miten mahdollista että laivat pysyy ankkurissa merellä?

???????

olen usein nähnyt laivalla liikkuessa monenlaista laivaa ankkurissa ja välillä suuria laivoja monta ihan vierekkäin ja niissä kohdissa monta km syvyyttä, miten ne voi pysyä paikallaan(välillä tuuleekin ja silti ne ei törmäile tai liiku) kun tuskin niillä nyt monta kilometriä sitä ankkuria mahdollista laskea... voisko joku joka tietää laivoista vähän enemmän niin selvittää tämän tyhmälle!

33

3816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 300m kettinkiä

      Olet erehtynyt. Ankkuripaikoilla ei ole monta km vettä vaan matalampaa.

    • tka tekn

      Sellaisissa laivoissa, joiden tehtävänä on pysyä paikoillaan, on dynaaminen positiointi. Tämä tarkoittaa potkurilaitteistoja, jotka työntävät tarvittaessa sekä pitkittäin, että poikittain. Työntövoimaa ohjaa tietokone, joka laskee laivan paikkaa koko ajan eri antureista ja sen mukaisesti ohjaa potkureita.
      Anturit voivat olla meren pohjaan asetettuja telemetrisiä, meren pohjaan vaijerin päässä olevia tai, riittävän lähellä oltaessa, jopa rannalla olevia lähettimiä.
      Käytettävä järjestelmä riippuu missä ollaan ja paljonko on vettä. On selvää, että tuuli- ja aallokkorajat ovat hyvin määritelty.
      Em. menetelmillä päästään jopa 1 m:n tarkkuuteen, jos sellaista tarvitaan.

      Tavallisin esimerkki po. laivasta on öljyntuotantolauttojen supply vessel, joka ajaa lautan nosturin "alle" tavaroiden nostamiseksi. Alushan ei saa koskettaa lauttaa, eikä sitä kiinnitetä lauttaan.

      • missä missä?

        Eihän ne silloin ole ankkurissa jos dynaaminen positiointi systeemi niitä pitää paikallaan!
        "olen usein nähnyt laivalla liikkuessa monenlaista laivaa ankkurissa ja välillä suuria laivoja monta ihan vierekkäin"
        Minkäs suurten DP laivojen kokoontumisajojen ohi aloittaja usein ajelee? Syvyyttäkin useita kilometrejä.


    • muistankuulleeni

      Muistaisin - ja saatan muistaa väärin - että tutkimusalus Aranda pystyy pysyttelemään aika paikoillaan tarvittaessa. Siis juuri jollain dynamic positioning-systeemillä.

    • ihmettelen1

      niin ja tietääkö joku miksi ne ovat ankkurissa?

      • Mersuss

        Lastia/laituripaikkaa odotellessa. Ankkurissa voidaan olla päivä tai jopa viikkoja.


      • kdiff fnx

        Jos ajetaan satamaan odottamaan, satama perii satamamaksuja. Jos ollaan ankkurissa merellä, satamamaksuja ei luonnollisesti mene. Turha seisoa satamassa jos ei ole lastattavaa tai purettavaa. Miehistölle toki tylsää seisoa ankkurissa merellä.


    • ankkurissa

      Rannikon läheisyydessä on paljon karttaankin merkittyjä ankkuripaikkoja, joissa on parikymmentä metriä syvää. mm. Suomenlahdella. Esimerkiksi Porvoon Skiöldvikin edustalla on usein tankkereita odottamassa vuoroaan, siellä on ankkuripaikka. Mutta avomerellä jos jostain syystä on pysyttävä ihan paikallaan, käyttävät edelläkuvattua systeemiä. Eiköhän hiljaa ajaminen ole halvempaa kuin aktiviinen paikanhallinta.

    • koneesta

      Mitä ihmettä varten näille finninaama trolleille näitä perus asioita sanomaan. Menkööt vaikka merelle KÄYMÄÄN, jos asia kiinnostaa.

    • Homoja

      koneessa?

      • tietämätön

        Kun ankkuri lekotetaan niin paljonko on sakkeliväli,vai riippuuko laivan koosta.


      • let go
        tietämätön kirjoitti:

        Kun ankkuri lekotetaan niin paljonko on sakkeliväli,vai riippuuko laivan koosta.

        Sakkelin väli on sama laivan koosta riippumatta. Laivat eivät suinkaan aina pysy ankkurissa. Meren pohja vaihtelee, saako ankkuri pitävän otteen? Onko suojaisa ankkurointipaikka ja minkälaiset sääolosuhteet. Jos nyt oikein muistan, niin kettinkiä pitäisi lekottaa noin 4x kertaa metreissä se määrä mitä vettä on pohjan alla. Ja kaikki riippuu vallitsevista olosuhteista. Kommentoikaa viisaammat.


      • navigateur
        let go kirjoitti:

        Sakkelin väli on sama laivan koosta riippumatta. Laivat eivät suinkaan aina pysy ankkurissa. Meren pohja vaihtelee, saako ankkuri pitävän otteen? Onko suojaisa ankkurointipaikka ja minkälaiset sääolosuhteet. Jos nyt oikein muistan, niin kettinkiä pitäisi lekottaa noin 4x kertaa metreissä se määrä mitä vettä on pohjan alla. Ja kaikki riippuu vallitsevista olosuhteista. Kommentoikaa viisaammat.

        Sakkelin valihan on 15 syltä ja syli 1.83 metriä,niinollen sakkelin väli metreissä on n. 27.4 metriä.
        Ankkurikettinkiä on laivoissa yleensä noin 13-14 sakkelinväliä eli n.350-360 metriä per ankkuri.


      • ## Lämminmies
        navigateur kirjoitti:

        Sakkelin valihan on 15 syltä ja syli 1.83 metriä,niinollen sakkelin väli metreissä on n. 27.4 metriä.
        Ankkurikettinkiä on laivoissa yleensä noin 13-14 sakkelinväliä eli n.350-360 metriä per ankkuri.

        Kun sitten kettnki pettää , ei ole pikkujuttu laittaa varallaoleva
        ankkuri tilalle ( Lavassahan pitää olle 2 ankkuria käytössä.)
        Ankkurikone voi myös mennä rikki.
        Niinhän kävi TT Jaarlissa -11.81 Tulimme Suetzsiin ja emme
        päässeet sisään ennenkuin A- kone on kunnossa ( aikaa 2 h )


      • niinkin on käynyt
        ## Lämminmies kirjoitti:

        Kun sitten kettnki pettää , ei ole pikkujuttu laittaa varallaoleva
        ankkuri tilalle ( Lavassahan pitää olle 2 ankkuria käytössä.)
        Ankkurikone voi myös mennä rikki.
        Niinhän kävi TT Jaarlissa -11.81 Tulimme Suetzsiin ja emme
        päässeet sisään ennenkuin A- kone on kunnossa ( aikaa 2 h )

        Saa sitä poikkeusluvan ajella yhdelläkin ankkurilla. Esim. kuukaudeksi kerrallaan jos ei vaikka ole sopivaa ankkuria olemassakaan ja sen tekeminen vähän kestää.
        Laivassa EI tarvitse olla vara-ankkuria mukana vaikka usein onkin.


      • ## Lämminmies
        ## Lämminmies kirjoitti:

        Kun sitten kettnki pettää , ei ole pikkujuttu laittaa varallaoleva
        ankkuri tilalle ( Lavassahan pitää olle 2 ankkuria käytössä.)
        Ankkurikone voi myös mennä rikki.
        Niinhän kävi TT Jaarlissa -11.81 Tulimme Suetzsiin ja emme
        päässeet sisään ennenkuin A- kone on kunnossa ( aikaa 2 h )

        Tuo 2 h oli kiireinen aika.
        Lämmintä oli n 70 c niukin naukin saatiin kone kuntoon
        ja laskivat kanaliin.
        Vaihtoehtona oli kiertää Afrikka ( Silloin oli Lämminmies kovilla )


      • ## Lämminmies
        ## Lämminmies kirjoitti:

        Tuo 2 h oli kiireinen aika.
        Lämmintä oli n 70 c niukin naukin saatiin kone kuntoon
        ja laskivat kanaliin.
        Vaihtoehtona oli kiertää Afrikka ( Silloin oli Lämminmies kovilla )

        Katso Merimieskuvia . net
        Siellä Jurmon kuvien joukkoon on joutunut kuva Jarlin ankkurista
        jonka sakkelissa istuu " ## Lämminmies "


      • Lämminmies
        ## Lämminmies kirjoitti:

        Katso Merimieskuvia . net
        Siellä Jurmon kuvien joukkoon on joutunut kuva Jarlin ankkurista
        jonka sakkelissa istuu " ## Lämminmies "

        Kyllä kyseessä on Jurmo ovat samanlaisia laivoja , olen seilannut molemmissa


      • 5wellu
        let go kirjoitti:

        Sakkelin väli on sama laivan koosta riippumatta. Laivat eivät suinkaan aina pysy ankkurissa. Meren pohja vaihtelee, saako ankkuri pitävän otteen? Onko suojaisa ankkurointipaikka ja minkälaiset sääolosuhteet. Jos nyt oikein muistan, niin kettinkiä pitäisi lekottaa noin 4x kertaa metreissä se määrä mitä vettä on pohjan alla. Ja kaikki riippuu vallitsevista olosuhteista. Kommentoikaa viisaammat.

        Yks skönäri kerto kapakassa, että sakkeliväli on 1/8 kertaa kaapelinmitta.


      • lekoo
        5wellu kirjoitti:

        Yks skönäri kerto kapakassa, että sakkeliväli on 1/8 kertaa kaapelinmitta.

        Kapakassa kerrotaan kaikenlaista;) Sakkelinväli on 15 syltä eli 27m.


    • ## Lämminmies

      Se on hyvä kuva. Vetelen siinä hiljakseen käteen...

    • PukataPukata

      Välimerta pitkin kun taannoin ajeltiin niin osapuilleen parin kilometrin syvyisessä vedessä oli varmaan tusinan verran laivoja ihan vain ajelehtimassa. AIS näytti että ei ohjattavissa ja mastossa oli samaa tarkoittavat valot, pallerot sun muut. Tyhjää kun on satoja kilometrejä suuntaansa niin koneita ei tarvitse kovin usein käynnistää uutta rahtia odotellessa.

    • KalliksiTulee

      Jos on vain yksi ankkuri, niin pitääkö olla vastaavasti tuplasti jotain, puukartiot, keulakolmiot, mela, kumivasara-kopsuteltu sammutin tms..?

      • Puuankkuri

        Jos Trafilta kysyt, kyllä pitää olla ja kaikki Trafin hyväksymää kamaa.


      • kerran_pysäytetty

        Pitää olla kolmen metrin mela ja kuuden kg.n sammutin ja sammutin pitää tarkistaa kaksi kertaa jotta korvaa ankkurin.


    • jokintarvesilläon

      Aattelin asian näin että jos ankkurille ei ois tarvetta niin eipä sitä vesivermeisiin laitettaisi.

      • vesivermeissä

        Tai että sitä vaadittaisiin.


    • Konemieskysyy

      Mutta miten lentokone pysyy taivaalla?
      Onko se lentokoneraudasta tehty?

      Jos pysäyttää siitä rupelin niin se tippuu niin pitääkö
      se rupeli pyöriessään sen taivaalla vai pyöriikö se rupeli niinkuin
      tuulimylly kun sillä ajaa vastatuuleen?

      • Einginööri

        Mitään ajaa..Silloinkun on stopilla niin on stopilla.Tuuli sekä virta kuljettaa laivaa jos sitä ei ankkuroi tai laita ajoankkuria joka hidestaa ajelehtimista ja sillä hallitaan liikettä mutta jos lentokoneeseen laskee ankkurin niin se takertuu puunlatvoihin ja silloin se pyörähtää nurin niskoin ja silloin tulee rumaa jälkeä.Liike ja liikkeen pysäytys on niin simppeliä.


    • Taikonevoimalla

      Mitä tuolla kysyt,itse jo sillä vastasit.Ankkurilla....Ankkurillapa hyvinkin jos ei alus oo töijättynä kaijaan.Ei kuitenkaan pyhällä hengellä.

    • PoikienPeli

      Mitä Styrman tarkoittaa "peräankkurilla" ? Tuuppaako Poosu sitä ahteriin ?

    • pöh-pöh

      ihme kysymys, eikös se ole nyt ihan selvää että ankkuriköyttä/ketjua oli 5 x syvyys!

      eli jos syvyys 1 km niin ketjua on 5 km ulkona!

      • Jotainsepainaa

        Eli jos joudutaan ankkuroimaan esim. matkalla Ushuaiaan mutta vielä oltaessa syvien vesien alueella, jossa se syvyys voi hyvinkin olla 1- 2 km, niin ankkuriköyttä/kettinkiä on oltava 5- 10 km. Paljonko painaa vaikka noin 130000 dwt kokoisen laivan ankkurikettinki näillä ehdoilla? Ja tietysti niitä IMO:n säännöillä tulee olla kaksi välittömästi käyttöönotettavaa sekä vähintään yksi varalla. Eli paljonko painaa minimissään yhteensä 15 km sitä ankkurikettinkiä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

      Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      23
      2463
    2. Kerro kaivattusi

      Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      53
      1743
    3. Saako kantaa asetta

      Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      11
      1044
    4. Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.

      Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu
      Maailman menoa
      295
      1022
    5. Toinen toista

      Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      259
      972
    6. Mikään ei ole ikuista

      Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      146
      893
    7. Rakastan sua

      Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      56
      854
    8. Mies mitä ajattelet naisista?

      Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      110
      759
    9. Onko sulla mua enää yhtään ikävä

      Etkö halua enää yrittääkään?
      Ikävä
      46
      735
    10. Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?

      Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua
      Tuusniemi
      8
      728
    Aihe