Kokemuksia turkiskuoriaisista?

yök

Pari päivää sitten löysin kämpästäni vyöturkiskuoriaisia (tai tarkalleen yhden kuoriaisen, muutama toukkaa). Siivosin kämpän jo varsin huolellisesti, imuroin perusteellisesti, kävin läpi vaatekaapit yms. Ostin rautakaupasta BioKill- nimistä ainetta ja suihkin sitä sitten lattialistoihin sekä ilmanvaihtokanaviin. Pelkään että riesat leviävät koko pieneen yksiöön kun ovat jonkin nurkan vallanneet. Asun varsin vanhassa kerrostalossa (rakennettu 1960) pääkaupunkiseudulla. Netistä selvitin että kyseiset tuholaiset ovat ilmeisesti varsin yleisiä vanhoissa taloissa ja niistä on vaikea päästä eroon.

Onko kellään mitään vinkkejä/ kokemuksia mitä noille ällötyksille voisi tehdä? Siivota ajattelin kyllä ahkerasti ja pitää nurkkia ja kaappeja silmällä

6

242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yök

      Ja niin, onko kellään kokemusta punaseetristä nimenomaan vyöturkiskuoriaisten kohdalla? Koihin ilmeisesti toimii mutta mitenkä muut tekstiilituholaiset?

    • Ei auta

      Myrkytys taloyhtiössä. Seetrit ja muut voivat helpottaa ongelmaa, mutta ongelma on ISO, jos toukkia näkyy, joten niitä on naapureissasi ihan varmasti. Yhteyttä isännöitsijään mahdollisimman pian. Mikään muu kuin koko talon myrkytys ei auta, minkä lisäksi levität itse eteenpäin vaatteisasi ym. kuoriaisia.

    • yök

      Isännöitsijälle sekä vuokranantajalle lähetin kyllä asiasta viestiä. Naapureilta en oo kuoriaisista ainakaan vielä kysellyt. Aika epätoivoinen olo tässä on kun ei oo hirveesti itse mitään tehtävissä noiden karkottamiseksi. Sanoisin että tähän mennessä oon nuohonnut kaikki mahdolliset nurkat. Vaatteet oon pistänyt tiiviisti muovipusseihin. Tavaraa mulla ei hirveästi ole mutta silti on työlästä kaikkien paikkojen läpikäyminen. Noita seetripalloja ostin kun eivät kovin paljoa maksaneet. Inhottavaa kun esimerkiksi kaverit el voi oikeen yökylään jäädä etteivät nuo riesat leviäisi heille.

      Onneksi en aio tässä kämpässä asua muutenkaan pitkään, maksimissaan vuoden. Onko kellään kokemusta että millaisia toimenpiteitä pitäisi tehdä etteivät kuoriaiset seuraisi muuton mukana? Ei tosiaankaan olisi kiva jos ne vielä seuraavaankin kämppään leviäisivät. Kaikki mahdolliset tekstiilit ja tavarat ajattelin kyllä ehdottomasti saunottaa(/pakastaa) ja pestä huolella.

      • Uudet huonekalutko

        Saunottaminen ja pesu on varmasti hyvä tehdä ennen muuttoa, etteivät ötökät muuta mukana. Mutta mikä auttaa pehmustettuihin huonekaluihin ja sänkyyn?


      • yök
        Uudet huonekalutko kirjoitti:

        Saunottaminen ja pesu on varmasti hyvä tehdä ennen muuttoa, etteivät ötökät muuta mukana. Mutta mikä auttaa pehmustettuihin huonekaluihin ja sänkyyn?

        Totta tosiaan, sänkyä ja sohvaa on vaikea saunottaa. Jos muutto osuisi koville pakkasille niin ehkä ne voisi heittää ulos kylmään(?). Muuten pitää varmaan totutella ajatukseen, että uuteen kämppään täytyy hankkia uudet kalusteet. Kyllä osaa harmittaa nämä mokomat ötökät! :(


    • 7+7

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2525
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2203
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1877
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1641
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1606
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1605
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1558
    8. 75
      1459
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      108
      1376
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe