moi!
oon aatellu hankkia tommosen 180-litrasen akvaarion..ja mietin sinne nyt kalastoa..
mahtuisiko?
9 intiaanisulkaa
15 neontetraa
6 nuolitäplämonnia
haaremi jotain kääpiörihmakalaa tai ahventa..mitä?
mahtuisko pohjalle vielä vaikka 6 täplämonnista
haluiaisin siis aika näyttävän kalaston akvaani mutta kuitenkin semmoisen että ne viihtyisivät keskenään..
saa ehdotella jotain ihan muutakin..tarviisin apua tässä asiassa, että kalasto kerrankin onnistuisi..
180 litrasen kalasto
3
405
Vastaukset
- bettaristic
Jos päädyt ottamaan jotain kääpiöahvenia, niin älä ota monnisia. Monnisilla ei ole tarpeeksi älliä pysytellä poissa kääpiöahventen reviiriltä (joka 180-litraisessa voi olla koko akvaarion pohja).
Kääpiörihmakaloja en suosittelisi, sillä ne pitävät lämpimästä vedestä kun taas täplänuolimonnit ja neontetrat haluaisivat viileämpää.
Mun mielestä tuo kalasto on tosi hyvä, lisää siihen vain sen kääpiöahvenhaaremin (1 koiras ja 2 naarasta). Lajilla ei ole niinkään väliä, minkä otat koska koko pohja tulee olemaan niiden käytössä, eikä noissa kaloissa ole mitään sellaisia jotka erityisesti riepoisivat kääpiöahvenia.
Tässä googlen kuvahaku kääpiöahvenista (Apistogramma)
http://images.google.fi/images?hl=en&lr=&q=apistogramma&btnG=Search
Yleisimmin kait akvaariokaupoissa on Apistogramma nijsseniä (Pandakääpiöahven), A. cacatuoidesta (töyhtökääpiöahven) ja A. viejitaa (punakääpiöahven). Keltakääpiöahven on kuulemma rauhallisin laji (A. borellii) näistä. Mulla on ollut palettikääpiöahvenia (A. panduro) ja ne olivat ihan raivoja.
Fishbasesta voi vielä katsoa kunkin lajin vesiarvo tms. vaatimuksista jos google ei muuta löydä.
http://www.fishbase.org/
"Common names" linkkiä klikkaamalla kunkin lajin kohdalta, voit löytää myös suomenkielisen nimen lajille.- haksa
Mites on sitten affenten ja neontetrojen yhteiselämä? Tuli vain juuri tossa mieleen, että neonithan oleskelee aika paljon pohjalla ja sitten vielä affenten kutuaika niin eikö tästä tule jo tappelu? Ja muutenkaan et tule sitten paljon ahventen perhe-elämää todistamaan noiden tetrojen takia :( Eli tässä yritän sanoa, että harkitse kuitenkin niitä ahvenia, kun kuitenkin halusit kalaston joka tulee toimeen keskenään ja se ahventen kutuaika on aina taysi mysteeri, mitä tapahtuu..
- bettaristic
haksa kirjoitti:
Mites on sitten affenten ja neontetrojen yhteiselämä? Tuli vain juuri tossa mieleen, että neonithan oleskelee aika paljon pohjalla ja sitten vielä affenten kutuaika niin eikö tästä tule jo tappelu? Ja muutenkaan et tule sitten paljon ahventen perhe-elämää todistamaan noiden tetrojen takia :( Eli tässä yritän sanoa, että harkitse kuitenkin niitä ahvenia, kun kuitenkin halusit kalaston joka tulee toimeen keskenään ja se ahventen kutuaika on aina taysi mysteeri, mitä tapahtuu..
Affenet ja neonit käy kyllä ihan hyvin yhteen. Kääpiöahvenet kun pari kertaa ne hätyyttää pois välittömästä läheisyydestä, niin sitten osaavat jo neonit käyttäytyä kaloiksi (monniset ei opi koskaan pysyyn poissa).
Mulla oli silloin punapäätetroja kun oli palettikääpiöahvenet. Ei ne mitään edes yrittäneet tulla lähelle silloin kun palettikääpiöt kutivat, kuten eivät yrittäneet ollenkaan lehtikalan poikastenkaan kimppuun. Toki jos joku parvesta hairahtui ja vanhemmat eivät huomanneet, niin kyllä se äkkiä joutui sitten tetran suuhun.
Nyt mulla on ruostekirjoahvenia ja pikkukirsikkatetroja. Samoin nekin käyttäytyvät. Ruosteet puolustaan penskojaan niin innolla, että tetroilla ei tule edes mieleenkään mennä poikasten lähelle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874088Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822- 11760
Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756