Uusi pitkävaikutteinen insuliini Tresiba

kuka tietäisi

Onko kokemuksia. Ei ole vielä edes korvattava mutta sitä jo suositellaan, onko kellään kokemusta siitä.

Kuulemma ensi alkuun sokeri nousee veressä aika ylös.

34

12447

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen ollut Kööpenhaminassa koulutettavana käyttämään Tresibaa. Firman piikkiin meni.
      (Kööpenhaminaa ei sitten nähty kuin bussin ikkunasta. Suoraan pusikkoon vietiin tankkaamaan degludec-insuliinia kahdeksi päiväksi. Oli viimeinen sellainen rääkkikurssi kyllä vaikka kuka maksaisi!!)
      Pitkävaikutteinen, todella pitkä. Tutkittu erittäin runsaasti. Kokemuksia ei kai kellään ole, vaikka on jo myynnissä. Rennompi annosteluajoitus, koska niin pitkävaikutteinen. Aika näyttää. Saanut itsensä läpi USA:ssa ja Euroopassa.

    • Meni ohi

      Ei tuo taida olla kovin uusi koska myyntilupa on myönnetty jo tammikuussa 2013. Olin ilmeisesti tuon insuliinin testiryhmässä (2 vuotta), mutta tietokone arpoi minut vertailuryhmään käyttämään Lantusta. Harmi etten päässyt testaamaan uutuutta.

    • Avaaja itse

      Hei, avaaja tässä. Yhtenä sivuvaikutuksena mainitaan ripuli. Minulla on todellakin alkanut lentää kuin varpusparvi, huh huh. Pitänee lakata ja palata ainakin kokeeksi vanhaan.
      Verensokerit eivät ole nousseet vaan päinvastoin ovat parempia nyt kuin ennen.

      • Ilmo ii

        Kannattaisi varmaan ottaa asia puheeksi lääkärin kanssa? Johtuisiko ripuli allergisesta reaktiosta.

        "Harvinaiset haittavaikutukset (saattaa esiintyä enintään yhdellä käyttäjällä tuhannesta): Tämä lääke voi aiheuttaa allergisia reaktioita, kuten nokkosihottumaa, kielen ja huulten turpoamista, ripulia, pahoinvointia, väsymystä ja kutinaa."

        Tresiba on niin uusi insuliini, että toivovat käyttäjäkokemuksia ja ilmoituksia jos tulee haittavaikutuksia.

        http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=28113&d=28351&i=NOVO NORDISK_TRESIBA_Tresiba 100 yksikköä/ml, injektioneste, liuos säiliössä


      • AnniKdO

        Hei,
        onko muilla lisää kokemuksia vaihdosta Tresibaniin? Minulle kontrollissa tänään lääkäri kertoi, että vaihdossa verensokeri voi nousta muutamaksi päiväksi hieman, koska Tresibanin vaikutus ei ole ehtinyt alkaa kunnolla, siinä kun taitaa olla noin 36 tunnin "viive", ja normaali tasapaino palautuu kun elimistössä on jatkuvasti perusinsuliinia.
        Minun ongelmani on useasi viikossa toistuvat yö-hypot, jotka varmaan Tresibanilla saisi kuntoon, hieman vaan harmittaa tuo KELAn korvaus tai sen puute :)


      • Mitä_taustalla
        AnniKdO kirjoitti:

        Hei,
        onko muilla lisää kokemuksia vaihdosta Tresibaniin? Minulle kontrollissa tänään lääkäri kertoi, että vaihdossa verensokeri voi nousta muutamaksi päiväksi hieman, koska Tresibanin vaikutus ei ole ehtinyt alkaa kunnolla, siinä kun taitaa olla noin 36 tunnin "viive", ja normaali tasapaino palautuu kun elimistössä on jatkuvasti perusinsuliinia.
        Minun ongelmani on useasi viikossa toistuvat yö-hypot, jotka varmaan Tresibanilla saisi kuntoon, hieman vaan harmittaa tuo KELAn korvaus tai sen puute :)

        Mutta eikö entistä perusinsuliinia ole vielä jäljellä. Olen joskus unohtanut ottaa Lantukseni ja vielä 8-10 h myöhemmin normaalista pistoajasta verensokeri on ennallaan. Jos uutta insuliinia ottaa vakioaikaan niin luulisihan sen vaikutuksen alkavan jo ennen kuin entinen loppuu kokonaan. Vai ohjeistetaanko tämän insuliini kanssa pitämään tauon ennen aloitusta.


      • AnniKoD

        Varmasti on tehoja vielä jäljellä useitakin tunteja, mutta jossain vaiheessa sekin loppuu, ja jos Tresiban ei ole vielä ihan täysillä käynnissä, nousee sokerit. Sekin nouseminen on lyhytkestoista ja väliaikaista. Näin siis lääkäri minulle kertoi, olen itse siis vasta harkitsemassa vaihtoa Levemiristä Tresibaniin, joten en osaa kokemuksesta sanoa - kaikkihan reagoimme eri tavalla insuliineihin. Olisi kiva kuulla lisää kokemuksia, jos jollain on niitä kertoa.


      • tiesitkötätä
        Mitä_taustalla kirjoitti:

        Mutta eikö entistä perusinsuliinia ole vielä jäljellä. Olen joskus unohtanut ottaa Lantukseni ja vielä 8-10 h myöhemmin normaalista pistoajasta verensokeri on ennallaan. Jos uutta insuliinia ottaa vakioaikaan niin luulisihan sen vaikutuksen alkavan jo ennen kuin entinen loppuu kokonaan. Vai ohjeistetaanko tämän insuliini kanssa pitämään tauon ennen aloitusta.

        Jos insuliini vaikuttaa sinulla näin, ei kyse ole ole D1:stä, vaan jostain lievemmästä sokeriaineenvaihdunnan häiriöstä! Iloitse siis.


      • Anonyymi
        Ilmo ii kirjoitti:

        Kannattaisi varmaan ottaa asia puheeksi lääkärin kanssa? Johtuisiko ripuli allergisesta reaktiosta.

        "Harvinaiset haittavaikutukset (saattaa esiintyä enintään yhdellä käyttäjällä tuhannesta): Tämä lääke voi aiheuttaa allergisia reaktioita, kuten nokkosihottumaa, kielen ja huulten turpoamista, ripulia, pahoinvointia, väsymystä ja kutinaa."

        Tresiba on niin uusi insuliini, että toivovat käyttäjäkokemuksia ja ilmoituksia jos tulee haittavaikutuksia.

        http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=28113&d=28351&i=NOVO NORDISK_TRESIBA_Tresiba 100 yksikköä/ml, injektioneste, liuos säiliössä

        minulla vatsa löysä. ja veren sokerit korkeammat, ja nälän tunne.


    • D1.yli.40.vuotta
    • seauttavaveku
    • semukavakaheliveksu

      Mitään insuja tarvii, kunhan läskiä syöpi.....

      • Anonyymi

        Joo eihän siinä tarvitse insuliinia, koska läskiä naamaansa vetämällä kuolee ihan varmasti diabeteksen, sydän ja verisuonitautien jne takia. Kuolleet ei yleensä tarvitse insuliinia, eli olet joo oikeassa. Vedä läskiä lärviin niin et tarvitse insuliinia, haudassa sitä ei tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo eihän siinä tarvitse insuliinia, koska läskiä naamaansa vetämällä kuolee ihan varmasti diabeteksen, sydän ja verisuonitautien jne takia. Kuolleet ei yleensä tarvitse insuliinia, eli olet joo oikeassa. Vedä läskiä lärviin niin et tarvitse insuliinia, haudassa sitä ei tarvita.

        Ystäväni sokeritautinen tortillan syöjä on aivohalvauksen takia hoisossa. Olis kannattanut vetää voita ja läskiä kitusiin. Voi on tilastoissa ollut soman hyvä estämään aivo tulppii,

        Onnea elämään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ystäväni sokeritautinen tortillan syöjä on aivohalvauksen takia hoisossa. Olis kannattanut vetää voita ja läskiä kitusiin. Voi on tilastoissa ollut soman hyvä estämään aivo tulppii,

        Onnea elämään.

        Aivoliiton mukaan aivohalvauksen roskitekijät ovat;
        Elintavat:
        Tyypin 2 diabetes
        Tupakka ja alkoholi
        Korkea kolesteroli
        Ylipaino
        Vähäinen liikunta

        Voi tietysti nostaa kolwsteroliarvoja joten ei ole kauheasti suositeltua.


    • Mie syön vain läskiä ja kuohukermaa, pekonia siihen päälle....namskis.

    • Näpitirtiveijo

      Voi helvetti! Veijo sai sekoviesteillään asiallisen keskusteluketjun hajoamaan totaalisesti.

    • mummorainen

      Pari viikkoa Tresiban käyttöä takana, todella tyytyväinen tähän asti. Yölliset hypot hävinneet ja kaikenkaikkiaan huomattavasti tasaisemmat verensokerit kuin levemirin ja lantuksen käytön aikana. Minulla diabetes vuodesta -69 ja useita tajuttomuuteen johtaneita sokkeja ja myös matalan sokerin oireet hävinneet kokonaan. Vain ensimmäisenä päivänä oli sokeri korkeammalla, mutta kun lisäsin yhden yksikön viikon kuluttua aloituksesta, niin nyt hyvä tilanne.

    • Nyt_riittää

      Alkuun sain selittämättömiä korkeita ja sitten yht.äkkia matalia mutta paremin tämä kun Levemirin käsikivut, Lantuksen huimaukset jja Protaphanin silmapohjaongelmat.
      Parin kuukauden jälkeen se kuitenkin tasantui hienisto ja nyt on pitkäaikais glukoosi 6. paikeilla.

      Asia on vain varsin selvä että nykyisessä Suomentilassa kaikki krooisesti sairaat halutaan korjata tavalla tai toisella pois niin saas nähdä kauanko Tresiba on korvattavissa. Sain tapella ennenkuin sain Tresiban, mulle ehdotettiin että niin monilla diabetikoilla on juri käsiongelmia että tarttee vain leikata ja suostua siihen että toimivuus vähenee, ei mikään muu auta. Joo, joo, kysyinkin että ovatko nää käsiongemalliset potilaat kaikki levemirilla? Ei näemmä edes tiedetty.

      Nykyään on hoito vain liian kallis mutta eutanasia ei ole kuitenkaan laillista. Suomesta on tullu fasistinen valtio.

    • Anonyymi

      Muutaman vuoden jo ollut helppo ja huoleton Ozempic 1mg kerran viikossa.
      Loistava lääke, ei sivuvaikutuksia ja harmiton käyttää.

    • Anonyymi

      Minulla on kokemuksia Tresibasta, hieman huonoja sellaisia. Olen käyttänyt toukokuusta lähtien. Aiheuttaa painonnousua (p--kele) 4kg tullut lisää painoa, toistuvia ripulipäiviä, ihottumaa kaikissa taitekohdissa kuten käsivarret, niska, ympäri kehoa punaisia läiskiä, jotka hieman kutisevat. Ei mielestäni mitenkään hyvä vaihtoehto kohdallani.

      • Anonyymi

        Onko tyypillistä että insuliinilla voi olla tuollaisia sivuvaikutuksia, kuten ripuli ja ihottumat? En ole koskaan kuullut enkä osannut ajatellakaan. Itselläni lantus eikä ikinä mitään sivuvaikutuksia, mutta ihan tasainen ei kyllä vaikutuskäyrä ole, ja lääkäri haluaisi vaihtaa tresibaan, en tiedä mitä ajatella.


    • Anonyymi

      Kaksi kuukautta käytetty Tresiba 100 kynää aamuisin.
      aamusokerit pudoneet 9-10 mmol arvoista
      4-5 mmol arvoihin.
      Aika näyttää miten toimii jatkossa.

      • Itse pettynyt koko Tresibaan, hypoja alkuyöstä. Sitten aamuyöllä aamunkoittoilmiö. Sitten vaikuttaa siltä, ettei siinä voi joustaa, jos esim. haluaa liikua enemmän, koska yli 40h vaikutusaika.


      • Anonyymi
        JohnyHunter1985tku kirjoitti:

        Itse pettynyt koko Tresibaan, hypoja alkuyöstä. Sitten aamuyöllä aamunkoittoilmiö. Sitten vaikuttaa siltä, ettei siinä voi joustaa, jos esim. haluaa liikua enemmän, koska yli 40h vaikutusaika.

        Onko diabetes hiilihydraattien puutostauti?

        Tuleeko syötyä niitä pakollisia leipiä ja aamupuroja`? Mulle ne on bannassa.

        Ihmattelen tuota sokerihaarukkaa mun tavoite on noin viitosesa ja siinähän se keikkuu.


      • Anonyymi
        JohnyHunter1985tku kirjoitti:

        Itse pettynyt koko Tresibaan, hypoja alkuyöstä. Sitten aamuyöllä aamunkoittoilmiö. Sitten vaikuttaa siltä, ettei siinä voi joustaa, jos esim. haluaa liikua enemmän, koska yli 40h vaikutusaika.

        Itsellä nyt lantus ja säännöllisen satunnaisesti yöhypoja. Tresiba olisi lääkärini mukaan apu juuri yömataliin. Vaikutus kuulema niin tasainen.


      • Anonyymi
        JohnyHunter1985tku kirjoitti:

        Itse pettynyt koko Tresibaan, hypoja alkuyöstä. Sitten aamuyöllä aamunkoittoilmiö. Sitten vaikuttaa siltä, ettei siinä voi joustaa, jos esim. haluaa liikua enemmän, koska yli 40h vaikutusaika.

        Itsellä nyt lantus ja säännöllisen satunnaisesti yöhypoja. Muuten lantus O..K.Tresiba olisi lääkärini mukaan apu juuri yömataliin. Vaikutus kuulema niin tasainen.


    • Anonyymi

      Tresibaa kokeillaan, nyt jo 6:s vko menossa, ei toimi, verensokerit korkealla ja annos nyt jo suurempi kuin Lantuksen aikana. Onko kokemuksia muista insuliineista???

    • Anonyymi

      Aloitin Tresiban käytön nyt viikonloppuna, kun Levemir vaihdettiin siihen. Vielä ei tietenkään voi sanoa mitään, mutta aika näyttää. Ensimmäinen yö ja päivä ainakin hyvin tasaista.

      PS: Ykköstyyppiä sairastan, jos sillä on merkitystä

      • Anonyymi

        Kaksi viikkoa Tresibaa takana, kokemus on vain positiivinen. Aluksi tuntui, että ollaan herkästi hypoilla, mutta se ratkesi muuttamalla ateriainsuliinin ajoitusta (ei viivyttelyä vaan suoraan syömään pistoksesta, pl. aamupala-aika)


    • Anonyymi

      Verensokerini laski aluksi paljon, oli yöllä hypoja, nyt myös päiväaikana, Ei voi liikua normaalisti hypojen vuoksi. Haluankin nyt vaihtaa Dresiban pois. Kehoni ei kestä tällaista jojoilua :( DM1 vm.1971. On tullut myös sydänoireita ja päänsärkyä hypojen yhteydessä.

      • Anonyymi

        Voisiko olla liian suuri annos?
        On tää kyllä lantuksellakin aikamoista jojoilua. Ihan vähän enemmän liikuntaa päivällä niin sokerit hypoilla yöllä, vaikka syö ekstraa. Mulla ei ole matalan tuntemuksiakaan enää . Jos hitusen vähentää niin mennäänkin jo reilusti toisella kymmenellä. Mikähän pitkä insuliini vaikuttaisi mahdollisimman tasaisesti, vai pumppu? Sitten vielä kun insuliinin imeytymiseen ja sokereihin vaikuttaa pistospaikasta, liikunnasta, hormoneista ja ruoan koostumuksesta lähtien niin moni asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisiko olla liian suuri annos?
        On tää kyllä lantuksellakin aikamoista jojoilua. Ihan vähän enemmän liikuntaa päivällä niin sokerit hypoilla yöllä, vaikka syö ekstraa. Mulla ei ole matalan tuntemuksiakaan enää . Jos hitusen vähentää niin mennäänkin jo reilusti toisella kymmenellä. Mikähän pitkä insuliini vaikuttaisi mahdollisimman tasaisesti, vai pumppu? Sitten vielä kun insuliinin imeytymiseen ja sokereihin vaikuttaa pistospaikasta, liikunnasta, hormoneista ja ruoan koostumuksesta lähtien niin moni asia.

        Siirryin jo vuosia sitten Lantuksesta Toujeohon koska se on vielä pitkävaikutteisempi. Kun vielä vaihdoin piikityksen aamuun, loppui yöhypot täysin ja sokerit pysyy kohtuullisen hyvissä lukemissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siirryin jo vuosia sitten Lantuksesta Toujeohon koska se on vielä pitkävaikutteisempi. Kun vielä vaihdoin piikityksen aamuun, loppui yöhypot täysin ja sokerit pysyy kohtuullisen hyvissä lukemissa.

        Miten toujeo eroaa lantuksesta, onko käytännössä samaa insuliinia? Pysyykö yksikkö määrä suunnilleen samana?
        Vaihteleeko muuten teillä muilla hiilari- ja insuliini herkkyys paljon päivästä toiseen? Alkaa menemään hermot kun tuntuu että joka toinen päivä ei tarvitse ateriainsuliinia nimeksikään ja seuraavana taas kolminkertainen määrä.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5424
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1937
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe