Koska kirkon Jumalaan uskoo vain 1/4 kansaa ja koska kirkkoon kuuluu 3/4 kansaa, niin kirkon jäsenistä 2/3 ei varmasti usko kirkkonsa Jumalaan.
Tästä seuraa se, että koskapa kirkonkin mielestä kansankirkko ja siis kannattajiensa näköinen, niin Suomen ev.lut. kirkko on Jumalansa suhteen ateistinen kansankirkko.
Kansankirkko on kannattajiensa näköinen eli ateistinen
42
99
Vastaukset
Hyvin laskettu. Mutta on vähän niinkin, että isossa porukassa on aktiivisia toimijoita ha sitten niitä taka-alalla olijoita.
Ja jos aktiivisesti kirkossa olijoita pidetään Jumalaan uskovina, niin silloin kirkon näkyvämpi osa ei olisi kovin "ateistinen".- 5+6>10
>>>jos aktiivisesti kirkossa olijoita pidetään Jumalaan uskovina, niin silloin kirkon näkyvämpi osa ei olisi kovin "ateistinen"
5+6>10 kirjoitti:
>>>jos aktiivisesti kirkossa olijoita pidetään Jumalaan uskovina, niin silloin kirkon näkyvämpi osa ei olisi kovin "ateistinen"
Totta, että ei kannattaisi puhua kansankirkosta, kun suurin osa kansasta ei usko Jumalaan, eikä moni käy kirkossa muuta kuin joissain henkilökohtaiseen elämään liittyvissä toiminnoissa.
- Amandax
Tällä foorumilla voisi muuten varmaan kehittyä vaikka kiihkouskovaiseksi, jos tätä kauan seuraisi. Siis ihan jonkinlaisena puolustusreaktiona sille kun täällä on niin paljon negatiivisia kirjoituksia omasta uskonnosta. Tuntuu että jo nyt on oma uskonnollisuus lisääntynyt varmaan 50 prosenttia, jotenkin ihan koomista kun en normaalisti paljon mieti koko uskontoa.
- FUCKIFUUU
Se on hienoa, että kristityt uskaltavat tunnustaa väriä, on hyvä tietää onko kristitty liberaali vai konservatiivi ennen kuin heidät murskaa älyllisesti.
Jostain syystä tulit osallistumaan tälle palstalle. Ehkä jonkinlainen kiinnostus oli aiheeseen?
Minulla taas on käynyt niin, että ateismini on vain vahvistunut näillä palstoilla ollessani.- xyfg
Näinkö meinaat. Minä kun taas paremminkin menen tuonne ateismin suuntaan kun olen huomannut että nämä kiihkouskovat ovat vastenmielisine tuomitsevine kirjoituksineen irvikuvia sille mitä olen uskovista ja uskonnosta yleensä ajatellut.
- xyfg
xyfg kirjoitti:
Näinkö meinaat. Minä kun taas paremminkin menen tuonne ateismin suuntaan kun olen huomannut että nämä kiihkouskovat ovat vastenmielisine tuomitsevine kirjoituksineen irvikuvia sille mitä olen uskovista ja uskonnosta yleensä ajatellut.
Tämä oli Amandaxille!
- Amandax
xyfg kirjoitti:
Tämä oli Amandaxille!
Ai jaa, minulle aiheutuu ihan toisenlaisia tunteita, kun jonkun kirjoitukset jostain itselle vähänkin tärkeästä asiasta ärsyttää tai loukkaa niin jotenkin heti vahvistuu se oma kanta. Siis tarkoitan kun täällä on paljon näitä negatiivisia kirjoituksia, osa on muuten aika salakavalia, kaikki eivät varmaan edes tajua niitä. Mutta siis varmaan aika tavanomaista reagoida näin kuin minä. Vaikka tätä foorumia tietty luetaan niin vähän ettei sillä ole sen isompaa merkitystä.
- xyfg
Amandax kirjoitti:
Ai jaa, minulle aiheutuu ihan toisenlaisia tunteita, kun jonkun kirjoitukset jostain itselle vähänkin tärkeästä asiasta ärsyttää tai loukkaa niin jotenkin heti vahvistuu se oma kanta. Siis tarkoitan kun täällä on paljon näitä negatiivisia kirjoituksia, osa on muuten aika salakavalia, kaikki eivät varmaan edes tajua niitä. Mutta siis varmaan aika tavanomaista reagoida näin kuin minä. Vaikka tätä foorumia tietty luetaan niin vähän ettei sillä ole sen isompaa merkitystä.
No ei mitään isompaa merkitystä näillä ole. Ainoa merkitys on itselle kun kirjoittaa jotain niin joutuu selventämään mielipiteitään ja toivottavasti keskustelutaito edes hitusen kehittyy.
- Amandax
xyfg kirjoitti:
No ei mitään isompaa merkitystä näillä ole. Ainoa merkitys on itselle kun kirjoittaa jotain niin joutuu selventämään mielipiteitään ja toivottavasti keskustelutaito edes hitusen kehittyy.
Totta joo, en tiedä omasta keskustelutaidostani mutta olen yleensä aika paljon äänessä joka paikassa, siis IRL varsinkin ihan liikaakin. Nyt kun olen flunssassa olen roikkunut netissä monena päivänä aika paljon ja yöt on skype kun ihmiset on niin ihmeellisiä yöskypettäjiä ettei kellään ole muka aikaa päivällä, mutta siis pitäisi varmaan tehdä taas muuta välillä sitten kun parantuu. Mutta näistä foorumeista oppii kaikkea kiinnostavaa kun näkee mitä ihmiset ajattelee, aika ikäviä juttuja jotkut sanoo ihan suoraan, tietty se on parempi kuin valehteleminen.
- xyfg
Amandax kirjoitti:
Totta joo, en tiedä omasta keskustelutaidostani mutta olen yleensä aika paljon äänessä joka paikassa, siis IRL varsinkin ihan liikaakin. Nyt kun olen flunssassa olen roikkunut netissä monena päivänä aika paljon ja yöt on skype kun ihmiset on niin ihmeellisiä yöskypettäjiä ettei kellään ole muka aikaa päivällä, mutta siis pitäisi varmaan tehdä taas muuta välillä sitten kun parantuu. Mutta näistä foorumeista oppii kaikkea kiinnostavaa kun näkee mitä ihmiset ajattelee, aika ikäviä juttuja jotkut sanoo ihan suoraan, tietty se on parempi kuin valehteleminen.
Mulle joskus on käynyt ajatus että joutais täältä irrottautua kokonaan pois mutta tämmönen vähän ADHD tyyppi tarttee toimintaa työn ja muitten aktiviteettienkin lisäksi niin tulee vain välillä roikuttua. Ja onhan täällä fiksujakin tyyppejä , minusta evl.kirkon väkikin on heitä.
- Amandax
xyfg kirjoitti:
Mulle joskus on käynyt ajatus että joutais täältä irrottautua kokonaan pois mutta tämmönen vähän ADHD tyyppi tarttee toimintaa työn ja muitten aktiviteettienkin lisäksi niin tulee vain välillä roikuttua. Ja onhan täällä fiksujakin tyyppejä , minusta evl.kirkon väkikin on heitä.
Minäkin tykkään noista pappien aloittamista aiheista ja on muitakin hyviä, esim. Evitalla on tosi hyviä aiheita. Mummomuori on kanssa hyvä keskustelija ja asiallinen ja tietty moni muukin, en muista nyt kaikkia kun osa kirjoittaa eri nimimerkeillä.
- Amandax
Amandax kirjoitti:
Minäkin tykkään noista pappien aloittamista aiheista ja on muitakin hyviä, esim. Evitalla on tosi hyviä aiheita. Mummomuori on kanssa hyvä keskustelija ja asiallinen ja tietty moni muukin, en muista nyt kaikkia kun osa kirjoittaa eri nimimerkeillä.
Noin yleisesti vielä, niin minusta sekä kiihkoateistit että kiihkouskovaiset ovat jotenkin tylsiä, kun he katsovat asioita niin kapea-alaisesti eivätkä kestä sitä tosiasiaa että muilla voi olla eri näkemys. Itse tykkään olla tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa jotka tajuaa asioita vähän laajemmin ja hyväksyy erilaisuutta.
- xyfg
Amandax kirjoitti:
Noin yleisesti vielä, niin minusta sekä kiihkoateistit että kiihkouskovaiset ovat jotenkin tylsiä, kun he katsovat asioita niin kapea-alaisesti eivätkä kestä sitä tosiasiaa että muilla voi olla eri näkemys. Itse tykkään olla tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa jotka tajuaa asioita vähän laajemmin ja hyväksyy erilaisuutta.
Aikanaan kiku-palstalla oli minusta muutama tosi fiksu ateistikin joiden kanssa tuli hyviä keskusteluja mutta nyt heitä on harvemmassa mutta yllättävintä mielestäni on se, että yhtään muitten kirkkojen kirjoittelijaa ei voi sanoa vilpittömällä mielellä edes hyväntahtoiseksi. Voi olla , että on muutama jotka puhuvat vain uskonsa puolesta muita sättimättä mutta he ovat jääneet valtavirran varjoon.
Papit kun puhuvat tavallisista asioista niin olen todella samaa mieltä melkein poikkeuksetta mutta sitten kun he tai jotkut muut uskovat alkavat puhua vaikkapa Pyhästä Hengestä tai sakramenteistä tai konteksteista ja yleensä korkeammasta teologiasta niin kyllä minulla menee yli hilseen. - Amandax
xyfg kirjoitti:
Aikanaan kiku-palstalla oli minusta muutama tosi fiksu ateistikin joiden kanssa tuli hyviä keskusteluja mutta nyt heitä on harvemmassa mutta yllättävintä mielestäni on se, että yhtään muitten kirkkojen kirjoittelijaa ei voi sanoa vilpittömällä mielellä edes hyväntahtoiseksi. Voi olla , että on muutama jotka puhuvat vain uskonsa puolesta muita sättimättä mutta he ovat jääneet valtavirran varjoon.
Papit kun puhuvat tavallisista asioista niin olen todella samaa mieltä melkein poikkeuksetta mutta sitten kun he tai jotkut muut uskovat alkavat puhua vaikkapa Pyhästä Hengestä tai sakramenteistä tai konteksteista ja yleensä korkeammasta teologiasta niin kyllä minulla menee yli hilseen.En tiedä mikä on kiku, minua ei haittaa että tällä foorumilla on muiden kirkkojen tai uskontojen kirjoittajia tai ateisteja, mutta se haittaa kun huomaan että jotkut kirjoittaa pahantahtoisesti. Siis minua ei haittaa esim. huumori sinänsä yhtään ellei se ole tosi törkeää, mutta en tykkää siitä kun sen huumorin takana on joku vihamielisyys tai tausta-agenda. Että en sitten enää ymmärräkään sitä huumoria. Ja tietty suorakin vihamielinen kirjoittaminen on vastenmielistä. Mutta siis noiden juttujen yli voi hypätä ja lukea ja vastata vain asiallisiin, minusta asiallista on kaikki mikä ei ole pahantahtoista. Liikaa on kaikkea negatiivista nettifoorumeilla, ihmiset purkaa jotain omaa aggressiivisuuttaan tai ennakkoluuloja.
- xyfg
Amandax kirjoitti:
En tiedä mikä on kiku, minua ei haittaa että tällä foorumilla on muiden kirkkojen tai uskontojen kirjoittajia tai ateisteja, mutta se haittaa kun huomaan että jotkut kirjoittaa pahantahtoisesti. Siis minua ei haittaa esim. huumori sinänsä yhtään ellei se ole tosi törkeää, mutta en tykkää siitä kun sen huumorin takana on joku vihamielisyys tai tausta-agenda. Että en sitten enää ymmärräkään sitä huumoria. Ja tietty suorakin vihamielinen kirjoittaminen on vastenmielistä. Mutta siis noiden juttujen yli voi hypätä ja lukea ja vastata vain asiallisiin, minusta asiallista on kaikki mikä ei ole pahantahtoista. Liikaa on kaikkea negatiivista nettifoorumeilla, ihmiset purkaa jotain omaa aggressiivisuuttaan tai ennakkoluuloja.
Kiku oli kirkko kuulolla palsta joka loppui vuodenvaihteessa. Liikaa negatiivisuutta tosiaan on eikä minuakaan haittaa ateistit eikä muitten kirkkojen eikä suuntien kirjoittajat mutta minusta olisi reilumpaa kun sanoisi mistä porukasta on ja jotkuthan niin tekevätkin , ateistit vallankin.
- Amandax
xyfg kirjoitti:
Kiku oli kirkko kuulolla palsta joka loppui vuodenvaihteessa. Liikaa negatiivisuutta tosiaan on eikä minuakaan haittaa ateistit eikä muitten kirkkojen eikä suuntien kirjoittajat mutta minusta olisi reilumpaa kun sanoisi mistä porukasta on ja jotkuthan niin tekevätkin , ateistit vallankin.
Olen samaa mieltä että olisi reilua sanoa mistä porukasta on. Mutta läheskään kaikki eivät niin tee, siis täällähän on näitä jotka esiintyy milloin minäkin. Sen huomaa kun muutaman päivän seuraa vähän tarkemmin. Ensin en tajunnut kun ei tullut mieleenkään että kukaan tekisi sellaista. Toisaalta aika sama kai käytännössä kun tätä foorumia ei varmaan lue kuin max muutama kymmenen ihmistä ja niistäkin takuulla on lähes kaikilla jo joku fakkiutunut ajatus uskonnosta mihin ei voi vaikuttaa maailmanloppukaan. Mutta ehkä joku satunnainen lukija voi saada näistä kirjoituksista lisäinnostusta omalle uskomiselleen. On täällä joitakin hyviäkin keskusteluja ja pariin vedätysaloitukseenkin on tullut hyvä keskustelu.
- *-*
xyfg kirjoitti:
Papit kun puhuvat tavallisista asioista niin olen todella samaa mieltä melkein poikkeuksetta mutta sitten kun he tai jotkut muut uskovat alkavat puhua vaikkapa Pyhästä Hengestä tai sakramenteistä tai konteksteista ja yleensä korkeammasta teologiasta niin kyllä minulla menee yli hilseen.Jos puhutaan uskosta siihen kuuluu sakramentit ja Pyhä Henki. Samoin ilman niitä ei olisi koko luterilaisuuttakaan.
- Amandax
*-* kirjoitti:
Jos puhutaan uskosta siihen kuuluu sakramentit ja Pyhä Henki. Samoin ilman niitä ei olisi koko luterilaisuuttakaan.
Niin tietty kuuluu, ei kai kukaan ole väittänyt ettei kuulu.
- *-*
Amandax kirjoitti:
Niin tietty kuuluu, ei kai kukaan ole väittänyt ettei kuulu.
Juurihan sanottiin, että muuten kun papit puhuu yleisiä asioita on ok mutta kun aletaan puhua sakramenteista ja PH:sta menee yli hilseen. Tähän vastasin.
*-* kirjoitti:
Juurihan sanottiin, että muuten kun papit puhuu yleisiä asioita on ok mutta kun aletaan puhua sakramenteista ja PH:sta menee yli hilseen. Tähän vastasin.
Kokeekohan AMANDAX minut "pahantahoiseksi"? Olen se ateisti, ex-uskova.
Itse koen hänet piristäväksi ilmestykseksi täällä. Mukava ihminen!- xyfg
helsinkijokkeri kirjoitti:
Itse koen hänet piristäväksi ilmestykseksi täällä. Mukava ihminen!*-* Minä en ymmärrä näitä sakramenttejä ym. En väittänyt ettei kuulu. Luetun ymmärtämistä kannattaisi sinun kehittää. Sanopa nyt lyhyesti mitä ne yksiselitteisesti ja ehdottoman oikeasti ovat.
Minä teen sentään muutakin kun mietin näitä. - Amandax
Itse koen hänet piristäväksi ilmestykseksi täällä. Mukava ihminen!Siis tässä puhuttiin yleisellä tasolla siitä että foorumilla on joitakin kirjoittajia jotka sotkee tahallaan jossakin pahassa tarkoituksessa. Kai jokainen tietää itse haluaako pahaa vai hyvää, ei sitä tarvii muilta kysellä.
- *-*
xyfg kirjoitti:
*-* Minä en ymmärrä näitä sakramenttejä ym. En väittänyt ettei kuulu. Luetun ymmärtämistä kannattaisi sinun kehittää. Sanopa nyt lyhyesti mitä ne yksiselitteisesti ja ehdottoman oikeasti ovat.
Minä teen sentään muutakin kun mietin näitä.En sanonut sinun väittäneen ettei kuulu. Äläpä siis sinä minua neuvo.
- Amandax
Amandax kirjoitti:
Siis tässä puhuttiin yleisellä tasolla siitä että foorumilla on joitakin kirjoittajia jotka sotkee tahallaan jossakin pahassa tarkoituksessa. Kai jokainen tietää itse haluaako pahaa vai hyvää, ei sitä tarvii muilta kysellä.
Täytyy varmaan lopettaa tämä keskusteleminen ennen kuin muuttuu kiihkouskovaiseksi noiden tiettyjen kirjoittajien takia. Eikä ole enää aikaakaan, ehkä joskus myöhemmin taas, on täällä hyviäkin juttuja.
- konservatiivinen
5 6>10: "Kirkossa on toki oma konservatiivinen vähemmistönsä, joka käytännössä hallitsee kirkkoa,"
Kommentti: Ns. konservatiivit ovat luterilaisessa kirkossa huomattavan pieni vähemmistö, jolla ei ole valtaa. Konservatiivit pitäytyvät yhä Raamattuun Jumalan Sanana ja he vetoavat ihmisiin uskomaan Jeesukseen Kristukseen henkilökohtaisena Vapahtajana. Kirkon johto on heidät tuominnut mm. siitä raamatullisesta näkemyksestä, että pappeus kuuluu vain miehelle. Konservatiivit toimivat yleensä kirkon herätysliikkeissä, kuten esimerkiksi Suomen Raamattuopistossa, Kansanlähetyksessä ja SLEY:ssä. Konservatiiveja pidetään luerilaisessa kirkossa yleensä jyrkkinä, tuomitsevina ja suvaitsemattomina. Uskovat kokevat kuitenkin saavansa juuri heiltä sen raamatullisen ravinnon, jota he kaipaavat.
On varmasti olemassa myös ns. "kiihkouskovia", joilla hengellisyyteen on sekoittunut omaa, inhimillstä tunteen paloa ja usein myös epäraitista opetusta. Konservatiivit ovat hyvin asiallisia, he arvioivat hengellistä elämää Raamatulla ja heidän koukouksensa ovat opetuksellisia, hartaita ja joidenkin mielestä jopa vähän kuivia. Järkkymätön usko Jeesukseen ja Raamatun totuuteen on konservatiivien keskeinen asia.KONSERVATIIVINEN.
Että et kokisi sinua itsensä pettäjänä ja väärämielisenä, niin haluan tietää.
Oletko myynyt kaiken mitä sinulla on? Oletko parantanut sairaat? Oletko muuttanut vettä viiniksi? Pysytkö juomaan myrkkyjuomaa vahingoittumatta? Voitko surmata vanhempansa kiroavat? Oletko käynyt tapaamassa vankeja?
Jos yhteenkin kohtaan tulee miinus, niin et ole todellinen Jeesuksen seuraaja, vaan valehtelet minkä kerkeät. Itse tajusin tämän aikoinaan, ja luovuin uskosta. En kyennyt toimimaan kuten JEESUS edellytti.>>>Ns. konservatiivit ovat luterilaisessa kirkossa huomattavan pieni vähemmistö>jolla ei ole valtaa.
- hjhjhj
qwertyilija kirjoitti:
>>>Ns. konservatiivit ovat luterilaisessa kirkossa huomattavan pieni vähemmistö>jolla ei ole valtaa.
Olen monasti miettinyt miten asiat olisivat toisin jos Ruokanen olisi valittu.
- viidesläinen
Se on viimeinen niitti kirkon arkkuun jos herätysliikkeet sen jättävät.
- Amandax
viidesläinen kirjoitti:
Se on viimeinen niitti kirkon arkkuun jos herätysliikkeet sen jättävät.
Äh mitä turhaa puhetta taas.
- viidesläinen
Amandax kirjoitti:
Äh mitä turhaa puhetta taas.
Miksi turhaa. Etkö halua, että luterilainen kirkko pysyy pystyssä. Suurin osa esim. kirkon vapaaehtoistyöntekijöitä on herätysliikkeiden edustajia.
- Amandax
viidesläinen kirjoitti:
Miksi turhaa. Etkö halua, että luterilainen kirkko pysyy pystyssä. Suurin osa esim. kirkon vapaaehtoistyöntekijöitä on herätysliikkeiden edustajia.
Turhaa siksi ettei ole näkyvissä mitään sellaista.
- Merkki otsaan
Amandax kirjoitti:
Arvaapa pääseekä liberaalit mukaan ylöstempaukseen.
- Amandax
Merkki otsaan kirjoitti:
Kumma mitä pahantahtoisia täällä pyörii, sinä et muuten päätä mistään tempauksista.
- viidesläinen
Amandax kirjoitti:
Koko ajanhan kirkko on konservatiivien kimpussa ja evää mm. määrärahoja kun ovat eri mieltä maallistuvan kirkon kanssa ja pitävät Raamatun sanaa auktoriteettinaan.
Merkki otsaan kirjoitti:
Arvaapa, pääseekä omahyväset mukaan ylöstempaukseen?
viidesläinen kirjoitti:
Koko ajanhan kirkko on konservatiivien kimpussa ja evää mm. määrärahoja kun ovat eri mieltä maallistuvan kirkon kanssa ja pitävät Raamatun sanaa auktoriteettinaan.
VIIDESLÄINEN.
Odotan tietoa oletko myynyt kaikki mitä sinulla on, oletko parantanut sairaat, oletko juonut myrkkyjuomaa vahingoittumatta, surmannut ne, jotka kiroavat vanhempansa, oletko muuttanut veden viiniksi?
Jos et, niin olet kaukana Jeesuksesta. Jeesuskin on konservatiivien kimpussa.- viidesläinen
VIIDESLÄINEN.
Odotan tietoa oletko myynyt kaikki mitä sinulla on, oletko parantanut sairaat, oletko juonut myrkkyjuomaa vahingoittumatta, surmannut ne, jotka kiroavat vanhempansa, oletko muuttanut veden viiniksi?
Jos et, niin olet kaukana Jeesuksesta. Jeesuskin on konservatiivien kimpussa.Voin kertoa, että minulla on rauha Jumalani kanssa Jeesuksen Kristuksen tähden. Suosittelen samaa sinulle niin pääset tasapainoon.
- @-@
Arvaapa, pääseekä omahyväset mukaan ylöstempaukseen?
Riippuu heidän suhteestan Jeesukseen.
viidesläinen kirjoitti:
Voin kertoa, että minulla on rauha Jumalani kanssa Jeesuksen Kristuksen tähden. Suosittelen samaa sinulle niin pääset tasapainoon.
Miten voi olla rauhallisin mielin, jos ei tee mitään? Minä olen kyllä tasapainossa, ei siinä mitään. Ei siihen mitään uskoa olemattomiin tarvita.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1662129
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu142042- 1021469
- 1201423
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4581267- 751053
- 49891
- 50876
En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita
Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä226794Syntymän ja kuoleman aallot
Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa355776