xsara,polttimon vaihto

papmkk

Pitäisi saada xsaraan (v. 2002) vaihdettua matkustajanpuoleinen lähivalo. Ahtaat on paikat. Sain irti sen suojuksen jonka takana polttimo on, mutta sitten tuli ongelma miten saada vanha polttimo irti. Pitääkö irroittaa se liittimestä ja vetää (vai kääntää) vai pitääkö liitin olla kiinni ja vetää (vai kääntää)? Ohjekirja ei anna oikeastaan mitään ohjeita ja polttimo tuntuu oleva tosi tiukassa vai onko tekniikassa vikaa?

9

8797

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juu_pe

      1.Irroita se kuminen suojus polttimon edestä
      2.Irroita sähköjohto vetämällä
      3.irroita polttimon kiinnitys hakaset (kiinnitys koukut polttimon yläpuolela) painamalla sormella umpioonpäin ja levittämällä lankaa ulospäin, siis toista oikealle ja toista vasemmalle.
      4.Käännä hakaset alas pois polttimon tieltä
      5.vedä polttimo pois umpiosta

      Kasaus vastakkaisessa järjestyksessä.

      parhaiten tilaa on työskennellä kun seisot autosi edessä ja laitat kätesi umpiolle aivan siitä pissapojan säiliön suun vierestä yläkautta, ei siis sivusta käsin...

      vaikeasti sanottu mutta noin se menee, ekan kerran jälkeen sujuu jo helposti :)

      • Lazlo

        Moi Mulla on käytössä semmoinen Xsara 1.6 farmari. Tarkempia tietoja autosta en nyt tähän hätään muista/ehdi tarkistaa manuaalista, mutta pääasia on että ohjeet toimivat siis myös farkkumallille. Vaihdoin ohjeiden mukaan lähivalon (isoimman kumisen suojuksen takana se isoin poltin) ja seisontavalon (kaikista alin, saman suojuksen takaata löytyvä) nimenomaan apukuljettajan puolelta. Kaikista haittaavin tekijä meikäläisen mielestä oli pissapojan säiliöön vievä muoviputki, eli se jonka kautta sitä pissanestettä tankkiin kaadetaan. Yksi huomionarvoinen kommentti ohjeista: en kuitenkaan irroittanut sähköjohtoja kun siihen ei ollut tarvetta (eivät olleet tiellä yms.) Työkalut: käsipelillä pärjäsin Aika: karkea arvio on 25 minuuttia (en katsonut kellosta siis) Polttimot: Biltemasta, yhteensä 5,78 euroa (saa nähdä kuinka kauan kestää, kannattanee kirjoittaa muistiin) Kaiken kaikkiaan suosittelen että itse vaihtaa polttimot! Ei tarvitse maksaa suolasia huoltohintoja ja tulee miehekäs olo kun tekee hommat itse.


      • xsara
        Lazlo kirjoitti:

        Moi Mulla on käytössä semmoinen Xsara 1.6 farmari. Tarkempia tietoja autosta en nyt tähän hätään muista/ehdi tarkistaa manuaalista, mutta pääasia on että ohjeet toimivat siis myös farkkumallille. Vaihdoin ohjeiden mukaan lähivalon (isoimman kumisen suojuksen takana se isoin poltin) ja seisontavalon (kaikista alin, saman suojuksen takaata löytyvä) nimenomaan apukuljettajan puolelta. Kaikista haittaavin tekijä meikäläisen mielestä oli pissapojan säiliöön vievä muoviputki, eli se jonka kautta sitä pissanestettä tankkiin kaadetaan. Yksi huomionarvoinen kommentti ohjeista: en kuitenkaan irroittanut sähköjohtoja kun siihen ei ollut tarvetta (eivät olleet tiellä yms.) Työkalut: käsipelillä pärjäsin Aika: karkea arvio on 25 minuuttia (en katsonut kellosta siis) Polttimot: Biltemasta, yhteensä 5,78 euroa (saa nähdä kuinka kauan kestää, kannattanee kirjoittaa muistiin) Kaiken kaikkiaan suosittelen että itse vaihtaa polttimot! Ei tarvitse maksaa suolasia huoltohintoja ja tulee miehekäs olo kun tekee hommat itse.

        Morjens (9.9.2009)
        Mulla on xsara 1.6 farmari 2004 ja siitä pimeni kuskin puoleinen ajovalolamppu (H7) viikko sitten. Nyt viikon kuluttua pimeni myös apukuskin puoleinen lamppu eli pakko vaihtaa. Katoin aluksi että kuskin puoleisen lampun vaihto on mahdoton niukan tilan takia. Lueskelin netistä vaihto-ohjeita ja myös siellä kirottiin etenkin kuskin puoleisen lampun vaihtoa. Yksi vinkki oli että pitää irrottaa kuskin puolelta tiellä oleva suuri liitin ja se oli avaintekijä. Tein lamppujen vaihdon (ensimmäistä kertaa tähän vuosimalliin) tänään (9.9.09) ja yllätyin kuitenkin ajovalolamppujen vaihdosta, helppoa.

        Apukuskin puoleinen ajovalolamppu (helpompi):
        1. Poista suojamuovi avaamalla 2-3 kiinnitysruuvia.
        2. Siirrä (varovasti) sivuun musta putki lasinpesunestetäyttöputken taakse.
        3. Poista ajovalolampun musta (iso) kumisuojus vetämällä ulos, ei kierteitä.
        4. Alolampun kanta näkyy. Vedä pois lampun kannasta virtajohto.
        5. Poista lamppu siirtämällä sivulle päin kiinnitysjouset.
        6. Laita uusi lamppu paikoilleen. Lampun sähköliittimet ylös ja alas, metallisen kannan pyöreä osa alas, tasainen osuus ylös. Tarkista että lamppu on paikoillaan.
        7. Kiinnitä sormilla kiinnitysjouset paikoilleen.
        8 Laita lampun virtajohto paikoilleen.
        9. Laita valot päälle että lamppu toimii.
        10. Laita paikoilleen suojakumi.
        11. Laita suojamuovi paikoilleen.

        Kuskin puoleisen ajovalolampun vaihto:
        1. Poista suojamuovi avaamalla 2-3 kiinnitysruuvia.
        2. Siirrä sivuun näkyvissä oleva muovinen suojapussi.
        3. Lampunvaihdon tila näyttää tosi ahtaalta, joten poista näkyvä iso musta liitin ja iso johtosarja lampunvaihdon tieltä: Liittimen vasemmassa päässä on kolo. Laita siihen lattapäinen ruuvimeisseli ja vedä vasemmalle noin 2 cm. Vedä niin pitkälle että liitin irtoaa. Nosta liitin ylös ja laita pois lampunvaihdon tieltä.
        4. Poista ajovalolampun musta (iso) kumisuojus vetämällä ulos, ei kierteitä.
        5. Alolampun kanta näkyy. Vedä pois lampun kannasta virtajohto.
        5. Poista lamppu siirtämällä sivulle päin kiinnitysjouset.
        6. Laita uusi lamppu paikoilleen. Lampun sähköliittimet tulevat ylös ja alas, metallisen kannan pyöreä osa alas, tasainen osuus ylös. Tarkista että lamppu on paikoillaan.
        7. Kiinnitä sormilla kiinnitysjouset paikoilleen.
        8 Laita lampun virtajohto paikoilleen.
        9. Laita valot päälle että lamppu toimii.
        10. Laita paikoilleen suojakumi.
        11. jatko
        12. Laita paikoilleen irrotettu musta iso liitin: työnnä liitin paikoilleen ja työnnä kiinnitykappale vasemmalta oikelle sisään. Tarkista että liitin on paikoillaan.
        13. Laita lopuksi (jotenkin) paikoilleen muovinen suojapussi. Minä vedin sen niin pitkälle kun ylttyi, meisseliä käyttäen.
        14. Laita muovinen suojamuovi paikoilleen kiinikeillä.


    • tumpelo

      Oli pakko kirjoittaa. Mulla on -99 1.8i 16V Xsara ja siinä vaihtaa kuskin puoleisen etulähivalon alle minuutissa.
      Ensin meinasin viedä liikkeeseen, mutta onneksi yritin kumminkin ite.

      Kaukovalon vaihto kesti sit 5 minsaa, kun ei meinannu saadu lukituksia kohdalleen. Paikat oli tässä ahtaammatkin, ei meinannu mahtua 2 sormea yhtä aikaa :)

      Pelkääjän puoli todellakin näyttää erittäin ahtaalta, sit kun sinne pitää vaihtaa niin lienee pakko viedä sinne liikkeeseen.

      • se tosiaan on

        Itse katsoin parhaaksi viedä pikahuoltoon... Ei taivu meikän kourat noin pieneen tilaan. Huhuja olen kuullut umpion irrottamisestakin, mutta lienee hankalaa sekin.


      • xsara
        se tosiaan on kirjoitti:

        Itse katsoin parhaaksi viedä pikahuoltoon... Ei taivu meikän kourat noin pieneen tilaan. Huhuja olen kuullut umpion irrottamisestakin, mutta lienee hankalaa sekin.

        Ajovalolampun vaihto xsaraan onnistuu kyllä, jos olet vaihtanut lamppuja autoihin. Kato viime päivinä tulleita ohjeta tältä keksustelupalstalta.


    • sitikkaonhyvämuuten

      Paskat umpiot rautalangat jamuut himmelit irtoo pistä liimalla takasi vitun H hanuri 7 kärähtää jatkuvasti

      • OmaKokemus

        Osta mahdollisimman halvat polttimot. Ne kestää pisimpään.


    • Anonyymi

      Xsaran break 1999 sen pyöreän kierrettävän suojakannen alla olevan kaukovalopolttimon vaihdossa kävi niin, että se jousiteräslankahässäkkä joka pitää polttimon umpiossa kiinni lähti irti alapäästään ns. saranapuolelta. Se on ollut vain painettuna kiinni pitkänomaisessa kolossa eikä sitä saa millään paikalleen ainakaan umpion ollessa autossa kiinni. Olisiko hyviä neuvoja tarjolla jousen kiinnitykseen. Ja niin, että se myös pysyy siellä?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7229
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      35
      2781
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2356
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      99
      2062
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      16
      1757
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1545
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1407
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1371
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1333
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    Aihe