajalla on itsellään pihapiirissä kaksi fasaanien ruokinta-automaattia. 'Vanha malli' oli maassa seisova kannellinen iso muovipönttö, josta siemenenet valuivat pienestä etuaukosta pöntön eteen. Tyylikkäämmän mallin kirjoittaja rakensi puoli metriä korkeista puuseinistä, ja etuosa oli lasia. Avattava katto tietysti päälle ja ei muuta kuin seuraamaan fasaanien elämää.
- Toinen utelias
Siis vähän niinkuin suurennos eläinkauppojen lintujen ruoka-automaateista? Olisikohan tuosta linkkiä netissä... Rupean etsimään...
- jaaha
Juu, fasaanit ovat kotoisin Kaakkois-Aasiasta. Näin ainakin muistelen. Suomeen niitä tuotiin aluksi kartanon pihan koristeeksi, mutta siitä ne ovat lähteneet levittäytymään maahamme.
Fasaanit pärjäävät aika lailla ihmisen avulla talven yli.
Talvisin fasaanit kerääntyvät parviksi. Keväämmällä kukot soidontavat itselleen omat haareminsa. Itse olen parhaimmillaan nähnyt koiraan ja 11 naarasta.
Kesällä fasset viettävät paljolti yksinoloa. - Tosifasaanistajat
jaaha kirjoitti:
Juu, fasaanit ovat kotoisin Kaakkois-Aasiasta. Näin ainakin muistelen. Suomeen niitä tuotiin aluksi kartanon pihan koristeeksi, mutta siitä ne ovat lähteneet levittäytymään maahamme.
Fasaanit pärjäävät aika lailla ihmisen avulla talven yli.
Talvisin fasaanit kerääntyvät parviksi. Keväämmällä kukot soidontavat itselleen omat haareminsa. Itse olen parhaimmillaan nähnyt koiraan ja 11 naarasta.
Kesällä fasset viettävät paljolti yksinoloa.Fasaania on täälä päin monia kymmeniä, viikko takaperin oli kynnösvaossa 4 kukkoa ja 1 kana.
Naapurilla on maatila ja sielä on sellainen pieni pelto jossa ovat käyneet tänä-vuonna paljon ruokailemassa. Eilenkin pellolta oli lähtenyt noin parikymmnetä fasaania ja sitten kun mentiin piekkareitten kans kattelemaan niin isosta ojasta lähti lentoon 3 kukkoa jonka jälkeen 5 kukkoa perään ja vielä 2 kukkoa lähti juosten pakoon. Sitten sielä edessä on vanha kettutarha jonka ympäristössä majailevat, sielä noin 60 fasaania. Ruokinta-automaattia emme ole tehneet heittelemme vain päivässä sangollisen kauraa peltoon. Sitten joku päivä aamusta asti menemme kyttäämään niitä. Jos tiedät missä fasaanit käy, niin osta/pyydä jostakin kauraa ja heittele maahan kyllä tulevat syömään. Pikkulinnut niitä ei jaksa syödä.
- fabian 3
laita niille kaurallyhteitä aluksi sitten voit ostaa jostain maatalosta kauran jyviä.lahjoittavat myös mielellään.kysy.mulla on viis urosta ja kolme naarasta nyt.
- fabian 3
kyllä niitä voi ruokkia kuin kanoja ne kyllä juoksee ruokakupin perässä jos saavat rauhallisen kohtelun ja päivittäisen ruokansa .
- ei ruokittavaa
Olipas taas hölmö nosto, nuo fasaanit on tullut aika sitten jo syötyä kanahaukan, ketun tai ihmisten toimesta.
- Paavokolme
Syöpi samaa kuin Harakat, olisikko tuo Harakin liha ihan syötävää ?
- Fasaaniperhe
Olen syöttänyt fasaaneja lähes päivittäin lautaselta 4 vuotta. klo 11 ja 15. Niille kelpaavat murskatut maapähkinät, kuorittu kaura sekä muut linnunsiemenet. Auringonkukansiemeniä ei saisi antaa kuin 5-10%, asiantuntijan mukaan. Ne saattavat sisältää salmonellaa joten desinfioin ne eli zappaan ne ja muutkin siemenet 9 voltin sähköpatterilla. Ihmisten auringonkukansiemenet ovat turvallisempia, mutta vain 10%. Tarjoan myös suodatettua vesijohtovettä kupissa, johon laitan pienen määrän elektrolyyttejä. Ne syövät myös pudonneita siemeniä naapureiden lintulautojen alta. Ne osaavat saapua tiettynä kellonaikoina ja jos ei lähellä ole paljoa muita eläimiä, koiria tai autoja. Ne osaavat myös pyytää ruokaa vienolla äänellä tai kiljua kovaakin, jos en satu kuulemaan. Hämärässä ne lähtevät nukkumaan puun oksalle. Ne oppivat tuntemaan myös kutsun, johon ne myös vastaavat mikäli kuulevat sen ja saapuvat juoksujalkaa syömään. Syönnin ajaksi siirryn n, 5m päähän. Kerään lautasen ja vesikupin pois sen jälkeen, muuten varikset alkavat ajamaan lintuja pois. Myös toinen uros löysi naaraan ja kulkivat yhdessä. Uros jätti aina puolet ruuasta naaraalle. 5 poikasta ilmestyi myös niiden mukana pihalle, mutta kissat ja varikset veivät ne ajan mittaan. Punainen väri näyttää miellyttävän fasaania ja samoin samat vaatteet myös. Puhun niille samalla äänensävyllä ja ne näyttävät oppivan muutamia sanojakin: sapuskaa, vettä, auto tulee, varis, kissa, koira, ei hätää. Jos nukun, fasaani ei herätä, vain jos se näkee tai kuulee minun liikkuvan se inahtaa tai kiljahtaa ilmoittaen olevansa paikalla. Syönnin jälkeen se menee kuusen alle torkuille n 15-20 minuutiksi.
Toivottavasti tästä oli apua.- Anonyymi
tässähän oli valaisevaa juttua. näillä mennään!
- Yami
Onkos fasan liha murreeta?syötti häkkejäkin on saatavilla! lihotat pulleaksi ja joulupaisti on valmis.
- Anonyymi
Voi vittu…aina pitää olla joku Urpo pilaamassa toisen harrstusta
- Anonyymi
Kesyyntyvät ja joku kukko tuli niin kesäksi, että tuli kutsuttaessa syömään. Se tepasteli tuossa pihalla perässä ja seuraili ihmisten touhuja. Kun ulko-ovi oli auki, niin odotteli rapuilla ruokkijaa. Ihmettelin sitä, kun tämä yksilö liikkui myös poikasten kanssa, vaikka oli kukko! Seuraavat sukupolvet ovat olleet arempia, tuo kyseinen yksilö on hävinnyt.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166070Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334167- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582100Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441866- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579