miten mahdollista että laivat pysyy ankkurissa merellä?

???????

olen usein nähnyt laivalla liikkuessa monenlaista laivaa ankkurissa ja välillä suuria laivoja monta ihan vierekkäin ja niissä kohdissa monta km syvyyttä, miten ne voi pysyä paikallaan(välillä tuuleekin ja silti ne ei törmäile tai liiku) kun tuskin niillä nyt monta kilometriä sitä ankkuria mahdollista laskea... voisko joku joka tietää laivoista vähän enemmän niin selvittää tämän tyhmälle!

39

4091

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 300m kettinkiä

      Olet erehtynyt. Ankkuripaikoilla ei ole monta km vettä vaan matalampaa.

    • tka tekn

      Sellaisissa laivoissa, joiden tehtävänä on pysyä paikoillaan, on dynaaminen positiointi. Tämä tarkoittaa potkurilaitteistoja, jotka työntävät tarvittaessa sekä pitkittäin, että poikittain. Työntövoimaa ohjaa tietokone, joka laskee laivan paikkaa koko ajan eri antureista ja sen mukaisesti ohjaa potkureita.
      Anturit voivat olla meren pohjaan asetettuja telemetrisiä, meren pohjaan vaijerin päässä olevia tai, riittävän lähellä oltaessa, jopa rannalla olevia lähettimiä.
      Käytettävä järjestelmä riippuu missä ollaan ja paljonko on vettä. On selvää, että tuuli- ja aallokkorajat ovat hyvin määritelty.
      Em. menetelmillä päästään jopa 1 m:n tarkkuuteen, jos sellaista tarvitaan.

      Tavallisin esimerkki po. laivasta on öljyntuotantolauttojen supply vessel, joka ajaa lautan nosturin "alle" tavaroiden nostamiseksi. Alushan ei saa koskettaa lauttaa, eikä sitä kiinnitetä lauttaan.

      • missä missä?

        Eihän ne silloin ole ankkurissa jos dynaaminen positiointi systeemi niitä pitää paikallaan!
        "olen usein nähnyt laivalla liikkuessa monenlaista laivaa ankkurissa ja välillä suuria laivoja monta ihan vierekkäin"
        Minkäs suurten DP laivojen kokoontumisajojen ohi aloittaja usein ajelee? Syvyyttäkin useita kilometrejä.


    • muistankuulleeni

      Muistaisin - ja saatan muistaa väärin - että tutkimusalus Aranda pystyy pysyttelemään aika paikoillaan tarvittaessa. Siis juuri jollain dynamic positioning-systeemillä.

    • ihmettelen1

      niin ja tietääkö joku miksi ne ovat ankkurissa?

      • Mersuss

        Lastia/laituripaikkaa odotellessa. Ankkurissa voidaan olla päivä tai jopa viikkoja.


      • kdiff fnx

        Jos ajetaan satamaan odottamaan, satama perii satamamaksuja. Jos ollaan ankkurissa merellä, satamamaksuja ei luonnollisesti mene. Turha seisoa satamassa jos ei ole lastattavaa tai purettavaa. Miehistölle toki tylsää seisoa ankkurissa merellä.


    • ankkurissa

      Rannikon läheisyydessä on paljon karttaankin merkittyjä ankkuripaikkoja, joissa on parikymmentä metriä syvää. mm. Suomenlahdella. Esimerkiksi Porvoon Skiöldvikin edustalla on usein tankkereita odottamassa vuoroaan, siellä on ankkuripaikka. Mutta avomerellä jos jostain syystä on pysyttävä ihan paikallaan, käyttävät edelläkuvattua systeemiä. Eiköhän hiljaa ajaminen ole halvempaa kuin aktiviinen paikanhallinta.

    • koneesta

      Mitä ihmettä varten näille finninaama trolleille näitä perus asioita sanomaan. Menkööt vaikka merelle KÄYMÄÄN, jos asia kiinnostaa.

    • Homoja

      koneessa?

      • tietämätön

        Kun ankkuri lekotetaan niin paljonko on sakkeliväli,vai riippuuko laivan koosta.


      • let go
        tietämätön kirjoitti:

        Kun ankkuri lekotetaan niin paljonko on sakkeliväli,vai riippuuko laivan koosta.

        Sakkelin väli on sama laivan koosta riippumatta. Laivat eivät suinkaan aina pysy ankkurissa. Meren pohja vaihtelee, saako ankkuri pitävän otteen? Onko suojaisa ankkurointipaikka ja minkälaiset sääolosuhteet. Jos nyt oikein muistan, niin kettinkiä pitäisi lekottaa noin 4x kertaa metreissä se määrä mitä vettä on pohjan alla. Ja kaikki riippuu vallitsevista olosuhteista. Kommentoikaa viisaammat.


      • navigateur
        let go kirjoitti:

        Sakkelin väli on sama laivan koosta riippumatta. Laivat eivät suinkaan aina pysy ankkurissa. Meren pohja vaihtelee, saako ankkuri pitävän otteen? Onko suojaisa ankkurointipaikka ja minkälaiset sääolosuhteet. Jos nyt oikein muistan, niin kettinkiä pitäisi lekottaa noin 4x kertaa metreissä se määrä mitä vettä on pohjan alla. Ja kaikki riippuu vallitsevista olosuhteista. Kommentoikaa viisaammat.

        Sakkelin valihan on 15 syltä ja syli 1.83 metriä,niinollen sakkelin väli metreissä on n. 27.4 metriä.
        Ankkurikettinkiä on laivoissa yleensä noin 13-14 sakkelinväliä eli n.350-360 metriä per ankkuri.


      • ## Lämminmies
        navigateur kirjoitti:

        Sakkelin valihan on 15 syltä ja syli 1.83 metriä,niinollen sakkelin väli metreissä on n. 27.4 metriä.
        Ankkurikettinkiä on laivoissa yleensä noin 13-14 sakkelinväliä eli n.350-360 metriä per ankkuri.

        Kun sitten kettnki pettää , ei ole pikkujuttu laittaa varallaoleva
        ankkuri tilalle ( Lavassahan pitää olle 2 ankkuria käytössä.)
        Ankkurikone voi myös mennä rikki.
        Niinhän kävi TT Jaarlissa -11.81 Tulimme Suetzsiin ja emme
        päässeet sisään ennenkuin A- kone on kunnossa ( aikaa 2 h )


      • niinkin on käynyt
        ## Lämminmies kirjoitti:

        Kun sitten kettnki pettää , ei ole pikkujuttu laittaa varallaoleva
        ankkuri tilalle ( Lavassahan pitää olle 2 ankkuria käytössä.)
        Ankkurikone voi myös mennä rikki.
        Niinhän kävi TT Jaarlissa -11.81 Tulimme Suetzsiin ja emme
        päässeet sisään ennenkuin A- kone on kunnossa ( aikaa 2 h )

        Saa sitä poikkeusluvan ajella yhdelläkin ankkurilla. Esim. kuukaudeksi kerrallaan jos ei vaikka ole sopivaa ankkuria olemassakaan ja sen tekeminen vähän kestää.
        Laivassa EI tarvitse olla vara-ankkuria mukana vaikka usein onkin.


      • ## Lämminmies
        ## Lämminmies kirjoitti:

        Kun sitten kettnki pettää , ei ole pikkujuttu laittaa varallaoleva
        ankkuri tilalle ( Lavassahan pitää olle 2 ankkuria käytössä.)
        Ankkurikone voi myös mennä rikki.
        Niinhän kävi TT Jaarlissa -11.81 Tulimme Suetzsiin ja emme
        päässeet sisään ennenkuin A- kone on kunnossa ( aikaa 2 h )

        Tuo 2 h oli kiireinen aika.
        Lämmintä oli n 70 c niukin naukin saatiin kone kuntoon
        ja laskivat kanaliin.
        Vaihtoehtona oli kiertää Afrikka ( Silloin oli Lämminmies kovilla )


      • ## Lämminmies
        ## Lämminmies kirjoitti:

        Tuo 2 h oli kiireinen aika.
        Lämmintä oli n 70 c niukin naukin saatiin kone kuntoon
        ja laskivat kanaliin.
        Vaihtoehtona oli kiertää Afrikka ( Silloin oli Lämminmies kovilla )

        Katso Merimieskuvia . net
        Siellä Jurmon kuvien joukkoon on joutunut kuva Jarlin ankkurista
        jonka sakkelissa istuu " ## Lämminmies "


      • Lämminmies
        ## Lämminmies kirjoitti:

        Katso Merimieskuvia . net
        Siellä Jurmon kuvien joukkoon on joutunut kuva Jarlin ankkurista
        jonka sakkelissa istuu " ## Lämminmies "

        Kyllä kyseessä on Jurmo ovat samanlaisia laivoja , olen seilannut molemmissa


      • 5wellu
        let go kirjoitti:

        Sakkelin väli on sama laivan koosta riippumatta. Laivat eivät suinkaan aina pysy ankkurissa. Meren pohja vaihtelee, saako ankkuri pitävän otteen? Onko suojaisa ankkurointipaikka ja minkälaiset sääolosuhteet. Jos nyt oikein muistan, niin kettinkiä pitäisi lekottaa noin 4x kertaa metreissä se määrä mitä vettä on pohjan alla. Ja kaikki riippuu vallitsevista olosuhteista. Kommentoikaa viisaammat.

        Yks skönäri kerto kapakassa, että sakkeliväli on 1/8 kertaa kaapelinmitta.


      • lekoo
        5wellu kirjoitti:

        Yks skönäri kerto kapakassa, että sakkeliväli on 1/8 kertaa kaapelinmitta.

        Kapakassa kerrotaan kaikenlaista;) Sakkelinväli on 15 syltä eli 27m.


    • ## Lämminmies

      Se on hyvä kuva. Vetelen siinä hiljakseen käteen...

    • PukataPukata

      Välimerta pitkin kun taannoin ajeltiin niin osapuilleen parin kilometrin syvyisessä vedessä oli varmaan tusinan verran laivoja ihan vain ajelehtimassa. AIS näytti että ei ohjattavissa ja mastossa oli samaa tarkoittavat valot, pallerot sun muut. Tyhjää kun on satoja kilometrejä suuntaansa niin koneita ei tarvitse kovin usein käynnistää uutta rahtia odotellessa.

    • KalliksiTulee

      Jos on vain yksi ankkuri, niin pitääkö olla vastaavasti tuplasti jotain, puukartiot, keulakolmiot, mela, kumivasara-kopsuteltu sammutin tms..?

      • Puuankkuri

        Jos Trafilta kysyt, kyllä pitää olla ja kaikki Trafin hyväksymää kamaa.


      • kerran_pysäytetty

        Pitää olla kolmen metrin mela ja kuuden kg.n sammutin ja sammutin pitää tarkistaa kaksi kertaa jotta korvaa ankkurin.


    • jokintarvesilläon

      Aattelin asian näin että jos ankkurille ei ois tarvetta niin eipä sitä vesivermeisiin laitettaisi.

      • vesivermeissä

        Tai että sitä vaadittaisiin.


    • Konemieskysyy

      Mutta miten lentokone pysyy taivaalla?
      Onko se lentokoneraudasta tehty?

      Jos pysäyttää siitä rupelin niin se tippuu niin pitääkö
      se rupeli pyöriessään sen taivaalla vai pyöriikö se rupeli niinkuin
      tuulimylly kun sillä ajaa vastatuuleen?

      • Einginööri

        Mitään ajaa..Silloinkun on stopilla niin on stopilla.Tuuli sekä virta kuljettaa laivaa jos sitä ei ankkuroi tai laita ajoankkuria joka hidestaa ajelehtimista ja sillä hallitaan liikettä mutta jos lentokoneeseen laskee ankkurin niin se takertuu puunlatvoihin ja silloin se pyörähtää nurin niskoin ja silloin tulee rumaa jälkeä.Liike ja liikkeen pysäytys on niin simppeliä.


    • Taikonevoimalla

      Mitä tuolla kysyt,itse jo sillä vastasit.Ankkurilla....Ankkurillapa hyvinkin jos ei alus oo töijättynä kaijaan.Ei kuitenkaan pyhällä hengellä.

    • PoikienPeli

      Mitä Styrman tarkoittaa "peräankkurilla" ? Tuuppaako Poosu sitä ahteriin ?

    • pöh-pöh

      ihme kysymys, eikös se ole nyt ihan selvää että ankkuriköyttä/ketjua oli 5 x syvyys!

      eli jos syvyys 1 km niin ketjua on 5 km ulkona!

      • Jotainsepainaa

        Eli jos joudutaan ankkuroimaan esim. matkalla Ushuaiaan mutta vielä oltaessa syvien vesien alueella, jossa se syvyys voi hyvinkin olla 1- 2 km, niin ankkuriköyttä/kettinkiä on oltava 5- 10 km. Paljonko painaa vaikka noin 130000 dwt kokoisen laivan ankkurikettinki näillä ehdoilla? Ja tietysti niitä IMO:n säännöillä tulee olla kaksi välittömästi käyttöönotettavaa sekä vähintään yksi varalla. Eli paljonko painaa minimissään yhteensä 15 km sitä ankkurikettinkiä?


      • Anonyymi
        Jotainsepainaa kirjoitti:

        Eli jos joudutaan ankkuroimaan esim. matkalla Ushuaiaan mutta vielä oltaessa syvien vesien alueella, jossa se syvyys voi hyvinkin olla 1- 2 km, niin ankkuriköyttä/kettinkiä on oltava 5- 10 km. Paljonko painaa vaikka noin 130000 dwt kokoisen laivan ankkurikettinki näillä ehdoilla? Ja tietysti niitä IMO:n säännöillä tulee olla kaksi välittömästi käyttöönotettavaa sekä vähintään yksi varalla. Eli paljonko painaa minimissään yhteensä 15 km sitä ankkurikettinkiä?

        Ankkuriketjun vetojännitys oman painon vaikutuksesta on veden alla noin 70 MPa/km.
        Eli neljä kilometriä syvässä merivedessä ylimmän lenkin vetojännitys on noin 280 MPa, kun ketju roikkuu pystysuorassa pohjaan asti.
        Meriveden noste ketjuun on noin 10 N/litra, mikä on yllä jo huomioitu.
        Jos jännitys ylittää myötörajan, ketju venähtää eikä ankkuripeli enää toimi.
        Siitä ei ole hyötyä ettei ketju katkea kuin vasta vetomurtolujuuden saavutettuaan.


      • Anonyymi
        Jotainsepainaa kirjoitti:

        Eli jos joudutaan ankkuroimaan esim. matkalla Ushuaiaan mutta vielä oltaessa syvien vesien alueella, jossa se syvyys voi hyvinkin olla 1- 2 km, niin ankkuriköyttä/kettinkiä on oltava 5- 10 km. Paljonko painaa vaikka noin 130000 dwt kokoisen laivan ankkurikettinki näillä ehdoilla? Ja tietysti niitä IMO:n säännöillä tulee olla kaksi välittömästi käyttöönotettavaa sekä vähintään yksi varalla. Eli paljonko painaa minimissään yhteensä 15 km sitä ankkurikettinkiä?

        Kuten tiedämme ei tuollaisia määriä ankkuriketjua ole laivoissa, yleensä ankkuria kohti ketjua on vähän yli 300 m.
        Vara- ankkurissa ei ole ketjua, ei ollut ainakaan niissä laivoissa joissa olen työskennellyt.
        Painohan on riittävällä tarkkuudella laskettavissa, en nyt ehdi miettiä tarkemmin mutta laitan arviokaupalla että kookkaan laivan ankkuriketju painaa 110 kg/m eli 300 metriä painaisi 33 tonnia ja ankkurin kera noin 40 tonnia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ankkuriketjun vetojännitys oman painon vaikutuksesta on veden alla noin 70 MPa/km.
        Eli neljä kilometriä syvässä merivedessä ylimmän lenkin vetojännitys on noin 280 MPa, kun ketju roikkuu pystysuorassa pohjaan asti.
        Meriveden noste ketjuun on noin 10 N/litra, mikä on yllä jo huomioitu.
        Jos jännitys ylittää myötörajan, ketju venähtää eikä ankkuripeli enää toimi.
        Siitä ei ole hyötyä ettei ketju katkea kuin vasta vetomurtolujuuden saavutettuaan.

        Suuriko on taivutusjännitys, entä yhdistetty jännitys..?


    • Anonyymi

      Aloitukseen on todettava etteivät laivat ankkuroidu syvillä vesillä.

      • Anonyymi

        Miki sun piti se todeta kun se on jo monesti todettu? Vuonna 2014 ensimmäisen kerran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miki sun piti se todeta kun se on jo monesti todettu? Vuonna 2014 ensimmäisen kerran.

        Olen syvästi pahoillani että noin tein, miten voin sen korvata, maksaisinko jotakin, laitatko tilitiedot...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan aussikulta, missä?

      Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      438
      2946
    2. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

      Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      296
      2813
    3. Haluaisin sun kanssa yhteisen

      Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      68
      2029
    4. Pikkunaiselle terkkuja

      Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      336
      1552
    5. Arto Satonen ja kokoomus 2020: Poliittiset virkanimitykset ovat koruptiota

      2025: Kokoomus on junttaamassa Arto Satosta Kelan johtoon ohi pätevämpien hakijoiden. https://www.hs.fi/politiikka/art-
      Maailman menoa
      190
      1451
    6. Pystyisitkö ottamaan kaivattuasi

      Elämääsi miten pian
      Ikävä
      101
      1183
    7. Voisiko olla jopa niin

      Että kumpikin vähän pelkää totaalista heittäytymistä, koska tiedetään että se olisi menoa sen jälkeen. Samaan aikaan hal
      Ikävä
      75
      1182
    8. Saara Aalto ja Teemu Roivainen paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaus kietoi meidän kohtalomme..."

      Oho! Ex-pari on palannut yhteen musiikin merkeissä. He tekevät Rakkaustarina-nimeä kantavan 20-vuotisjuhlakiertueen syks
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1087
    9. K&T: Harvinainen haastattelu: Susanna Laine avaa suhdetta Petri Nygårdiin: "Olin sinkku vuosia..."

      Susanna Laine ei ole kertonut suhteestaan Petri Nygårdiin (Petri Laurila) julkisuudessa juurikaan. Aktiivisesti sosiaali
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1046
    10. Kuinka paljon on

      Merkitystä seksillä kun valitset kumppania?
      Ikävä
      110
      954
    Aihe