miten mahdollista että laivat pysyy ankkurissa merellä?

olen usein nähnyt laivalla liikkuessa monenlaista laivaa ankkurissa ja välillä suuria laivoja monta ihan vierekkäin ja niissä kohdissa monta km syvyyttä, miten ne voi pysyä paikallaan(välillä tuuleekin ja silti ne ei törmäile tai liiku) kun tuskin niillä nyt monta kilometriä sitä ankkuria mahdollista laskea... voisko joku joka tietää laivoista vähän enemmän niin selvittää tämän tyhmälle!
Ilmianna
Jaa

26 Vastausta


Olet erehtynyt. Ankkuripaikoilla ei ole monta km vettä vaan matalampaa.
Ilmianna
Jaa
Sellaisissa laivoissa, joiden tehtävänä on pysyä paikoillaan, on dynaaminen positiointi. Tämä tarkoittaa potkurilaitteistoja, jotka työntävät tarvittaessa sekä pitkittäin, että poikittain. Työntövoimaa ohjaa tietokone, joka laskee laivan paikkaa koko ajan eri antureista ja sen mukaisesti ohjaa potkureita.
Anturit voivat olla meren pohjaan asetettuja telemetrisiä, meren pohjaan vaijerin päässä olevia tai, riittävän lähellä oltaessa, jopa rannalla olevia lähettimiä.
Käytettävä järjestelmä riippuu missä ollaan ja paljonko on vettä. On selvää, että tuuli- ja aallokkorajat ovat hyvin määritelty.
Em. menetelmillä päästään jopa 1 m:n tarkkuuteen, jos sellaista tarvitaan.

Tavallisin esimerkki po. laivasta on öljyntuotantolauttojen supply vessel, joka ajaa lautan nosturin "alle" tavaroiden nostamiseksi. Alushan ei saa koskettaa lauttaa, eikä sitä kiinnitetä lauttaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Eihän ne silloin ole ankkurissa jos dynaaminen positiointi systeemi niitä pitää paikallaan!
"olen usein nähnyt laivalla liikkuessa monenlaista laivaa ankkurissa ja välillä suuria laivoja monta ihan vierekkäin"
Minkäs suurten DP laivojen kokoontumisajojen ohi aloittaja usein ajelee? Syvyyttäkin useita kilometrejä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Muistaisin - ja saatan muistaa väärin - että tutkimusalus Aranda pystyy pysyttelemään aika paikoillaan tarvittaessa. Siis juuri jollain dynamic positioning-systeemillä.
Ilmianna
Jaa
niin ja tietääkö joku miksi ne ovat ankkurissa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Lastia/laituripaikkaa odotellessa. Ankkurissa voidaan olla päivä tai jopa viikkoja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Jos ajetaan satamaan odottamaan, satama perii satamamaksuja. Jos ollaan ankkurissa merellä, satamamaksuja ei luonnollisesti mene. Turha seisoa satamassa jos ei ole lastattavaa tai purettavaa. Miehistölle toki tylsää seisoa ankkurissa merellä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Rannikon läheisyydessä on paljon karttaankin merkittyjä ankkuripaikkoja, joissa on parikymmentä metriä syvää. mm. Suomenlahdella. Esimerkiksi Porvoon Skiöldvikin edustalla on usein tankkereita odottamassa vuoroaan, siellä on ankkuripaikka. Mutta avomerellä jos jostain syystä on pysyttävä ihan paikallaan, käyttävät edelläkuvattua systeemiä. Eiköhän hiljaa ajaminen ole halvempaa kuin aktiviinen paikanhallinta.
Ilmianna
Jaa
Mitä ihmettä varten näille finninaama trolleille näitä perus asioita sanomaan. Menkööt vaikka merelle KÄYMÄÄN, jos asia kiinnostaa.
Ilmianna
Jaa
koneessa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
8 VASTAUSTA:
Kun ankkuri lekotetaan niin paljonko on sakkeliväli,vai riippuuko laivan koosta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
tietämätön kirjoitti:
Kun ankkuri lekotetaan niin paljonko on sakkeliväli,vai riippuuko laivan koosta.
Sakkelin väli on sama laivan koosta riippumatta. Laivat eivät suinkaan aina pysy ankkurissa. Meren pohja vaihtelee, saako ankkuri pitävän otteen? Onko suojaisa ankkurointipaikka ja minkälaiset sääolosuhteet. Jos nyt oikein muistan, niin kettinkiä pitäisi lekottaa noin 4x kertaa metreissä se määrä mitä vettä on pohjan alla. Ja kaikki riippuu vallitsevista olosuhteista. Kommentoikaa viisaammat.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
let go kirjoitti:
Sakkelin väli on sama laivan koosta riippumatta. Laivat eivät suinkaan aina pysy ankkurissa. Meren pohja vaihtelee, saako ankkuri pitävän otteen? Onko suojaisa ankkurointipaikka ja minkälaiset sääolosuhteet. Jos nyt oikein muistan, niin kettinkiä pitäisi lekottaa noin 4x kertaa metreissä se määrä mitä vettä on pohjan alla. Ja kaikki riippuu vallitsevista olosuhteista. Kommentoikaa viisaammat.
Sakkelin valihan on 15 syltä ja syli 1.83 metriä,niinollen sakkelin väli metreissä on n. 27.4 metriä.
Ankkurikettinkiä on laivoissa yleensä noin 13-14 sakkelinväliä eli n.350-360 metriä per ankkuri.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
navigateur kirjoitti:
Sakkelin valihan on 15 syltä ja syli 1.83 metriä,niinollen sakkelin väli metreissä on n. 27.4 metriä.
Ankkurikettinkiä on laivoissa yleensä noin 13-14 sakkelinväliä eli n.350-360 metriä per ankkuri.
Kun sitten kettnki pettää , ei ole pikkujuttu laittaa varallaoleva
ankkuri tilalle ( Lavassahan pitää olle 2 ankkuria käytössä.)
Ankkurikone voi myös mennä rikki.
Niinhän kävi TT Jaarlissa -11.81 Tulimme Suetzsiin ja emme
päässeet sisään ennenkuin A- kone on kunnossa ( aikaa 2 h )
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
## Lämminmies kirjoitti:
Kun sitten kettnki pettää , ei ole pikkujuttu laittaa varallaoleva
ankkuri tilalle ( Lavassahan pitää olle 2 ankkuria käytössä.)
Ankkurikone voi myös mennä rikki.
Niinhän kävi TT Jaarlissa -11.81 Tulimme Suetzsiin ja emme
päässeet sisään ennenkuin A- kone on kunnossa ( aikaa 2 h )
Saa sitä poikkeusluvan ajella yhdelläkin ankkurilla. Esim. kuukaudeksi kerrallaan jos ei vaikka ole sopivaa ankkuria olemassakaan ja sen tekeminen vähän kestää.
Laivassa EI tarvitse olla vara-ankkuria mukana vaikka usein onkin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
## Lämminmies kirjoitti:
Kun sitten kettnki pettää , ei ole pikkujuttu laittaa varallaoleva
ankkuri tilalle ( Lavassahan pitää olle 2 ankkuria käytössä.)
Ankkurikone voi myös mennä rikki.
Niinhän kävi TT Jaarlissa -11.81 Tulimme Suetzsiin ja emme
päässeet sisään ennenkuin A- kone on kunnossa ( aikaa 2 h )
Tuo 2 h oli kiireinen aika.
Lämmintä oli n 70 c niukin naukin saatiin kone kuntoon
ja laskivat kanaliin.
Vaihtoehtona oli kiertää Afrikka ( Silloin oli Lämminmies kovilla )
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
## Lämminmies kirjoitti:
Tuo 2 h oli kiireinen aika.
Lämmintä oli n 70 c niukin naukin saatiin kone kuntoon
ja laskivat kanaliin.
Vaihtoehtona oli kiertää Afrikka ( Silloin oli Lämminmies kovilla )
Katso Merimieskuvia . net
Siellä Jurmon kuvien joukkoon on joutunut kuva Jarlin ankkurista
jonka sakkelissa istuu " ## Lämminmies "
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
## Lämminmies kirjoitti:
Katso Merimieskuvia . net
Siellä Jurmon kuvien joukkoon on joutunut kuva Jarlin ankkurista
jonka sakkelissa istuu " ## Lämminmies "
Kyllä kyseessä on Jurmo ovat samanlaisia laivoja , olen seilannut molemmissa
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Se on hyvä kuva. Vetelen siinä hiljakseen käteen...
Ilmianna
Jaa
Välimerta pitkin kun taannoin ajeltiin niin osapuilleen parin kilometrin syvyisessä vedessä oli varmaan tusinan verran laivoja ihan vain ajelehtimassa. AIS näytti että ei ohjattavissa ja mastossa oli samaa tarkoittavat valot, pallerot sun muut. Tyhjää kun on satoja kilometrejä suuntaansa niin koneita ei tarvitse kovin usein käynnistää uutta rahtia odotellessa.
Ilmianna
Jaa
Jos on vain yksi ankkuri, niin pitääkö olla vastaavasti tuplasti jotain, puukartiot, keulakolmiot, mela, kumivasara-kopsuteltu sammutin tms..?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Jos Trafilta kysyt, kyllä pitää olla ja kaikki Trafin hyväksymää kamaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Aattelin asian näin että jos ankkurille ei ois tarvetta niin eipä sitä vesivermeisiin laitettaisi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Tai että sitä vaadittaisiin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Mutta miten lentokone pysyy taivaalla?
Onko se lentokoneraudasta tehty?

Jos pysäyttää siitä rupelin niin se tippuu niin pitääkö
se rupeli pyöriessään sen taivaalla vai pyöriikö se rupeli niinkuin
tuulimylly kun sillä ajaa vastatuuleen?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Mitään ajaa..Silloinkun on stopilla niin on stopilla.Tuuli sekä virta kuljettaa laivaa jos sitä ei ankkuroi tai laita ajoankkuria joka hidestaa ajelehtimista ja sillä hallitaan liikettä mutta jos lentokoneeseen laskee ankkurin niin se takertuu puunlatvoihin ja silloin se pyörähtää nurin niskoin ja silloin tulee rumaa jälkeä.Liike ja liikkeen pysäytys on niin simppeliä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

miten mahdollista että laivat pysyy ankkurissa merellä?

olen usein nähnyt laivalla liikkuessa monenlaista laivaa ankkurissa ja välillä suuria laivoja monta ihan vierekkäin ja niissä kohdissa monta km syvyyttä, miten ne voi pysyä paikallaan(välillä tuuleekin ja silti ne ei törmäile tai liiku) kun tuskin niillä nyt monta kilometriä sitä ankkuria mahdollista laskea... voisko joku joka tietää laivoista vähän enemmän niin selvittää tämän tyhmälle!

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta