C-luokituksesta

kyselenpä vaan

Onko ketään muita, jotka on kutsunnoissa laitettu c-luokkaan? Itellä niin huono kuulo, et eivät ottaneet. Kuiteskin ihan normaalikoulus oon aina ollu ja menee ihan tyydyttävästi. Tuun siis normaalisti jokapäiväsessä elämässä toimeen kuulolaitteen kans ja sillai. Kaikki "puolitutut" ei varmaan ees tiiä, kun en oo mainostanu. Enkä välttämättä itekään joka päivä koko asiaa "muista".
En ole koskaan hyväksyny siviilipalvelusta ja semmosia, niin nyt oli vain aika kova paikka, kun ei edes pääse armeijaan. En usko, et se on koulua hyvin paljon kummosempi paikka tätä asiaa ajatellen. Mut pitää kai se jotenkin vain hyväksyä, kun ei sinne väkisinkään mennä! Ymmärrän kyllä, et minnekään viestintään minua ei voitaisi kyllä laittaa, mut olisin mielestäni ihan hyvin voinut olla jossakin lääkintäpuolella, keittiössä tms. jos en kerran muuhun kelpaa. "Eivät tiedä, mistä jäävät paitsi...vaikka olisi tullut suurikin sotilas..." Mitä mieltä muut ovat?

11

9603

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä olen minä

      Totuushan tietenkin on, että sota ei yhtä miestä kaipaa. Miesmääräisesti kuulolaitteen käyttäjät ovat kuitenkin niin pieni osa kokonaismäärästä, että mitään käytännön merkitystä asialla ei ole.



      En tiedä miten vaurioaltis ja rypemistä haittaava tekijä tuo kuulolaite on. Ei ehkä sen huonompi kuin silmälasitkaan.... Ja huono näköhän rajoittaa vain melko harvaan paikkaan pääsyä armeijassa.

      Kuulo on ehkä kuitenkin pikkaisen arka asia puolustusvoimissa.... Kuulonsuojaimet määrätään päähän jo suunnilleen hernekeittolounaan jälkeen, ettei vai mitään kuulovaurioita pääse syntymään :D


      Omasta puolesta kyllä ottaisin (ottaisin ja ottaisin.... reservissä olen ollut nelisen vuotta) ilomielin "pikkuvikaisia" puolustusvoimiin jos heillä vain on hyvä motivaatio.
      Läskit, tyhmät ja laiskat tyypit voisi sitten heivata pihalle vaikka varsinaista ruumiillista, tai henkistä vammaa ei olisikaan.

    • Alik. II/01

      Ensimmäinen on se että intissä ns. normaalioloissakin on kuulo aika rääkissä. P-kauden eli alokasajan kuitenkin pitää olla kaikille b-miehiä myöten siinämielessä yhteneväinen että tällä aikaa mitään kuuloa suojaavia helpotuksia ei oikein voi antaa.

      Tietyt jutut kuitenkin pitää kaikkien suorittaa ja ne viikot voi olla aikamoinen rasitus korvalle jos siellä kuulovauriota on jo ennestään. Eli siis sinun katsotaan olevan estynyt olemaan muiden mukana. Tietysti otetaan huomioon osittain myös se että jos korvassa on jotain vikaa vaikkei kuulovaurio nyt liitykään sairasteluherkkyyteen, intin olosuhteet ovat sellaiset että tietyt vammat, vajavuudet ja sairaudet karsitaan heti pois. Ihan itsensäkin takia.

      Toinen syy on se että armeija katsoo tietyn asteisen kuulo-ongelman ja siitä ylöspäin, olevan vaaraksi. Siellä lähdetään vähän siitä että jokaisen on kuultava annetut käskyt ja ohjeet VARMASTI. Jos kuulo on tarpeeksi huono niin ihan melkeinpä taulukon mukaan menee ja todetaan että liian haitallinen, ei palvelukseen. Eihän sillä noin periaatteessa eikä oikein käytännössäkään muuta ongelmaa tule kuin ehkä jotain vaarattomia väärinymmärrystilanteita korkeintaan mutta silti, armeija on armeija ja se ottaa siltä kannalta että joku voi aiheuttaa vakavan vaaratilanteen jos esim. juuri kuulo ei ole riittävä.

      Ja oleellisin melkein jos suoraan sanotaan: Armeijaan kun menee niin ei voi allekirjoittaa mitään "omalla vastuulla" papereita. Valtio on vastuullinen ja jos saa jonkun pysyvän vamman tai haitan niin valtio maksaa, piste. Siitä syystä tietyt riskit tähän suuntaan minimoidaan kyllä jo ennen kuin niitä voi tulla koska tottakai riski on kohonnut jos sinulla on tarpeeksi heikko kuulo jo ennestään. Ollaan oikeastaan hyvinkin tarkkoja nykyään. Kuulon takia juuri saa moni äijä c:n nykyään joko ennen armeijaa tai sitten palveluksen alkamisen jälkeen jos/kun asia havaitaan.

      Elikkäs tämä on sellainen asia johon et voi itse nyt kyllä vaikuttaa. Sinulla on todettu kuulo liian heikoksi ja sitä ei muuksi voi muuttaa. Menee ihan normaalin kaavan mukaan eli tuloksesi ovat tietyllä osa-alueella liian heikot, siispä vapautus suoraan ilman tulkintaa. Se katsotaan melkeinpä suoraan taulukosta. Eli kuulo henkilöllä A tällainen, mitähän ohjekirja siitä sanoo...No, ei nyt ihan näin, kuulossa lääkärillä on enemmän tulkinnanvaraa kuin esim. näössä jonka näkee suoraan lukuna paperilla mutta noin se kuitenkin menee.

      Sanonpa ihan suoraan että päätöstä ei muuksi voi muuttaa ja suuntaa katse eteenpäin toisiin asioihin. Nämä ovat niitä joihin ei itse voi vaikuttaa kuten monet muut terveydelliset seikat.

      • Alik. II/01

        Niin sinähän jo sanoit tuossa että sinulla on kuulolaite, eli kuulosi on niin heikko. Eikä kuulotutkimuksen jälkeen tullut ns. yllätyksenä että luokka onkin c koska kuulo olisi heikompi kuin itse olisi olettanutkaan. (Monelle käy juuri näin).

        Tuo kuulolaite on selvä homma, sellaisen kanssa ei armeijaan ole käytännössä kellään asiaa. Siitä on ihan selkeät kuviot kuinka sellaiset katsotaan. Paremmallakin kuulolla jo nykyään tulee aika helposti vapautus tai ainakin tilannetta selvitetään ensin todella tarkkaan, kuin sellaisella joka jo vaatii kuulolaitteen.

        Eli sitä suuremmalla syyllä kyllä päätös on aivan oikea, vaikka se itsellesi tietty vähän huono voi ollakin.


    • ...

      Itselläni on nivelrikko oikeassa lonkassa, niin paha että vaatii tekonivelen lähitulevaisuudessa. Kutsunnat olisivat edessä ensi viikolla ja vähän askarruttaa että antavatko B vai C paperit? Onko mitään tietoa?

      • minä vain

        Tiedän vain sen että aika helposti pistävät pois. On tuttuja, jotka on laitettu pois esim. pysyvän lääkityksen vuoksi. Mutta aina kannattaa koittaa!


      • ...

        C pahvit tuli, jos jotakuta kiinnostaa.


    • pave

      Moikka!

      Itselläni oli toisesta syystä c-luokitus. Halusin kuitenkin suorittaa asepalveluksen käymällä armeijan. Soitin sotilasläänin esikuntaan ja kysyin onko sittenkin mahdollista suoritata normaali asepalvelus? Vastaus oli että kyllä! Siihen vaadittiin lääkärintodistus palveluskelpoisuudesta. Tämän jälkeen hakemukset esikuntaan ja paluupostissa tuli A-luokitus.
      Suuresti asiaa auttaa se että ilmoitat selvästi, että haluat mennä armeijaan. Eli nyt ekana soitto sotilasläänin esikuntaan ja esität asiasia.

    • olis iha kiva tietää

      itsellä on silmissä synnynäinen kaihi ja toises silms -11 ja toises -13 ja pienestä pitäen on ollut kuulo alentumaa joka vuosi mennyt pikkusen alemmaks lääkäri anto paperit et kelposuus luokka b tai c mitehä käy joutuuko kotiin vai saako jädä??

    • ruuvikeitto

      Itselläni on heikohko kuulovamma, Eli ''käytän'' kuulolaitteita mutta kuulen hyvin ilmankin. noin 3-4 vuotta sitten lekurit kertoivat että sotilasalalle en pääse jonka kyseenalaistin myöhemmin. minkälaiset kuuloedellytykset tarvitsee esim: rauhanturvaajaksi tahtovalle, Tai perus inttiin menevälle?
      Inttiin tosiaan todella haluaisin kunhan kutsunnot tulevat.

    • militantti

      Minulle sanoivat että jos sinne armeijaan haluan niin pitää ottaa yhteyttä ennen kutsuntoja.

    • Anonyymi

      Siis totuushan on vaan se että sotilaalla on oltava hycä kuulo. Monessa sotatilanteessa käskyjä saatetaan antaa kuiskatenkin ja muutenkin jos ei kuule käskyjä on vähän vaikea olla intissä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1545
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1112
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    Aihe