Lentopelkoon lääkettä?

ilmojenhalki

Kävin perjantaina lääkärissä pyytämässä rauhoittavia useamman pitkän lentomatkan ajalle, mutta huonostihan se meni.

Olen kärsinyt paniikkihäiriöstä vuosia ja useimmiten kuitenkin selvinnyt ilman lääkitystä (ulkoilmaan pääsy on auttanut monessa tilanteessa). Minulle on määrätty viimeisen kahden vuoden aikana 4 kertaa bentsoja (Diapam 5mgx10, Opamox 15mgx30, Tenox 10mgx10, Alprox 0,25mgx30), joista Diapam ei ole vaikuttanut oloon mitenkään ja Opamox on vain tuntunut lisäävän paniikkioireita ja Tenox tuonut huonon olon.

Lääkärikäynti jännitti jostain syystä etukäteen. Tunsin ehkä olevani liian vähäpätöisen asian kanssa liikkeellä, kun aina saa kuulla vain sitä, että lentäminen on turvallisin matkustustapa ja pitäisi ottaa järki käteen ym. Lentokoneesta ei kuitenkaan paniikin iskiessä pääse raittiiseen ilmaan rauhoittumaan ja minulla on useampi ikävä kokemus lentomatkoilta.

Kerroin siis tilanteeni ja kerroin myös, että Alprox on ollut ainoa lääke, jonka olen kokenut auttavan. (Propral, venlafaksiini ym. on kokeiltu myös). Lopputulos oli se, että lääkäri tulosti kahden vuoden e-reseptini ja kävi ne läpi hyvin tarkkaan tilanteitani tivaten ja kyseenalaistaen. Sanoi, että edellisellä kerralla minulle on määrätty Diapamia ja pitkän syyllistävän luennon jälkeen kirjoitti jälleen reseptin siitä, vaikka olin korostanut, etten koe sen auttavan lainkaan. (10x5mg, olen aina pyytänyt vain nuo pienimmät mahdolliset pakkaukset, kun käyttöä on ollut harvakseltaan)

En siinä jännittäessäni tajunnut kuin nyökytellä ja myöntyä kaikkeen, mutta jälkikäteen minulle tuli todella huono, arvoton ja väärin kohdeltu olo. Nyt e-reseptirekisterissäni näkyy jälleen yksi "paha" (ja tehoton) bentsoresepti lisää ja jatkossa lääkärille menon kynnys on entistä suurempi. Lisäksi jos nuo minulle määrätyt lääkemäärät jakaa kahdelle vuodelle, niin kuukaudelle annokseksi tulee 3-4 kpl. Huu, todellista väärinkäyttöä!

Olen käynyt terapiassa ja se on vähentänyt paniikkikohtauksia arjessa huomattavasti. Lentopelkoani en kuitenkaan ole saanut kuriin kurssista huolimatta ja nyt pelkään sitä, että jatkossa toimivia lääkkeitä on entistä vaikeampi tai jopa mahdoton saada.

Tällä vuodatuksella ei ehkä ollut muuta tarkoitusta, kuin saada helpotettua pahaa oloa ja ehkä myös tukea/vinkkejä hyvistä psykiatreista pk-seudulla. Ja myös rentouttavista bentsodiatsepaameihin kuulumattomista lääkkeistä, jotka voisivat toimia lentojen aikana. Matkustamista en halua lopettaa.

Kävin aiemmin useamman vuoden Sturenkadulla/Kivelässä, mutta nyt vointini kohennuttua asiakkuuteni siellä on lopetettu. Harkitsen siis yksityiselle siirtymistä.

Niin ja minulla on Asperger&ADD, eli lääkkeet eivät välttämättä vaikuta samalla tavalla kuin neurotyypillisiin.

0

175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Tapio Suominen on kuollut

        Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
        Maailman menoa
        285
        19481
      2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

        Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
        96
        3825
      3. Tapio suominen

        Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
        Ikävä
        125
        2296
      4. Mitä toivot

        Tämän hetkiseen tilanteeseen?
        Ikävä
        197
        1993
      5. Sydämeni on

        varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
        Ikävä
        142
        1900
      6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

        Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
        Maailman menoa
        301
        1702
      7. Minä itkin kotona kun tajusin että

        Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
        Ikävä
        10
        1402
      8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

        "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
        Maailman menoa
        92
        1385
      9. Muistutus t-Naiselle.

        Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
        Ikävä
        150
        1197
      10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

        Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
        Maailman menoa
        245
        1103
      Aihe