Tässä täysin kokemattomana, mutta veneilystä innostuneena ja aihetta kovasti opsikelevana lähdin sellaista kyselemään, kun eteen sattui nämä moottoripurret, että mitenkäs sellaisella riittä potkua tuollaiseen rauhalliseen matkaveneilyyn, jos ajatellaan, että veneilisi pelkällä moottorin voimalla?
Löysin sellaisen veneen, joka pituudeltaan on 7,6m, leveydeltä 2,4m, syväykseltä 1,2m, lujitemuovinen ja moottorina 4-tahtinen 21hv diesel.
Itsellä ei ainakaan ole alussa kiinnostusta purjehtimisen opetteluun, vaan lähinnä sisävesien rauhalliseen matkaamiseen ilman kiirettä. Kyseinen yksilö jonka löysin, vastaa monella muulla tavalla sellaista venettä, jonka koen mieleiseksi ja sattuu olemaan moottoripursi, mutta onko mitään järkeä ostaa moottoripurtta ja veneillä pelkän moottorin voimalla?
Moottoripurrella veneily
35
1632
Vastaukset
- MitaanTietamaton
Mieleisellään veneellä on ilo veneillä. Veneily on siitä mukava laji, että kalustoa riittää erilaisiin tarpeisiin.
Uppoumarunkoisia hitaan kiiruhtamisen matkaveneitä ei enää juurikaan tehdä. Tai tehdään oikeastaan vain täysverisinä purjeveneinä sekä kisa- että matkakäyttöön plus siltä väliltä.
Jos matkanopeus tai luoviminen ei ole tärkeimpiä juttuja veneilyssä, niin tuollainen moottoripursi on soiva peli. Etuna sillä on masto, joka ilman purjettakin tasaa keinumista hitausvoimiensa takia ja purjeen kanssa tukevoittaa kulkua isommalla tuulella. Lisäksi voi myös liikkua pelkän tuulen voimalla. En sano, jotta purjehtia, mutta kuitenkin pääsee tuulen viemäksi.
Köli on todennäköisesti pitkän mallinen, joka sallii pohjakosketuksia eväkölistä paremmin ainakin periaatteessa ja tuolla syväyksellä pääsee moniin rantoihin.
Potkun riittämiseen sanoisin, jotta vaikka kuvaamasi paatti painaisi 3-5000 kg, niin 21 hv vie sitä helposti horisontin taakse näkymättömiin. Vähempikin varmaan riittäisi.
Moottorilla veneillessä ei juuri muuta haittaa ole kuin ääni, mutta toisaalta monet vanhat dieselmiehet ei pysty venhossa rentoutumaan, ellei kone käy. Purjeilla tietty pääsee ns. ilmaiseksi, ellei ole kovin hanakka uusimaan niitä.
Mitään venettä ei ole järkevä ostaa, pelkkää tunnelatausta koko juttu.- osta ilman muuta
Eipähän tartte apumoottori, jos pääkone pragaa. Ei muuta kuin purjeet ylös ja matka jatkuu. Ei purjehtimien ole vaikeaa, jos ei ala kilpaa hifistelemään.
- Siitävaan
Viiden vuoden kokemuksella en voi kuin suositella. Ennen ajelin uppoumarunkoisella fiskarilla, ja nykyään mootttoripurrella. Vauhti on molemmissa sama, mutta huonommalla kelillä purjetta voi käyttää tukipurjeena, jolloin uppiksille tyypillinen rullaaminen sivuaallokossa tasoittuu huomattavasti. Ja tosiaan, jos kone prakaa, niin aina pääsee purjeillakin jonnekin, esimerkiksi lähimpään rantaan. Se ei vielä juuri taitoa vaadi. Ainoa haittapuoli saattaa olla se, että maston korkeus voi sulkea joitain reittejä pois laskusta. Mikäli masto on helposti kaadettava, niin ei haittaa tämäkään. Näinhän se usein on pienemmissä moottoripursissa.
- Männäntappimacee66
Taas Wickström kysyy ja vastaa. ja vastaa ja nauraa..
- Sakari V.
Selvä juttu, kiitos vastauksista. Minulla oli mielessä tällainen vene kuin M Medusa 26, joka jo veneenä miellyttää silmää. Onkohan siinä tuo masto taitettava helpoasti, kun en minä sitä käytännössä ollenkaan siinä tarvitsisi, riittäisi tuolla moottorillakin meno, jos ja kun se kerran onnistuu? Onko se ihan yleinen ilmiö, että moottoripurret ovat halvempia näinkin radikaalisti, kuin pelkät moottoriveneet? Johtunee moottorin koosta?
- Outo juttu
Yleensä moottoripurret ovat moottoriveneitä kalliimpia.
Onko vene ja moottori ehjiä?- Sakari V.
Yllättävä kuulla, koska mielestäni paljon parempikuntoisen näköisiä, varusteltuja ja laitettuja moottoripursia on halvemmalla suhteessa samankokoisiin moottoriveneisiin. Mutta kyseessä siis tämä yksilö http://www.nettivene.com/moottoripursi/m/578451
Todella hienosti laitettu, hyvin varusteltu, hyvänkokoinen jne. ja hinta kuitenkin alle 8000€, mutta olen niin vähän aikaa vasta veneitä katsellut, että en osaa tietenkään katsoa täysin kunnolla tätä asiaa. - Hieno peli muuten...
Sakari V. kirjoitti:
Yllättävä kuulla, koska mielestäni paljon parempikuntoisen näköisiä, varusteltuja ja laitettuja moottoripursia on halvemmalla suhteessa samankokoisiin moottoriveneisiin. Mutta kyseessä siis tämä yksilö http://www.nettivene.com/moottoripursi/m/578451
Todella hienosti laitettu, hyvin varusteltu, hyvänkokoinen jne. ja hinta kuitenkin alle 8000€, mutta olen niin vähän aikaa vasta veneitä katsellut, että en osaa tietenkään katsoa täysin kunnolla tätä asiaa.Kannattaa varmistaa, kuinka kauan tuo on ollut kuivilla (koneen vaihdon jälkeen ollut maissa jonkin aikaa).
Toisin kuin saattaisi olettaa, pukeilla liian pitkään oleminen ei tee hyvää paatille. Näin siis mikäli on vuosista kysymys. - Vaihtoehtoja löytyy....
Hieno peli muuten... kirjoitti:
Kannattaa varmistaa, kuinka kauan tuo on ollut kuivilla (koneen vaihdon jälkeen ollut maissa jonkin aikaa).
Toisin kuin saattaisi olettaa, pukeilla liian pitkään oleminen ei tee hyvää paatille. Näin siis mikäli on vuosista kysymys.... Ja näitäkin kannattaa tsekkailla: Finnark pikkujätti ja Nordic MS 81. Ihan ok paatteja molemmat omassa luokassaan.
- Sakari V.
Vaihtoehtoja löytyy.... kirjoitti:
... Ja näitäkin kannattaa tsekkailla: Finnark pikkujätti ja Nordic MS 81. Ihan ok paatteja molemmat omassa luokassaan.
Heh juum, siinäpä ihan oiva vene tuo Finnark ja hinnatkin on suurinpiirtein samalla mallilla Medusan kanssa. Mutta tämän Nordicin hinnat ovat käytettynä lähes ja yli tuplaten kalliimpia, mutta niin on kyllä komea sekin. Kiitos vinkeistä.
Pitääkin kysyä tämä Medusan "ollut maissa jonkun aikaa" juttu, että kuinka pitkään on mennyt moiseen oleskeluun :) - anna palaa
Sakari V. kirjoitti:
Heh juum, siinäpä ihan oiva vene tuo Finnark ja hinnatkin on suurinpiirtein samalla mallilla Medusan kanssa. Mutta tämän Nordicin hinnat ovat käytettynä lähes ja yli tuplaten kalliimpia, mutta niin on kyllä komea sekin. Kiitos vinkeistä.
Pitääkin kysyä tämä Medusan "ollut maissa jonkun aikaa" juttu, että kuinka pitkään on mennyt moiseen oleskeluun :)Omasta mielestä Medusa on rumimpia veneitä, mitä vesillä kelluu. Mutta jos se sinun silmääsi hyvältä näyttää, näyttäisi muukin tuossa yksilössä olevan hyvällä mallilla. Jos vene on seissyt pitkään, voi jotain pientä tulla sen takia vastaan, mutta vain pientä.
Ja säilytä ihmeessä se masto ja purjeet. Niiden takia ei purjehtimisesta tarvitse opetella juuri muuta kuin se, miten päin purjeet nostetaan ja millä köydellä. Ne ovat kuitenkin pettämätön varavoiman lähde ja saatat yllättää itsesi niiden kanssa vielä joskus menon mukavuudella. Peruspurjehdus on hyvin yksinkertaista, vaikka jutun voikin viedä miten pitkälle vain. Medusan purjehdusominaisuudet ovat hyvin vaatimattomat, mutta eteenpäin pääsee otollisissa oloissa hyvinkin. - ex. Medusakippari
anna palaa kirjoitti:
Omasta mielestä Medusa on rumimpia veneitä, mitä vesillä kelluu. Mutta jos se sinun silmääsi hyvältä näyttää, näyttäisi muukin tuossa yksilössä olevan hyvällä mallilla. Jos vene on seissyt pitkään, voi jotain pientä tulla sen takia vastaan, mutta vain pientä.
Ja säilytä ihmeessä se masto ja purjeet. Niiden takia ei purjehtimisesta tarvitse opetella juuri muuta kuin se, miten päin purjeet nostetaan ja millä köydellä. Ne ovat kuitenkin pettämätön varavoiman lähde ja saatat yllättää itsesi niiden kanssa vielä joskus menon mukavuudella. Peruspurjehdus on hyvin yksinkertaista, vaikka jutun voikin viedä miten pitkälle vain. Medusan purjehdusominaisuudet ovat hyvin vaatimattomat, mutta eteenpäin pääsee otollisissa oloissa hyvinkin.Kauneus ja rumuus on onneksi vain katsojan silmässä. Seilasin Medusalla kymmenen vuotta ja kukaan ei laiturissa tullut vinoilemaan. Joku arveli kyllä venettä vanhaksi Bavariaksi...
Tilat ovat mainiot ja pentteri todella toimiva. Vene nousee tuuleen jonkin verran muttei voi verrata oikeaan purkkariin. Mukava uiva pikku kesämökki .
- Ei kaikki muutkaan
Eihän kaikki oikean purjeveneenkään omistajat osaa purjehtia. Silti he kuskaavat mastoa mukanaan.
- Moottoripursimies
Purjeveneessä saa asuintilaa halvemmalla kun ei tartte isoa kallista moottoria. Jos olisi pikkukoneisia moottoriveneitä tilanne voisi olla toinen. Mutta fiskareita esim. ei kukaan enää hytillisiä vissiin tee vai tekeekö ?
- Valitettavasti
Moottoripursimies kirjoitti:
Purjeveneessä saa asuintilaa halvemmalla kun ei tartte isoa kallista moottoria. Jos olisi pikkukoneisia moottoriveneitä tilanne voisi olla toinen. Mutta fiskareita esim. ei kukaan enää hytillisiä vissiin tee vai tekeekö ?
Valitettavasti ei tehdä edes avofiskareita, vaikka kysyntää olisi.
- RannikkoIaivuri
Meillä on moottoripursi nimenomaan kesämökkinä. Putputtelemme lomalla saaresta toiseen, ja kun tuulet ovat suotuisia eli tuulee vähän navakammin, nostamme purjeet ja nautimme tuulivoimasta. Vene painaa 3t ja sitä liikuttaa 28hv Volvo Penta rauhallista 5-6kn vauhtia, heppoja on siis heppa/jalka.
Valintakriteerinä oli mm. asuttavuus eli sisätilat (vene on varsin leveä (lue pullea) pituuteensa nähden), seisomakorkeus sekä veneen merikelpoisuus ja helppo käsiteltävyys. Paattia pitää pystyä operoimaan yksin, tarpeen niin vaatiessa. Vene on arvostettua kotimaista laatutyötä ja sen jälleenmyyntiarvo säilyy kunhan veneestä muistaa pitää hyvää huolta.
Sateella on kiva naksauttaa lämppäri päälle ja siirtyä sisätiloihin ruorin taakse lämpimään. Sadevarusteita ei ole pakko käyttää jos ei halua.
Vieraslaitureissa purjehtijat pitävät moottoriveneilijänä ja päinvastoin, mutta plussana saapahan olla rauhassa laituriparlamentilta :)
Meille tämä sopii, toisille sitten taas ei. Silti: Suosittelen moottoripurjehtijaa kiireettömille kippareille, jotka arvostavat veneessä asuttavuutta, mukavuutta ja veneilyn helppoutta.Arvostan jokaisen omaa venevalintaa ja oma valintasi kuullostaa juuri itsellesi sopivalta.
Itse en kestä pitempiä matkoja uppoumarunkoisilla moottoriveneillä, moottorin melua saa kuunnella tuntikaupalla ja pahimillaan kopissa jossa kaikuu kunnolla. Siitä syystä olen ostamassa seuraavaksi omaksi veneeksi purjevenettä, purjehtiessa hermot lepää ja lujaa saan ajaa firman veneellä ihan työtehtävien merkeissä. Siksi uskoisin seuraavan oman veneeni oleva Albin Express, X-79:kin kiihottaisi Expressiä pikkuisen nopeampana, mutta barduunat ovat pelkkä riesa.
Lisäksi koen sisäohjaamon vievän turhan kauaksi luonnosta (en ole ainoa, kaverilla on 37 jalkainen Fairline, eikä koskaan aja sitä sisäohjaamosta, säästä riippumatta), joten sisäohjaamolla ei ole minulle lisäarvoa. Ulkona pukeudutaan oikein, satamassa nautitaan lämppäristä.
Eli kukin tavallaan, oikeaa tai väärää tapaa kun ei veneen valinnassa ole, ja hyvä niin :)- RannikkoIaivuri
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Arvostan jokaisen omaa venevalintaa ja oma valintasi kuullostaa juuri itsellesi sopivalta.
Itse en kestä pitempiä matkoja uppoumarunkoisilla moottoriveneillä, moottorin melua saa kuunnella tuntikaupalla ja pahimillaan kopissa jossa kaikuu kunnolla. Siitä syystä olen ostamassa seuraavaksi omaksi veneeksi purjevenettä, purjehtiessa hermot lepää ja lujaa saan ajaa firman veneellä ihan työtehtävien merkeissä. Siksi uskoisin seuraavan oman veneeni oleva Albin Express, X-79:kin kiihottaisi Expressiä pikkuisen nopeampana, mutta barduunat ovat pelkkä riesa.
Lisäksi koen sisäohjaamon vievän turhan kauaksi luonnosta (en ole ainoa, kaverilla on 37 jalkainen Fairline, eikä koskaan aja sitä sisäohjaamosta, säästä riippumatta), joten sisäohjaamolla ei ole minulle lisäarvoa. Ulkona pukeudutaan oikein, satamassa nautitaan lämppäristä.
Eli kukin tavallaan, oikeaa tai väärää tapaa kun ei veneen valinnassa ole, ja hyvä niin :)Itse tosiaan ajelen sisältä vaan huonolla kelillä, kauniilla kelillä minut löytää sitloodan puolelta pinnasta.
Mutta kuten totesit, kukin tyylillään. Väärää tyyliä ei ole :) Välittäjä_LKV kirjoitti:
Arvostan jokaisen omaa venevalintaa ja oma valintasi kuullostaa juuri itsellesi sopivalta.
Itse en kestä pitempiä matkoja uppoumarunkoisilla moottoriveneillä, moottorin melua saa kuunnella tuntikaupalla ja pahimillaan kopissa jossa kaikuu kunnolla. Siitä syystä olen ostamassa seuraavaksi omaksi veneeksi purjevenettä, purjehtiessa hermot lepää ja lujaa saan ajaa firman veneellä ihan työtehtävien merkeissä. Siksi uskoisin seuraavan oman veneeni oleva Albin Express, X-79:kin kiihottaisi Expressiä pikkuisen nopeampana, mutta barduunat ovat pelkkä riesa.
Lisäksi koen sisäohjaamon vievän turhan kauaksi luonnosta (en ole ainoa, kaverilla on 37 jalkainen Fairline, eikä koskaan aja sitä sisäohjaamosta, säästä riippumatta), joten sisäohjaamolla ei ole minulle lisäarvoa. Ulkona pukeudutaan oikein, satamassa nautitaan lämppäristä.
Eli kukin tavallaan, oikeaa tai väärää tapaa kun ei veneen valinnassa ole, ja hyvä niin :)Mulla ei hurjasti kokemusta ole Albin Expressistä, mutta puomi siinä on aika alhaalla ja se on pitkä. Eli vaikka vendassa ei puomi heilahdakaan yli, niin siitä pitää kuitenkin itse ali könytä. Monethan siitä Expressistä kuitenkin tykkää. Ja voihan niitä purjeitakin kai teettää siten, että puomi on vähän korkeammalla.
- baattenboot
..." siirtyä sisätiloihin ruorin taakse lämpimään. ..."
Aika erikoisen mallinen paatti on, jos sisätilat sijaitsevat ruorin takana.
Tai, jos kysymys on muusta, kannattaisi ensin opetella termistö, ennekuin tänne tulee lesottamaan. - RannikkoIaivuri
baattenboot kirjoitti:
..." siirtyä sisätiloihin ruorin taakse lämpimään. ..."
Aika erikoisen mallinen paatti on, jos sisätilat sijaitsevat ruorin takana.
Tai, jos kysymys on muusta, kannattaisi ensin opetella termistö, ennekuin tänne tulee lesottamaan.Mun venhossa pinna sijaitsee avotilassa veneen perässä ja sisäohjauspiste (jossa tosiaan ohjaus tapahtuu ruorin välityksellä) sijaitsee sitloodan edessä. Eikö olekin kummallista? Tarkentaisitko vielä, mikä termi mielestäsi meni väärin?
Ps. Mitä on lesoilu?
- Nauticat copy
Itsellä on Nauticat 33:sen kopio, sellanen itse tehty(ei minun toimesta), sopivan lepposta matkatekoa niin koneella, kuin joskus purjeilla. Matkavauhti koneella on noin 6 solmua, purjeilla on parhaimmillaan päästy samaan. Huonoja puolia on tietysti rullaustaipumus, kun syväys on vaan se 1,3m, mutta toisaalta saavuttaa paljon paikkoja mihin ei purkkareilla pääse.
Parasta on se että kun keli muuttuu ikäväksi, voi siirtyä sisälle ja laittaa webaston päälle.. :) Tästä ominaisuudesta en ikinä luovu.
Moottoriveneiliöitä emme ole, purjehtijoiksi emme halua tulla, olkaamme moootoripurjehtijoita!- Resepti?
Pitääkö paikkansa, että useimmat moottoripurjehtijat on tehty reseptillä:
1/3 moottorivenettä 1/3 purkkaria 1/3 sutta? - Nauticat copy
Resepti? kirjoitti:
Pitääkö paikkansa, että useimmat moottoripurjehtijat on tehty reseptillä:
1/3 moottorivenettä 1/3 purkkaria 1/3 sutta?Ei pidä, tietämättömien arvailua.
- Dögö
Katso myös Degerö 28. Se purjehtii ihan oikeasti siedettävästi avotuulissa ja moottoritehoa on riittävästi pelkkään koneajoon, jopa liikaa.
http://venelehti.fi/jutut/degero-28-ms
http://www.kubousek.eu/images/VS/Images/Marine/7S1O1149.jpg- on eroa
Onko Degerö moottoripurjehtija vai saloondeck purjevene?
- nomen non necesse es
on eroa kirjoitti:
Onko Degerö moottoripurjehtija vai saloondeck purjevene?
Veistämön tyyppi on Degerö 28 MS, mikä tarkoittanee veistämön mielestä moottoripurjehtijaa.
Vene purjehtii tasan niin hyvin kuin se purjehtii ja sillä on tasan ne ominaisuudet kuin sillä on. Jos ne miellyttävät, asia on pihvi.
Nimityksellä eivät mitkään ominaisuudet muutu.. - Kreisibailaaja
on eroa kirjoitti:
Onko Degerö moottoripurjehtija vai saloondeck purjevene?
On.
- navigare est
nomen non necesse es kirjoitti:
Veistämön tyyppi on Degerö 28 MS, mikä tarkoittanee veistämön mielestä moottoripurjehtijaa.
Vene purjehtii tasan niin hyvin kuin se purjehtii ja sillä on tasan ne ominaisuudet kuin sillä on. Jos ne miellyttävät, asia on pihvi.
Nimityksellä eivät mitkään ominaisuudet muutu..Oli miten oli, Degerö ei ole ominaisuuksiltaan purjevene.
- Sovitaan niin
navigare est kirjoitti:
Oli miten oli, Degerö ei ole ominaisuuksiltaan purjevene.
niin voit sinäkin mennä rauhassa nukkumaan. Nyt ei kukaan enää luule sitä purjeveneeksi.
- RannikkoIaivuri
Moikka,
Tuo yksi lause kiinnitti huomioni, että konetehoa on jopa liikaa....
Mitä täsmälleen ottaen tarkoitat? Miten konetehoa voi olla liikaa? Eikös reservi ole vaan hyvästä? - Arvaus !
RannikkoIaivuri kirjoitti:
Moikka,
Tuo yksi lause kiinnitti huomioni, että konetehoa on jopa liikaa....
Mitä täsmälleen ottaen tarkoitat? Miten konetehoa voi olla liikaa? Eikös reservi ole vaan hyvästä?Se kai tarkoitti että moottorissa on tehoa enemmän kuin järkevän kokoinen potkuri pystyy siirtämään veteen mahdollisella nopeusalueella.
- Kuinka iso on iso?
Arvaus ! kirjoitti:
Se kai tarkoitti että moottorissa on tehoa enemmän kuin järkevän kokoinen potkuri pystyy siirtämään veteen mahdollisella nopeusalueella.
Kuinka iso on järkevän kokoinen potkuri?
Minulla on aina ollut sellainen käsitys, että potkuri valitaan yhdistelmää varten ja se on silloin aina järkevän kokoinen. Potkurin valinnasta on paljon kirjallisuutta, joten ykistyiskohtiin ei kai tässä tarvitse mennä? - No ei.
Kuinka iso on iso? kirjoitti:
Kuinka iso on järkevän kokoinen potkuri?
Minulla on aina ollut sellainen käsitys, että potkuri valitaan yhdistelmää varten ja se on silloin aina järkevän kokoinen. Potkurin valinnasta on paljon kirjallisuutta, joten ykistyiskohtiin ei kai tässä tarvitse mennä?Potkuri valitaan käyttötarkoitusta varten ja yhdistelmä siihen sopivaksi.
Mahdollisimman suurella halkaisijalla saadaan suurin työntövoima/teho, nopeutta tavoiteltaessa suuruus on haitta, ja moottoripurrella, jossa runkonopeus saavutetaan jo maltillisella voimalla, ei isoa potkuria kannata laittaa haittaamaan purjeilla kulkemista ja rakenteetkin voi rajoittaa potkurin kokoa.
Voimansiirron mitoitus lähtee potkurista, ei moottoritehosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei132546Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1221267- 891195
Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli2451014Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi511013Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk63924Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253816- 84786
- 35719
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?46719