Astrologian uskottavuutta vastaan?

Tellu

Olkoon toki kritiilläkin sijansa kun astrologiaa tutkitaan. Vaikka se minua kiinnostaakin vietävästi ja kaiketi siihen uskonkin (miten usko sitten määritellään?), niin silti on aina seikkoja jotka arveluttavat.

Jos astrologian vaikutukset oletetaan johtuviksi pääasiassa vuodenajoista ja auringosta, niin silloin tulee toki muistaa että eteläisellä pallonpuoliskolla on päinvastaiset vuodenajat kuin meillä täällä pohjoisessa.

ONKO etelässä esim. Leijona leijonamainen ja Kauris kaurismainen, jos ajatellaan asiaa lämpimimmän ja kylmimmän vuodenajan kannalta? Kyllähän Leijona kovasti muistuttaa lämpimyydessään ja loistossaan nimenomaan parasta osaa kesästä, ja Kauris taas sulkeutuneempi ja jörömpi, kuten talvenlapsesta odottaa saattaisi. Mutta näin täällä pohjoisessa, missä kesä ON Leijonan aikaa ja talvi Kauriin.

Niin että mitenkäs kun kaikki meneekin ympäri... Olisi todella kiintoisaa keskustella vaikkapa australialaisen a:n harrastajan kanssa.

Mielipiteitä?

10

826

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vesimies

kiinnostavia pointteja sulla!
      mäkin oon kelannut et onks noissa mitään totuuden makua ollenkaan.
      joskus niis lukee jotain mikä tosiaan pitää paikkansa,mut silti onhan nekin vaan ihmisten keksimiä.

• ~¤höyhen¤~

Kiinnostavia näkökulmia teillä.. Itse en ole koskaan tullut ajatelleeksi asiaa tolta kantilta.. mut eiks kaikki oo ihmisen keksimää? ;)

• Selvänäkijä
        ~¤höyhen¤~ kirjoitti:

Kiinnostavia näkökulmia teillä.. Itse en ole koskaan tullut ajatelleeksi asiaa tolta kantilta.. mut eiks kaikki oo ihmisen keksimää? ;)

Henkilö näköjään keskustelee itsensä kanssa.

• Tellu
        Selvänäkijä kirjoitti:

Henkilö näköjään keskustelee itsensä kanssa.

Jos näkee 2 - 3 ihmistä ja mahdollisesti vielä itsensäkin yhtenä ja samana, onko hyvä selvänäkijä?

Toivottavasti arjen tullen aloitus kerää jo hieman mielenkiintoisempia vastauksia.

:x

(Alkaa piiiiikkasen tympiä...)

• Aku

Vielä ongelmallisempaa on, että päiväntasaajan vaiheilla ei ole kuin kaksi vuodenaikaa; kesä ja sadeaika. Ne molemmat esiintyvät vieläpä kaksi kertaa vuodessa. Se sotkee vielä pahemmin trooppisen astrologian konseptit kuin mainitsemasi pallonpuolisko jaottelu.

Näiden seikkojen jälkeen olisi viisasta huomata, että sideerinen astrologia ei ole niin huono selitysmalli kuin miltä ensivaikutelmalta tuntuu.

• Tellu

Onhan täällä vielä asiamiehiäkin.

Kieltämättä visainen ongelma. Mutta itse en taas ymmärrä miksi sideerinen malli vaikuttaisi - tähdet kun ovat niin penteleen kaukana. Ja kaiken kukkuraksi yhteen tähdistöön kuuluvat tähdethän eivät välttämättä ole kaikki täsmälleen samalla etäisyydellä Maasta, ts. niillä ei keskenään ole mitään tekemistä, vain tänne ne esiintyvät kuviona.

Entä miten kuviot muodostetaan? Eivät kaikki piirrä niitä samalla tavoin, eivätkä kaikki ota aina samoja tähtiä mukaan yhteen kuvioon. Hankaluuksia aiheuttaa myös se että jotkin kuviot vievät huomattavasti tilaa tähtitaivaalla, varsinkin verrattuna toisiin. Esim. Oinaan kuvio muistaakseni on varsinainen rääpäle.

• Amadeus
        Tellu kirjoitti:

Onhan täällä vielä asiamiehiäkin.

Kieltämättä visainen ongelma. Mutta itse en taas ymmärrä miksi sideerinen malli vaikuttaisi - tähdet kun ovat niin penteleen kaukana. Ja kaiken kukkuraksi yhteen tähdistöön kuuluvat tähdethän eivät välttämättä ole kaikki täsmälleen samalla etäisyydellä Maasta, ts. niillä ei keskenään ole mitään tekemistä, vain tänne ne esiintyvät kuviona.

Entä miten kuviot muodostetaan? Eivät kaikki piirrä niitä samalla tavoin, eivätkä kaikki ota aina samoja tähtiä mukaan yhteen kuvioon. Hankaluuksia aiheuttaa myös se että jotkin kuviot vievät huomattavasti tilaa tähtitaivaalla, varsinkin verrattuna toisiin. Esim. Oinaan kuvio muistaakseni on varsinainen rääpäle.

Tellu, apuasi tarvitaan horoskooppi palstalla aiheessa "vaaka ja härkä".

• Tellu
        Amadeus kirjoitti:

Tellu, apuasi tarvitaan horoskooppi palstalla aiheessa "vaaka ja härkä".

Saavat muutkin täällä vaihteeksi puheenvuoron.

• Amadeus
        Tellu kirjoitti:

Saavat muutkin täällä vaihteeksi puheenvuoron.

Kun kerran pyysit.

• liekulis

Olen vakaa vuodenaikapointin kannattaja ja pitkän
      miettimisen jälkeen olen päätynyt siihen, että merkit
      kääntyvät etelässä toisinpäin.

Olen testannut tätä näin: tyttöystäväni on hyvä
      päättelemään (ei arvaamaan) tähtimerkkejä. Kun telkussa
      on eteläisellä pallonpuoliskolla syntynyt näyttelijä,
      kysyn häneltä esim. "Oinas vai vaaka?" ja ainakin
      kolme vastausta neljästä menee oikein, jos käytetään
      käännettyjä tähtimerkkejä.

Lukekaa Mount Everestin valloittajan Sir Edmund
      Hillaryn luonteesta ja miettikää, oliko hän rapu vai
      kauris?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      96
      2191
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      45
      2142
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      50
      1855
    4. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      75
      1380
    5. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      90
      1326
    6. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1151
    7. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1130
    8. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      62
      1093
    9. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      68
      969
    10. Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?

Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.
      Luterilaisuus
      285
      920
    Aihe