Rahasto-osuuksien myynti

Vähän pihalla

Omistan samaa rahastoa useita eri hankintaeriä. Nyt on tilanne , että pitäisi lunastaa muutama noista pois. Kannattaako minun lunastaa voitolla olevia osuuksia vai nuo muutama, jotka ovat tappiolla? Voitolla olevista joutuu verolle, mutta onkaan voittanut. Tappiolla ei joudu verolle pantavaksi, mutta joutuu myöntämään tappionsa. Mites tää nyt menis järkevästi?

7

428

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ogkkhf

Myyt sekä että, niin että kulujen jälkeen lopputulos on -0.

Tämä edellyttäen, että ko. rahastoyhtiössä voi osuudet yksilöidä niin että ei tarvitse käyttää fifoa.

Tunnepuolen juttuja tämmöisessä asiassa ei kannata käyttää lainkaan, vaan ajattele järjellä.

• Pikkumyynnit verotta

Et kertonut millä summalla olet myymässä.

Jos kaikki myyntisi (rahastot, osakkeet ym.), ml. tämä tuleva, tämän vuoden aikana alittavat 1000 euroa niin kannattaa ehdottomasti myydä voitolla olevia. Alle tuhannen euron myynneistä ei tarvitse maksaa veroa. Tässä tapauksessa ei myöskään tappioita voi hyödyntää myöhemmin.

Jos taas tonni ylittyy niin menee voitoista veroa se 30 %, sitten voit tosiaan myydä vaikka voitollisia ja tappiollisia sekaisin veron minimoimiseksi. Erien voitollisuutta/tappiollisuutta ei kannattaa miettiä muussa kuin verotusmielessä, sijoituksen nykyisen ja tulevan arvon osalta vaan osuuksien määrällä ja käyvällä arvolla on merkitystä.

• Vähän pihalla

Hei thänks.

Kiitokset asiallisista kommenteista. Taidankin nyt ottaa ulos vain tuon tonnin.

• Marma

Itse sijoitusrahaston omistajana ota ulos joka vuosi 999 euroa.

• alokas

Kuinka paljon sulla on rahastoissa kiinni kun sieltä voi pumpata joka vuosi 999 €? Vai sijoitatko vuoden aikana aina lisää euroja? Kysymyksiä aloittelijalla olisi paljon lisää mut nämä nyt kiinnostaa eniten.

• Ei voi valita

Ei niitä voi valita, vaan menevät aikajärjestyksessä vanhimmasta alkaen aina kun lunastat.
      Tappio vähennetään tuotosta lunastusvuonna ja vero menee vain puhtaasta voitosta. Jos jää tappion puolelle, niin vähennysoikeus säilyy viisi vuotta eli tämän vuoden tappion saa vähentää tulevien vuosien voitosta viitenä vuonna.
      Näin loppuvuodesta kannattaa lunastaa nyt ja heti vuodenvaihteen jälkeen se alle tonni, jos ei halua verotusta lainkaan.

• kylmaar

Rahastoyhtiöstä riippuen, kyllä voi valita.

Tämä siis edellyttää, että rahasto-osuudet on numeroistu siten, että ne voi yksilöidä.

Vrt. ykstittäisissä osakkeissa ei ole mitään tunnistenumeroita, joten et voi valita mitä osakkeita nipusta olet myymässä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      323
      3365
    2. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      19
      2278
    3. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1880
    4. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1605
    5. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      417
      1522
    6. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      36
      1404
    7. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      244
      1332
    8. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1264
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      63
      1076
    10. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      20
      1010
    Aihe