Mania ja masennus - fyysiset oireet?

Sohvipa89

Heippa! Minä koen tämän sairauden ennen kaikkea fyysisinä tuntemuksina kropassa. Varsinkin masennuksen yhteydessä fyysisiä oireita tulee paljon: kroppa painaa tonnin, hiukset lähtevät, iho hilseilee ja oireilee muutenkin, suuta kuivaa ja vartaloon iskee sellainen kokonaisvaltainen jähmeys. Peilistä katsoo maailmankaikkeuden rumin ihminen, vaikka vasta hetkeä aiemmin, manian vallitessa tunne olisi ollut aivan päinvastainen. Maniassa taas kroppa toimii kuin unelma , kokoajan on raikas ja fressi olo, iho on pehmeä ja tasainen, hiukset kiiltää ja niin edelleen. Onko teillä muilla samanlaisia kokemuksia? Minkälaisia fyysisiä oireita te koette taudin eri vaiheissa?

10

2265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+14=27

      Vapinaa on joskus eri kausina (en syö lääkkeitä). Hiuksia lähtee enemmän ja ihokin on huonompi masiksen aikana kun suihkussa käymisestä tulee päivittäisen toiminnan sijasta viikoittainen erikoisuus. Vatsa saattaa olla jumissa useamman päivän maniassa, mutta epäilen että se johtuu huonosta ruuasta mitä silloin saatan syödä (muina kausina syön hyvin terveellisesti).

      • sohvipa89

        Mulla taas maniassa aineenvaihduntakin kiihtyy ja yleensä laihdun muutaman kilon. Vatsovaivoja ennemminkin masennuksen aikaan. Sellainenkin vielä et masiksessa vaikka kävis joka päivä suihkussa niin silti on likainen olo! Maniassa on niin paljon hyviä puolia et välillä sitä ihan oottaa. Typeräähän se on ku perään tulee masis.


      • juu, stressistä autoimmu
        sohvipa89 kirjoitti:

        Mulla taas maniassa aineenvaihduntakin kiihtyy ja yleensä laihdun muutaman kilon. Vatsovaivoja ennemminkin masennuksen aikaan. Sellainenkin vielä et masiksessa vaikka kävis joka päivä suihkussa niin silti on likainen olo! Maniassa on niin paljon hyviä puolia et välillä sitä ihan oottaa. Typeräähän se on ku perään tulee masis.

        Samanlaista oli mullakin. Masentuneena yleiset pahoinvoinnin oireet, ruuan tankkaus ja pahat mahavaivat. Sittenpä hypomaanisena tunsin jaksavani liikkua ja treenata loputtomiin, vatsa toimii, syön vähemmän ja energinen olo välittyy muihinkin. Mää haluisin mainita tässä vielä autoimmuunisairauksista, jotka aiheutti suurimmaksi osaksi pitkä stressi -ja mielenhäiriöt. Mulla esimerkiksi nivelet tulehtui (reaktiivinen), limakalvot kuivui ja olin vesijuoppo kuin diabeetikko (muuten mulla ärtynyt suoli). Lisäksi valkosormisuus, kylmäkyhmyt, karttakieli ja pysyvät nivelrikot olivat stressin aikaan mulla harmina.

        Kuitenkin, kun mielenhäiriö ja stressi poistuu, myös autoim-muunisairaudet häviävät. Tällöin ne eivät etene. Esimerkiksi mulla nuoruuden stressin ajalta on jäänyt kehooni joitain jälkiä: jokapäiväinen silmän Iriitti, nivelrikon alut ja jäljet akne iho-ongelmastani.

        Jaksamista kaikille.


    • Ei sairas ihmine tule johki lankaa pohtimaan asioita, ootte muute vaa vammasia.

      • FackYuu

        Sperma


    • pöpidorkadillelanttu

      Tässäkin huomaa kuinka suuri osuus on perusasioilla, ruoka ja liikunta. Jos ei aina olekaan kyse sen mystisemmistä asioista.

    • Mielisairaspotilas

      Kuka nuolis mun smällit:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

      • onkohillooo

        Eikö rahasta nuole monetkin?


    • Nalla_86___

      Hypomaniassa minulla on melko paljon ilmavaivoja, mutta se voi johtua enemmänkin siitä että tuolloin ruokavalioni on paljon epäterveellisempi kuin muina aikoina.

      Vapinaa ja lievää säpsähtelyä esiintyy nukkuessani kun hypomania alkaa nostaa päätään. En syö lääkkeitä ja tuo vapina/säpsähtely menee aina ohi kun vauhtia alkaa olla tarpeeksi enkä enää oikein nuku hyvin, jos ollenkaan.

      Muina aikoina en ole ikinä mitään sen kummempia oireita ole havainnut. Hiuksia lähtee aina kausittain enemmän kuin normaalisti, mutta en ole huomannut että hiustenlähtö olisi mitenkään sidoksissa siihen millainen mieliala tai bipokausi minulla on meneillään.

    • bipovai

      Masennuskautena olo on likainen, koska en jaksa käydä suihkussa tai pestä edes hampaitani. Syön ja nukun liikaa, lihon.
      Hypomaniassa ei ole tätä ongelmaa ja unettomuuteni lisäksi yleensä myös laihdun. Jaksan touhuta enkä muista syödä.
      Autoimmuunisairaudet nostavat päätään molemmissa vaiheissa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1816
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1478
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1123
    Aihe