http://www.iltalehti.fi/mieli/2011041313539804_md.shtml -
Outo sylihoito: Lapsen laskettava alleen (Ke 13.4.2011)
"Jopa tuhat lasta on voinut joutua vaaralliseksi syytetyn "turvaistamisen" kohteeksi Hyvinkään sairaalassa."
Kyseessä oli hoitomalli, jonka lastenpsykiatrian erikoislääkäri, osaston ylilääkäri oli itse kehittänyt erikoisen teoreettisen pohdintansa tuloksena. Tätä epätieteellistä ja täysin tutkimatonta hoitomuotoa ehdittiin toteuttaa Hyvinkään sairaalassa peräti kymmenen vuotta kenenkään estämättä. "Hoidon" periaatteisiin kuului, että lääkäri ei koskaan tapaa, tutki, diagnosoi tai hoida lapsipotilasta henkilökohtaisesti vaan kaikki kommunikaatio ja hoito tapahtuu vanhempien tai muiden läheisten aikuisten välityksellä. Hoitona oli lapsen halaaminen aina, jos/kun lapsella oli jotain huolia. Mitään ei tarvinnut puhua, koska pakkohalaamisen tuoma turva poisti ongelmat. Ja tätä siis toteutettiin (siis toivottavasti EI toteuteta enää kenellekään) jopa 12v lapsille. :-o
Tämän sankarin höpötys "keksinnöstään": http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/102890/langinauer.pdf?sequence=1
Menetelmää on toteutettu lastenpsykiatrian osaston lisäksi ainakin yhdessä lastenkodissa: http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/21577/opinnayt.pdf?sequence=1
Valviran selvitys ja toimenpiteet: http://www.valvira.fi/tietopankki/ratkaisulyhennelmat/muu_sisalto_3/sairaanhoitopiirin_lastenpsykiatrian_yksikossa_epaasianmukainen_tutkimus-_ja_hoitokaytanto
Ko. lääkärillä on edelleen täydet lastenpsykiatrin oikeudet, mutta tuskin on enää ylilääkärinä missään.
Onkohan siellä Hyvinkäällä jo asiat paremmin? Kuinkahan laajalti tämä huuhaa-hoito on ollut muissa seudun hoitolaitoksissa käytössä? Onkohan oikeusjuttuja vireillä sairaanhoitopiiriä tai Valviraa vastaan potilaiden perheiden taholta? Kai niistä "uhreista" osa on tullut jo täysi-ikäiseksi. Kellään täällä henk.koht. kokemusta? Mun mielestä on aivan käsittämätönsä, jos tämä lääkäri selviää sooloilustaan rangaistuksetta. Juttujen perusteella oli ihan valelääkärimeininkiä.
Toinen vastaava juttu oli Jyväskylässä. http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288547595522.html "Lastenpsykiatrian osastolla kuohuu Jyväskylässä - "Säännösten vastaisia menettelytapoja"
Tuolla Jyväskylässä mm. lastentarhanopet toimivat lääkärinsijaisina eikä papereista selvinnyt edes potilaan alkuperäistä ongelmaa tai "hoidon" syytä... Ei hyvää päivää.
”Turvaistava hoitomalli", muistatko jutun?
15
441
Vastaukset
- 2+1
Psykiatrialla on valtion takaama syytesuoja. Muutoin he eivät voisi toimia ollenkaan.
- ohhoh!
Huh, aika sairasta!!!
- Suomi 2014...
Tässähän ei ole kyseessä täällä tavallinen kuvio pakkohoidosta katkeroitunut lääkkeistäkieltäytyjä vs. lääketiede Harvardia myöten, vaan nuori perhe vs. asemaansa väärin käyttänyt "ammattilainen" ja tehtävissään epäonnistunut valvontavirasto.
Uskon että edellä mainituista "hoitomuodoista" on ollut jopa enemmän haittaa kuin valelääkäreistä. Kouluttamattomat valelääkärit ovat hoitaneet todennäköisesti useimpia ihmisiä vain satunnaisesti. Käsittääkseni Suomen tunnetuin valelääkäri Esa Laiho hoiti pääasiassa vanhuksia. Mielestäni potentiaalisesti elinikäisten ongelmien aiheuttaminen lapselle on pahempi rikos kuin tahaton (paitsi välillisesti) vanhuksen eliniän lyhentäminen muutamalla vuodella. Jos Laiho olisi syytteiden mukaisesti (kolme tappoa ja viisi törkeää pahoinpitelyä) tappanut toimillaan muita kuin jo ennestään kuolemansairaita, niin hän olisi taatusti jäänyt kiinni jo paljon aiemmin ja virheitä olisi tutkinut myös Valvira. Lisäksi valelääkärit ovat toimineet yksin, kun taas tässä lastenhoidossa on ollut juonessa mukana kokonaiset osastot.
Esim. lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö on varmasti jäänyt asianmukaisesti tutkimatta tai epäilyjä on selvitetty vanhempien vääristyneiden havaintojen mukaan. Myös vanhemmat ovat voineet tehdä lapsille ihan mitä vaan jäämättä kiinni. On tosi tavallista, että lapset salailevat vanhemmiltaan asioita, joista he voisivat puhua vieraammalle aikuiselle.
Olisi mielenkiintoista tietää valehoitoon joutuneiden perheiden ajatuksia. Itse ainakin veisin väärinkäytökset oikeuteen, jos esim. lapseni autismi, masennus tai ADHD olisi tahallisesti hoidettu päin v!ttua täysin epätieteellisin ja tutkimattomin keinoin. Olisi myös aika karua kuulla aikuisena, että on lapsena joutunut viranomaisten kaltoinkohtelemaksi ja siksi elämä on paskamaista. ADHD:ta poteva henkilö voi joutua vihan vuoksi tavallista todennäköisemmin vankilaan.- Anonyymi
Luen ekaa kertaa tästä mallista ja kyllä minulle käytettiin tätä hoitomallia ADHD-epäilynvuoksi. En muistanut vain, että sitä käytettiin silloin. Nyt vasta tulee mieleen kuinka kauheaa se oli.
ADHD diagnoosia en silloin saanut, mutta nyt yli 20 vuotta myöhemmin sen diagnoosin sain.
- "Turvaistaminen"
Ihan sairasta ja sadistista puuhaahan tuollainen toimintamalli on.
- terapeutti
Valviran johtava psykiatri Henriksson kertoi, ettei Valvira koskaan kieltänyt hoitomallin käyttöä, vaan ainoastaan sen yksipuolisen käytön. Päinvastoin hoitomalli olisi ollut mielenkiintoinen ja sitä olisi voinut kehittää. Tämän jutun aloitus sisältää paljon asiavirheitä. Hoitomallissa oli yksinkertaisesti kysymys siitä, että lapsen vanhemmat otettiin tiiviisti mukaan hoitoon ja heitä ohjattiin aktiivisesti siihen, kuinka toimia oireilevan lapsen kanssa. Väite siitä, ettei lapsia tutkittu tai lääkäri ei heitä tavannut, on täyttä humpuukia.
Vanhempien ohjausta ja mukaan ottamista tiiviisti hoitoon on tutkittu Turussa ja se alkaa levitä muihinkin lastenpsykiatrian yksiköihin, kun Hyvinkäällä se oli käytössä jo vuosia. Lääkkeitä ja terapioita käytettiin myös paljon aivan kuten muissakin sairaaloissa, vaikka tässäkin aloituksessa muuta väitetään. - terapeutti
Hyvinkään tapauksessa olennaista oli se, ettei mallista valittaneet Valviraan asiakkaat, vaan yksittäinen yhteistyökumppani. Päinvastoin yksikön omat asiakkaat olivat tyytyväisiä. Vasta kun kohu oli suuri, yksittäinen perhe halusi selvittää hoidon sisältöä Valviran kautta. Hoidosta valittavia perheitä ei siis löytynyt suuresta kohusta huolimatta.
- lkdlskldkd
Vaikuttaa aivan HUS: n työntekijän kirjoitukselta. Veikkaan, että myös näin on. Hus psykiatria pitäisi mielestäni tutkia aivan samalla tavalla perusteellisesti kuin Kupittaan sairaalallekin nyt tehdään. Peijas pyskiatria, Kellokosken sairaala… kaikki tarkastuksen alle. Aihetta mielestäni olisi.
- lkdlskldkd
"Epätieteelliseksi ja jopa vaaralliseksi arvioitu "turvaistava hoitomalli" on hallinnut vuosikausia Hyvinkään sairaalan lastenpsykiatrian yksikköä.
Kyseisessä hoidossa aggressiivisesti käyttäytyvä lapsi suljetaan syliin tiukkaan otteeseen eikä tälle puhuta mitään.
- Kun turvaistamista on opetettu, on neuvottu, ettei lasta saa päästää edes vessaan. Neuvotaan, että jos pissa tulee housuun, se siivotaan sitten myöhemmin. Mielestäni sellainen on hyvin arveluttavaa lasten hyvinvoinnin kannalta, hyvinkääläinen terveysalan ammattilainen kertoo Iltalehdelle."
http://www.iltalehti.fi/mieli/2011041313539804_md.shtml
http://yle.fi/uutiset/valvira_moittii_hyvinkaan_lastenpsykiatriaa_epaasiallisesta_hoitomallista/5327547
Jos minun lapselleni kukaan terveydenhuollon ihminen tekisi vastaavaa veisin kaltoinkohtelijan oikeuteen vastaamaan pahoinpitelysyytteeseen. - lkdlskldkd
"Kun turvaistamista on opetettu, on neuvottu, ettei lasta saa päästää edes vessaan. Neuvotaan, että jos pissa tulee housuun, se siivotaan sitten myöhemmin. "
...psykaitristen "sairaaloiden" eristyshuoneissa potilat ovat joutuneet tekemään tarpeitaan jopa lattialle. Tämäkin lienee hoitohenkilökunnalle normaalia,hoitoa ja potilaan parhaaksi. Potilas on eristyshuoneessa omien jätöksien keskellä, hoitajat "kameroiden äärellä" juomassa kahvia ja juoruilemassa.
"Potilaan kohtelu eristyshuoneessa loukkasi ihmisarvoa
Oikeusasiamies esittää hyvitystä
Pitkäniemen sairaalassa eristyshuoneessa pidettyä potilasta ei päästetty edes wc:hen, vaan hän joutui tekemään molemmat tarpeensa lattialle. Oikeusasiamies Petri Jääskeläinen katsoo potilaan eristämisen olosuhteiden olleen sekä lainvastaiset että loukkaavan ihmisarvoa. Hän pyytää Pirkanmaan sairaanhoitopiiriä harkitsemaan, voisiko se hyvittää potilaalle tämän ihmisarvoa loukanneen kohtelun."
http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/pubman/templates/2.htx?id=716
- psykoottinen-
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/102890/langinauer.pdf?sequence=1
"Turvaistuminen
Toimintaa, jolla turvallisuuden kokemus jälleen
saavutetaan eli turvaistumistarve tyydytetään,
kutsun turvaistumiseksi. Lapsi voi turvaistua
oman toimintansa ja omien keinojensa avulla,
jolloin kyseessä on itsenvarainen turvaistuminen.
Imeväisikäisen lapsen itsenvaraisia keinoja voivat
olla esimerkiksi sormien tai tutin imeskely häm
mentävässä ja oudossa tilanteessa, pään kääntä
minen poispäin ja vetäytyminen uhkaavasta kon
taktista tai heijaaminen silloin, kun lapsi on jä
tetty yksin omiin oloihinsa.
Toinen mahdollisuus
on turvaistua jonkun toisen ihmisen toiminnan
ja keinojen avulla. Itkevän vauvan rauhoittumi
nen äitinsä sylissä tai leikki-ikäisen lapsen aset
tuminen vanhemman määrittelemiin tukeviin ja
turvallisiin rajoihin voivat olla esimerkkejä toi
senvaraisesta turvaistumisesta. Mitä pienemmäs
tä lapsesta on kyse, sitä selvemmältä näyttää, että
hänen turvaistumisensa tulee tapahtua toisenva
raisesti. Lapsuuden varhainen turvallisuuden ko
kemus tulee saada annettuna, ei itse hankittuna"
Siis tämähän on täysin normaalia toimintaa perheissä mitä jokainen toteuttaa enemmän tai vähemmän lapsiensa kanssa. Sitä kutsutaan normaalisti rakkaudeksi ja läheisyydeksi. Tämä psykiatri keksi sille vain toisen nimen! Ja käytännön toteutus lähti niin sanotusti lapasesta! Ei turvallisuutta tuo pelkkä sylissä pitäminen! Siihen tarvitaan paljon muutakin! Kaikki perustarpeet tulee olla tyydytettynä kuten ravinto, vaatteet, lämpö jne. Siihen kuuluu myös henkiset tarpeet saada olla oma itsensä ja saada rakkautta sellaisena kuin on ilman ehtoja. Rakkauteen kuuluu selkeästi rajat mitkä suojelevat pientä lasta esim. ei saa lyödä pikkuveljeä tai koskettaa kuumaan hellanlevyyn. Tietysti mitä pienempi lapsi sitä enemmän tarvitaan myös fyysistä läheisyyttä eikä fyysisen läheisyyden tarve katoa aikuisiltakaan vaan sitä tarvitaan aina. Monesti aikuiset tyydyttävät sen lähinnä seksuaalisuuden alueensa kautta. Silti halaukset ystävienkin kesken ovat tärkeitä. Turvallisuuden tunteen luomista lapsen sydämeen ei siis voida kutistaa pelkäksi halailuterapiaksi. Jos vanhempasi ovat narsisteja ja kohtelevat sinua alistavasti ja vähätellen ei sitä voi mitätöidä pelkästään ottamalla lapsi syliin masennusoireiden poistamiseksi!
Tämän "Turvaistamisteorian" keksijä on tajunnut tärkeän havainnon! Mutta siitä on tehty liian yksinkertainen toteutus joka ei käytännössä toimi jos muut edellä mainitut tekijät eivät ole kohdallaan. Halauksesta on tehty joku kaiken kattava turvallisuudentuoja eikä se sitä ole! Varsinkin vielä jos sitä toteutetaan lapsen tarpeet laiminlyöden, kuten tämä pissaamisjuttu niin siitä tulee asian irvikuva. Kaikki tarpeiden laiminlyönnit aiheuttavat turvattomuutta. Voin kertoa tähän esimerkin omasta elämästäni. Minun perustarpeitani laiminlyötiin lapsena.
Olen kärsinyt vilua ja nälkää. Ei ollut esim. talvikenkiä aina, olen mennyt kumisaappailla niin kesällä, syksyllä kuin talvellakin ja ne olivat vielä monotkin suksiini ja lopulta vielä liian pienet. Ne oli talvella äärettömän liukkaat pelkäsin kaatumista toden teolla ja kylmät niin, että palellutin jalkojani pakkasella. Ei ollut edes villasukkaa. Vaatteita saattoi olla vain yhdet ja niitäkään ei säiden mukaan. Minä jouduin olla peiton alla, kun niitä joskus pestiin ja odottamaan niiden kuivumista. Tästä syystä minulle kehittyi jatkuva TUNNE siitä, että minulla ei ole vaatteita eikä kenkiä tarpeeksi. Koko aikuiselämäni olen kärsinyt shoppailuongelmasta, johon en saanut siihenkään mitään apua tästä hoitojärjestelmästä. Jumala auttoi tajuamaan tämän lähteen mistä se johtui. Nyt minulla on niin paljon ylikompensaatiota, että saanko edes käytettyä näitä kaikkia tämän elämän aikana? Tunne tuli menneisyydestä jolla ei ollut mitään tekemistä nykyisten vaatteideni kanssa. Tunne toi turvattomuutta. En saanut vaatekasoistani tunnetta että niitä on tarpeeksi. Silti jokaisen vaatteen ostamisen takana on ollut tämän turvattomuuden tunteen poistaminen. Olen parantunut tästäkin, ymmärrän asian. Olen käsitellyt traumani. Hallitsen käytökseni. Kiitos Herralle! Olisiko tässä pelkkä halaus auttanut minua? No, eipä olisi!
Se, että ihminen kokee turvallisuutta on todella monen tekijän summa! Sen tähden sitä ei voida kutistaa joksikin teoriaksi sen antamista toiselle ihmiselle. Silti normaalit vanhemmat osaavat antaa sen lapsilleen pelkästään rakastamalla heitä oikealla tavalla.
Mutta siitä kiitosta, että joku edes yrittää jollakin muulla tavalla hoitaa lapsia kuin kamalilla psyykelääkityksillä! Ja totta on, että esikouluiässä moni lapsen kiukkukohtaus on hoidettavissa pelkällä halauksella niinkuin tuon keksijän esimerkki missä toinen lapsi ottaa vanhempien päähuomion ja esikoinen jää vähemmälle huomiolle, siinä ongelma olikin pelkkä halauksen puute esikoisella. Halaus toimii hyvin myös väsymyksestä aiheutuneeseen kiukkukohtaukseen yms. Mutta ei se riitä jos muut asiat ovat retuperällä! - Anonyymi
Minulla on henk. koht. kokemusta kyseisestä "hoitomuodosta". Vuosi oli varmaan 2006 tai 2007, olin alle 10v. Vieras nainen (oletan näin jälkikäteen että jonkinasteinen hoitaja) pakotti minut syliinsä ja piteli minua väkivalloin paikallaan samalla, kun huusin isääni apuun ja koitin rimpuilla itseäni otteesta irti. Tilanne sattui fyysisesti, mutta pahimmat arvet jäivät psyykkeeseen. Olin peloissani, pakokauhun vallassa ja hysteerinen. Isäni katseli hiljaa vieressä, kun tilanne eteni. En laskenut alleni mutta tilanne kesti luultavasti noin 15-20 minuuttia. Pelkäsin poliklinikalle palaamista ja ajatus kyseisen naisen kohtaamisesta uudestaan sai minut ahdistumaan pahoin. Pelkään vieraita ihmisiä edelleen. Traumat jäi enkä ole saanut asiaa käsiteltyä tähänkään päivään mennessä.
- Anonyymi
No osaatko näin jälkikäteen aikusiena nyt kertoa, mikä sai sinut siinä tilanteessa käyttäytymään niin agressiivisesti, että tähän "holding terapiaan" ryhdyttiin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No osaatko näin jälkikäteen aikusiena nyt kertoa, mikä sai sinut siinä tilanteessa käyttäytymään niin agressiivisesti, että tähän "holding terapiaan" ryhdyttiin?
Sain tavallisen kiukkukohtauksen. Sellaisen ihan tavallisen, mitä lapset saa milloin mistäkin syystä. Huusin isälleni. En lyönyt ketään tms. Ilmeisesti huutaminen oli hoitajalle liikaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sain tavallisen kiukkukohtauksen. Sellaisen ihan tavallisen, mitä lapset saa milloin mistäkin syystä. Huusin isälleni. En lyönyt ketään tms. Ilmeisesti huutaminen oli hoitajalle liikaa.
Jos nyt aikuisena pystyt käsittelemään asioita, niin suosittelen pyytämään paperit tuolta ajalta, ja lukemaan/ miettimään mikä heidän ajatuksen juoksunsa tuolloin on ollut.
En voi tietenkään puhua kuin omasta puolestani, mutta itselleni ainakin omien papereiden lukeminen vahvisti niitä mielikuvia mitä itselläni oli lapsuuden hoidosta, ja siitä miksi olen tässä ja nyt. (eikä se varsinaisesti ole onnistumistarina.)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k512274Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖251098Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82992Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11914Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt54893- 68883
Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me126863Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10783vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22773Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49759