Montako ylimääräistä lääkärikäyntiä?

Raskaan

Siinä kysymys tulikin.

Eli jo lapsen saaneet, kuinka monta käyntiä teillä tuli perusneuvolan lisäksi?
Neurolla ja äitiyspkl? Vai väheneekö nuo äitiyspkl käynnit noista perusneuvolakäynneistä?

Helppiä. Miten keksi töihin syitä ylimääräisille käynneille? En ole epilepsiasta kertonut enkä haluaisi kertoa!

9

119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raskaan

      Eli siis olen raskaana :)
      Ei annan kirjoittaa tuota koko sanaa nimimerkiksi.

    • Marsu 36

      Moi! Mä sairastuin raskausaikana epiin ja mun tarina ei ehkä ole kaikkein tavallisin, mut, kyl mä joka toinen viikko kävin neuvolassa hoitajan luona, lisäksi lääkärit neuvolassa sekä ylimääräisenä lääkärikäynnit Naistenklinikalla.

    • Kokematta

      http://www.epilepsia.fi/epilepsialiitto/oppaat_ja_tuotteet/oppaat_ja_esitteet/perusoppaat/aikuinen_ja_epilepsia.797.shtml
      Tuossa löytyy tietoa mm. raskaudesta.
      Minulla ei ole kokemusta, mutta luulisi tulevan 1-3 ylimääräistä käyntiä neurologilla lääkityksen varmistamiseksi, ei niinkään neuvolassa. Riippuu tietenkin kohtaustilanteesta ja lääkityksestä.

      Pelkkiä esimerkkejä ylimääräisten käyntien valehteluun saattaisivat olla poliisilaitoksen passihakemus, ammattiyhdistyksen alueellinen toimisto, Kela (esim. hakemuksen epäselvä täyttöopastus) ... Nämähän eivät ole auki iltaisin ja viikonloppuisin, vaan ainoastaan arkisin 8-17 laitoksesta riippuen.

    • epileptikko

      Mielestäni kannattaisi töissä kertoa epistä. Entä sitten kun satut saamaan kohtauksen työssä? Työkaverit osaisivat toimia oikein kun tietäisivät sairaudestasi.

    • yksityisasioita

      Minäkin olen sitä mieltä että lähimmille työkavereille on hyvä mainita epistä, ihan vain oman turvallisuuden kannalta, ja ettei kohtaus ei tule yllätyksenä heille.

      Jos kuitenkaan et aio niin tehdä, onhan ihmisllä vaikka mitä syitä miksi lääkärillä pitää käydä, ja vaikka kävisit neuvolassa, työkaverisi tuskin kyselevät miksi käyt niin usein. Ja jos kyselevät, voit sanoa ettet mielellään tässä vaiheessa puhuisi asiasta. Syynä voi olla mikä vaan mitä he voivat sitten keskenään arvuutella jos niin kokevat tarpeelliseksi. Ei omista lääkärikäynneistä ole pakko syytä kertoa työkavereille!

    • Kirak

      Hei, sairastuin raskauden lopussa (viimeisellä kolmanneksella).
      Sairaalassa olin siitä useamman viikon, sitten kävin pari ylimääräistä neuvolakäyntiä ylimääräisen ultran.. Vaikea verrata kun mulla tuli epilepsia niin myöhäisessä vaiheessa raskautta.

      Millaisia syitä haluat, lääkärihän kirjoittaa todistuksen ilman syytäkin jonka työnanaajan pitää hyväksyä (siis todistuksen että ollut lääkärissä, mutta ei että miksi on ollut).

      Minäkään en ole kertonut töissä, jotku tietää mutta ei kaikki.

    • leptikko

      Hei aloittaja,
      olen vähän alle 30v nainen ja minulle tuli epilepsia 19-vuotiaana. Tulin raskaaksi 22-vuotiaana.
      Neuvolakäyntejä oli joka toinen viikko.Lisäksi sairaalassa vauvan rakenneultra ja joku muu, jonka nimeä en enää muista.

      Raskausaika oli TODELLA vaikea. Viimeiset 2kk jouduin olemaan sairaalassa käytännössä vuodelevossa. Sain kohtauksia sairaalassa ja kerrankin tipuin sängystä lattialle. Lääkeainepitoisuudet heitteli ja lääkitystä lisättiin sekä otettiin uusi lääke rinnalle. Lääkkeiden noston vuoksi minulta lähti hiukset tukkoina päästä ja sain todella kutiavan ihottuman.

      Vauvan synnytin sektiolla, joka sekään ei mennyt suunnitelmien mukaan. Siitä en kerro tarkemmin, ettet saa kammoa.

      Minulle tehtiin sterilisaatio 26-vuotiaana. Raskausaika oli todella vaikea ja sain onneksi lääkäreiltä suostumuksen sterilisaatioon. Päivääkään en ole katunut, mutta silti samalla harmittaa koska en voi saada toista lasta. Vaikkei sterilisaatiota olisikaan tehty, en olisi alkanut enää uudelleen raskausprosessiin aiemman kokemuksen vuoksi.

      Toivotan sinulle onnea ja toivon ettei sinun raskausaikasi ole yhtä kamala.

      • pikkukauris

        Eli aika erilaisia kokemuksia on,ja itselläni on kaikkien kolmen lapseni raskausajat mennyt niin huonosti että sain koko ajan kohtauksia,ne oli pitkiä,makasin paljon sairaalassa.toipuminen kesti pitkään....Lääkeannostuksia ja lääkkeitä lisättiin ja vaihdeltiin jatkuvasti.


        Sitten olin lääkkeitten takia taas sängyssä koko päivän koska näin kaiken kahtena enkä pysynyt pystyssä :( Näin siis minulla. Monenlaista on. Synnytys oli hyksissä.Kaikki lapset oli vastasyntyneinä seurannassa muutaman päivän, hengityskatkosten vuoksi. Vaihtelu on suuri.Nuorimman kohdalla sain odotusaikana vain yhden kohtauksen.
        Lääkkeitten takia en ole saanut imettää. Jollain tavalla epilepsia vaikuttaa aina raskauteen,toisilla enemmän,toisilla vähemmän.


    • Raskaan

      Kiitos vastauksista.
      Tosiaan olen vuosia ollut kohtaukseton enkä siksi ole tästä työssä kertonut.

      En tarvitsekaa mitään selityksiä lääkärikäynneille. Neuro oli sitä mieltä ettei minun tarvitse hänellä enää käydä....?!?!?!? Yksi kerta kuulemma riittää. Kirjoitti vaan lisää lääkeannosta et voin sit itse nostaa jos alkaa oireita tuleen. Jos se ei auta niin sit ottaa heihin yhteyttä.
      Ja ilmeisesti jossain vaiheessa tulee yks käynti äitiyspkl.

      Kauhu tarinoita riittää ja jokainen on yksilö :) Tiedän et kohtauksia saattaa lisääntyä viimeisellä kolmanneksella mut ei automaattisesti. Tää on semmoinen asia, joka ei melkeinpä ole meidän omissa tai lääkäreiden käsissä vaan ihan jossain muualla... Meinaan et miten raskaudesta ja synnytyksestä selviää.
      Ja neuvolantäti juuri varoitti et nettikeskusteluita ei sitten kannata ottaa liian tosissaan ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2635
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2233
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      87
      1971
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1695
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1681
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1636
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1626
    8. 91
      1563
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1437
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe