Johnson pilssipumppu ongelmat

Janne1324

Veneessäni on kaksi johnsonin automaattista pilssipumppua eikä kumpikaan niistä toimi. Olen koittanut rajata vikaa pois ja selvittää kuinka kytkentä on tehty. Käsitääkseni kytkentä on aikalailla tälläinen (http://3.bp.blogspot.com/-71Rz_uZFeRo/TjVqvQSougI/AAAAAAAABf4/C2-9SOXJvAM/s1600/Bilge pump electrical drawing modified.jpg), paitsi manuaalinen kytkin on veneessäni ns. on-off-on. Eli kytkin pakottaa ylöspäin painettaessa etupilssin päälle ja alaspäin painettuna takana olevan pilssipumpun. Mutta kytkimeen ei tule minkäälaista jännitettä. Myöskään automatiikka ei pelaa, koska olen parhaimillaan pumpannut 30 litraa vettä käsin pois.

Mittasin pumpulle menevän ruskea/punaisen johdon ja siinä on 12V. Jotenko olenko aivan väärässä, jos oletan että tuo automaatinen float switch on viallinen? Koska jos tuohon kytkentäkaavioon on luottaminen, virta kulkee tuon automaattikytkimen kautta tuonne manuaaliselle kytkimelle?

Ostin kyseisen veneen tänä kesänä eikä siinä ole minun aikanani toiminut pilssipumput ollenkaan. Outoa vain, että jos kummatkin pumput ovat rikki.

-Janne

4

4056

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusittava?

Yleensä pilssipumpun kytkimessä on kolme asentoa: manuaali-off-automaatti. Jos pumppu ei toimi kytkimen ollessa manuaali-asennossa, vika ei ole automaattikytkimessä ("float switch"). Irroita pumppu ja tarkista mittarilla vielä, että virta todella tulee pumppuun asti. En aivan ymmärtänyt, mistä kohdasta mittasit. Eihän mittauskohdan ja pumpun välillä ollut katkosta (hapettunut liitos tai palanut sulake)?
      Uudet pumputkaan eivät ole kovin kalliita.

• Suoraan akulta

Kytke sähkö suoraan pumpulle, niin selviää ainakin toimiiko pumppu. Johnson pilssipumput on kyllä yleensä luotettavia ja pitkäikäisiä.

• jonhsooni

Laitoin tuon merkkiseen pumppuun automaattisen anturin ja silloin virta menee ensin tälle anturille ja sitten pumpulle, eli jos anturi on rikki niin pumppu ei pelaa edes manuaalisesti ellei sitä ole kytketty ohi anturin että voi silti käyttää manuaalisesti.

Mulla ei ole näin vaan on vain anturin kautta virrat pumpulle, pitäisi ehkä nikkaroida
      uusiksi toi homma ja hankkia sellainen katkaisija missä on off - auto - manual ja
      kytkee sen mukaan toimimaan.

• Ajatuskia

Ota pumppu irti ja puhdista se.
      Se pitäisi muutenkin tehdä vaikkei olisi vikaakaan. Samalla voit tarkistaa saako pumppu virtaa eli pumpun ja - kiinni akkuun niin pitäisi surista.

Sähkövian etsiminen on tuossa tilanteessa niin helppoa ettei ohjeita tarvita. Menet vain johtoa pitkin la katsot laite kerrallaan kulkeeko sähkö ja riittääkö jännite.

Kun kerroit, ettei pumppu toimi, niin oletettavasti pumppu on ollut veden alla. Kaikki pumput ei ole upotettavaa mallia. Jos ei-upotettava upotetaan veteen, niin se lopettaa toimintansa. Sinänsä en ymmärrä miksi pilssipumpuiksi tehdään ei upotettavia, mutta aina on joku, joka haluaa säästä.

Pumppu on myös voinut kulua loppuun, jos vettä tulee paljon ja/tai ulosmenoputki on pitkä ja takaisinvirtausventtiili likainen tai sitä ei pumppumallissa ole.

Jos siis virat tulee pumpulle asti, mutta pumppu ei inahda, niin vaihda se malliin, joka sietää upottamisen ja jossa on takaisinvirtauksen estoventtiili.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5973
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3744
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2587
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2121
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1902
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1868
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1765
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1468
    Aihe