Xsara -98 lämpöpuhallin toimii, ei toimi, toimii

Escelinen

Vanhemmissa viesteissä jo sivuttiinkin aihetta. Xsarasta katosi sisäpuhallin yhtäkkiä. Purin vähän säätimiä näkyville ja putsasin liittimen, muttei auttanut. Katsoin puhaltimen moottoriin ja totesin sinne menevän samalla liittimellä virtajohdot ja ohuemmat jotkin tunnistinjohdot? Joko siinä hässäkässä tai valmiiksi toinen ohuista irtosi, jonka laitoin uudestaan kiinni. Sitten alkoi taas puhaltamaan, kunnes taas katosi ja taas tuli takaisin ???!!!
Onko se tosiaan tietsikka joka hoitaa tuon ja jotain muuta samalla, esim. mittarivaloja. Mitä sähköjuttua teidän mielestä pitäisi samalla häipyä, jos puhallin ei toimi ja vika jossain ohjainboxissa?

7

5317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rasa

      Eipä ainakaan omassa 98 mallisessa xsarassa ole kytkimen jälkeen ole muuta kuin etuvastukset, joilla valitaan nopeudet. Omastani kärähti etuvastusten lämpösuoja, joka aiheutti se ettei nopeuksia ollut käytettävissä muita kuin täysiteho. Vaihdoin uuden lämpösuojan kärähtäneen tilalle ja uusin sisäilmasuodattimen, jonka jälkeen on toiminut moiteettomasti.
      Ilmeisesti likainen sisäilmasuodin tukkeutuu kostealla kelillä siinämäärin, ettei ilman virtaus riitä jäähdyttämään puhaltimen etuvastuksia.
      Vastuspaketti löytyy iv-kanavasta sisäilmansuodattimen jälkeen, ja menehän puhaltimen toinen karva suoraan tuolle paketille.
      Helpoiten pääset vastuksiin käsiksi poistamalla hanskalokeron.

      • Escelinen

        Nimittäin mulla on kaikki nopeudet pimeänä tai toimii kaikki. Lisäksi minulla on ilmastointi, joten saattaa olla että säätö on vähän erilainen kuin sinulla? Nyt teki vielä sen laupeuden tänään että kierroslukumittari pyörähti "yli" klo. 6 kohdalle ja kun auton käynnistää ja kierroksia koneeeseen, menee viisari 0 kohdalle tapin väärällä puolella ja jää siihen junnaamaan. Kuulostais jostain yleisemmästä sähköohjausviasta. Citroen huollossa epäilivät silti kuitenkin puhaltimen moottoria vialliseksi (=hiilet loppu). Tiedä häntä. Meinaa ranskalaisten autojen sähkövika-pelottelut toteutua liiankin kanssa tässä mun ekassa ranskiksessa.


      • petri
        Escelinen kirjoitti:

        Nimittäin mulla on kaikki nopeudet pimeänä tai toimii kaikki. Lisäksi minulla on ilmastointi, joten saattaa olla että säätö on vähän erilainen kuin sinulla? Nyt teki vielä sen laupeuden tänään että kierroslukumittari pyörähti "yli" klo. 6 kohdalle ja kun auton käynnistää ja kierroksia koneeeseen, menee viisari 0 kohdalle tapin väärällä puolella ja jää siihen junnaamaan. Kuulostais jostain yleisemmästä sähköohjausviasta. Citroen huollossa epäilivät silti kuitenkin puhaltimen moottoria vialliseksi (=hiilet loppu). Tiedä häntä. Meinaa ranskalaisten autojen sähkövika-pelottelut toteutua liiankin kanssa tässä mun ekassa ranskiksessa.

        kierrosluku mittarin viisarin saa suht helposti loikkaamaan takaisin paikalleen kun irrottelee akun kengän ja napsuttelee sitä kiinni virta päälle kytkettynä.
        lämppärin puhallin saattaa olla rikki tai toinen yleinen vika on virtalukonpohja. kokeile kolauttaa moottoria jos auttaa niin vika moottorissa. muuten ratin alta muovit pois ja virtalukon johtosarjaa heiluttamaan lukon juuresta. auto käynnissä tietysti kun puhallin toimii vain käydessä.
        jos epäilyttää niin huoltoon..


    • vsq

      Moikka!

      Täällä olisi sama ongelma. Joskus kun käynnistän auton, ei puhallin lähde pyörimään ollenkaan.

      Auto on mallia 1.6i coupe -98. Ongelma tulee aina noin päiväksi, ja taas pelaa kaksi viikkoa hienosti. En ole vielä löytänyt ratkaisua, mutta kerro ihmeessä jos olet viisaampi, kiitos!

      Vesa

      • Escelinen

        Vaihdoin puhaltimen ja alkoi toimimaan. Jos se puhallin takkuaa ja esim. hiilet on syyllisiä, se lähtee ehkä käyntiin hakkaamalla siihen moottoriin. Jos se ei yhtään tokene paukuttamalla, luultavimmin syynä on virtalukon pohjan kosketusvika. Eli vaihtoon jompikumpi.


    • johora54

      On näköjään melko vanha ketju, mutta kysyn kuitenkin, löytyikö selvää syytä ongelmaan? Itsellä -98 xsara ja siinä on valoautomatiikka, joka sytyttää ajovalot kun virran laittaa päälle. Nyt on tullut muutamia kertoja ajon aikana tilanne, että valot sammuu ja samanaikaisesti puhallin pysähtyy. Kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen vika poistuu, eli valot palavat ja puhallin käynnistyy. Jos jollain tietoa missä vika, niin olisin kiitollinen tiedosta.

    • sepettijöö

      Virtalukonpohja sökö. Menee jossain vaiheessa siihen pisteeseen ettei enää pelaa ollenkaa. Itella sama vika -98 VTS xsarassa. Uusi virtalukko aika kallis, 450 euroa marmoritiskiltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      44
      7286
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4038
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3575
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3100
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2786
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2259
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2258
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43
      2238
    9. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      49
      2235
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2226
    Aihe