Kaukana Jumalasta

Hei kaikki

Kadotus merkitsee, että ollaan kaukana Jumalasta. Niin täällä on sanottu.

Mutta millainen olotila se on, kun ollaan kaukana Jumalasta? Onko siinä joitakin epämiellyttäviä ominaisuuksia? Millaisia?

Entä millaista on Jumalan lähellä?

Kumpaan kannattaa pyrkiä ja miksi?

39

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kolmisilmänen

      Voiko kirkon kolmiyhteistä jumalaan sen lähemmäksi päästä enää, kuin että: syö hänet suihinta Poikana sunnuntaisin kirkonmenojen yhteydessä, ja juo hänen vertaan, muka syntejä sovittavilla ateriolla - uskoen pappien hokkus pokkus temppujen voimaan - ?

    • vastaus viipyy

      Eipä näy pappeja, ei, vastaamassa kysymykseen, joka koskee kristinuskon keskeistä asiaa. Ensin noustaan ruumiillisesti ylös, sanoo uskontunnustus, ja sitten jatketaan elämää, niin, miten?

      Ei olisi häpeäksi kirkolle olla rehellinen ja sanoa, ettei tiedä yhtään mitään mistään kuoleman jälkeen tulevista olosuhteista. Kun ei kerran tiedä, ei se tietämättömyys teologikoulutuksella parane.

      • Jos se on tätä mitä nytkin; kaukana Jumalasta, koska hän ei ole lähelläkään, eikä mitenkään ole tehnyt itsensä tykö, niin ei se sitten kovinkaan paha juttu ole.

        Jumalasta voi olla jatkossakin kaukana.


      • mikä mättää?
        helsinkijokkeri kirjoitti:

        Jos se on tätä mitä nytkin; kaukana Jumalasta, koska hän ei ole lähelläkään, eikä mitenkään ole tehnyt itsensä tykö, niin ei se sitten kovinkaan paha juttu ole.

        Jumalasta voi olla jatkossakin kaukana.

        Toivottavasti ymmärrät mitä kirjoitat.


    • uskova mies
      • evl.

        Kiitos sinulle! Ensimmäisen kerran kirkkoon kuulumaton (?) foorumilla olija ei herjaa meitä luterilaisia. Ihmeitten aika ei sentään ole vielä ohi!


      • uskova mies

      • uskova mies
        evl. kirjoitti:

        Kiitos sinulle! Ensimmäisen kerran kirkkoon kuulumaton (?) foorumilla olija ei herjaa meitä luterilaisia. Ihmeitten aika ei sentään ole vielä ohi!

        evl.

        Olen myös luterilainen ja minulla on hyviä kokemuksia kaikista kristityistä, olemme yhtä, Jeesuksessa.


      • uskosta elävä
        uskova mies kirjoitti:

        Kuuntele myös Virpin ja Katjan versio:

        https://www.youtube.com/watch?v=VWMr7VSsCmw

        Kiitos. Tämä tuo niin elävästi aina mieleeni kun tulin elävään uskoon kesällä 2006. En voi kuin itkeä ilosta ja Jumalan hyvyydestä ..


      • evl.
        uskosta elävä kirjoitti:

        Kiitos. Tämä tuo niin elävästi aina mieleeni kun tulin elävään uskoon kesällä 2006. En voi kuin itkeä ilosta ja Jumalan hyvyydestä ..

        Hienoa, nyt on jo ainakin kaksi myönteisesti suhtautuvaa. Kiitos myös "uskova mies" CatCatista.


      • uskova mies
        uskosta elävä kirjoitti:

        Kiitos. Tämä tuo niin elävästi aina mieleeni kun tulin elävään uskoon kesällä 2006. En voi kuin itkeä ilosta ja Jumalan hyvyydestä ..

        Hienoa, minulle se tuo mieleen vuoden 1979, kun sain ottaa Jeesuksen sydämeeni, siitä olen kiitollinen.

        Siunausta, myös evl. lle


      • Kirjoitin, USKOVA MIES, siitä millaista on olla kaukana Jumalasta. Ja se on aivan hyvä tila sekin, joten kaikki hyvin. Sinulla on hyvä olla Jumalan lähellä, mutta minäpä en edes tiedä missä Jumala on. Eikä sekään haittaa.


    • jbhgfd

      Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaan:
      12:38 Ja opettaessaan hän sanoi: "Varokaa kirjanoppineita, jotka mielellään käyskelevät pitkissä vaipoissa ja haluavat tervehdyksiä toreilla
      12:39 ja etumaisia istuimia synagoogissa ja ensimmäisiä sijoja pidoissa,
      12:40 noita, jotka syövät leskien huoneet ja näön vuoksi pitävät pitkiä rukouksia; he saavat sitä kovemman tuomion."

      Jeesuksen evankeliumia Luukkaan mukaan
      20:45 Ja kaiken kansan kuullen hän sanoi opetuslapsillensa:
      20:46 "Kavahtakaa kirjanoppineita, jotka mielellään käyskelevät pitkissä vaipoissa ja haluavat tervehdyksiä toreilla ja etumaisia istuimia synagoogissa ja ensimmäisiä sijoja pidoissa,
      20:47 noita, jotka syövät leskien huoneet ja näön vuoksi pitävät pitkiä rukouksia; he saavat sitä kovemman tuomion".

      Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaan:
      13:21 Ja jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tai: 'Katso, tuolla', niin älkää uskoko"

    • Kaukana Jumalasta olemista voi katsoa kahdesta näkökulmasta:

      Ensiksi, kristinuskon näkökulmasta katsoen elämän tarkoitus ja päämäärä löytyy Jumalan yhteydestä. Kaukana Jumalasta oleminen merkitsee tästä näkökulmasta katsoen täydellistä päämäärättömyyttä tai tarkoituksettomuutta. Kaikki merkitys siis häviää.

      Toiseksi, kristinuskon mukaan Jumala on perusolemukseltaan rakkaus. Tai ehkä täsmällisemmin sanottuna, Jumala on maailmassa olevan rakkauden ydin. Ikään kuin aurinko, jota kaikki muut heijastavat. Jumalasta erossa oleminen on siis täydellisesti erossa olemista rakkaudesta.

      Kaukana Jumalasta oleminen on tässä mielessä erossa ja irti olemista kaikesta sellaisesta, mikä tekee elämästä hyvää, merkityksellistä ja mielekästä.

      Vilppu H.
      pappi

      • uskova mies

        Vilppu, varmaan juuri näin kuten kirjoitat, näin siis myös ajattelen.

        Kommentoin tuolla ylempänä ap kirjoittamaa kadotusta, joka on täydellistä eroa Jumalasta.

        Jumala ei mielestäni halua olla meistä kaukana, vaikka niin yritämmekin ( ? ) välillä.

        Näinhän se on, Jumala on Rakkaus.


      • niin?

        Mikä tarkoitus sillä Jumalan yhteydessä olemisella on?


      • uskova mies kirjoitti:

        Vilppu, varmaan juuri näin kuten kirjoitat, näin siis myös ajattelen.

        Kommentoin tuolla ylempänä ap kirjoittamaa kadotusta, joka on täydellistä eroa Jumalasta.

        Jumala ei mielestäni halua olla meistä kaukana, vaikka niin yritämmekin ( ? ) välillä.

        Näinhän se on, Jumala on Rakkaus.

        Tässä tuli nyt se mitä aikoinaan ihmettelin, ja joka asia sai minut ajatteleman uskosta luopumista. Nimittäin se, että tunsin hyvin ihmisten rakkauden, mutta en koskaan tuntenut minkäänlaista Jumalan rakkautta.

        Ja siksikin on ihan hyvä olla ilman Jumalaa; rakkautta saa tarpeeksi ilman häntäkin.


      • uskova mies
        helsinkijokkeri kirjoitti:

        Tässä tuli nyt se mitä aikoinaan ihmettelin, ja joka asia sai minut ajatteleman uskosta luopumista. Nimittäin se, että tunsin hyvin ihmisten rakkauden, mutta en koskaan tuntenut minkäänlaista Jumalan rakkautta.

        Ja siksikin on ihan hyvä olla ilman Jumalaa; rakkautta saa tarpeeksi ilman häntäkin.

        Jokkeri, niin, se on sinun valintasi.

        Ihminen, joka uudestisyntyy Hengestä, " tuuli puhaltaa, missä tahtoo, sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee, niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt " Jeesus.

        Näin on jokaisen uudestisyntyneen laita, mutta rukoile Jeesusta, Hänelle kaikki on mahdollista.


      • uskova mies
        uskova mies kirjoitti:

        Jokkeri, niin, se on sinun valintasi.

        Ihminen, joka uudestisyntyy Hengestä, " tuuli puhaltaa, missä tahtoo, sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee, niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt " Jeesus.

        Näin on jokaisen uudestisyntyneen laita, mutta rukoile Jeesusta, Hänelle kaikki on mahdollista.

        Linkki unohtui:

        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Joh.3.html


      • uskova mies kirjoitti:

        Jokkeri, niin, se on sinun valintasi.

        Ihminen, joka uudestisyntyy Hengestä, " tuuli puhaltaa, missä tahtoo, sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee, niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt " Jeesus.

        Näin on jokaisen uudestisyntyneen laita, mutta rukoile Jeesusta, Hänelle kaikki on mahdollista.

        Ei ole kyse minun valinnoista, vaikka olinkin valinnut uskon Jumalaan ja Jeesuksen. En siltikään tuntenut Jumalan rakkautta. Oli hyvä luopua siitä uskosta.


      • Vilpulle

        Poista kirjoituksesi, jossa yrität esittää, ettei epäuskoisten elämässä ole rakkautta eikä mitään hyvää ja mielekästä.


      • Vilpulle kirjoitti:

        Poista kirjoituksesi, jossa yrität esittää, ettei epäuskoisten elämässä ole rakkautta eikä mitään hyvää ja mielekästä.

        Luepa tarkkaan mitä kirjoitin. En sanonut, että epäuskoisten elämässä ei ole rakkautta tai mielekkyyttä. Sanoin, että maailmassa oleva rakkaus on ikään kuin heijastusta Jumalan rakkaudesta. Se on eri asia. Lisäksi ketjussa on kysymys kadotuksesta - äärimmäisestä erosta Jumalasta. Ei varsinaisesti tästä maailmasta.

        Totta kai myös epäuskoisten elämässä on rakkautta. Se ei riipu siitä, uskooko vaiko eikö.

        Pointti on oikeastaan siinä, että kristinuskon näkökulmasta katsoen Jumala on kaikkien ihmisten Jumala, riippumatta siitä, uskooko ihminen vai ei. Matteuksen evankeliumissa Jeesus sanoo:
        "Teille on opetettu: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.' Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille."
        (Matt. 5:43-45)

        Kristinuskon mukaan Jumala ylläpitää maailmaa. Hänen hyvyytensä kohdistuu kaikille ihmisille, ei vain niille, jotka uskovat. Tästä on kyse, kun sanoin, että maailmassa oleva rakkaus on ikään kuin heijastusta Jumalan rakkaudesta.

        Vilppu H.
        pappi


      • Vilpulle
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Luepa tarkkaan mitä kirjoitin. En sanonut, että epäuskoisten elämässä ei ole rakkautta tai mielekkyyttä. Sanoin, että maailmassa oleva rakkaus on ikään kuin heijastusta Jumalan rakkaudesta. Se on eri asia. Lisäksi ketjussa on kysymys kadotuksesta - äärimmäisestä erosta Jumalasta. Ei varsinaisesti tästä maailmasta.

        Totta kai myös epäuskoisten elämässä on rakkautta. Se ei riipu siitä, uskooko vaiko eikö.

        Pointti on oikeastaan siinä, että kristinuskon näkökulmasta katsoen Jumala on kaikkien ihmisten Jumala, riippumatta siitä, uskooko ihminen vai ei. Matteuksen evankeliumissa Jeesus sanoo:
        "Teille on opetettu: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.' Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille."
        (Matt. 5:43-45)

        Kristinuskon mukaan Jumala ylläpitää maailmaa. Hänen hyvyytensä kohdistuu kaikille ihmisille, ei vain niille, jotka uskovat. Tästä on kyse, kun sanoin, että maailmassa oleva rakkaus on ikään kuin heijastusta Jumalan rakkaudesta.

        Vilppu H.
        pappi

        Näistä Jumalan lähellä ja kaukana oloista on puhuttu täällä kuoleman jälkeisen elämän yhteydessä. Toinen merkitsisi taivaaseen pääsyä ja toinen kadotukseen joutumista.

        Hyvä jos myönnät, ettei epäuskoisten maallinen elämä ole vailla rakkautta ja mielekkyyttä. Pahoittelen aiempaa huolimatonta tulkintaani.

        Mutta entä sitten kuoleman jälkeen? Onko kirkkosi mukaan epäuskoisille odotettavissa kärsimyksia? Olen lukenut kirkon opettavan, että epäuskoisten osana on ikuinen pimeys, jossa myös pahat henkivallat ovat. Mitä se tarkoittaa todellisuudessa?


      • "Ensiksi, kristinuskon näkökulmasta katsoen elämän tarkoitus ja päämäärä löytyy Jumalan yhteydestä. Kaukana Jumalasta oleminen merkitsee tästä näkökulmasta katsoen täydellistä päämäärättömyyttä tai tarkoituksettomuutta. Kaikki merkitys siis häviää"

        Parahin Vilppu,

        Käsitykseni mukaan jumalat ovat ilmeisestikin olemattomia. Elänkö siis silloin myös kaukana kristinuskon Jumalasta? Ja jos, niin oleko silloin töydellisen päämäärätön, tarkoitukseton ja vailla mitään merkitystä, kuten kirjoitit?

        Olenko siis myös erossa ja irti kaikesta sellaisesta, mikä tekee elämästä hyvää, merkityksellistä ja mielekästä?


      • väinpastoin
        niin? kirjoitti:

        Mikä tarkoitus sillä Jumalan yhteydessä olemisella on?

        Päin vastainen kuin erossa olemisella.


      • Vilpulle kirjoitti:

        Näistä Jumalan lähellä ja kaukana oloista on puhuttu täällä kuoleman jälkeisen elämän yhteydessä. Toinen merkitsisi taivaaseen pääsyä ja toinen kadotukseen joutumista.

        Hyvä jos myönnät, ettei epäuskoisten maallinen elämä ole vailla rakkautta ja mielekkyyttä. Pahoittelen aiempaa huolimatonta tulkintaani.

        Mutta entä sitten kuoleman jälkeen? Onko kirkkosi mukaan epäuskoisille odotettavissa kärsimyksia? Olen lukenut kirkon opettavan, että epäuskoisten osana on ikuinen pimeys, jossa myös pahat henkivallat ovat. Mitä se tarkoittaa todellisuudessa?

        Kun puhutaan kadotuksesta, kysymys on nimenomaan kuolemanjälkeisestä elämästä. Ja kadotuksen ominaispiirre on nimenomaan ero Jumalasta. Tähän yritin tarjota näkökulmia alkuperäisessä viestissäni.

        Varsinkin keskiajalla kadotuksesta maalattiin lieskojentäyteisiä kuvia - suuri inspiraatio tähän oli Danten Jumalainen näytelmä. Toisaalta kirkossa on kuitenkin ollut vuosisatojen varrella paljon erilaisia käsityksiä siitä, millainen kadotus on. Ääripäät ovat juurikin Danten helvetti sekä toisessa päässä vain tyhjiin raukeaminen.

        Kristinuskon - ei vain ev.-lut. kirkon - mukaan ihmisillä on kaksi tietä: kohti Jumalaa tai pois Jumalasta. Aamenesta öylättiin -sanastossa asia ilmaistaan aika hyvin:
        "Kristillisen uskon mukaan ihminen on luotu elämään rakkauden yhteydessä lähimmäisiinsä ja Jumalaan. Luodessaan olevaisen Jumala kuitenkin antoi mahdollisuuden siihen, ettei hänen hyvää tahtoaan noudateta, vaan ihminen voi valita toisenkin tien.
        Kadotus merkitsee sen tien loppuun saattamista, missä ei noudateta rakkautta, hyvää tahtoa, elämän perimmäistä tarkoitusta eikä hyväksytä Jumalan armoa. Kadotus kohtaa niitä, jotka eivät ota vastaan sitä armoa, jonka Jumala Kristuksen sovitustyössä lahjoittaa."

        Tiedän kyllä, että jotkut kristityt edelleenkin pelottelevat ja uhkailevat helvetillä - juurikin niillä lieskoilla ja kärsimyksillä. Itse en halua siihen ryhtyä, se on mielestäni väärin. Kristinusko ei ole pelon uskonto.

        Kysymykseen mitä epäuskoisille on odotettavissa kuoleman jälkeen vastaan, että iankaikkinen ero Jumalasta. Tiedän, että tuo on edelleen vähän epämääräinen vastaus, mutta kadotuksen sijaan on mielestäni oleellisempaa puhua Jumalasta.

        Vilppu H.
        pappi


      • juutas kirjoitti:

        "Ensiksi, kristinuskon näkökulmasta katsoen elämän tarkoitus ja päämäärä löytyy Jumalan yhteydestä. Kaukana Jumalasta oleminen merkitsee tästä näkökulmasta katsoen täydellistä päämäärättömyyttä tai tarkoituksettomuutta. Kaikki merkitys siis häviää"

        Parahin Vilppu,

        Käsitykseni mukaan jumalat ovat ilmeisestikin olemattomia. Elänkö siis silloin myös kaukana kristinuskon Jumalasta? Ja jos, niin oleko silloin töydellisen päämäärätön, tarkoitukseton ja vailla mitään merkitystä, kuten kirjoitit?

        Olenko siis myös erossa ja irti kaikesta sellaisesta, mikä tekee elämästä hyvää, merkityksellistä ja mielekästä?

        Juutas,

        Kristinuskon näkökulmasta, vaikka et usko Jumalaan, se ei tarkoita, että olet täydellisen erossa Jumalasta. Kuten Jeesusta jo aiemmassa viestissä lainasin:
        "Teille on opetettu: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.' Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille."
        (Matt. 5:43-45)

        Kun Jumala kristinuskon mukaan pitää yllä maailmaa sekä vaikuttaa siinä, kyllä hän silloin vaikuttaa myös niiden ihmisten elämässä jotka eivät usko häneen.

        Kuten jo aiemmin sanoin, täydellinen ero Jumalasta koskee kadotusta - ei maanpäällistä elämää.

        Totta kai myös epäuskoisten elämässä on rakkautta ja totta kai myös epäuskoiset voivat kokea elämänsä tarkoitukselliseksi. Miten muuten voisikaan olla, kun iso osa elämän merkityksellisyydestä syntyy esimerkiksi ihmissuhteiden kautta. Tämä ei kuitenkaan muuta sitä miksikään, että kristinuskon mukaan elämän perimmäinen tarkoitus ja merkitys löytyy Jumalasta.

        Vilppu H.
        pappi


      • uskova mies
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Juutas,

        Kristinuskon näkökulmasta, vaikka et usko Jumalaan, se ei tarkoita, että olet täydellisen erossa Jumalasta. Kuten Jeesusta jo aiemmassa viestissä lainasin:
        "Teille on opetettu: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.' Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille."
        (Matt. 5:43-45)

        Kun Jumala kristinuskon mukaan pitää yllä maailmaa sekä vaikuttaa siinä, kyllä hän silloin vaikuttaa myös niiden ihmisten elämässä jotka eivät usko häneen.

        Kuten jo aiemmin sanoin, täydellinen ero Jumalasta koskee kadotusta - ei maanpäällistä elämää.

        Totta kai myös epäuskoisten elämässä on rakkautta ja totta kai myös epäuskoiset voivat kokea elämänsä tarkoitukselliseksi. Miten muuten voisikaan olla, kun iso osa elämän merkityksellisyydestä syntyy esimerkiksi ihmissuhteiden kautta. Tämä ei kuitenkaan muuta sitä miksikään, että kristinuskon mukaan elämän perimmäinen tarkoitus ja merkitys löytyy Jumalasta.

        Vilppu H.
        pappi

        Kiitos Vilppu, on helppoa olla samaa mieltä, mitä kirjoitat.


      • Vilpulle
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Kun puhutaan kadotuksesta, kysymys on nimenomaan kuolemanjälkeisestä elämästä. Ja kadotuksen ominaispiirre on nimenomaan ero Jumalasta. Tähän yritin tarjota näkökulmia alkuperäisessä viestissäni.

        Varsinkin keskiajalla kadotuksesta maalattiin lieskojentäyteisiä kuvia - suuri inspiraatio tähän oli Danten Jumalainen näytelmä. Toisaalta kirkossa on kuitenkin ollut vuosisatojen varrella paljon erilaisia käsityksiä siitä, millainen kadotus on. Ääripäät ovat juurikin Danten helvetti sekä toisessa päässä vain tyhjiin raukeaminen.

        Kristinuskon - ei vain ev.-lut. kirkon - mukaan ihmisillä on kaksi tietä: kohti Jumalaa tai pois Jumalasta. Aamenesta öylättiin -sanastossa asia ilmaistaan aika hyvin:
        "Kristillisen uskon mukaan ihminen on luotu elämään rakkauden yhteydessä lähimmäisiinsä ja Jumalaan. Luodessaan olevaisen Jumala kuitenkin antoi mahdollisuuden siihen, ettei hänen hyvää tahtoaan noudateta, vaan ihminen voi valita toisenkin tien.
        Kadotus merkitsee sen tien loppuun saattamista, missä ei noudateta rakkautta, hyvää tahtoa, elämän perimmäistä tarkoitusta eikä hyväksytä Jumalan armoa. Kadotus kohtaa niitä, jotka eivät ota vastaan sitä armoa, jonka Jumala Kristuksen sovitustyössä lahjoittaa."

        Tiedän kyllä, että jotkut kristityt edelleenkin pelottelevat ja uhkailevat helvetillä - juurikin niillä lieskoilla ja kärsimyksillä. Itse en halua siihen ryhtyä, se on mielestäni väärin. Kristinusko ei ole pelon uskonto.

        Kysymykseen mitä epäuskoisille on odotettavissa kuoleman jälkeen vastaan, että iankaikkinen ero Jumalasta. Tiedän, että tuo on edelleen vähän epämääräinen vastaus, mutta kadotuksen sijaan on mielestäni oleellisempaa puhua Jumalasta.

        Vilppu H.
        pappi

        Siinähän se tuli.

        Epäuskoiset, jotka eivät ota vastaan armoa (koska eivät usko satuihin), ovat siis kirkkosi mielestä tiellä, jossa ei noudateta rakkautta ja hyvää tahtoa.

        Entä mikä on elämän perimmäinen tarkoitus evoluutiossa?

        Entä armo, jonka Jumala Kristuksen sovitustyössä lahjoittaa? Viittaatko sillä satuun syntiinlankeemuksesta ja sen tähden langetetusta tuomiosta? Eihän satujen tapahtumia tarvitse kenenkään sovittaa, oikeasti.

        Mutta jos haluat mieluummin puhua Jumalasta, kerro mitä tiedät hänestä. Uskomukset eivät kiinnosta, vaan tieto.


      • Vilpulle kirjoitti:

        Siinähän se tuli.

        Epäuskoiset, jotka eivät ota vastaan armoa (koska eivät usko satuihin), ovat siis kirkkosi mielestä tiellä, jossa ei noudateta rakkautta ja hyvää tahtoa.

        Entä mikä on elämän perimmäinen tarkoitus evoluutiossa?

        Entä armo, jonka Jumala Kristuksen sovitustyössä lahjoittaa? Viittaatko sillä satuun syntiinlankeemuksesta ja sen tähden langetetusta tuomiosta? Eihän satujen tapahtumia tarvitse kenenkään sovittaa, oikeasti.

        Mutta jos haluat mieluummin puhua Jumalasta, kerro mitä tiedät hänestä. Uskomukset eivät kiinnosta, vaan tieto.

        Huomaatko, että me tulkitsemme samoja sanoja hiukan eri tavoin. Tulkitsen, että viittaat näihin sanoihin:
        "Kadotus merkitsee sen tien loppuun saattamista, missä ei noudateta rakkautta, hyvää tahtoa, elämän perimmäistä tarkoitusta eikä hyväksytä Jumalan armoa."

        Jos ymmärsin oikein tulkintasi, sen mukaan kirkko on sitä mieltä, että epäuskoiset ovat tiellä jossa ei ole rakkautta. Tulkintasi on siis ikään kuin joko-tai: rakkaus on vain kristinuskon tiellä tai ei missään.

        Samat sanat voidaan kuitenkin ymmärtää myös vähemmän jakavasti. Se, että kristinuskon näkökulmasta elämän tarkoitus löytyy ennen kaikkea yhteydestä Jumalaan, ei tarkoita, että ilman yhteyttä Jumalaan elämä ei voisi olla mitenkään merkityksellistä. Tai yhtä hyvin, vaikka kristinuskon näkökulmasta kristityn elämän pitäisi olla lähimmäisenrakkauden, se ei tarkoita etteikö missään muualla olisi myös rakkautta.

        Kuten jo kirjoitin, kristinuskon näkökulmasta Jumala ei rajoita toimintaansa kristittyen piiriin, vaan Jumala on koko maailman Jumala.

        Vilppu H.
        pappi


      • ...
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Kun puhutaan kadotuksesta, kysymys on nimenomaan kuolemanjälkeisestä elämästä. Ja kadotuksen ominaispiirre on nimenomaan ero Jumalasta. Tähän yritin tarjota näkökulmia alkuperäisessä viestissäni.

        Varsinkin keskiajalla kadotuksesta maalattiin lieskojentäyteisiä kuvia - suuri inspiraatio tähän oli Danten Jumalainen näytelmä. Toisaalta kirkossa on kuitenkin ollut vuosisatojen varrella paljon erilaisia käsityksiä siitä, millainen kadotus on. Ääripäät ovat juurikin Danten helvetti sekä toisessa päässä vain tyhjiin raukeaminen.

        Kristinuskon - ei vain ev.-lut. kirkon - mukaan ihmisillä on kaksi tietä: kohti Jumalaa tai pois Jumalasta. Aamenesta öylättiin -sanastossa asia ilmaistaan aika hyvin:
        "Kristillisen uskon mukaan ihminen on luotu elämään rakkauden yhteydessä lähimmäisiinsä ja Jumalaan. Luodessaan olevaisen Jumala kuitenkin antoi mahdollisuuden siihen, ettei hänen hyvää tahtoaan noudateta, vaan ihminen voi valita toisenkin tien.
        Kadotus merkitsee sen tien loppuun saattamista, missä ei noudateta rakkautta, hyvää tahtoa, elämän perimmäistä tarkoitusta eikä hyväksytä Jumalan armoa. Kadotus kohtaa niitä, jotka eivät ota vastaan sitä armoa, jonka Jumala Kristuksen sovitustyössä lahjoittaa."

        Tiedän kyllä, että jotkut kristityt edelleenkin pelottelevat ja uhkailevat helvetillä - juurikin niillä lieskoilla ja kärsimyksillä. Itse en halua siihen ryhtyä, se on mielestäni väärin. Kristinusko ei ole pelon uskonto.

        Kysymykseen mitä epäuskoisille on odotettavissa kuoleman jälkeen vastaan, että iankaikkinen ero Jumalasta. Tiedän, että tuo on edelleen vähän epämääräinen vastaus, mutta kadotuksen sijaan on mielestäni oleellisempaa puhua Jumalasta.

        Vilppu H.
        pappi

        "Tiedän kyllä, että jotkut kristityt edelleenkin pelottelevat ja uhkailevat helvetillä - juurikin niillä lieskoilla ja kärsimyksillä. Itse en halua siihen ryhtyä, se on mielestäni väärin. Kristinusko ei ole pelon uskonto."

        Helvetillä ei pidä pelotella, mutta se on todellinen iankaikkisuuspaikka suurimmalle osalle ihmisistä. Jos sanoo että helvettiä ei ole, väittää silloin että Jeesus on valehtelija. Ja harvemmin sillä helvetillä pelotellaan, yleensä siihen ei edes uskota, vaikka Jeesus kertoi siitä.


      • kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Juutas,

        Kristinuskon näkökulmasta, vaikka et usko Jumalaan, se ei tarkoita, että olet täydellisen erossa Jumalasta. Kuten Jeesusta jo aiemmassa viestissä lainasin:
        "Teille on opetettu: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.' Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille."
        (Matt. 5:43-45)

        Kun Jumala kristinuskon mukaan pitää yllä maailmaa sekä vaikuttaa siinä, kyllä hän silloin vaikuttaa myös niiden ihmisten elämässä jotka eivät usko häneen.

        Kuten jo aiemmin sanoin, täydellinen ero Jumalasta koskee kadotusta - ei maanpäällistä elämää.

        Totta kai myös epäuskoisten elämässä on rakkautta ja totta kai myös epäuskoiset voivat kokea elämänsä tarkoitukselliseksi. Miten muuten voisikaan olla, kun iso osa elämän merkityksellisyydestä syntyy esimerkiksi ihmissuhteiden kautta. Tämä ei kuitenkaan muuta sitä miksikään, että kristinuskon mukaan elämän perimmäinen tarkoitus ja merkitys löytyy Jumalasta.

        Vilppu H.
        pappi

        Parahin Vilppu,

        Kristinuskon näkökulmasta, sinun tulkintasi mukaan, jumaliin uskomaton voi siis myös kokea elämänsä merkitykselliseksi, vaikkakin perimmäinen tarkoitus ja merkitys syntyy vain kristinuskon Jumalaan uskomisesta?

        Samaten kristinuskon Jumalaan uskomaton joutuu tulkintasi mukaan kuoleman jälkeen kadotukseen.

        Tämä selvä.


    • "Mutta millainen olotila se on, kun ollaan kaukana Jumalasta? Onko siinä joitakin epämiellyttäviä ominaisuuksia? Millaisia?"

      Jos esim. on tehnyt jotain, mitä ei olisi saanut tehdä, ja mitä ei ole pyytänyt edes anteeksi, sillon tulee tunne, niinkuin Jumala olisi kääntänyt selkänsä. Ei vastaa rukouksiin. Mitkään asiat eivät luonnistu. Sitä on vähän niinkuin oman onnensa varassa ja kaikki asiat tökkii.

      "Entä millaista on Jumalan lähellä?"

      Se on vuoropuhelua Hänen kanssaan. Silloin minulla on tunne, että on yhteys Häneen. Voin koska tahansa kääntyä Hänen puoleensa, kiittää Häntä tai huokaista Hänen puoleensa ongelmissani ja saan Häneltä avun.

      "Kumpaan kannattaa pyrkiä ja miksi?"

      Kannattaa tietenkin pysyä lähellä Jumalaa, ja pitää sydämensä puhtaana ja avoimena, sekä viedä syntinsä sinne ristin juurelle. Se luo turvallisuuden tunnetta ja vapauttaa olemaan ihminen.

    • -.-

      Kun ihminen päättää olla erossa Jumalasta, silloin ihminen päättää elää ilman kaikkea hyvyyttä jonka lähde Jumala on. Kadotuksessa ei olla kaukana Jumalasta vaan kokonaan erossa.

      • päätös on nyt

        Aivan ja tämä päätös on tehtävä tämän elämän aikana. Toista tilaisuutta ei tule vaikka joskus virheellisesti kuulee luultavan, että kuoleman jälkeen voi "tarkistaa" kantaansa...


      • tarkista kantasi
        päätös on nyt kirjoitti:

        Aivan ja tämä päätös on tehtävä tämän elämän aikana. Toista tilaisuutta ei tule vaikka joskus virheellisesti kuulee luultavan, että kuoleman jälkeen voi "tarkistaa" kantaansa...

        Mistä tiedät tuon? Et mistään. Luulet vain.

        Luulosi ei ole tiedon väärti.


      • päätös on nyt
        tarkista kantasi kirjoitti:

        Mistä tiedät tuon? Et mistään. Luulet vain.

        Luulosi ei ole tiedon väärti.

        Raamatussa se sanotaan.


      • tarkista kantasi
        päätös on nyt kirjoitti:

        Raamatussa se sanotaan.

        Valitan. Raamatun sanat eivät ole todiste. Luulet vain, että ne ovat totta.


      • päätös on nyt
        tarkista kantasi kirjoitti:

        Valitan. Raamatun sanat eivät ole todiste. Luulet vain, että ne ovat totta.

        Jos et usko se on sinun ongelmasi.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

      Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      150
      1819
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1691
    3. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

      Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      32
      1331
    4. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

      Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      194
      1177
    5. Olen levoton takiasi

      Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      92
      1151
    6. Archie ja Iida ero.

      Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      76
      1046
    7. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

      Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      352
      974
    8. Lakkaa haaveilemasta.

      Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      62
      849
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

      Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      811
    10. Ois kiva nähdä

      Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50
      806
    Aihe