Tilasin ebaysta 5mw laserin työkäyttöön ja rupesin miettimään onko se suomessa laiton. Tietääkö joku jääkö tulliin ja onko laiton?
jääkö 5mw laser tulliin?
17
5954
Vastaukset
- rikos ja rangaistus
"
Kysymys
Onko suuritehoisen laserosoittimen hankkiminen netistä laillista?
Vastaus
Valtioneuvoston asetus 291/2008 kieltää tuomasta yli 1 milliwatin laserosoittimia maahan. Ostopaikalla tai myyjällä ei ole merkitystä. Asetus koskee siis sekä toisesta maasta mukana tuotuja että esimerkiksi netin kautta tilattuja laserosoittimia. Laserosoittimen suurimmaksi tehoksi sallitaan 1 milliwatti ja laitteen tulee olla tyyppitarkastettu ja luokiteltu eurooppalaisen laserstandardin EN 60825-1 mukaiseen luokkaan 2."
http://www.stuk.fi/ajankohtaista/ukk/laserit/osoitinlaserit/fi_FI/osoitinlaser1/
Laitonta siis. Tulliin joutuessaan se takavarikoidaan. Sinä joudut tullin kuulusteluun ja saat sakot. Tulli voi viedä asian myös suoraan käräjäoikeuteen, joka määrää rangaistuksen.- konstawir
Entä tarkastaako tulli sitä kun se maksoi vain alle 2e?
- mjjhggt
Pa5kat mihinkään käräjille joudut. Tulli vain takavarikoi sen ja sillä siisti. Se kun ei ole mikään aseeksi luokiteltava vehje.
- ei se toimi ees
Ei jää, ei ne niitä tarkistele.
- laiton 500mW
Mulla sit varmaan taitaa olla laiton laserosoitin koska mulla on sellanen vihree valonen 500mW ja tason/luokan kolme mallia :DD ostin espanjasta eli mulla on nyt joku laiton laserosoitin varmaan?
- voi perkele.
Onko mahdollista ilmoittaa tulliin ja ilmoittaa laittomasta laitteesta kun itse illalla olin napannut valikoimasta vahingossa 5mw vaikka tarkoitus oli tilata 1mw ! ajatuksissaan tekee mitä sattuu. Hieman ahdistava tunne meinaa olla!
- voi perkele.
en todellakaan halua mitään sakkoja tälläisestä vahingosta.
- laserjuippi
Oma kokemus. 3 tilattu, joista yksi jäi ilmeisesti tulliin koska ei ainakaan perille saapunut. Mitään ilmoituksia ei mistään tullut. Myyjä lähetti ihan lojaaliuttaan saman uudestaan kun kyselin ja saapui perille vielä todella nopeasti. 2 kappaletta noin 1kk välillä tilatut tulivat postiluukusta muitta mutkitta. 2 kpl 5mw ja yksi semmonen isompi sininen laser jolla saa vaikka röökin palamaan lähietäisyydeltä. Luulisi olevan tullilla muutakin duunia piripussien keskellä kuin kytätä jotain lamppuja, joista marginaalisia poikkeuksia lukuunottamatta ole kenellekään harmia.
- sokaistu..
ROIVOTTAASTI jää kaiki laserit tulliin ja houdatte pojut vanilaan.
- naurettavaa1
http://www.dx.com/p/303-harden-aluminum-5mw-532nm-gypsophila-green-laser-pointer-w-18650-battery-charger-196237#.VLAYQnuUSPc
Tollasta yritin tilata ja tulliin jäi laserin ja kantohihnan veivät(ilmeisesti kantohihna on eu direktiivien vastainen joukkotuhoase? kait sillä jonkun vois kuristaa) mut paketin patterin ja laturin sain pitää jee.
Ja tottakai kun al c.i.a.daan kun kuulun niin oisin tiputtanut lentokoneita ja sulattanut eduskuntatalon ja jyrki käteisen tolla massatuholaaserila.
Tähtien pällistelyssä olisin ihan vaan käyttäny apuvälineenä
Varmaan jonku tullivirkailian penska leikkii nyt sillä mun laaserilla prkl- Rapalapro
Minulle tuli 5mw laser moitteetta☺
- ninhänsevoiolla
Hei. onko laaserisi tullut? itse tilasin kanssa ebaysta semmoisen vihreän ja saa ny nähdä miten käy...
- JotainJar
Tuossahan on mahdollisuus tuoda mikätahansa muu laaseri kuin laserpointteri, jotka ovat pannattuna. Vaikka vihreän 100W laserin saa tuoda luvallisesti kun se ei ole laserosoittimet muotoinen.
Myöskin laser pointterin sisällä olevan laseryksikön saa tuoda vapaasti. - Anonyymi
Ei jää tuliiin mutta on laiton
- Anonyymi
Laserosoittimet
Suomessa laserosoitin saa kuulua turvallisuusluokkaan 1 tai 2. Laserosoittimen suurin sallittu teho on tällöin 1 mW. Kokonaisuutena asennettavassa audiovisuaalisessa laitteistossa saa kuitenkin käyttää hieman suurempitehoisia laserosoittimia. Nämä laserosoittimet voivat olla luokan 3R lasereita, joiden suurin teho on 5 mW.
Näitä tehokkaammat lasersoittimet ovat vaarallisia eikä niiden maahantuonti ole sallittua. - Anonyymi
eipä jää, itel on menny 1000mw sinine laser tullist läpi. on muute helvetin kirkas. mut siis ne myyjät tai ketkä ikinä ne postittaa, sanoo että siinä paketissa on " led taskulamppu" joten tulli ei epäile mitään. aika helvetin laitonta mutta joo
- Anonyymi
Ei ne niitä tarkistale :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik83266MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681838Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5401539Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin751146Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja60966Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s32940Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt208861- 170813
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59796Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3758