Häpeän tönkkösuomenruotsia mutta rakastan.....

pakkopoispakkopois

....riikinruotsia. Ruotsissa asuneena ja siellä riikinruotsin oppineena täytyy sanoa että häpeän kun kuulen tätä kauhean murteellistasekaseka kieltä suomenruotsia, jota vielä opetetaan Suomen kouluissa ja sitä vielä kailken lisäksi kutsutaan RUOTSIKSI!!!???
Lopetetaan jo tämä hulluus ja pöljyys Suomesta! Lääke on yksinkertainen: Pakkosuomenruotsi pois ja tilalle vapaaehtoinen riikinruotsi!
Eihän meidän kouluissa opeteta esim. suomenenglantia tai suomensaksaa vaan englantia ja saksaa, miksi sitten jatketaan suomenruotsin opetusta, kieltä jota ei puhu maailmassa kuin n. 0.2milj. ihmistä.

32

320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä sitä häpeämään!? Kyllä englanninkielisissäkin maissa opetetaan sitä paikallista, oman maan englantia eikä naapurimaan tai toisen maanosan englantia. Samoin ranskan- ja saksankielisissä maissa. Miksi ihmeessä opettaisimme kouluissamme toisen maan murretta?

      Ei riikinruotsissa mitään vikaa tietenkään ole, toisaalta sitäkin on jos jonkinlaista murretta. Hassua kuitenkin että tosi monet rikinruotsalaiset rakastavat tätä muumimurrettamme, eli nimenomaan suomenruotsia.

      Smaken är delad som baken.

      • Svenne

        Rakastaa ? Eeeeehhheeeeehhhheeee !!!!
        Oikein ankanpierun päästi. Myötähäpeää kokien kuuntelevat mongerrusta.


      • sinäki ankdam

        Mitään suomenruotsi murretta ei ole. Ruotsissa esiintyvät murteet ovat olemattomia. Perussanoille, kuten vaikkapa "vi" ei ole mitään typeriä "myö" tai "meee" muotoja.


    • jokkex_

      > suomenruotsi pois ja tilalle riikinruotsi!

      Ei näin, vaan molempia voisi kenties opettaa ääntämyksellisesti rinnakkain. Ensisijaisesti kielellä tulisi toki pärjätä omassa maassaan, mutta periaatteessa ihan hyvä ajatus kehittää ruotsin kielen osaamista Suomessa.

      • Juoseppi juo

        Ja juoppohullu vastaa tietysti itselleen. Eikö sinulle kännikalalle mene jakeluun ettei ruotsi ero kummassakaan maassa juuri mitenkään. Murteita on toki ruotsissakin, mutta mitään "suomenruotsin murretta" ei ole. Onhan se toisaalta vaikeata hahmottaa todellisuutta mikäli ei ole Uralin serkkujensa tavoin selvää päivää nähnyt eläessään.


    • Miksi?

      Miksi peräti RAKASTAT riikinruotsia?!

      En minä eikä kukaan järkevä ihminen rakasta mitään kieltä, vaan kieltä vain arvostetaan sen hyödyllisyyden takia.

      Ainoa poikkeus on tietenkin oma äidinkieli, jota rakastan.

      • Fennoman

        Mitä se sinulle kuuluu ????


      • äly hoi pers.suom.
        Fennoman kirjoitti:

        Mitä se sinulle kuuluu ????

        Joku pöhkö näin väittää yleisellä keskustelupalstalla, olisi pitänyt perverssionsa salaisuutenaan.


    • äkkiä

      Ei vaan kaikki svekomaanit pois Suomesta.

    • kyllä se siitä

      Slussenin sissi näköjään tehnyt avauksen. Ota vielä muutama hömpsy, niin helpottaa.

    • pakkopoispakkopois

      Minun englannin kielen opettajani opetti kyllä brittienglantia ja hyvä opettaja olikin, melkein täydellinen brittiaksentti oli opettajalla, saksan kielen opettaja opetti taas saksansaksaa, oli asunut ja opiskellut Saksassa, mutta ruotsin kielen opettaja opetti suomenruotsia ja kun sitten muutin suoraan koulunpenkiltä Ruotsiin, niin hirveä oli ero ääntämyksessä ja sanasto monelta osin olimyös erilainen. Suomenruotsi riikiruotsin rinnalla oli kyllä jotain takapajulasuomenruotsia. Riikinruotsi on minusta kaunista kieltä.
      Terv. Viestiketjun aloittaja.

      • potaskan jauhaja

        Oliko kyseessä Walesin englanti vai Skottilainen englanti vai.....


      • Tala älyköt slussen

        Ja Itämeren valtiossa Sveitsissä puhutaan sveitsiä.


    • Nettisuom. (-fenno)

      Idiootin tekemä typerä avaus !!

      • Nettisuom. (-fenno)

        Röyhkeän nikkisiepparin tuotos tällä kellonlyömällä: "Nettisuom. (-fenno) 6.10.2014 15:20"

        Mottoni: Pakkruotsi pois ja ruotsi siirrettävä valinnaisten kielten joukkoon.


      • fennojen kotona
        Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

        Röyhkeän nikkisiepparin tuotos tällä kellonlyömällä: "Nettisuom. (-fenno) 6.10.2014 15:20"

        Mottoni: Pakkruotsi pois ja ruotsi siirrettävä valinnaisten kielten joukkoon.

        Siperiassa puhutaan siperiaa.


    • btrgourtpijhtokjåpuy

      Se joka pitää suomenruotsia ja riikinruotsia aivan samana kielenä on sekä kuuro, sokea että tyhmä kuin saapas.
      Verratkaapa vaikka youtubessa riikinruotsia puhuvaa ja esim. mikä tämä nyt oli närpiöläistä rkp:n naiskansanedustajaa,niin kielten ero on valtava.

      • totuus.

        Eräs suomenkielinen ruosu kirjoitti, kuinka joutui TULKKAAMAAN riikin ja surun keskustelun! Ruosu pystyi ymmärtämään myös muumiruotsia, mutta riikki vain ruotsia. ;-)


      • vackra sagor
        totuus. kirjoitti:

        Eräs suomenkielinen ruosu kirjoitti, kuinka joutui TULKKAAMAAN riikin ja surun keskustelun! Ruosu pystyi ymmärtämään myös muumiruotsia, mutta riikki vain ruotsia. ;-)

        Den historien har vi hört otaliga gånger när någons mosters kusinbarns fasters pojkväns vänninas styvfar tolkade mellan en finlandssvensk och en rikssvensk.


      • vackra sagor kirjoitti:

        Den historien har vi hört otaliga gånger när någons mosters kusinbarns fasters pojkväns vänninas styvfar tolkade mellan en finlandssvensk och en rikssvensk.

        Kannattaa opiskella "pakkoruotsia" kouluissa. Minä olen ruotsini suomenkielisessä koulussa oppinut ja käytän ruotsia paljon riikinruotsalaisten kanssa niin työasiossa kuin joskus vapaa-ajan matkoillakin. Koskaan en ole tulkkausta tarvinnut. Siis hyvät nettifennot, riikinruotsalaiset ymmärtävät "pakkoruotsia" paremmin kuin suomenruotsalaisten puhumaa ruotsia!


      • Kappas!
        ahvennainen kirjoitti:

        Kannattaa opiskella "pakkoruotsia" kouluissa. Minä olen ruotsini suomenkielisessä koulussa oppinut ja käytän ruotsia paljon riikinruotsalaisten kanssa niin työasiossa kuin joskus vapaa-ajan matkoillakin. Koskaan en ole tulkkausta tarvinnut. Siis hyvät nettifennot, riikinruotsalaiset ymmärtävät "pakkoruotsia" paremmin kuin suomenruotsalaisten puhumaa ruotsia!

        Affenoiden ikioma palkkasveko ja suomalaisluopio tuli kehumaan hyötymistään!?

        Varmasti olet hyötynyt ruotsin kielestä. Maanpetturithan usein toimivat rahan ja muiden etujen takia.


      • Kappas! kirjoitti:

        Affenoiden ikioma palkkasveko ja suomalaisluopio tuli kehumaan hyötymistään!?

        Varmasti olet hyötynyt ruotsin kielestä. Maanpetturithan usein toimivat rahan ja muiden etujen takia.

        Mitähän rahaa minä olen ruotsin osaamisesta saanut? Kuka maksaa siitä että osaa paikkakunnan kieltä? Saman palkan saisin mantereella (samasta työstä) ilman ruotsin taitoa.
        Maksaako Suomalaisuuden Liitto nettifennolle?


      • Tala on puhunut

        Sveitsissä puhutaan sveitsiä, Belgiassa belgiaa ja Britanniassa britanniaa. Bosniassa nyt ainakin puhutaan onneksi bosnian omaleimasta murretta.


      • sinäkinkööö
        ahvennainen kirjoitti:

        Kannattaa opiskella "pakkoruotsia" kouluissa. Minä olen ruotsini suomenkielisessä koulussa oppinut ja käytän ruotsia paljon riikinruotsalaisten kanssa niin työasiossa kuin joskus vapaa-ajan matkoillakin. Koskaan en ole tulkkausta tarvinnut. Siis hyvät nettifennot, riikinruotsalaiset ymmärtävät "pakkoruotsia" paremmin kuin suomenruotsalaisten puhumaa ruotsia!

        Toivottavasti tuo oli sarkasmia, vai puhutaanko Ahvenanmaalla ahvenaa.


      • sinäkinkööö kirjoitti:

        Toivottavasti tuo oli sarkasmia, vai puhutaanko Ahvenanmaalla ahvenaa.

        Ahvenanmaan virallinen kieli on ruotsi, eikä sen osaamisesta makseta. Ei siinä ole mitään sarkastistista. Ihmettelen vain suuresti, mistä näitä palkkasveko -juttuja tulee. Kuka maksaisi minulle jotain ja mistä? Miksi?


    • huusianna.

      Kyseessä on kuitenkin hyötyruotsi.

    • porsaita äidin

      "äpeän kun kuulen tätä kauhean murteellistasekaseka kieltä suomenruotsia"

      No suomenruotsille on ominaista se että se kuullostaa paljon enemmän suomenkieleltä kuin riikinruotsi. Taidat sitten todella inhota suomenkieltä. Mutta minkäs sinun inhoamisille ulkopuliset mitään voi.

      Suomenkielisen on paljon helpompi oppia suomenruotsia koska ääntäminen, rytmi ja melodia on hyvin suomenkielinen.

      Tosin vielä 50 vuotta sitten riikinruotsi kuullosti paljon enemmän muumiruotsilta kuin tänään.

      "Lopetetaan jo tämä hulluus ja pöljyys Suomesta! "

      Eli siirrytään kaikki riikinruotsiin. Älä naurata.

      "Eihän meidän kouluissa opeteta esim. suomenenglantia tai suomensaksaa"

      No itse asiassa juuri sitä opetetaan. Ruotsissa opetettu englanti kuullostaa ihan toiselta kuin meidän opetettu englanti. Jokinen äntää kieliä äidinkielenkaltaisesti. Vaikka kuinka yrittäisimme häivyttää jäljet niin siellä ne vaan on. Emmeme koskaan täysin tankerosta pääse. Ja hyvä niin.

      Ei ollut päätä eikä häntää tässäkään. Mutta paljon kielteistä asentellisuutta isänmaata kohtaan.

      • Nettisuom. (-fenno)

        Hyvä kirjoitus!


      • ei kuulosta

        Mitään eroa ei ole muutaman maaseudulla puhutun murteen lisäksi, mutta murteista tuskin sinun mielisairaan venäjänjuutalaisen puoliryssän kanssa kannattaa alkaa keskustelemaan. Sveitsissä puhutaan sveitsiä, Moskovossa moskovaa ja Pietarissa pietaria.


      • Bättre folk
        ei kuulosta kirjoitti:

        Mitään eroa ei ole muutaman maaseudulla puhutun murteen lisäksi, mutta murteista tuskin sinun mielisairaan venäjänjuutalaisen puoliryssän kanssa kannattaa alkaa keskustelemaan. Sveitsissä puhutaan sveitsiä, Moskovossa moskovaa ja Pietarissa pietaria.

        Aivan sama onko riikin- vai suomenruotsia, kunhan se on vapaaehtoista!!!!
        Demokraattiseen länsimaiseen maahan ei pakko sovi.
        Ymmärtäisin pakon, jos asuisimme Itä-Saksassa.
        Pitänee ruveta kutsumaan rakasta isänmaata Itä Ruotsiksi.


    • Anonyymi

      Se, että suomalaiset saataisiin puhumaan ruotsia riikinruotsalaisittain, vaatisi koko ruotsalaisen ajattelumaailman omaksumista.

      Ei ne suhuäänteet ja teatterimaiset intonaatiot nyt vaan lähde, jos ei ole itse elänyt siinä kulttuurissa.

    • Anonyymi

      Kaiken kaikkiaan yhteenvetona voitaneen todeta että pakkoruotsi pois ja ruotsinopetusta niille jotka sitä tuntevat tarvitsevansa .
      Jotakin järkeä tähän meidän kieliongelmaan .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      120
      1185
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      83
      727
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      89
      673
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      665
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      28
      540
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      110
      497
    Aihe