Ylitarkkaileva käytös kuuluu osana narsismiin

Sivusta seurannut

Narsisti tarkkailee kohteensa kasvoja ja ilmeitä, ja on uskomattoman kiinnostunut hänestä hullunlailla. Häneltä ei jää mikään kohteensa tekeminen tarkkailematta tai kommentoimatta, jos tällä vain on luppoaikaa kyttäävien taipumuksiensa tyydyttämiseen.
Kun huomaat jonkun tuijottavan sinua, ja käännät katseesi tähän, ja tämän katse onkin yhä kasvoillasi kieroutuneesti,- on toden näköistä, että sinua tarkkailee epäkypsyyden kiirastuleen jumiutunut ihmisen raunio, narsisti.

Hän on ehkä takertunut kaikkeen kadehdittavaan sinussa , ja toimii tyydyttäen parhain päin itseään, välttäen näin kaikin voimin omaa huonommuudentunnettaan tai menetettyjä nuoruudenvuosiaan. Etsien sinusta HEIKKOUKSIA.
Tälläinen käytös ei katso kohteen tai narsistin ikää alkuunkaan, koska narsisti elää iästään riippumatta aina omalla lapsentasoisella hiekkalaatikollaan.
Eivätkä narsistit aina mitään viisaita ole.
Osaavat vain olla mukavia oikeille ja aidosti viisas kärsii tämän paikkansa pitämättömiistä juoruista.
Niljakkeita.

60

3742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • controlaltdel

      Toisten kontrollointi on yleinen piirre narsisteissa, tavalla tai toisella.

    • jrtfjrtdjrtejrtd

      Onpa tämä aloittaja aika tuomitseva ja heijastelee omia ajatuksiaan ympäristöönsä. Tämäkin kumpuaa hänen oman kuuppansa syvyyksistä.

    • sellainen se on

      Kyllä, ja suu käy koko ajan ja silmät pyörivät päässä kuin hedelmäpeli.

      • aloitus = asiaa

        Ei välttämättä käy suu lainkaan tarkkailultaan, mielistelee oikeille ihmisille kyllä.


    • kuiskutteleva käärme

      Ei niin, mutta siellä selän takana se suu käy. Joskus jopa läsnäollessasi.... sipi sipi supi...

      • Anonyymi

        Kyllä huomattu on!! Sipinä,supina ja haukkuminen näkyy ja kuuluu heti kun käännät selkäsi. Armoton syyttäminen ja mitätöinti. Kun olet päättänyt,että et reagoi mihinkään hänen sanomisiin tai tekoihin,hän kyllä raivostuu niistä sinulle. Ikävintä tässä on se,että muutkin ihmiset ovat tuon hirviön puolella. Niinpä,paras keino on sulje kaikki yhteiset kaverit pois sosiaalisesta mediasta ja älä kerro mitään asioita enään hänelle tai hovilaisille. Tämä tyyppi on tehnyt näitä temppuja minulle jo kuusi kertaa. Niillä jää levy jotenkin pyörimään päälle. Ensimmäisenä mitä hän voi sinulle sanoa. Miksi kiukuttelet hänelle? Miksi olet pahalla tuulella? Miksi kävelit ohitseni etkä tullut juttelemaan. Tämä on manipulointia. Hyökkää heti sinua vastaan tällä konstilla. Ei tarvitse aina olla puhelias tai iloisella päällä. Ja hän etsii sinusta nappuloita joita käyttää hyväkseen ja myöhemmin kääntää ne sinua vastaan.


    • uhri1

      täsmälleen oikein, nim. sivusta seurannut.. itselläni vuosien kokemus parisuhteesta narskumiehen kanssa... seuraa kuin haukka millaiset on esim. ilmeeni..tästä saa kiksejä ja alkaa esim. hullunlailla kyselee, et mikäs sul on jne. jos ei vastaa, alkaa armoton kysely et mikä on, valehteletko mulle..tämä on tosi pelottavaakin.. että toinen tarkkailee sua..luuleeko se tietäväsä mitä ajattelen, mun mielenliikkeet yms...
      kontrolloi sanomisia, mut myös tekemisiä..neuvomassa että miten tuoki tehtäis paremmin, hänen laillaan..kotielämä narskun kans raskasta..

    • "ulkopuolinen"

      Eräs tapaus vuosien takaa.......
      Narsku toimi suhteessa hiljaa,salaa,tarkkailevasti,juonitteli,varasteli,huijasi,pettäsi,yms.......Niin kauan,että löysi ihanne naisensa lopultakin ja nyt elää kuulema niin onnellista perhe-elämää ja on niin kiltti uudelle suhteelle. Entinen vaimo,lapset ja muut suhteet jäi taakse!
      Kysymys kuuluu voiko narsisti muuttua?Vai onko se vain ajan kysymys,kun arki tulee elämään?Parilla on 10vuoden ikäero ja yhteinen lapsi.Vai onko tämä narskun näyttämistä? Narsku on myös vähentänyt alkoholin käytön.

      • Anonyymi

        Kokemukseni mukaan narsisti ei muutu. Riippuu vain siitä kumpana hän pitää
        ihmista ; hoviväkenä vai uhrina.


    • tsznjmznjer

      he he. narskut haukkuu hysteerikkoja. tosi narsku paskat veisaa susta sen jälkeen kun on saanut hyödyn susta olet katsos "työkalu". sen jälkeen siirtyy seuraavaan. hysteerikko taas on sellanen joka ylitarkkaivaisuudellaan aiheuttaa outoa vibaa ymparistöön halutessaan muodostaa omaa kuvaa sen hetkisestä tilanteesta. katsokaa määrite paniikkihäiriö. narsisti taas ei pysty muodostamaan / haluamaan muodostamaan tunnekytköstä kohteeseen sekä ylikorostuneen minän "ego" takia sivuuttaa ja koska arjessa stimuloivia kokemuksia on harmittavan vähän niin etsii ympärilleen "hovia" joka pitää itseään kiinnostuneena. keksikää jo mielenkiintoisempia keskusteluja muksut kuten sosiopatia, patologinen psykopatia. saatatte kohdata omakohtaisia outoja yhteneväisyyksiä. narsismiin taipuvaisi ootte kaikki niin kuin me muut.

      • papupata

        hmph hmph trrr trrrrr trrrrrrrrrrrrr papapapapapapap papapappapa,,,papapa

        vedä henkeä välillä


      • tnnysanas
        papupata kirjoitti:

        hmph hmph trrr trrrrr trrrrrrrrrrrrr papapapapapapap papapappapa,,,papapa

        vedä henkeä välillä

        kiristääkö vanne päätä kun ei pysty normaaliin kirjoittamalla käytyyn kanssakäyntiin netin avulla. :D suosittelen hoitoon hakeutumista. vähemmän narskutusta teidän hampaissa. :D


    • patapapu

      totta maaaar

      • ssyny

        mielenkiintoisinta on narsismin tarkkailijoiden sekä tarkkailtavan yhteys toisiinsa. vaikkakin toisen toimintaa arkielämässä on kiinnostavaa seurata eikö silloin tarkkailijan halu tarkkailla toisen käyttäytymistä jo luo perusteet tarkkailijan omaan ylikorostuneeseen narsistisiin käytöshäiriöihin. suoraan sanoen vojerismiin. saadakseen tyydytyksen toisen näkiessä arkitilanteessa toimivan tietyn haluamansa kaavan mukaisesti. ?


      • sntrnsny
        ssyny kirjoitti:

        mielenkiintoisinta on narsismin tarkkailijoiden sekä tarkkailtavan yhteys toisiinsa. vaikkakin toisen toimintaa arkielämässä on kiinnostavaa seurata eikö silloin tarkkailijan halu tarkkailla toisen käyttäytymistä jo luo perusteet tarkkailijan omaan ylikorostuneeseen narsistisiin käytöshäiriöihin. suoraan sanoen vojerismiin. saadakseen tyydytyksen toisen näkiessä arkitilanteessa toimivan tietyn haluamansa kaavan mukaisesti. ?

        haluun kontrolloida. omata valtaa. tutkia toisen toimintaa jotta voi käyttää sitä tarvittaessa toista vastaan. ?


      • On kova halu käyttää
        sntrnsny kirjoitti:

        haluun kontrolloida. omata valtaa. tutkia toisen toimintaa jotta voi käyttää sitä tarvittaessa toista vastaan. ?

        On kova halu käyttää tietoa häntä vastaan. Hän haluaisi nimittäin omaisuuteni...


      • synsbzsb
        On kova halu käyttää kirjoitti:

        On kova halu käyttää tietoa häntä vastaan. Hän haluaisi nimittäin omaisuuteni...

        no hienoa. silloinhan sinä olet terveellä tavalla narsisti kuten me muut. nyt hopihopi uhraamaan itsesi seuraavalle narsistille. :D

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Narsismi


      • yasennnnnnnr

      • xynxx

      • Perustele.
        synsbzsb kirjoitti:

        no hienoa. silloinhan sinä olet terveellä tavalla narsisti kuten me muut. nyt hopihopi uhraamaan itsesi seuraavalle narsistille. :D

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Narsismi

        "silloinhan sinä olet terveellä tavalla narsisti kuten me muut. "

        Perustele.

        "nyt hopihopi uhraamaan itsesi seuraavalle narsistille. "

        Perustele myös tämä.


      • Mutta mikä on terv.
        synsbzsb kirjoitti:

        no hienoa. silloinhan sinä olet terveellä tavalla narsisti kuten me muut. nyt hopihopi uhraamaan itsesi seuraavalle narsistille. :D

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Narsismi

        "Narsismi terveenä ominaisuutena tarkoittaa mielikuvia ja käsityksiä, joita ihmisellä on itsestään. Yleisimmin käsitteellä tarkoitetaan kuitenkin jonkinasteista häiriötä." -Lainaus wikipediasta

        Mutta mikä on terveellä tavalla narsisti?


    • olopino

      Jos noin suurin osa ihmisistä on silloin narsisteja, asiaa tehdään usein porukallakin olenpa vain joutunut kohteeksi useasti, siis joukko narsismia.
      Nämä narsismin ketjut alkaa olla sellaisia että jokaisen on syytä mennä pelin eteen jo jokaisessa ihmisessä johon olen elämäni varrella tutustunut itseäni pois laskematta on jollakin tavoin silloin narsisti, palstat alkaa olla älyttömiä.
      Joitakin ottaa joku ihminen päähän joka suostu ruskeaa reikää nuoleskelemaan ja alistu jalkojen alle, merkitään se sitten narsistiksi kun ei saada otetta tyypistä eikä ilmeisesti päästä selvyyteen ihmisestä se on sitten narsisti, kun ei ole niin kun meidän oma ryhmä.
      Herää kysymys, ovatko nämä narsisteiksi merkityt ihmiset jollakin tavoin sitoneet ketjuissa kirjoittaneet tosiaankin, kuin sormensa ympärille, vai onko kyse siitä että ihminen ei vaan satu olemaan muovattavissanne ja vain pitäneet puoliaan sekä oman päänsä, uskaltaneet nousta kaikkea sitä vastaan jota heidän päälleen näissä ketjuissa sälytetään.
      Tullut pettymys, ei se ollutkaan niin vietävissä kun pässi narussa se antoi takaisin, ja minuun sattuu nyt voi p*****e kun v******a, vaikka olin juoninut kaikkien niin hyvin, saanut koko ryhmän taakseni sitä vastaan, sain maistaa omaa lääkettäni ei kaikki mennytkään suunnitelmieni mukaan.

    • nämä kokenut

      Narsku ei halua ketään "reviirilleen", tuhoaa läheisten ystävyys-ja perhesuhteet ilkeällä ja vainoharhaisella käytöksellä. On orkesterinjohtajana hovilleen. Kyllä saa tuntea "nahoissaan"se joka ei hänta ihaile ja kehu koska hän on maailman napa. Valehtelu,kieroilu sekä muiden hyväksikäyttö taloudellisesti ja kaikin mahdollisin keinoin on hänelle normi elämää,ketään ei arvosta, paitsi itseään.Osaa manipuloida velatkin saataviksi.

      • Jees!!!

        Minuakin haukuttiin narsistiksi kun en antanut avovaimon jakaa kännissä persettiään ympäri kyliä ja kielsin juopottelemasta ja luuhaamassa räkäkuppiloissa siskonsa ja muun sukunsa kanssa. Sammumisen partaalla joka kerta kotiin aamuyöstä, tiedä kenen kämpän kautta. Kaikki laivareissutkii sellasii että se keräs sinne juoppoja kavereitaan mukaan, koska tiesi etten minä kuitenkaan tykkää sen juopottelusta. Olinkin sit yksin aina loppuillasta kun se oli seurueensa kans jo sammahtamisen partaalla tai jo sammunutkin. Ei mitään romantiikkaa, pelkkää kännäämistä ja humalahakuista juopottelua vaan joka kerta. Yhteisten lasten vuoksi jatkoin suhteessa ja olin narsisti. Nyt kun lapset on aikuisia, niin taidampa alkaa itse rilluttelun ja katselen kauniita vieraita naisia että elämässä olisi vielä jotain romantiikkaa ja rakkauttakin. En koskaan enää erehdy kännäävään akkaan. Olen mieluummin narsisti.


      • Alkoholiongelmat on
        Jees!!! kirjoitti:

        Minuakin haukuttiin narsistiksi kun en antanut avovaimon jakaa kännissä persettiään ympäri kyliä ja kielsin juopottelemasta ja luuhaamassa räkäkuppiloissa siskonsa ja muun sukunsa kanssa. Sammumisen partaalla joka kerta kotiin aamuyöstä, tiedä kenen kämpän kautta. Kaikki laivareissutkii sellasii että se keräs sinne juoppoja kavereitaan mukaan, koska tiesi etten minä kuitenkaan tykkää sen juopottelusta. Olinkin sit yksin aina loppuillasta kun se oli seurueensa kans jo sammahtamisen partaalla tai jo sammunutkin. Ei mitään romantiikkaa, pelkkää kännäämistä ja humalahakuista juopottelua vaan joka kerta. Yhteisten lasten vuoksi jatkoin suhteessa ja olin narsisti. Nyt kun lapset on aikuisia, niin taidampa alkaa itse rilluttelun ja katselen kauniita vieraita naisia että elämässä olisi vielä jotain romantiikkaa ja rakkauttakin. En koskaan enää erehdy kännäävään akkaan. Olen mieluummin narsisti.

        Alkoholiongelat on asia erikseen. Teksteistä saa kyllä selkoa, jos on alkoliongelmaisten/ongelmaisen tättäämistä, niin jutut on ihan erilaiset.

        Ongelma tällä palstalla on randomina pyörivät valittajat, joilla ei ole asiaa palstalla oikeasti kirjoitettavaksi, mutta oma sana on saatava sanoa.

        Ohita palsta jos ei kiinnosta, jos et ymmärrä mistä puhutaan. Se on yksi taito tietysti myös.


      • finger-pointer
        Alkoholiongelmat on kirjoitti:

        Alkoholiongelat on asia erikseen. Teksteistä saa kyllä selkoa, jos on alkoliongelmaisten/ongelmaisen tättäämistä, niin jutut on ihan erilaiset.

        Ongelma tällä palstalla on randomina pyörivät valittajat, joilla ei ole asiaa palstalla oikeasti kirjoitettavaksi, mutta oma sana on saatava sanoa.

        Ohita palsta jos ei kiinnosta, jos et ymmärrä mistä puhutaan. Se on yksi taito tietysti myös.

        Yksi aihe tuokin, minkä hän toi esille - turhat narsistisyytökset, milloin syyttelijä itse toimii erityisen itsekkäästi "narsistia" kohtaan.


      • 3+18
        Jees!!! kirjoitti:

        Minuakin haukuttiin narsistiksi kun en antanut avovaimon jakaa kännissä persettiään ympäri kyliä ja kielsin juopottelemasta ja luuhaamassa räkäkuppiloissa siskonsa ja muun sukunsa kanssa. Sammumisen partaalla joka kerta kotiin aamuyöstä, tiedä kenen kämpän kautta. Kaikki laivareissutkii sellasii että se keräs sinne juoppoja kavereitaan mukaan, koska tiesi etten minä kuitenkaan tykkää sen juopottelusta. Olinkin sit yksin aina loppuillasta kun se oli seurueensa kans jo sammahtamisen partaalla tai jo sammunutkin. Ei mitään romantiikkaa, pelkkää kännäämistä ja humalahakuista juopottelua vaan joka kerta. Yhteisten lasten vuoksi jatkoin suhteessa ja olin narsisti. Nyt kun lapset on aikuisia, niin taidampa alkaa itse rilluttelun ja katselen kauniita vieraita naisia että elämässä olisi vielä jotain romantiikkaa ja rakkauttakin. En koskaan enää erehdy kännäävään akkaan. Olen mieluummin narsisti.

        Eli sinä haluat jakaa vihaasi toisiin ihmisiin ja tuhota toisetkin ihmiset? Ja jatkaa paha oloa purkamalla toisiin......


      • Silloinhan ei ole
        finger-pointer kirjoitti:

        Yksi aihe tuokin, minkä hän toi esille - turhat narsistisyytökset, milloin syyttelijä itse toimii erityisen itsekkäästi "narsistia" kohtaan.

        Silloinhan ei ole ongelmaa. Siksi toiseksi narsisti ei jää sellaista sietämään, vaan luikkii tiehensä pika pikaa, jos sellaisen satuu saamaan pyydykseen.

        Mutta kun nyt olet noin äärettömän viisa, niin kuvailepa tilanteita, missä syyttelijä toimii ertyisen itsekkäästi "narsistia" kohtaan. Olis kiva kuulla konkretiaa näissä erikoismielipiteissä.

        Ja jatkoksi sitten, miksi juuri noissa tapauksissa narsistisyytökset olisivat turhia.


      • mustavalkoistako?
        Jees!!! kirjoitti:

        Minuakin haukuttiin narsistiksi kun en antanut avovaimon jakaa kännissä persettiään ympäri kyliä ja kielsin juopottelemasta ja luuhaamassa räkäkuppiloissa siskonsa ja muun sukunsa kanssa. Sammumisen partaalla joka kerta kotiin aamuyöstä, tiedä kenen kämpän kautta. Kaikki laivareissutkii sellasii että se keräs sinne juoppoja kavereitaan mukaan, koska tiesi etten minä kuitenkaan tykkää sen juopottelusta. Olinkin sit yksin aina loppuillasta kun se oli seurueensa kans jo sammahtamisen partaalla tai jo sammunutkin. Ei mitään romantiikkaa, pelkkää kännäämistä ja humalahakuista juopottelua vaan joka kerta. Yhteisten lasten vuoksi jatkoin suhteessa ja olin narsisti. Nyt kun lapset on aikuisia, niin taidampa alkaa itse rilluttelun ja katselen kauniita vieraita naisia että elämässä olisi vielä jotain romantiikkaa ja rakkauttakin. En koskaan enää erehdy kännäävään akkaan. Olen mieluummin narsisti.

        Nuo narsistiksi syytökset ovat aika hupaisia joissakin tapauksissa; joskus ex-vaimo haukkuu puolisoaan narsistiksi, kun asiat eivät menneetkään ihan hänen mielensä mukaan ja joskus taas alkoholisti haukkuu kaverinsa muijan narsistiksi sillä oletuksella, ettei muija päästä jeppeä juomaan.
        Voiko tuota oletusta muuttaa mitenkään siihen suuntaan, että useimmilla ihmisillä on omakin tahto? Entä jos seura ei enää kiinnosta niin paljoa, että haluaisi lähteä kännäämään?

        Ja mitä ne sellaiset "ystävät" ovat, jotka selän takana puhuvat. Ne ovat entisiä ystäviä.


    • pitkä nenä

      Narsisti on kuin pitkäkuonoinen koira. Kulkee kohteen perässä, nenä kiinni persvaossa, haistellen tuhnuja, mitä se kohde on tänään syönyt. Jotta voisi olla kateellinen siitäkin, siitä mitä toinen on syönyt.

      • "olen itse nähnyt"

        aivan... ja koska sieltä persvaosta tapaa tulla mitä tulee, nassukka voikin laittaa hovin kautta kiertoon tarinoita, että epäilen sen ja sen syövän sitä itseään...


      • kieroon kasvanut N
        "olen itse nähnyt" kirjoitti:

        aivan... ja koska sieltä persvaosta tapaa tulla mitä tulee, nassukka voikin laittaa hovin kautta kiertoon tarinoita, että epäilen sen ja sen syövän sitä itseään...

        Uskon, että nassikan suusta tulee ulos ihan mitä vain. Joku viaton asia, herjan heitto tai muu, niin siitä on jo iso hässäkkä pystyssä ja lietsoo ja levittelee vaikka mitä paskaa.
        Että minua oksettaa tuollainen tyyppi.
        Sitten vielä nassikka pitää kasvoillaan sen vakiomairean hymyn, että antaisi ymmärtää miten hyvin kaikki on ja miten hyvin menee, vaikka millainen tyhjiö ja kaaos olisi sisällään. Mutta se ilme ei petä, eikä opittu käyttäytymisen malli.

        Kuten TikTak aikoinaan lauloi, "ulkokuori kunnossa, sisällössä löytyy puutteita", sopii todella hyvin narsistiin.

        Nassikka on vain kävelevä ihmisraunio, jonka sairaalloinen halu kuvitella asioista vaikka mitä, uskoa kuulemiinsa asioihin, päässää kehittelemiinsä teorioihin, uskomaton kateus päästä sotkemaan toisen ihmisen elämää kaikilla eri tavoilla.

        "Olen itse nähnyt", "olen itse kuullut"... Hitto, että ei voi enempää oksettaa enää koko tyyppi. Onko kukaan kertonut hänelle, ettei ole normaalia olla niin kiinnostunut toisista ihmisistä ja heidän yksityiselämästään, että on valmis tunkemaan nenänsä vaikka toisen perseeseen, jotta saisi tietää lisää asioita?

        Yksi fakta pitää pitää mielessä, nassikka saa kuvitella asioista ihan mitä vain, saa nähdä mitä haluaa, ja kuullakin mitä haluaa. Yleensä hänen tulkintansa asioista on niin täyttää vääristynyttä kuraa kuin olla ja voi. Mitä henkilöä tai asiaa hän osaa tulkita suoraan? Hänen koko maailmankuvansa on niin kieroutunutta ja siksipä sitä pahaa oloa kylvääkin ympärilleen jatkuvasti.

        Narsistin tapauksessa terapiat ei enää auta, sama kuin pilleritkin heittäisi suoraan roskakoriin. Yhtä paljon auttavat. Mätää sisintä ei mikään pelasta.


      • reaaliaikainen seur.
        "olen itse nähnyt" kirjoitti:

        aivan... ja koska sieltä persvaosta tapaa tulla mitä tulee, nassukka voikin laittaa hovin kautta kiertoon tarinoita, että epäilen sen ja sen syövän sitä itseään...

        Joko oli päivitykset facebookissa?


    • lottamari<3

      Mistä tälläinen tieto on peräisin, että ylitarkkaileva käytös kuuluu narsismiin? Minusta se on vaan ihmisen persoonan herkkyyttä; havaita, huomata, tutkia, nähdä, kuulla ja aistia asioita herkemmin kuin muut. Erityisherkkyys ei ole aina narsismia. Ihmisillä on erityisiä lahjoja ja erilailla aivojen käyttöönottojärjestelmä. Aivot ovat jakautuneet eri lohkoihin, joita ihminen käyttää geeniperimänsä synnyttämällä tavalla. Joillekin tietyt asiat vaan ovat mielenkiintoisempia ja helpompia kuin toiset. Jotkut ovat kiinnostuneita tutkimaan kaikkea elotonta ( autot, moottorit, raha, tekniikka ) rakennelmaa, toisia taas kiehtoo kaikki elollinen ( ihminen, eläimet, luonto )

      Ylitarkkailija voi tehdä tosiaan mielenkiintoisia havainnointeja ja siitä saamme olla kiitollisia heille, sillä heidän ansiostaan moni asia olisi jäänyt oivaltamatta ja kehitys pysyä samana junnaavana. Mitä tarkkaavaisempi ja kiinnostuneempi ihminen asioista ja toisista on, sen paremmin ihminen oppii myöskin tuntemaan ja tunnistamaan tärkeitä ja vähemmän tärkeitä, hyviä ja vaarallisia elementtejä ympäristössä ja toisissa ihmisissä.

      Narsistilta puuttuu kyky empaattisuuteen, myötäelämiseen ja toisen tunteista välittämiseen. Moni varmasti aistii tämän hyvin nopeasti, mutta ongelma onkin siinä, että terve ihminen ei osaa ja voi sitä ymmärtää, eikä tiedosta tätä ajoissa, että joiltakin tuo toisen ihmisen rakastamisen kyky puuttuu. Siksi moni alkaakin yrittämään vielä enemmän miellyttää, olla hyvä ja rakastaa kahta kauheammin.

      Siksi en pitäisi mitään yksittäistä persoonan taitoa, kykyä tai ominaisuutta narsismina vaan narsimi nimenomaan on vain tunneälyn puuttumista, empatian ja myötelämisen taidon kyvyttömyyttä, ilkeää itsekkyyttä ja rakkaudettomuutta. Narsistin tunnistaa ainoastaan tästä ominaisuudesta, ei mistää muusta.

      • Sivusta seurannut

        Mielenkiintoa ja kiitollisuutta?
        "Ylitarkkailija voi tehdä tosiaan mielenkiintoisia havainnointeja ja siitä saamme olla kiitollisia heille, sillä heidän ansiostaan moni asia olisi jäänyt oivaltamatta ja kehitys pysyä samana junnaavana. Mitä tarkkaavaisempi ja kiinnostuneempi ihminen asioista ja toisista on, sen paremmin ihminen oppii myöskin tuntemaan ja tunnistamaan tärkeitä ja vähemmän tärkeitä, hyviä ja vaarallisia elementtejä ympäristössä ja toisissa ihmisissä."

        On aivan eri asia jos normaali ihminen tarkkailee, kommentoi asiallisesti ja toista kunnioittaen.
        Sellainen on rakentavaa sekä että tervetullutta varmasti monelle.
        Narsistin tarkkailussa on sellainen valtava ero normaalin tasapainoisen ihmisen vastaavaan, että siitä ei varmasti kukaan sitä kokenut ole kiitollinen kenellekään. Ja vähiten narsistille tietysti.

        Lottamarin kuvaus tarkailusta on jotenkin...


      • sieltä se kaikki...
        Sivusta seurannut kirjoitti:

        Mielenkiintoa ja kiitollisuutta?
        "Ylitarkkailija voi tehdä tosiaan mielenkiintoisia havainnointeja ja siitä saamme olla kiitollisia heille, sillä heidän ansiostaan moni asia olisi jäänyt oivaltamatta ja kehitys pysyä samana junnaavana. Mitä tarkkaavaisempi ja kiinnostuneempi ihminen asioista ja toisista on, sen paremmin ihminen oppii myöskin tuntemaan ja tunnistamaan tärkeitä ja vähemmän tärkeitä, hyviä ja vaarallisia elementtejä ympäristössä ja toisissa ihmisissä."

        On aivan eri asia jos normaali ihminen tarkkailee, kommentoi asiallisesti ja toista kunnioittaen.
        Sellainen on rakentavaa sekä että tervetullutta varmasti monelle.
        Narsistin tarkkailussa on sellainen valtava ero normaalin tasapainoisen ihmisen vastaavaan, että siitä ei varmasti kukaan sitä kokenut ole kiitollinen kenellekään. Ja vähiten narsistille tietysti.

        Lottamarin kuvaus tarkailusta on jotenkin...

        Narsisti pitää itseään universumin keskipisteenä, täydellisenä oliona, johon täytyy kaikkia muita verrata. Katse löytää virheet toisessa ihmisessä, hakee tällä tyydytystä sairaalloiselle kateuden ja alemmuuden tunteilleen, kompensaatiota.

        Ristiriitainen tyyppi tuo narsisti, toisaalta pitää itseään täydellisenä, toisaalta on niin syvästi alemmuuden tuntoinen, että kaikin keinoin pitää yrittää toista painaa alaspäin, jos ei ulkoisesti haukkumalla, niin sitten sisäisesti, ja jos sekään ei riitä, niin lähdetään lähdetään yksityiselämää rääppimään ja sorkkimaan.Tulee mieleen aivan korppikotka, joka viihtyy haaskalla.
        Jos nuokaan ei oikein riitä, niin sitten lähdetään rikkomaan ihmissuhteita ympäriltä. Kaikin keinoin se toinen on nitistettävä.

        Kaikki tiet voivat viedä Roomaan, mutta narsistin kohdalla teiden haarautuminen alkaa kateudesta. Sieltä se kaikki kumpuaa...


      • Sivusta seurannut
        sieltä se kaikki... kirjoitti:

        Narsisti pitää itseään universumin keskipisteenä, täydellisenä oliona, johon täytyy kaikkia muita verrata. Katse löytää virheet toisessa ihmisessä, hakee tällä tyydytystä sairaalloiselle kateuden ja alemmuuden tunteilleen, kompensaatiota.

        Ristiriitainen tyyppi tuo narsisti, toisaalta pitää itseään täydellisenä, toisaalta on niin syvästi alemmuuden tuntoinen, että kaikin keinoin pitää yrittää toista painaa alaspäin, jos ei ulkoisesti haukkumalla, niin sitten sisäisesti, ja jos sekään ei riitä, niin lähdetään lähdetään yksityiselämää rääppimään ja sorkkimaan.Tulee mieleen aivan korppikotka, joka viihtyy haaskalla.
        Jos nuokaan ei oikein riitä, niin sitten lähdetään rikkomaan ihmissuhteita ympäriltä. Kaikin keinoin se toinen on nitistettävä.

        Kaikki tiet voivat viedä Roomaan, mutta narsistin kohdalla teiden haarautuminen alkaa kateudesta. Sieltä se kaikki kumpuaa...

        Kuvailemasi universumin keskipiste"efekti" voi kasvaa myös lapselle, joka on aina tai jossain elämän ratkaisevassa vaiheessa saanut tahtonsa läpi kaikessa. Tälläinen lapsi ei mahdollisesti siedä aikuisiälläkään, sitä, mitä muilla on koska kokee kaiken mukavan sallittavan vain itselleen. Kokee kaiken muilla olevan itseltään pois, koska tottunut saaman kaikessa tahtonsa läpi...
        Kasvanut narsistiseksi.


    • mitä eroa?

      Läheisriippuvainen kulkee antennit pystyssä. Elää toisten nahan sisällä, ahdistuu heidän tunteistaan, pelkää koko ajan jotakin; muiden kuolemaa, sairautta, omaa mokaamista jne. Ylitarkkailevuus kuuluu siis tähänkin sairauteen. Oma minuus on kadonnut lapsuuden sairaassa ympäristössä. Läheisriippuvainen luulee olevansa empaattinen. Todellisuudessa hän on täynnä vihaa, jopa tappavaa.

    • ottakaa_selvää

      Ei kaikki omituinen käytös ole narsismia. Vain pieni osa ihmisistä voidaan luokitella psykopaateiksi. On todella paljon muita luonnehäiriöitä, jotka vaikeuttavat ihmisen elämää ja nyt niitä kaikkia on alettu nimittämään yhteisnimityksellä narsismiksi.

      • omituista.käytöstä

        Omituista käytöstä koululaisissakin.

        - Nuoren naisopettajan hurja lista HS:ssä: ”Olen piilottanut puukkoja ja löytänyt valokuvia takapuolestani – tätä minun ei mielestäni tarvitsisi sietää”
        Nuoreksi luokanopettajaksi esittäytyvä nainen kertoo saamastaan kohtelusta
        Helsingin Sanomien mielipidepalstalla.
        Nimettömänä esiintyvä nainen on kertoo joutuneensa kymmenen vuoden aikana oppilaidensa uhkauksien, solvauksien ja ilkivallan kohteeksi.

        – Olen pelännyt raivoavaa lasta, jolle biologinen säikähtämisreaktioni on ollut syy nauraa ja jatkaa uhkaavaa käytöstä yhä hanakammin. Olen piilottanut puukkoja teknisen työn tunnilla raivokohtauksen vallassa olevan lapsen ulottumattomiin.
        Olen saanut seksuaalisviritteisiä kommentteja etumuksestani ja takamuksestani, hän kirjoittaa.
        – Minulle on huudettu koulun pihamaan poikki, miten minua haluttaisiin panna. Olen löytänyt valokuvia takapuolestani koulun tableteilta.

        – Autoni rengas on tyhjennetty ja autoani on heitelty lumipalloilla. Minua kohti on lentänyt jalkapalloja ja käsitöitä. Minut on uhattu tappaa ja kotini on haluttu tulla virtsaamaan sotkuiseksi, opettaja listaa.

        Opettaja muistuttaa, että vaikka hän on opettaja, hän on myös ihminen, jolle saa tulla paha mieli asiattomasta kohtelusta. Hän kertoo myös toisinaan menettäneensä malttinsa.

        – Lähes kymmenen vuoden aikana olen kohdannut monenlaisia oppilaiden aiheuttamia tilanteita, joita minun ei mielestäni tarvitsisi sietää, hän kirjoittaa.

        Opettajien kohtelu on noussut julkiseen keskusteluun sen jälkeen, kun iltapäivälehdissä on julkaistu oppilaan kuvaama video malttinsa menettävästä opettajasta.
        Videolla oppilaat naureskelevat opettajalle.


      • laiminlyönnit.lapsuus

        Sukupolvelta sukupolvelle
        Narsisti on itsekin olosuhteiden uhri. Psykologit selittävät narsistisen persoonallisuushäiriön varhaisen lapsuuden laiminlyönneillä. Jos lapsi ei saa huomiota hoitavalta vanhemmaltaan, hänen vuorovaikutustaitonsa eivät kehity normaalisti.
        Hän voi alistaa ja kiusata muita loppuikänsä peittääkseen itseinhoaan ja häpeäänsä.


      • wertyu23

        Narsisti ei halua tuntea oloaan pieneksi tai epävarmaksi; niinpä hän yrittää saada muut tuntemaan niin.
        On sanottu, että narsistilla on omantunnon paikalla reikä.


    • 2+5

      Ylitarkkaileva käytös, joka voisi olla vähän kuin ADHD:maista käytöstä, ylivilkkautta.
      Tuolla käytöksellä narsisti kylvää pahaa oloa ympärilleen. Hänen käytöksensä ei pyrikään hyvän olon tuottamiseen, ei toki, se ahdaskatseisuus ja -mielisyys
      kimpoaa kateudesta.
      Hänen on todella vaikea ilmeisesti olla itsensä kanssa, omissa nahoissaan. Jatkuvaa levottomuutta, lietsomista.

    • 9+10=?

      Sananvalinta "ylitarkkaileva käytös" ei ole kovin hyvä. Itse käyttäisin ilmaisua ylikorostonut tarve kontrolloida; se on narsistin systemaattinen pyrkimys hallita ja rajoittaa toisen ihmisen elämää.

      • Sivusta seurannut

        " Itse käyttäisin ilmaisua ylikorostonut tarve kontrolloida; se on narsistin systemaattinen pyrkimys hallita ja rajoittaa toisen ihmisen elämää."

        Hyvä huomio! Joskus tänne kirjoitellessa ei tule ne parhaat ilmaisumuodot vaan mieleen sillä hetkellä.
        Tuo "systemaattinen pyrkimys hallita ja RAJOITTAA toisen elämää" on niin hienosti narsistin pyhintä toimintaperiaatetta kuvaava, että.


    • Diabolicall.

      Huomattu on. Minulle tuli outo tunne kyseisestä narsistista elämässäni silloin kun en huomannut hänen sitä olevan, kun aloin kiinnittää huomiota hänen kyttäämiseensä.

      Hän saattoi katsoa minua kasvoihin ja sanoa, että: ''Sinulla on naamassa sitä ja tätä.''

      Esimerkiksi: ''Sinulla on naamassa kiva finni.'' tai: ''Vittu mikä määrä pakkelia.'' tai ''Sinun huulikorupallossasi on pakkelia.'' tai: ''Vittu kuinka rumalta sun tekemät kulmakarvat näyttää.'' (Itse alkoi piirtää jälkeeni kulmakarvoja ja nyppi ne vasta kun oli 19-vuotias.), sitten: ''Vittu mitkä lokinpaskat silmissä.''

      • Anti-plakiaatti

        Narsisti aina kopioi.


    • Muum333

      tossahan se vastaus tuli aiemmassa viestissä (otsikko: mielistelijänarsisti esimiehenä-varo). jos oikein tulkkasin, niin tällänen tyyppi ei tunnista ilmeitä, eleitä jne. ja tulkitsee niitä mielensä mukaan, kun ei muutakaa osaa. hymyn varmaan tunnistaa positiiviseksi asiaksi, mutta kaikki muut asiat on vainoharhaisesti häntä vastaan.

    • lisäksi totta

      Hyvä aloitus!

    • Hattiwatti75

      Aloituksessa on monta asiaa pielessä. Suurin niistä on että tarkkavainen ihminen olisi muka narsisti.

      On eri asia olla tarkkaavainen ympäristöstään ja ihmisistä ym. Kuin että viljelee ympärilleen pikaisia arvioita viihdytysarvoltaan itselle sopivalla naurulla tai paheksunnalla tai mielisairauteen vihjailevilla puheilla. Narsku ärsyttää älyttömästi jos joku onkin vähän liian hyvämuistinen kaikkien älyttömien päähänpistojen ja liioiteltujen kultasilattujen puheiden osalta.
      Nassikkaa ärsyttää se jos joku kuulija ei olekaan haltioissaan hänen asemastaan tai kyvyistään. Ja parasta narskulle on sen tunnelman luominen ja ylläpito, jossa itselleen sopiva juttu lentää sujuvasti. Tarkkaavainen ihminen voi olla pahastikin häiriöksi.

      Eri asia on kun narsisti heittää alistavan vaihteen päälle - tai jos vaikka on päällä koko ajan. Siinä ei mahdu ymmärrys empatia välittäminen ja toisten ihmisten arvostaminen samaan hengenvetoon. Narsku ei millään ota huomioon että kellään voisi olla mitään pätevää syytä ns.rikkoa häntä vastaan. Pelkästään jo se että jollakulla voi olla aidosti jotain inhimillisiä syitä vaan etääntyä hänen vaikutuspiiristään - ei saa mitään sympatioita tai hyväksyntää.

      Narsistilla julmuus kuultaa siitä tavasta miten on valmis 'osoittamaan koko maailmalle' millai häntä on loukattu - korosten ettei hän ole loukkaantunut vaan toinen on vähintään järkensä menettänyt.

      Ehkä olen läheisriippuvaisluonteinen osittain mutta toisaalta tahdon kaikkien voivan tulla toimeen keskenään. Jouduin kuitenkin eräässä vaiheessa elämää oppimaan kantapään kautta ettei narsisti anna tilaa hengittåä, vaan oma happi on hankittava itse.

      Opin myös työelämän kautta ja erään lähipiirin ihmisen kautta asettamaan rajaa ja etäisyyttä voimakkaille vaikuttajille jotta saisin vaan elää ihan rauhassa tavallista elämää ilman suurta draamaa tai jatkuvaa kuulostelua siitä josko lähipiirin ihminen olisi jonkin asian/juorun pistänyt solmuttamaan minun polkuani (koska vaikutti ihmiselle joka pitää tämän pienen kylän asioita hyppysissään ainakin omasta kuvitelmastaan lähtöisin, ja osoitti tekevänsä sopivasti myyräntyötä kaikkien osalta jos se vaan hänen talonkasvatus- tai haareminkasvatustarpeisiin sopi.)

      • Hattiwatti75

        ...ja olen kyllä tarkkaavainen ihminen. Oman itseni suojelemiseksi. Elin joskus aikaa jossa millään mitä elämääni olisin tahtonut, ei ollut merkitystä.

        Haluan voida jo ihan varhaisvaiheessa huomata vastaavanlaiset ihmistyypit jotten joudu vietäväksi kuin pässiä narussa.

        Oli tuo aloitus monessa asiassa oikeassakin.

        Tarkkaavaisuutta voi kylläkin olla itsensä suojelemiseksi,
        mutta silloin ei tosiaan rääpi toista jotenkin poikkeavaksi tms. itseään uhriksi tai jotain.

        Eikä silloin tee asiasta viihdearvoa tai oman vääryyden peittelyä.

        Narsku peittelee omia jälkiään usein niin pian ja tottuneesti ettei omatunto ehdi edes muistuttamaan olevansa samalla planeetalla.

        Jos narsissin kanssa koittaa jutella vaikkapa edellämainituista asioista vakavasti, se ei onnistu. Narsuttimen elämään ei mahdu syvät ajatukset tunteella höystettynä. Narsisti ei vaan kykene aitoon välittämiseen. Aitoa välittämistä voi erehdyttävästi joskus muistuttaa häntä itseään hyödyttävät 'suremiset'.


      • Sivusta seurannut

        Kyse olikin narsistista, eikä siitä, että kaikki kyttääjät olisivat narsisteja. Sitä en siis tarkoittanut alkuunkaan. Ja onhan se jo otsikossakin.
        Enkä mitään henkilökohtaista tälläkään keneenkään viittaa.


    • Jep080

      Kiitos aloittaja olen täysin samaa mieltä. On niin totta. Huomaa että osa vastanneista ei ole ihan kartalla asiasta. Pilaavat aina ketjut tietämättömyydellään.

    • luuraavataiteilija

      Olen taiteilija, ja joskus kovasti tarkkailen jotain ihmisiä, joka ilmettä ja kasvonpiirrettä ja luonteenpiirrettäkin, ja lopputuloksella on minulle myös "viihdearvoa".
      Jotkut voi tietty arvoida minut hirveeksi narsistiksi.
      On minua kohtaan herännyt epäluulojakin kun kävin jonkun valokuviakin monta kertaa päivässä katsomassa. Että mikä ihmeen luuraaja olen :)
      Että tällaista.

    • totta.hitossa

      Kaikkea mitä sanot, teet tai et sano tai et tee, narsisti tulee käyttämään sinua vastaan. Sekopaatti vääntelee todellisuutta oman kieroutuneen mielensä tulkinnaksi ja lietsoo muutkin uskomaan siihen. Hän tarkkailee paitsi uhria, myös heitä, jotka haluaa manipuloida eli aivopestä.

    • jälkikäteenanalysoitua

      Aikaa tapauksesta useita kymmeniä vuosia, ehkä tulee itsekin hiukan samanlaiseksi. Työtoveri istui yleensä aina samassa tuolissa josta näki joka suuntaan.
      Kun hän puhui pahaa, hänen kasvonsa muuttuivat oudolla tavalla tummanpuhuviksi, miltei mustiksi, joskus tulin yllättäen paikalle, juttu katkesi ja huomasin tuon.
      Tietenkään en sanonut mitään ja sitä hän aina odottikin, hyvää käytöstä muilta.
      Kaunis ihminen mutta alkoi olla työmaan keskipiste vaikean luonteen tähden.

    • Anonyymi

      Keittiöpsykologiaa. Tuollaista toimintaa voi olla ja varmaan epämiellyttävää, mutta ei voi diagnosoida noin.

    • Anonyymi

      Kannattaa lukea

      www.narsisminuhrientuki.fi/tietoa-narsismista/narsismi/narsismi-tyoyhteisossa/

    • Anonyymi

      Eikös narsisti tarkkaile toisen tunnetiloja, haistaa ne jotenkin ja tietää milloin toinen on heikoilla. Siksi narsistille kannattaisi näytellä että olet ja puhut kuin suuri johtaja, hän uskoo sen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe