häpeä itseä kohtaan kun se työttömyys on jatkunut niin pitkään on johtanut eristäytymiseen. Onko muille käynyt niin? Sitä vaan syrjäytyy eikä kehtaa näyttää itseään enää missään kun kaikilla muille menee lujaa ja itse on 0e:n mies. Eipä paljon enää keksisi tekosyitä eikä puheenaiheita sitä vaan sitten vetäytyy kuoreensa eikä halua olla kenenkään kanssa missään tekemisissä. Työttömyyskorvauksia jne. en ole hakenut ollenkaan koska niissä toimistoissakin oli aina niin alistava ahdistava ja syyllistävä ilmapiiri ja siitä saarnasta mitä siellä kuuli niin tuli joka ikinen kerta pahaolo pitkäksi aikaa. Tuloni ovat siis nolla euroa. Joskus salaa toivon että kumpa tulisi joku perustulo laki voimaan ja saisi helposti edes vähän rahaa niin joku pienikin asia minkä voisi ostaa niin saisi onnen tunteen että nyt on jotain uutta esim pleikkarin peli tai paita tai edes housut... Nyt lähinnä viikon kohokohta on että saa munkki kahvit ja sitten plärää samalla vaikka päivän lehden tai katsoo jotain elokuvaa. Joka ikinen kerta kun tulee puheeksi jossain yhteydessä jokin tuttu tai vastaava ja kuulee miten hyvin hänellä menee on autot asunnot ja hyvät duunit niin se tuo heti mieleen oman tilanteeni ja masennun syvästi moneksi päiväksi itkien. Monesti toivon että kumpa tulisi semmoinen äkillinen sairaskohtaus ja kuolisin välittömästi niin pääsis pois.
Työttömyys ja sitä myöten
10
254
Vastaukset
- hopi hopi
"Työttömyyskorvauksia jne. en ole hakenut ollenkaan koska niissä toimistoissakin oli aina niin alistava ahdistava ja syyllistävä ilmapiiri ja siitä saarnasta mitä siellä kuuli niin tuli joka ikinen kerta pahaolo pitkäksi aikaa. Tuloni ovat siis nolla euroa."
Milläs rahoilla elät? Jos et ole työttömyyskortistossa, niin hopi hopi ja heti seuraavana päivänä varaamaan aikaa sinne.
Nykyisin tilanne hoidetaan useammin netin kautta eli ilmoittaudut MOL-sivujen kautta (verkkopankkitunnukset) työttömäksi työnhakijaksi ja sen jälkeen KELA:n sivuilta laitat hakemusta työttömyyskorvauksesta.
Missään nimessä ei kannata jäädä rahattomaksi, koska silloin on suurempi riski ajautua pahempiin ongelmiin. Suomessa suurin rikos ei ole potkia vastaan tulevaa kadulla tai lyödä ihmistä puukolla. Suomessa suurin rikos on siinä, että et maksa laskujasi.
Toisekseen jos et ole työttömyyskortistossa, niin vaikeaa on myöskään saada muitakaan asioita paremmalle tolalle.- hopi hopi
Kannattaisi tosiaan heti seuraavana päivänä ottaa yhteyttä paikalliseen työttömyystoimistoon. Tilanne pahentuu sitä pahemmaksi mitä pidempään viivyttelet asialla.
Huomaat asioiden hoituvan helposti kun otat itse yhteyttä.
Kuvittelet virkailijoiden liikaa suhtautuvan sinuun negatiivisesti, koska itse annat sellaisen heikon ja epävarman kuvan itsestäsi. Tämä sama ilmiö on nähtävissä ihan kaikkialla, jos itse tuolla tavalla luot oman vaikutelman itsestäsi. - piilossa.
Lähteekö homma pyörimään noin vai vaatiiko se sen lisäksi henkilökohtaisen käynnin kortistossa? Olen lopen väsynyt siihen että mulle saarnataan milloin missäkin että olet ollut niin ja niin kauan työttömänä jne niin se saa mut tuntemaan itseni entistä huonommaksi... Kiitos neuvoistasi en tiedä pystynkö jännitys ja syyllisyys ja pelko ovat niin suuria. Netin kautta nuo hommat voisin tehdä.
- 2+20
piilossa. kirjoitti:
Lähteekö homma pyörimään noin vai vaatiiko se sen lisäksi henkilökohtaisen käynnin kortistossa? Olen lopen väsynyt siihen että mulle saarnataan milloin missäkin että olet ollut niin ja niin kauan työttömänä jne niin se saa mut tuntemaan itseni entistä huonommaksi... Kiitos neuvoistasi en tiedä pystynkö jännitys ja syyllisyys ja pelko ovat niin suuria. Netin kautta nuo hommat voisin tehdä.
Netin kautta voi hoitaa kaiken.Itse hoitanut kaiken netin kautta. Mollin kautta vaan ilmoittaa itsensä työttömäksi ja kelaan ilmoittaa. työkkärin toimistossa ei edes paljon palvella kun kävin siellä kerran.
kelasta voi soitella jos oot pitkään ollut 0e tuloilla niin voit saada maksamattomia tukia edellisiltä kuukausilta. - 12+5
piilossa. kirjoitti:
vaatii mun tietääkseni käynnin henkilökohtaisesti, multa evättiin työmarkkinatuki koska en muistanut käydä paikalla, siinä meni muutamat sadat eurot sivu suun :(
- hopi hopi
piilossa. kirjoitti:
Parempi se on ensimmäisen kerran käydä paikan päällä. Jatkossa voit hoitaa asiat netin kautta, mutta jos kieltäydyt työvoimaviranomaisen kanssa sovitusta tapaamisesta, niin silloin kaikki tuet voidaan evätä. Sen takia tapaamisissa pitäisi aina käydä jos ne on sovittuja.
Yleensä tuohon samaan saattaa liittyä käynti sosiaaliviranomaisen luona. Sosiaaliviranomaiset voivat tarkemmin kysellä asioista, mutta sitä kautta saisit varmuudella rahaa ja nopeammin.
Netin kautta pystyt verkkopankkitunnuksilla täyttämään lapukkeet ja lähettämään ne.
Kannattaa huomioida, että mitä pidempään asian kanssa viivyttelet niin sitä pidempään menee myös rahojen saamiseen. Enemmän hyödyt jos otat asian hoitaaksesi nopeasti. - hopi hopi
2+20 kirjoitti:
Netin kautta voi hoitaa kaiken.Itse hoitanut kaiken netin kautta. Mollin kautta vaan ilmoittaa itsensä työttömäksi ja kelaan ilmoittaa. työkkärin toimistossa ei edes paljon palvella kun kävin siellä kerran.
kelasta voi soitella jos oot pitkään ollut 0e tuloilla niin voit saada maksamattomia tukia edellisiltä kuukausilta.Yleensä kun ensimmäistä kertaa ilmoittautuu työttömäksi niin se käynti on lähes pakko tehdä. Muutenhan asiat saa hoidettua netin kautta mollin & kelan sivuilta.
"kelasta voi soitella jos oot pitkään ollut 0e tuloilla niin voit saada maksamattomia tukia edellisiltä kuukausilta."
Periaatteessa näin jos alkaa anomaan, mutta se vaatisi hyvät perustelut. Todennäköisesti ei saa mitään aikaisempia kuukausia pois. Sosiaaliviranomaiset voivat tosin antaa rahaa.
Asian viivyttelyllä ei kyllä mitään tapahdu.
- AmmattiPummi
On olemassa vakio mihin voi aina luottaa.
Ihmiset ei välitä muista ihmisistä. Ellei kyseessä ole oma kumppani, lähin ystävä, tai oma lapsi. Näissäkään tapauksissa poikkeus ei läheskään aina päde.
Menet sinne ja mietit vaikka vaniljatötteröä kun TE-toimiston täti purkaa työstään aiheutuvaa vitutusta ja stressiä vikinän muodossa.
Sitten sanot OK ja menet takaisin piiloon rahojen kera.- oikeassa olet
"On olemassa vakio mihin voi aina luottaa.
Ihmiset ei välitä muista ihmisistä. Ellei kyseessä ole oma kumppani, lähin ystävä, tai oma lapsi. Näissäkään tapauksissa poikkeus ei läheskään aina päde."
Olet oikeassa. Eivät ihmiset hetkeä pidemmälle välitä muista.
- auta itseäsi
Kaikki siellä toimistoissa on samassa tilanteessa kuin sinä elit työtön. Et ole siis poikkeus siellä. Toimistotädit saa palkkaa että ovat siellä ja se palvelu kuuluu heidän työhönsä. Oli siellä toimistossa sitte vaikka itse pääpiru hakemassa töitä tai työttömyyskorvauksia kuuluu toimiston palvella aina asiakasta. Kun olet itse asiallinen saat myös asiallista palvelua. Ei siellä kukaan sinua syö.
Ja sinun tehtäväsi on pitää sinusta itsestäsi huolta. Haet kaikki itsellesi kuuluvat tuet etkä mieti niitä sitten sen enempää. Suomessa ja maailmalla on aika helvetin paljon työttömiä et ole siis ainoa. Työtön voi elää tasapainoista ja normaalia elämää. Elät sen mukaa mihin rahat riittävät. Menet ilmaisiin tapahtumiin. Kirjasto ei maksa mitään ja siinä samassa sivistät itseäsi. Löydät lehdet - musiikit - elokuvat ja hyvät kirjat. Päivällä siellä on muitakin sinun tilanteessa olevia ihmisiä.
Ja jos et ole työkunnossa tai kykyinen niin mars lääkäriin ja sairaslomalle ja sitä kautta eläkkeelle. Itseään ei pidä hävetä oli tilanne mikä tahansa.
Ja hae niitä töitä älä ruikuta että niitä ei ole. Pidä itsesi työkuntoisena. Harrasta kävelyä ja vaikka jumppaa kotona. Ei maksa muuta kuin oman viitseliäisyytesi. Opettele jokin uusi harrastus vaikka piirtäminen (ja ihan sama vaikka piirtäisit tikku-ukkoja kunhan mielesi on iloisempi) Lyijykynät ja kumit ja paperit ei paljoa maksa ja oppaita löytyy kirjastolta. Osta ristikoita. Ja jos omistat kameran .Mars ulos ja kuvia ottamaan. Digikuvailu ei maksa muutakuin kameran ja kortin ja tallennustilan eli vaikka tikun tai koneesi. Hyvin onnistuneet kuvat piristävät mieltä. Perus pikku pokkari kameralla saa nykysi hyvälaatuisia kuvia.
Vaikee kyllä uskoo että et saa mistään rahaa - koska olisit silloin kuollut nälkään ja missä asuisit. Mutta yritä nyt ottaa itseäsi niskasta ja hallitse elämääsi - älä anna elämän hallita sinua. Ja jos masentaa - mene juttelemaan psykologille. Ilmaisia löytyy perusterveydenhuollosta. Kirjoita vaikka päiväkirjaa. Ja pura sinne kaikki. Kerro sinne ilot ja surut.
Vaikka kuinka olisi rahaa niin ei se tuo sitä onnellisuutta. Onnellisuus pitää löytää sisisältäsi ei pankkitililtäsi. Ja semmoiset kerskuvat tyypit voi mun puolesta painua hevonkuuseen. Pidän itse ainakin paljon enemmän rehellisistä ja toisia kuuntelevista ja myötätuntoisista ihmisistä kuin rahan perässä juoksijoista joille mikään ei merkkaa kuitenkaa mitään.
Minä lähden kohta kirjastolle. Aurinko paistaa ja on hyvä ilma. Ja olen työkyvyttömyyseläkkeellä lopun elämäni. Että näin...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1544116Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri4013164Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt142088Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa131755Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja51158- 741013
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar69995Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat24911- 54886
- 71869