Minulla on pieni 10 viikkoinen koiranpentu, joka tuli minulle vastikään. Se on hyvin laumaviettinen ja aina "jaloissa". Sen tulisi olla yksinoloaikanaan ensialkuun pentuaitauksessa, myöhemmin sitten yhdessä huoneessa eli isommassa tilassa.
Ongelma on nyt se, että pentu huutaa ja kiljuu tauotta aitauksessa. Hakee huomiota: kun tulen aitauksen lähelle tai annan sille huomiota, se lopettaa kiljumisen ja heiluttelee häntää, haluaa pussailemaan. Kasvattajalla aivan samanlainen.
Miten tätä kannattaisi lähteä kitkemään pois? Haluan, että pentu oppii, ettei huutamalla saavuta mitään. Alla kuulemiani vinkkejä:
1. Ei reagoida ääneen vaan annetaan sille huomiota kun se on hiljaa
2. Ei reagoida ääneen muttei myöskään hiljaisuuteen, eli annetaan vain olla
3. Annetaan pennun huutaa mutta käydään säännöllisesti aitauksessa tekemässä "tikusta asiaa". Joskus aitauksessa ollessa odotetaan pentua rauhoittumaan, jonka jälkeen sitä huomioidaan, joskus ei odotella. Joskus ei anneta huomiota ja lähdetään aitauksesta jättäen pentu sinne. Joskus taas annetaan pennun tulla perästä.
4. Laitetaan pentu toiseen huoneeseen ja ärähdetään jos huutaa, palkataan jos on hiljaa.
Asun kerrostalossa, joten neuvot ovat kultaakin kalliimpia :)
Koira kiljuu ja huutaa aitauksessa
2
387
Vastaukset
- pentu meilläkin
Aloita hiljaisuusopetus sillai, että laita pentu aitaukseen ja päästä pois heti. sitten jatka aitausaikaa vähitellen,. seiso vierellä, puolen metrin päässä ja sitä rataa, viis kuusi harjoitusta samaan syssyyn ja useita kertoja päivässä, viikonloppu, ilta on hyvää aika pelata pennun kanssa.
Muista puruluut ja lelut sinne aitaan. opeta pentua leikkimään niillä ja voit vaikka itse istua aitauksessa ensimmäisillä kerroilla, leluilla leikkimässä.
2- malli ei kerro koiralle yhtään mitään siitä, miten pitäöisi olla, samoin on 3- mallin kanssa,
Nelosvaihtoehto on huonoin, saat karjua kurkkusi kipeäksi ja naapurisi hermoheikoiksi. - paimenpoikas
Mutta kun pentu ei hiljene ellen koske siihen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1091974- 2541729
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos611106Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik311030Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K641003En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k67967Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉68860Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.37847The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut6831Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse49815