Mikä kuuluu mihin?

Täysin sekaisin

Nyt on mulla kyllä mennyt pieni pääni ihan vaan vähän sekaisin näiden sanojen kanss: lestadiolainen,uuslestadiolainen ja esikoislestadiolainen??Siis häh??Mikä kuuluu mihin?

14

4919

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • v_l

      ei ole ollenkaan olemassa. Se on pelkkä vitsi, jonkun sairaan mielen syövereistä noussut juttu.

    • Lea (ul)

      Vanhoillisii on eniten ja uuslestadioalaisii vähiten. Esikoiset on siitä välistä.Ite siis oon uuslestadiolainen.UL on liikkeistä uusin ja se sai alkunsa 90 luvulla ranuan liikkeestä.kaikki vanhoilliset ei pidä uuslestadiolaisist koska me hyväksytään ehkäsy ja tv. mut kokeile hakua.

      • sekaisin..

        Kiitoksia Lea tiedoista!


      • ranuavl

        Olen asunut Ranualla pari vuosikymmentä, enkä koskaan ole kuullut tuollaisesta.


      • ex Puhveli

        Vanhoillisia: n. 100 000
        esikoisia: n. 10 000
        rauhan sana: n. 5 000
        uusheränneet: n 3 000
        uuslestadiolaiset: alle 5 ja hekin tunnustavat uskoaan vain suomi24:ssä internetissä


      • el-kirahwi
        ex Puhveli kirjoitti:

        Vanhoillisia: n. 100 000
        esikoisia: n. 10 000
        rauhan sana: n. 5 000
        uusheränneet: n 3 000
        uuslestadiolaiset: alle 5 ja hekin tunnustavat uskoaan vain suomi24:ssä internetissä

        Yllä oleva koskee siis Suomea. Tosin joidenkin vanhoillislestadiolaisten arvioiden mukaan heidän määränsä on alle 100 000. Rauhansanalaisten määräksi taas olen kuullut lähempänä 10 000. Esikoislestadiolaisten määrä pitänee suurinpiirtein paikkansa, jos kyseessä ovat tiiviisti mukana olevat. Raja esikoislestadiolaisen ja ei-esikoislestadiolaisen välillä on kuitenkin varsin liukuva, ja määrä saattaisi joillain kriteereillä olla suurempikin (joillain toisilla ehkä taas jopa pienempi).

        Maailmanlaajuisesti arvelisin suurimpien lestadiolaissuuntien määrien olevan seuraavat:

        Vanhoillislestadiolaisuus 80 000 - 100 000
        Esikoislestadiolaisuus 25 000 - 35 000
        Rauhansanalestadiolaisuus 20 000 - 30 000
        Töröläläisyys n. 5 000
        Uusheräys n. 3 000
        Lyngenlestadiolaisuus - fundamentalistit n. 2 000
        Lyngenlestadiolaisuus - liberaalit n. 2 000


      • Hynde
        el-kirahwi kirjoitti:

        Yllä oleva koskee siis Suomea. Tosin joidenkin vanhoillislestadiolaisten arvioiden mukaan heidän määränsä on alle 100 000. Rauhansanalaisten määräksi taas olen kuullut lähempänä 10 000. Esikoislestadiolaisten määrä pitänee suurinpiirtein paikkansa, jos kyseessä ovat tiiviisti mukana olevat. Raja esikoislestadiolaisen ja ei-esikoislestadiolaisen välillä on kuitenkin varsin liukuva, ja määrä saattaisi joillain kriteereillä olla suurempikin (joillain toisilla ehkä taas jopa pienempi).

        Maailmanlaajuisesti arvelisin suurimpien lestadiolaissuuntien määrien olevan seuraavat:

        Vanhoillislestadiolaisuus 80 000 - 100 000
        Esikoislestadiolaisuus 25 000 - 35 000
        Rauhansanalestadiolaisuus 20 000 - 30 000
        Töröläläisyys n. 5 000
        Uusheräys n. 3 000
        Lyngenlestadiolaisuus - fundamentalistit n. 2 000
        Lyngenlestadiolaisuus - liberaalit n. 2 000

        Suurin Pollariryhmä riitinmattilaiset

        makkerin sivujen mukaan n. 3000

        Independent Apostolic Lutheran Church ( Riitinmattilaiset, a pollarite-group, 3000 members)
        -This Branch won majority among the Pollarites after the split in 1962-63
        -Have large congregations in Minneapolis, Duluth, Kenosha (Wis) and Ishpeming.


      • ex Puhveli
        Hynde kirjoitti:

        Suurin Pollariryhmä riitinmattilaiset

        makkerin sivujen mukaan n. 3000

        Independent Apostolic Lutheran Church ( Riitinmattilaiset, a pollarite-group, 3000 members)
        -This Branch won majority among the Pollarites after the split in 1962-63
        -Have large congregations in Minneapolis, Duluth, Kenosha (Wis) and Ishpeming.

        Peräpään järjestys oli kuitenkin oikein, eli uuslestadiolaisia on alle viisi.

        Yksi suuri ryhmä, joka jäi luetteloimatta ja joka ehkä kuuluukin lestadiolaisryhmien luetteloon yhtä paljon kuin uuslestadiolaiset on: feikkilestadiolaiset. Heitä on enemmän kuin uuslestadiolaisia, mutta yhteisenä piirteenä on, että hekin esiintyvät vain internetissä suomi24:ssä.


      • Hynde
        ex Puhveli kirjoitti:

        Peräpään järjestys oli kuitenkin oikein, eli uuslestadiolaisia on alle viisi.

        Yksi suuri ryhmä, joka jäi luetteloimatta ja joka ehkä kuuluukin lestadiolaisryhmien luetteloon yhtä paljon kuin uuslestadiolaiset on: feikkilestadiolaiset. Heitä on enemmän kuin uuslestadiolaisia, mutta yhteisenä piirteenä on, että hekin esiintyvät vain internetissä suomi24:ssä.

        onko uuslestadiolaisuus feikkilestadiolaisuudesta erkaantunut haara.

        Onko sinut eroitettu ts. vapautettu puhvelin tehtävistä?


      • ex Puhveli
        Hynde kirjoitti:

        onko uuslestadiolaisuus feikkilestadiolaisuudesta erkaantunut haara.

        Onko sinut eroitettu ts. vapautettu puhvelin tehtävistä?

        Eikun mä käytin "ul Puhveli" nimimerkkiä aikaisemmin mutta kunb olen oikeasti vl ja kaikki ei ymmärtäny mun kirjoituksia 100% vitsiksi niin päätin muuttua tällä palstalla ex Puhveliksi.

        Minulla ei kuitenkaan ole uuslestadiolaisuuden kanssa muuat tekemistä paitsi että liityin vitsiin kun palsta jo oli tullut.

        Luulen että olet oikeassa, että uuslestadiolaisuus on feikkilestadiolaisuuden haara. Seurakunnan tuntomerkit ainakin on samat.


      • Tiehöylä
        ex Puhveli kirjoitti:

        Vanhoillisia: n. 100 000
        esikoisia: n. 10 000
        rauhan sana: n. 5 000
        uusheränneet: n 3 000
        uuslestadiolaiset: alle 5 ja hekin tunnustavat uskoaan vain suomi24:ssä internetissä

        oikealta tieltä?


      • kauppalehti
        ex Puhveli kirjoitti:

        Vanhoillisia: n. 100 000
        esikoisia: n. 10 000
        rauhan sana: n. 5 000
        uusheränneet: n 3 000
        uuslestadiolaiset: alle 5 ja hekin tunnustavat uskoaan vain suomi24:ssä internetissä

        Asiaa. Olet idolini


      • Anonyymi
        ex Puhveli kirjoitti:

        Vanhoillisia: n. 100 000
        esikoisia: n. 10 000
        rauhan sana: n. 5 000
        uusheränneet: n 3 000
        uuslestadiolaiset: alle 5 ja hekin tunnustavat uskoaan vain suomi24:ssä internetissä

        Ystäväni ex puhveli !
        Kun sanomme : Minä olen lestadiolainen niin minulla täytyy olla samanlainen kristillisyys kuin Laestadiuksella ja Lutherilla . Jos oppi eroaa niin sitten on jotain muuta . Jos sanon : Minä olen kommunisti mutta minulla on puoleksi oikeistolainen ideologia niin silloin on vähän " silmäpuoli " politiikkaa .


    • Tiehöylä

      UL opetuksia. Ummista silmäsi vihollisten harhautukselta, niin löydät totuuden rakkaudessa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3487
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2109
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1805
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1716
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      285
      1071
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      939
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe